امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 10421      ارسال شده در مورخه : جمعه، 4 تير ماه، 1395 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: جداسازی دانش انسانی از غیر آن کار سختی نیست. دانشی که ضد روحیات انسانی است و با جوهره ی او در تضاد است نمی تواند انسانی باشد.




استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: تفکر انسان با موجودیت او گره خورده است.از زمانی که انسان پا به عرصه ی وجود گذاشت با مشکلات فراوانی روبرو گشت که اکثر آن ها طبیعی و شامل انواعی از رویدادها و رخدادهای  زمانی بود.زلزله یا سیل از جمله ی این موانع بود.در آن زمان آدمی حتی برای پوشش خود مشکل داشت اما با تجربه و تفکر توانست ان را حل و فصل نماید.در این میان آگاهی ها یی ایجاد و به مرور زمان افزوده گشت.

آدمی در پی یافتن راه حل ها از منابع خاصی استفاده کرد که نتیجه ی آن بالا رفتن مستمر دانستنی ها گشت.امروز آنچه انسان می داند با آنچه پدرانش می دانستند قابل مقایسه نیست.مشکلات دیروز بشر به دست انسان مرتفع و اختراعات و اکتشافات که از درون آگاهی ها برخاستند تا حدود زیادی موانع را برطرف نمودند.افزایش تلاش های آدمی منجر به انباشت د انستنی ها گردید اما این دانستنی ها هرگز سازمان یافته نبودند.

تفکر انسان برای استفاده از دانستنی ها منجر به سازمان دهی و نظم آن ها گردید که در اصطلاح علمی"علم" نامیده شد.دانش هایی که به مرور زمان از درون این دانستنی ها تولید شد باعث کاهش آمال و ایجاد انتظار در رسیدن به آسایش و آرامش گردید.دانش حاصل کوشش های انسان هایی است که دل به هنموع بستند و زجر او را عاملی برای کاهش یافتند.دانش ها تولید شدند به این امید که انسانیت به سمت ترفیع خود راحت تر حرکت کند و به سرانجام رسد.

اصطلاح دانش ،همه ی آن چیزی نیست که ما انتظارش را داشتیم.این رویداد که با انواع انقلاب های اجتماعی و علمی همراه گشت و نتیجه ی آن شکل های مختلفی از اختراعات و اکتشافات را به دنبال داشت در مسیرهایی دچار انحراف گردید تا بدین سان بعضی از علمای متعهد و دانشمندان دلسوز از اصطلاح دانش انسانی استفاده کنند.دانشی که هیچگاه ضد بشریت کار برد ندارد و کاملا در خدمت جوهره ی اصلی انسان می باشد.

دانش اسلحه سازی به طور مثال برای دفاع انسان از خود ایجاد گشت و در واقع اختراعی برای کسب آرامش بود اما در ادامه ضد بشر به کار گرفته شد و حتی برای فروش و سود دهی اقدام به جنگ سازی گردید.بنابراین ما این نوع دانش ها را انسانی نمی دانیم و منظور ما از دانش انسانی چنین رویدادی نیست.در علم پزشکی نیز انواعی از دستکاری های ژنتیکی برای تغییر ماهیت آدمی و جایگزینی نوع جدیدی از انسان مصنوعی برای نوع بشر دانش ضد بشری است.

بنابراین نباید هر دانشی را انسانی نامید گرچه دانستنی ها محسوب شوند.به طور مثال اگاهی های یک دزد در چگونگی دزدی را نمی توان دانش انسانی نامید گرچه با زحمت فراوانی در ذهن ایجاد شده باشند.انواعی از رشته های تخصصی نیز نمی توانند دانش انسانی باشند.بر این اساس لازم می آید تا برای تولید دانش انسانی تعریفی انسانی ارائه گردد تا بدین شکل بتوان خوب را از بد تشخیص داد.

جداسازی دانش انسانی از غیر آن کار سختی نیست.دانشی که ضد روحیات انسانی است و با جوهره ی او در تضاد است نمی تواند انسانی باشد.انواعی از روش های تدریس در افزایش معلومات تنها زمانی قابل قبول هستند که به رشد جوهره ی انسانی و تکامل سازی او کمک نمایند.هر دانشی قادر نیست تا ترفیع انسانیت را ایجاد کند و اتفاقا عکس آن صادق است که بعضی از دانستنی ها مانعی بزرگ در رسیدن به رشد و ترقی انسانی هستند.

کشتار،رعب و وحشت،ترور و از بین بردن همراه با تجاوز و وحشی گری به وسیله ی هر دانشی که ایجاد شوند ضد بشری نامیده می شوند.انواعی از روش های تسلط بر جوامع گرچه نشان دهنده ی اندیشه هایی برای شکل گیری هستند اما به دلیل ضدیتی که با انسان و نوع آن دارند قابل قبول نیستند.دانش انسانی دارای ماهیت و هدفی انسانی است و درون سازی برای بهزیستی و احترام به همنوع اساس تشکیل آن را ایجاد می کند.

ما این اصطلاح را بسیار مهم می دانیم و برای آن معیار و ارزشیابی داریم.باید هر دانشی را ابتدا با معیار انسانی بسنجیم و با ماهیتی که آدمیت نامیده می شود در ترازو قرار دهیم،اگر این حاصل به شکلی قابل قبول آمد می توان بر آن تکیه زد و رایج نمود.دانش انسانی وسیله ای مهم و در خدمت انسان است.با این وسیله است که قوه ی تفکر او به کار می افتد و با این کوشش است که آدمی ماهیت خود را متحول کرده به سمت تکامل جهت می دهد.در دانش انسانی تمام آگاهی ها در خدمت نوع بشر و گره گشای مشکلات ایجادی است.

جوهره ی آدمی به طور مستمر به سمت بالفعل شدن انسانیت حرکت می کند و راهی برای نفوذ دانستنی های ضد بشری را به وجود نمی آورد.دانش انسانی را باید رویدادی مهم در شکل گیری دوباره ی جوهره ی از دست رفته ی بعضی از دانشمندان خود بین دانست.دانستنی هایی که راه انحراف را در پیش گرفتند و دانش نامیده شدند اما ما آن ها را تنها با لفظ دانش خطاب می کنیم و آن ها را از نوع انسانی متمایز می دانیم.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 ایران اُنا بررسی کرد: دانشگاه -9- تحولات  [ جمعه، 11 دي ماه، 1394 ] 1772 مشاهده
 احتمال معاف شدن مشمولان متاهل  [ چهارشنبه، 18 ارديبهشت ماه، 1392 ] 2242 مشاهده
 مشاور روحانی: شريعتمداری سمبل افراط است  [ پنجشنبه، 27 تير ماه، 1392 ] 1144 مشاهده
 انتقام آتشین خواستگار شکست خورده  [ پنجشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1397 ] 376 مشاهده
 معلم اندیمشکی اعضای بدن فرزندش را اهدا کرد  [ پنجشنبه، 12 فروردين ماه، 1395 ] 1096 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب