امروز:  دوشنبه، 28 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1077      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 14 خرداد ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



لاریجانی:

هدف این نیست که حکمرانان به هر نحوی سلطه یابند

ایران آنلاین: رئیس موقت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه کسانی که در کشورهای مختلف مدعی اسلام هستند، دچار بی‌اخلاقی شده‌اند و برای سلطنت خود حاضرند دست در دست اجانب قرار دهند، بر ضد مسلمانان با مسیحیت وحدت ایجاد کنند و بین مسلمانان تفرقه بیندازند.



به گزارش ایران آنلاین، علی لاریجانی که به عنوان سخنران اختتامیه همایش بین‌المللی اخلاق و سیاست در سیره علوی از دیدگاه امام خمینی (ره) که در بیست‌وسومین سالگرد رحلت ایشان برگزار شد سخن می‌گفت، ضمن خیرمقدم به نخبگان کشورهای خارجی که در این همایش حضور داشتند، خاطرنشان کرد: پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی است که در عصر حاضر دردانه‌ای بودند که تحولات در ایران اسلامی و صحنه منطقه، تحت تاثیر شخصیت ایشان بود.

وی همچنین میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و افزود: امام علی (ع) شخصیت فراگیری بود که تاریخ را دگرگون کرد. منطق او منطق ایجاد سعادت برای بشریت بود و شخصیت امام کاملا با شخصیت این مرد الهی گره خورده بود. راه و روش و منش امام کاملا تحت تاثیر سیره و سلوک امام علی (ع) بود.

وی با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن اخلاق در سیاست گفت: امروز نبود اخلاق در سیاست مشکلات زیادی را به وجود آورده است. همواره این درد با بشریت همراه بوده است وقتی حکمرانان در کسوت فرمانروایی قرار می‌گرفتند، خود را خالی از اخلاق می‌کردند و این موضوع مصیبت‌های بزرگی را برای بشریت به وجود آورده است. همه جنگ‌ها و دغدغه‌هایی که باعث فرسایش قدرت ملت‌ها می‌شود، ریشه در بداخلاقی‌ها و بی‌توجهی به اخلاق است.

لاریجانی توضیح داد: در گذشته این ویژگی بسیار بسیط بود و بداخلاقی نمود ظاهری روشنی داشت. دنیاطلبی و قدرت‌طلبی بسیط بود، اما امروز پیچیده‌تر شده است. همان دنیاطلبی به طور مضاعف وجود دارد اما ظاهر آن را آراسته‌اند. آیا کشورگشایی امریکایی‌ها در عراق غیر از آن چیزی است که در گذشته وجود داشته است؟ اما می‌بینیم امروز با عنوان دموکراسی این اقدامات را توجیه می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکا با سرافکندگی از عراق خارج شد، به تعداد سربازان کشته شده در عراق و هزینه‌های جنگ در این کشور اشاره کرد و افزود: آمریکا از حمله به عراق چه هدفی داشت؟ آیا می‌خواست صدام را مجازات کند؟ صدام که دست‌پرورده خودشان بود.

رییس موقت مجلس با بیان اینکه مسوول اطلاعات ارتش عراق در طول دوران جنگ در خاطراتش نوشته است که صدام به این دلیل که تصور می‌کرد در ایران انقلاب شده و شرایط داخلی مناسب نیست، هوس کرد بخش‌هایی از ایران را تحت تصرف خود در آورد، اما عاملی که او را تحریک کرد و به این کار شجاعت داد، ملاقات با فرستاده ویژه آمریکا بود. صدام را آمریکایی‌ها تربیت و کمک کردند.

وی با اشاره به میزان کمک‌های کشورهای غربی و برخی کشورهای اروپایی و منطقه به صدام در جنگ با ایران، تصریح کرد: مساله آمریکا ایجاد دموکراسی در منطقه نبود. اینها تنها عناوینی دروغین است. امروز آمریکا از کشورهایی در منطقه حمایت می‌کند که بویی از دموکراسی ندارند، اما چون دوست آمریکا هستند، حمایت می‌شوند.

لاریجانی اضافه کرد: در مساله جنگ 33 روزه نیز همین بی‌اخلاقی و بی‌نزاکتی در سیاست رخ داد. رژیم صهیونیستی را برای همه به لبنان تحریک کردند و به رژیم صهیونیستی کمک‌های بسیاری کردند. این نوعی شکل مدرن بی اخلاقی در سیاست است. شیطنت‌هایی که امروز نسبت به مساله هسته‌ای ایران انجام می‌شود نیز همینطور است.

لاریجانی گفت: آنها می‌گویند ما می‌خواهیم با صلاح‌های کشتار جمعی مبارزه کنیم. رهبر معظم انقلاب فتوا صادر کردند که تولید سلاح‌های کشتار جمعی و نگهداری آن جایز نیست. کدام یک از این کشورها چنین دستور دینی محکمی دارند، اما به این فتوا بی‌توجه هستند، زیرا هدف دیگری را دنبال می‌کردند. فناوری آنها فناوری هسته‌ای ایران نیست، بلکه دغدغه دیگری دارند. مساله نخست آنها این است که مسلمانان نباید به تکنولوژی‌های پیشرفته دست یابند و باید فرودست باشند.

رییس موقت مجلس گفت: آنها می‌گویند ایران از خط عبور کرده است و باید جلوی آن بایستیم. زیرا می‌دانند در آینده کشورها بر اساس تکنولوژی‌های پیشرفته رتبه‌بندی می‌شوند و استقلال کشورها براساس داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته است.

وی مساله فلسطین را از دیگر دغدغه‌های غرب دانست و گفت: یکی از وزرای کشورهای عربی که با یکی از وزرای کشورهای اروپایی درباره مساله هسته‌ای ایران مذاکرات جدی داشته است، می‌گفت با صراحت به او گفته شده اگر ایران بمب هسته‌ای هم داشته باشد، ما مساله‌ای نداریم. مساله هسته‌ای ما این است که ایران از موضوع فلسطین و مقاومت دفاع می‌کند و نقشه‌های ما را در منطقه به هم می‌زند. بنابراین ظاهر حرف‌هایی که در رسانه‌ها می‌زنند فریبکاری است و در باطن بیماری‌های دیگری وجود دارد.

لاریجانی گفت: حوزه اخلاق به طور کلی در سیاست مفقود شده و سیاست مجموعه‌ای از فریبکاری‌ها شده است. این در حوزه سیاست فکری غالب بود. بسیاری از صاحبان ادیان هم پند و اندرز داده‌اند. اما تاثیری نداشته است. زیرا پارادایم حاکم بر علم سیاست روز مبتنی بر توجه به اخلاق نیست. نوعی سلطه طلبی است. تاکتیک‌ها تغییر کرده است. پارادایم مسلط در عالم سیاست، تفوق‌طلبی است و هر زمانی بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: امام علی (ع) در چهارده قرن گذشته و همچنین امام خمینی در قرن حاضر پرچمی از جنس نصایح برنداشتند بلکه منطق جدیدی مطرح کردند. باید آن منطق را درک کرد که از جنس نصیحت صرف نبود.

رییس موقت مجلس ادامه داد: یک دستگاه منطقی وجود دارد که اولیای دین ما آن را پایه‌گذاری کردند و امام آن را احیا کرد و کار بزرگ امام همین احیاگری بود که اولا بحث خاتمیت در دین اسلام نمی‌تواند موجه باشد، جز اینکه ما قبول کنیم به معنای کامل بودن این دین است. خاتمیت باید با اکمال معادل باشد. در این صورت باید توجه کرد که کمال یک دین صرفا توجه به وجوه فردی نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ماموریت همه انبیاء قسط و عدل بوده است. زیرا آنها تاکید داشتند انسان بدون اجتماع استعدادهایش رشد نمی‌کند. دین کامل فقط توجه به امور فردی ندارد. دین اسلام در حوزه اجتماع صاحبنظر است. تئوری تفکر اصلی اسلامی این است که حضور فطری یک انسان نمی‌تواند بلفعل شود مگر با حضور در مدینه فاضله. مدینه فاضله است که بسترهای سعادت فرد را می‌تواند فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت مفهوم ذاتی سعادت است، بنابراین در خطبه‌های دینی حضرت علی (ع) اکثر بحث‌ها درباره عدالت است، اما در دنیای کنونی، می‌بینیم می‌گویند فکر مسلط بر نظریه‌های سیاست و اقتصاد این است که نمی‌توانیم در نظام سیاسی حاکم بر دنیا مفهوم عدالت را تعبیه کنیم. دغدغه امام علی این است که جامعه بتواند اصالت خود را داشته باشد.

لاریجانی همچنین به اندیشه‌های امام خمینی (ره) در توجه به عدالت گفت: سازوکارهایی پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت که براساس آن نقاط آسیب دیده مورد توجه قرار گیرد. قبل از انقلاب رژیم شاه تئوری داشتن چند شهر آباد و رها کردن بقیه شهرها را در دستور کار خود داشت. بسیاری از نقاط دور افتاده ایران از منابع و امکانات برخوردار نبودند و بی‌سوادی در ایران بسیار جدی بود، اما پس از انقلاب نهضتی در ایران برای با سواد شدن به وجود آمد.

وی با بیان اینکه موضوع اخلاق و معنویت از دیگر موارد مورد توجه امام خمینی (ره) بوده است، افزود: اگر سعادت فردی و اجتماعی را در طول هم ببینیم، عرصه سیاسی نمی‌تواند ارزش‌هایی را که باعث تکامل یک فرد می‌شود نادیده بگیریم. دموکراسی اگر در کشور ایجاد می‌شود نباید آنچنان خام باشد که ارزش‌هایی را که باعث ارزش یک فرد می‌شود نادیده بگیرد. از این جهت بود که امام خمینی تئوری مردم سالاری دینی را مطرح کردند.

وی گفت: آزادی از شعارهای اصلی انقلاب ایران بود. اما آزادی هدف نبود.

لاریجانی همچنین گفت: امام خمینی همواره تاکید داشتند که در بدترین شرایط انسان باید مسلط بر نفس باشد و همواره به این نکته توجه داشتند. زیرا این نقطه حساسی است، باید تفاوت این دو منطق را دریافت. یک منطق سعادت را در زندگی مادی می‌بیند و دیگری دو عرصه را در کنار هم در نظر می‌گیرد و سعادت فرد و جامعه را در طول هم تعریف می‌کند. بنابراین این دو منطق در وجوه گوناگون وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز به تبیین این دو منطق نیاز داریم، ادامه داد: هدف این نیست که حکمرانان به هر نحوی سلطه یابند. امام، آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ نام برد. آیا این یک تاکتیک یا واژه‌گزینی بود؟ تکرار این تفکر سیاسی نشان می‌دهد که این موضوع مقطعی نبوده است. امام، آمریکا را مظهر سلطه‌طلبی در عصر حاضر می‌دانست، عاملی که می‌خواست با فشار مسلمانان را فرودست کند. دغدغه امام این بود که مسلمانان نباید در هیچ عرصه‌ای فرودست باشند. دغدغه امام این بود که با فریبکاری سلطه جدیدی بر مسلمانان ایجاد نکنند.

رییس موقت مجلس گفت: ایجاد تفرقه میان مسلمانان یکی از مواردی بود که همواره مورد توجه امام بوده است و با آن مبارزه می‌کرده است. هرگاه که مسلمانان قدرتی پیدا می‌کنند، این حربه شروع به تحرک می‌کند. آنچه که امام برای همه مسلمانان وصیت کرد این بود که به وحدت اسلامی توجه کنید. گروه‌های افراطی که امروز در دنیای اسلام عامل تفرقه میان مسلمانان شده‌اند و تکبیرگویی‌های آنها افراد را از دین خارج می‌کند. نگاه امام این بود که از برخی اختلافات فرعی بپرهیزید و وحدت داشته باشید.

وی گفت: متاسفانه کسانی که مدعی اسلام در کشورهای مختلف هستند، دچار بی‌اخلاقی شده‌اند و برای سلطنت خود حاضرند دست در دست اجانب قرار دهند، بر ضد مسلمانان با مسیحیت وحدت ایجاد کنند و بین مسلمانان تفرقه بیندازند. این بی‌اخلاقی که ریشه در دنیا طلبی و حفظ قدرت دارد، درد بزرگی است که به وحدت مسلمانان ضربه می‌زند. افراطی‌گری بلاوجه با روش تفرقه‌افکنی پیش می‌رود.

لاریجانی تاکید کرد: ایران هم در جنگ 22 روزه و هم در جنگ 33 روزه حمایت کرد. زیرا بحث عزت اسلامی مطرح بود، اما دیدید کشوری گذرگاه رفح را بست و بقیه هم تماشا کردند./ اعتدال

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1076


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 رسانه های ایران جزء بهترین رسانه های جهان  [ پنجشنبه، 12 مرداد ماه، 1391 ] 3988 مشاهده
 خبرنگاران مشمول بازنشستگی 20 ساله می شوند  [ سه شنبه، 17 مرداد ماه، 1391 ] 4985 مشاهده
 حوادث ناشی از كار كاهش یافته است  [ دوشنبه، 13 شهريور ماه، 1391 ] 6149 مشاهده
 فاتحه ای نثار «جنبش سبز»!  [ چهارشنبه، 2 اسفند ماه، 1391 ] 1187 مشاهده
 عدم توجه شایسته به مخترعان و مبتکران  [ سه شنبه، 10 مرداد ماه، 1391 ] 6460 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب