تهران - ایران اُنا: ارزش، معیار و ترازوی هر فرد برای انجام دادن رفتارهاست.در واقع آدمی تنها با هدایت ارزش هاست که نوع رفتار را برمی گزیند و عمل می کند. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 10600
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 3 مرداد ماه، 1395 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: هر رفتاری قابل پذیرش و عدم آن است.آدمی از این نظر که موجودی اجتماعی است شامل انواعی از رفتارها و کوشش های می گردد.تعاملات اجتماعی همراه با رضایت طلبی برای او مانند هر اصلی قابل قبول می باشد.اینکه همه ی انسان ها از اعمال یا عکس العمل های موجود در جامعه راضی نیستند و یا اعتراضی برای آن ها نشان می دهند، گویای دلایل و ریشه هایی است که نابع آن ها درون ادمی است.به زبان ساده انسان برای پذیرش یک رفتار دارای معیار و ترازو است.برای او جنایت قابل قبول نیست اما اینکه چه چیری به او این مطلب را قابل قبول می داند؟ پاسخی واقعی در درون خود ایجاد می کند که همان معیار یابی است. ارزش، معیار و ترازوی هر فرد برای انجام دادن رفتارهاست.در واقع آدمی تنها با هدایت ارزش هاست که نوع رفتار را برمی گزیند و عمل می کند.معیارهایی که برای او سنجش را به همراه دارد و دلیل یابی را راهی برای رضایت می داند.ارزش ها از این نظر که دارای اشکال مختلف هستند ما را به سمت تنوع آن ها هدایت می کند.ارزش ها قادرند تا فرد را به تعالی یا سقوط بکشانند.شاید این واقعیت که آدمی می تواند گزینش کننده ی ارزش ها باشد نیز راهی برای توجیهات باشد. ما انواعی از ارزش ها را مد نظر داریم.ارزش هایی که با درون ادمی در ارتباطند و او را به جهتی خاص هدایت می کنند.محرک هایی برای توجیه اعمالند و راه هایی برای رضایتمندی هستند.آنچه آدمی از بابت آن ناراضی و ناراحت کننده است رفتارهایی است که در تضاد با ارزش های پذیرفته شده ی او هستند.البته این بدان معنی نیست که ارزش های پذیرفته شده همیشه درست باشند.ارزش ها در چنین تصوراتی قابل تغییرند. ارزش های انسانی به آنگونه معیار ها گفته می شوند که در آن آدمی راه درست انسانی را که مطابق با انسانیت اوست انتخاب می کند و بر مبنای جوهره ی اساسی خود اقدام می نماید.باید میان انواعی از ارزش ها نیز تفاوت قائل شویم زیرا این انسان است که گاه ارزش هایی را می سازد که با انسانیت او در تضاد است.به طور مثال همجنس گرایی ارزشی برای بسیاری از کشورهاست در حالی که انسانیت آدمی آن را پذیرا نیست و یا اینکه تغییر جنسیت و دستکاری های ژنتیکی ارزش هایی ضد بشریتند اما به وسیله ی نوع بشر ساخته شده اند. ما تنها ارزش هایی را قابل قبول می دانیم که در آن ها اساس انسانیت غالب باشد.برای پاسخگویی به درستی آن ها هم راه حل مشخصی قابل تصور است.اگر به طور مثال تجاوز به عنف ارزشی قابل قبول باشد باید از افراد صادر کننده پرسید که ایا برای شخص شما نیز می توان چنین رفتاری را صادر کرد؟ مشخصا پاسخ منفی است زیرا درون همین انسان با بروز آن مخالف است.ظلم ستیزی برای بسیاری ارزش است اما اگر بعضی ظالم هستند آیا می پذیرند که مورد ظلم قرار گیرند؟ ارزش های انسانی پاسخ ای درونی آدمی را ایجاد می کنند. رفتار آدمی در قالب ارزش ها حاکم سنجیده می شوند لذا می توان گفت که رفتار انسانی تنها با ارزش انسانی پذیرش می شود.ما منظور خود از ارزش های انسانی را تنها زمانی حاصل یافته می یابیم که هر نوع عمل یا عکس العمل ایجادی را درقالب انسانیت قرار دهیم.توافق عمل با ارزش های انسانی نشان دهنده ی رفتاری انسانی است.این مهم در جوامع مختلف دارای شکل های متفاوتی است.دستکاری های درونی برای انحراف از مسیرهای انسانی همیشه بوده و هست اما این عمل تنها از سوی کسانی است که در انسانیت سقوط کرده اند. این واقعیت که ارزش های انسانی قابل انحرافند را می پذیریم اما هرگز نابودی آن ها را متصور نمی دانیم مگر اینکه آدمی از روی زمین محو شود.استعدادهای درونی آدمی همیشه به سمت ارزش های انسانی است.ما این را نیز می دانیم که برای توجیهات اعمال می توان شکل هایی از ارزش های مصنوعی آدمی را ساخت ولی به هیچ عنوان نمی توان پایداری آن ها را قابل قبول دانست.ارزش های انسانی معیارهایی برای پاسخگویی به نیازهای درونی آدمی هستند.درونی که مملو از استعدادهای ترفیع پذیر و ترقی خواه است.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد دل های تربیتی -بخش بیست و هفت - نماد استاد [ يكشنبه، 7 دي ماه، 1393 ] 1784 مشاهده
درد دل های تربیتی - بخش اول/ مقدمه [ جمعه، 7 شهريور ماه، 1393 ] 1700 مشاهده
باستانگرایی و هویت ملی - قسمت دوم [ شنبه، 9 خرداد ماه، 1394 ] 2409 مشاهده
درد بی درمان - قسمت بیست و چهارم - آبرو ریزی [ شنبه، 4 آذر ماه، 1396 ] 525 مشاهده
مصاحبه استاد جعفر دیناروند با رادیو جوان [ يكشنبه، 1 شهريور ماه، 1394 ] 1683 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|