امروز:  يكشنبه، 3 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 10150      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 28 ارديبهشت ماه، 1395 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: ما امروز شوش را بیشتر از اینکه محور ابتکارات بدانیم در چاه های سیاسی مدفون می یابیم.استعدادهای خاص شوشیان بسیار فراوان و متعددند اما زمینه ی آن را نمی یابیم.



بررسی توانمندی های شوش -22- ابتکارات

در زندگی نوع بشر همیشه استثنائات وجود دارند.انسان ها از این نظر که دارای استعدادهای متفاوتی هستند نمی توانند مانند هم باشند.آدمی در بخش هایی از استعدادها دارای نبوغ و ذوق است در حالی که ممکن است در بخش های دیگر این چنین نباشد.ابتکار از جمله رفتاهایی است که باعث بروز استعدادهای خاص می گردد.ابتکار نوعی اندیشه ی عملی است که در آن حرف تازه به رفتاری جدید تبدیل می شود که در آن پیشرفتگرایی اساس آن را تشکیل می دهد.

ابتکار در طول حیات آدمی وجود داشته و در این میان تابع زمان و مکان نیز بوده است.شوش در زمان قبل از تاریخ و نیز شوش در مکان آن روز رفتارهایی را می طلبید که برای امروزیان ابتکار محسوب نمی شود.شوش را باید در مکان و زمان خود مورد مطالعه قرار داد.تاریخ گویای آن است که شوش در مقاطع مختلف دارای ابتکارات مهمی بوده که هر یک توانسته آن را به موفقیت های بزرگ نائل نماید.

دیروز: یافته های کاوشگران نشان دهنده ی آن است که شوشی های قبل از تاریخ دارای ذوق فراوان در تولید وسایل برای ادامه ی حیات بوده اند.آن ها با انجام تغییرات بر روی گل های ایجادی و نیز تغییر شکل ظروف توانستند نیازهای خود را به انواع تولیدات کشاورزی رفع نمایند.درست است که امروز این نوع اعمال ابتکار نیستند اما اندیشیدن در این که رفتارهای آن زمان به چه میزان از زمان خود جلوتر بوده اند نشان دهنده ی ابتکاری بودن آن هاست.

به دلایل تاریخی مردم شوش در دو بعد دامداری و کشاورزی از خود رفتارهایی نشان داده اند که قادر به افزایش آن و نیز رفع نیازها نموده است.حملات وحشیانه ی مردمانی از آن سوی مرز ،نشان دهنده ی حسادت های توحشی بود.اگر تفکر مردمان شوش در آن زمان به اندازه ای پیشرفته بود که توانست وضعیت را به جلو پیش برد، رفتارهای مردمان دور از تمدن تنها متوقف کننده ی رفتارهای آن ها در ابعادی از زمان گردید.

تایید تاریخ مبنی بر اینکه بومیان شوش مردمانی متمدن بودند نشان می دهد که ابتکار جوهره ی اصلی آن بوده است.این رسمی علمی است که تمدن تنها با ابتکار و تفکرات حساب شده به دست می آید و تمدن در واقع معلولی از تفکرات سنجیده است و چون شوش قبل از تاریخ بر اساس یافته ها متمدن و مدنیت داشته بنابراین مردمانش نیز مبتکر بودند.

در دوران باستان که گفته ها بسیار است.شوش به عنوان اولین شهر جهان نشانی  از ابتکارات پی در پی مردم برای رسیدن به مدنیت خاص زمان است.این مردم از نظرهای بسیاری مبتکر بودند.شاید پرداختن به تمام موارد میسر نباشد اما به عنوان نمونه می توان به ساختمان سازی اشاره نمود.در آن زمان خانه های مردمان روی زمین از انواع درختان و وسایل جنگلی بود در حالی که بهترین و محکم ترین خانه ها در شوش ساخته می شد.تفکر در باره ی آب و هوا و تغییرات آن در درون خانه ها تنها به ابتکارات مردم بستگی داشت.

ابتکاری مانند ساختن وسیله ای برای داد و ستد در اولین بار به وسیله ی ایرانیان و به تبع آن در پایتخت زمستانی آن رایج گشت.وسایل حمل و نقل آن زمان که تنها به انواع حیوانات محدود می گشت در شوش استفاده از وسایل کمکی مانند انواع درشکه ها ابتکاری مهم به حساب می آمد.استفاده از فلزات برای ساختن وسایل جنگی و خانگی هنوز دارای اثراتی در میان باستان شناسان است.یافته های آن ها موید ابتکاراتی خاص است.

مردم شوش در آن زمان حتی در زمینه ی دفن عزیزان خود ابتکار از خود نشان دادند.گذاشتن جنازه ها در درون تابوت های سنگی که ماندگاری بیشتری داشتند برای اولین بار اجرا شد.یافته هایی که در شوش به دست کاوشگران صورت گرفت و تابوت هایی که امروز تعدادی در موزه ی شوش نگه داری می شوند تایید کننده ی این موضوع هستند.

در دوران اسلامی گرچه ابتکار عمل از مردم گرفته شد و نوعی خموشی ایجاد گردید اما نوشته های تاریخی گویای آن است که بازار شوش بنا به گفته ی مستوفی دارای نشاط و رونق بود.ابتکاراتی که در زمینه ی داد و ستد انجام گرفت شوش را به قطب بازرگانی تبدیل نمود.شوش از این نظر نیز دارای برتری های مهمی نسبت به سایر نقاط بود.

در شوش جدید نیز ابتکاراتی که برای گریز از گرما صورت گرفت حتی خارجی ها را دچار تعجب نمود.در یکی از نوشته های سفرنامه ای با اشاره به گرمای سوزان شوش در تابستان آمده است که مردمانی را یافته که با خیالی راحت در خانه های خود آرمیده اند.در حالی که هوا بسیار گرم و ما در تنگنا بودیم متوجه ی استفاده از کپر برای گریز از گرما بودیم که برای ما جالب بود.

در هنگام حفاری که خستگی بر کارگران مستولی می شد خارجی ها متوجه ی رفتاری عجیب شدند و این را به عنوان ابتکاری جالب در نوشته های خود آوردند.آن ها گفتند که یک باره متوجه ی سرود دسته جمعی کارگرانی شدیم که معنای آن را درک نمی کردیم.اما وقتی توضیحات داده شد متوجه ی تاثیر روانی سرود بر جسم شدیم.

در شوش جدید انواع رفتارها برای گریز از گرما در رودخانه ی شاوور و استفاده از انواع داشته ها برای مردم نوعی ابتکار عمل بود.نبود برق را با انواع فانوس های ماندگار پاسخ دادند.در موردی خاص برای گریز از راهزنان راه جدیدی را کشف کردند.آن ها به جای بحث با راهزنانی که به طور مستمر به شوش حمله می کردند، گودال هایی را حفر می کردند که دارای پوشش های معینی بود و در آن ها وسایل و امکانات خود را مخفی می نمودند.دست یابی به آن برای خود مردم بسیار ساده بود اما یافتن این مکان برای راهزنان امکان پذیر نبود.در یکی از این موارد راهزنی که کمی باهوش بود از صاحبان پرسید که چگونه شما با هیچ شب را به روز و روز را به شب می رسانید.شما واقعا هیچ ندارید؟من باور ندارم.

در اواخر دهه ی چهل انواع ابتکارات در درون مدرسه رایج بود.کشاورزی را رونق دادن برای اولین بار با انواع وسایل جدید در تنها دبستان شوش انجام گرفت و در حالی که این شغل در سایر نقاط سنتی بود در شوش به مکانیزه تبدیل گشت.استفاده از گردش های علمی برای پایداری یادگیری در این دبستان رونق زیادی داشت که بدون شک امری ابتکاری بود.

