تهران - ایران اُنا: تعقل انسانی به آنگونه توانایی عملیاتی گفته می شود که با وجود آن آدمی می تواند مسیرهایی را برای ادامه ی زندگی برگزیند که با خصلت های درونی او هماهنگ هستند. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 10512
ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 17 تير ماه، 1395 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: هدفداری یکی از خصلت های اساسی آدمی در زندگی است.این ویژگی ضمن نشان دادن توانایی های او باعث حرکت نگری نیز می شود.رسیدن به هدف با انواعی از تلاش ها و کوشش ها همیشه مد نظر آدمی بوده و هست.او می کوشد تا با انواع رفتارهای خود به نقطه ی مورد نظر نزدیک تر شود.منظور داری بدون شک راهیابی را نیز مطرح می کند.حرکت در مسیرهای انسانی برای رسیدن به هدف یا اهداف از پیش تعیین شده انتظاری است که از نوع بشر می رود.ما معتقدیم که انسان از این نظر که تصمیمات خود را بر اساس توانایی های منحصر به فرد خود می گیرد قادر است تا انواعی از راه ها را نیز تولید نماید. انتخاب راه اتمام کار نیست.آدمی نمی تواند هر راهی را برای رسیدن به هدف درست بداند.معیار و ترازوهایی مداخله گر هستند.اینکه نیازهای هر فرد می توانند بر تصمیمات او تاثیر گذارند شکی نیست اما اینکه او به خود اجازه دهد تا برای رسیدن به هدف راه ها را عادی تلقی نماید قابل قبول نیست.راه درست و مطابق با ویژگی های آدمی اساس این رفتار محسوب می شود.در این میان تفاوت میان راه درست و غلط کدام است؟ موضوع انتخاب راه درست بسته به توانایی انسان در تشخیص راه غلط است.شاید برای انواعی از موجودات رسیدن به هدف از هر طریق جایز باشد.کشتن بچه ی آهویی که تلاش می کند تا کشته نشود برای حیوان درنده ای مانند شیر امری عادی است.آدمی از این نظر که می تواند از توانایی های خاص خود برای منظورهای متفاوت استفاده کند متمایز از سایر موجودات می شود.برای حل مشکل از توانایی فکر، برای سازگاری با محیط از توانایی هوش، برای تسلط بر زمان از توانایی ذهن، برای استفاده از تجربه از توانایی حافظه و برای انتخاب راه درست از توانایی عقل سود می برد. عقل برای آدمی تنها یک استعداد است.استفاده از عقل تنها زمانی میسر است که رشد و نمو کافی داشته باشد.نوزادی که در حال رشد است چون نمی تواند به عقل خود مراجعه کند،دست در آتش می زند،کودکانی که استعداد عقلی آن ها تنها در سکون است با فریب خوردن از دیگران به مرگ کشیده می شوند.این مهم در سایر انسان ها نیز قابل تصور است.معتادین لزوما آدم های عاقلی نیستند زیرا راهی را بر می گزینند که درست و مستقیم نیست. تعقل انسانی به آنگونه توانایی عملیاتی گفته می شود که با وجود آن آدمی می تواند مسیرهایی را برای ادامه ی زندگی برگزیند که با خصلت های درونی او هماهنگ هستند.معیارهایی را برای چگونگی نوع حرکت ترسیم می نماید که با درونگرایی انسانی و جوهره ی اصلی او در تطابق هستند.باید این مهم را جدی گرفت که عقل داشتن به معنای عاقل بودن نیست.انسانی عاقل است که عقلش را به مرحله ی رشد و تعالی کشانده است. ما برای تعقل انسانی تعریفی معین داریم.توانایی عملیاتی و رفتاری که با نماد آن ها می توان شخص را انسان نامید.رفتارهایی که در آن ها نشانه های فراوانی از انواع خصلت ها موجود است.خصلت احترام به همنوع راهی برای تفاهم بیشتر است و این یعنی تعقل انسانی زیرا مسیر درست و مطابق با انسانیت است.کمک و یاری برای هر انسانی به معنای انتخاب راه درست برای رسیدن به منظورهای خاص و ایجاد اشتراک بیشتر به منظور غلبه بر مشکلات و ترقی است.عقل انسانی در چنین وضعیتی راه هایی را بر می گزیند که ضمن معرفی رشد، پیشرفت جامعه را نیز در پی دارد. عقل انسانی در تعریف اولیه تنها استعداد است اما برای شکل گیری نیازمند به تلاش و کوشش های مخصوص می باشد.گرچه ما در این بخش قصد بیان چگونگی ترقی عقل را نداریم اما می توانیم اشاره ای کوتاه داشته باشیم و آن اینکه ایجاد عاقلان انسانی در گرو جامعه ای انسانی است که خود قبل از این رشد کرده و ترقی نموده اند.باید در این زمینه به تلاش های خاص چشم دوخت.راه درست و انسانی عامل موفقیت در رسیدن به عقل رشد یافته تر است.این واقعیت که میزان رشد عقل نیز تابع نوع انسان های یک جامعه است لذا می توان چنین نتیجه گرفته که در جه ی پایین رشد عقلانی بستگی مستقیم به میزان کارایی عقل در نزد مردم آن جامعه دارد. تلاش برای کاهش عوامل رشد عقلانی نیز برای انسان امری لازم و ضروری می آید.احساسات و عواطف از جمله مواردی هستند که برای رشد عقل ایجاد مانع می کنند.کشاندن این دو عامل به سمت تعادل باعث نوعی حرکت دهی عقل به سمت ترقی می گردد.تعقل انسانی ضمن احترام به عوامل یاد شده می کوشد تا از تاثیر منفی آن ها بر رشد عقل جلوگیری نماید.احساسات به دلیل بافت خاصیتی خود زود تر از عقل تحت تاثیر تغییرات قرار می گیرند. تلاش برای کنترل احساسات و عواطف به منظور ترفیع قوای دیگر از جمله عقل بهترین راه برای رسیدن به تعقل انسانی است.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد دل های تربیتی - نوزده - نماد مدیر آموزشی [ چهارشنبه، 30 مهر ماه، 1393 ] 1216 مشاهده
آرزوی این روزهای اسماء [ شنبه، 19 مهر ماه، 1393 ] 1031 مشاهده
علیرضا چرخابی، ضرورت امروز ارشاد خوزستان [ دوشنبه، 19 اسفند ماه، 1392 ] 2188 مشاهده
تربیت و رفتار شناسی در عاشورا [ يكشنبه، 11 آبان ماه، 1393 ] 1765 مشاهده
شارلاتانیسم پیشبینی زلزله ایران [ يكشنبه، 2 شهريور ماه، 1393 ] 1556 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|