|
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 10567
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 28 تير ماه، 1395 -
03:30
![]()
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: برداشت انسان از محیط اطراف خود همیشه مختلف و متعدد بوده است.آدمی از این نظر که می تواند از وقایع و رویدادها تفاسیر مختلف ارائه دهد،تک است.معنای این عبارت این است که انسان موجودی ادراک کننده و فهیم است.او از آنچه در اطرافش روی می دهند ادراکات مختلفی دارد و این اختلافات نه از باب تفاوت های رویدادی است بلکه در نوع ادراک آدمی است.هر رویدادی برای همه یک برداشت ایجاد نمی کند.گرچه رویداد یکی است اما ادراک متفاوت است.به طور مثال زلزله یک امر طبیعی است اما اینکه چه نوع برداشت هایی از این رخداد شود بسته به نوع ادراکات انسان ها متفاوت می گردد. درک انسانی به آنگونه برداشت از محیط اتلاق می شود که در کل تابع جوهره و خصلت های انسانی است.این بدان معناست که نوع بشر می تواند از محیط خود برداشت هایی نماید که با خصلت های اساسی آدمی در تضاد باشد.به طور مثال برداشت از وجود فقر در جامعه می تواند متعدد و گاه متضاد باشد.فردی که خود را در برابر فقر و فقرا مسئول می داند تابع خصلت انسانی خویش گشته و می داند که همنوعش نباید در زجر قرار گیرد و بر این اساس برای کمک و یاری او اقدام می نماید.رفتار انسانی بدون شک از فهم انسانی ناشی می شود. درک انسانی بسیار متفاوت از حیوانی است.شاید برای بعضی ذکر فهم حیوانی مشکل باشد اما ما این را باید بپذیریم که رفتارهای حیوانی بر اساس برداشت های آن هاست.دفاع از فرزند برای یک گربه مادر بدون دلیل نیست.وشاید بعضی برای توجیه حرف خود از واژه ی غریزه استفاده نمایند.ما کاری با واژه شناسی نداریم.هر نامی که باشد نشان دهنده ی درک او از محیط است.احساس خطر برای او کافی است تا مواظب فرزندان خود باشد. درک انسانی اتصالی به درون آدمی دارد.بدین معنا که آنچه می فهم با خصلت درونی اش در ارتباط کامل است.جداسازی خصلت ها از ادراکات زمینه را برای انواع انحرافات مهیا می سازد.به طور مثال برداشت یک جنایتکار از محیط یا افراد اطراف خود اتصالی حیوانی است و متصل به خصلت توحش گرایی اوست که ابتدا به صورت قوا موجود بوده است اما توجیه قتل برای چنین شخصی کاملا مرتبط به همان خصلت می باشد. میان درک آدمی و زشد او رابطه ای مستقیم وجود دارد.هر چه آدمی در رشد و تعالی سازی خود موفق تر عمل کند، ادراکات او نیز زلال تر و پاک تر خواهند بود.باید این مهم را اصلی برای رفتارها بدانیم و معتقد شویم که برای ادراکات انسانی تر ترفیع های معنا دار تر لازم می آید.درک از محیط تنها با نگرش اقتصادی و رسیدن به منظور فقط از همین طریق نشان دهنده ی تک بعدی بودن درک وی از محیط می باشد لذا برای رسیدن، توجیهات خود را منطقی و درست می داند گرچه ضد انسانی نیز باشد. برداشت زیبا از یک منظره در مقابل برداشت زشت از آن تنها نشان دهنده ی تفاوت آدمی است.اختلاف در منظره وجود ندارد.این مثل معروف که ای سیر تو را نان جوین خوش ننماید، معشوق من است آن چه به نزدیک تو زشت است در واقع نشان دهنده ی دو نوع برداشت آدمی است که به صورت مستقیم به درون آدمی و فرمان او وابسته است.درک آدمی تابع آدمیت و عدم آن است.بر این اساس برای ما تعجبی ندارد که اگر فردی یا کشوری دست به خشونت زند و با جنگ و کشتار در صدد رسیدن به منافع خویش باشد. ما ادراک انسانی را راهی برای رسیدن به صلح و آرامش در جهان امروز می دانیم.ضعفی که در تمدن امروزی حاکم است و ادراکات انسانی را از مسیر خود خارج و به سمت ضدیت خویش به حرکت درآورده است.فهم و درکی که باعث رشد و تعالی آدمی در همه ی زمینه ها می شود وابسته به انسانیت اوست.درک انسانی زمانی معنا دار می شود که در آن آدمیت و انسانیت حرف اول در پوشش دادن را بزند. درک یا فهم که در واقع نوع برداشت آدمی است عامل اصلی در ایجاد رفتارهای انسانی است.اگر خطر برداشت شد دفاع نیز متجلی می شود گرچه ممکن است خطری وجود نداشته باشد.وجود تنها در نوع ادراک قابل بررسی است.ما برای رشد درک آدمی پیشنهاد تعالی قوای انسانی را می دهیم که از ابتدای تولد انسان قابل اقدام گذاری است.گرچه درک امری فردی است اما می تواند جمعی نیز باشد. هر چه ادراکات انسانی تر شوند اتحاد آن ها در جامعه نیز متجلی تر می شوند.بر این اساس است که درک جمعی را نیز می توان راهی برای سعادت بشر تلقی نمود.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : عاشورا و وظایف تربیتی در جهان امروز [ چهارشنبه، 13 اسفند ماه، 1393 ] 1721 مشاهده
برچسبهای تبلیغاتی مزاحم [ يكشنبه، 27 مهر ماه، 1393 ] 1333 مشاهده
پرداخت وام کم بهره و بدون ضامن به فرهنگیان [ جمعه، 17 ارديبهشت ماه، 1395 ] 1084 مشاهده
اثرات درمانی گلاب [ شنبه، 4 شهريور ماه، 1396 ] 11133 مشاهده
هدیه سردار نقدی به آیتالله سبحانی [ پنجشنبه، 30 آبان ماه، 1392 ] 1122 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|