امروز:ما امروز شوش را بیشتر از اینکه محور ابتکارات بدانیم در چاه های سیاسی مدفون می یابیم.استعدادهای خاص شوشیان بسیار فراوان و متعددند اما زمینه ی آن را نمی یابیم.اگر این محور فعال شود می توان ابتکارات منطقه را در دست گرفت.البته در مواردی که بیشتر جنبه ی درآمدزایی دارد بنگریم افرادی هستند که اقداماتی را انجام می دهند اما این موارد جنبه ی شخصی و منافعی فردی دارند.منظور ما از ابتکارات برای تمام شوش است و معنای منحصر به فرد برای گروه خاصی نیست.

نوشته های افرادی مبتکر در شوش فراوان یافت می شوند اما اشکال کار در این است که دیگرانی که قدرت تصمیم گیری دارند و می بایست از این تفکرات استفاده کنند یا بی سوادند و اصولا از نوشته ها چیزی متوجه نمی شوند مانند کشاورزان و کارگران و یا اینکه اگر مسئول هستند چنان در گرفتارهای های اداری درگیرند که وقت مطالعه ندارند.گرچه تنها خواندن دلیل بر استفاده نیست و فرصت برای هم اندیشی نیز لازم است که در شوش از این خبرها نیست.

ابتکار عمل در گریز از گرما برای شوش یکی از این نوع رفتارهاست که بارها گوشزد شده است اما شهرداری که می بایست به آن توجه کند فاقد قدرت ابتکاری لازم است.کار این نهاد تکرار کارهای گذشتگان است.ابتکار با تغییر همراه است اما متاسفانه نیاز به تغییر در مسئولین نوعی مقاومت ایجاد می کند.

فردا:بدون شک فردای شوش نیازمند به ابتکارات در حد بالایی است.شوش در حال تغییرات ناگهانی است.تصورات مختلف بدون مطالعه در آن رسوخ می کنند.ساختمان سازی بدون مطالعه ی سیستم آب و هوایی و اقلیمی در آن دست انداز ایجاد کرده است.شوش باید در این زمینه تنها با ابتکارات خود شیوه ی ثابت و تقلید کننده را کنار بگذارد و با جانشینی روش های خاص ابتکار عمل را در دست گیرد.

شوش فردا به مرکزی فعال برای ایجاد ابتکارات نیازمند است.باید علمای حرفه ای و دارای ذوق و نظر در این مرکز گرد هم آیند و هر روز روش های تازه ای را در تمام زمینه ها معرفی نمایند.شوش نمی تواند بدون تفکر دنباله روی شهرهای مجاور باشد.نگاه به دیگران تنها تقلیدی مودبانه است.شوش باید به این مهم توجه نماید.کسانی که شوش را به حال خود رها کرده اند ابتکار آن را غرق در دریاها نموده اند.فردای شوش به ابتکارات و بعد از آن اکتشافات و در نهایت اختراعات نیازمند است.

ابتکاراتی که فردای شوش بدان ها نیاز دارد شامل تمام زمینه ها می شود با این توضیح که اولویت بندی و نیز نوبت دهی برای اجرا اصل و اساس باشد.شاید مهم ترین و اصلی ترین ابتکارات باید در زمینه ی فرهنگی باشد.مکانی که می بایست علمای فرهنگ از تغییرات سنتی برای رسیدن به سنت های ابتکاری و مبتکر ساز و کنار زدن موانع سود برند تا بدین سان دست یابی به سایر ابتکارات از جمله یادگیری ،امور اجتماعی، صنعتی،اقتصادی و کشاورزی میسر گردد.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 علی سرپرست، معاون فرماندار شوش شد  [ دوشنبه، 16 آذر ماه، 1394 ] 1918 مشاهده
 مهاجرت زنبور داران به شهرستان شوش  [ سه شنبه، 19 بهمن ماه، 1395 ] 503 مشاهده
 مسئولان به مطالبات به حق مردم توجه کنند  [ جمعه، 15 دي ماه، 1396 ] 900 مشاهده
 سردار اسماعیل طرفی به یاران شهیدش پیوست  [ جمعه، 31 ارديبهشت ماه، 1395 ] 1087 مشاهده
 چهره‌های شاخص شوش که در سال ٩٤ از دنیا رفتند  [ پنجشنبه، 27 اسفند ماه، 1394 ] 1294 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب