|
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 10905
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 26 مهر ماه، 1395 -
03:30
![]()
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: اگر هنر را واژه ای شخصی بدانیم که معمولا با ذوق و شوق فردی همراه است و اگر آن را در تاریخ شوش بیابیم که بسیار فراوان و قابل ارائه است لذا می توان وضعیت هنر در شوش امروز را هم با همین دید و از همین زاویه نگریست.شوش شهری است که در این زمینه دارای قدمت طولانی است.هنر با ذوق فردی امری است که در همه ی دنیا قابل دفاع است.ابعاد این هنر گرچه ممکن است در میان ملت ها متفاوت باشد اما اصول آن بدون شک یکی است و می توان هنر را از این باب که با نوع مردم در ارتباط است خاص نامید و به طور مثال نقاشی را خاص یک سرزمین و تئاتر را نیز در سرزمینی دیگر پر رنگ تر دید.آیا شوش در این زمینه دارای پررنگی خاصی است؟ بدیهی است که مطالعه ی تاریخ بلند و کوتاه مدت آن یاوری موثر در این موضوع است. موسیقی در شوش دارای دو بعد سنتی و دو خرده فرهنگ است.علاقه به سنت های موسیقی عربی و لری پررنگ ترین آن ها حتی در شوش امروزی است.با مطالعه ی آن می توان چنین وضعیتی را توصیف کرد.ما از وضعیتی که امروز در شوش حاکم است چندان راضی نیستیم.منظور این نیست که در فرزندان امروز شوش هنر تهی باشد بلکه مقصود ما آن است که انواعی از موسیقی های سنتی خصوصا حماسی به فراموشی سپرده شده اند.در میان اعراب خصوصا در مراسماتی که منجر به از دست رفتن عزیزی می شد ترانه های حماسی و دلسوز برای زنده نگه داشتن نام از دست رفته بسیار مشخص بود.در میان لرها هم چنین وضعیتی حاکم بود.انواع وسایل ساده و سنتی اعراب در نوازندگی و نیز در میان لرها انواعی از ساز و دهل تقریبا نایاب شده اند.هنرمندانی که با کمترین امکانات بیشترین رسایی را داشته اند.ما از وضعیت پرداختن به آن نوع از هنر راضی نیستیم. در تئاتر تقریبا راضی هستیم.کوشش هایی که علاقه مندان به این هنر انجام داده اند و البته با تکیه بر ذوق و هنر فردی خودشان بوده تا حدودی توانسته است تا پیام این هنر را به مردم منتقل نماید.گرچه تاریخ تئاتر در شوش به دوران قبل از سال چهل برمی گردد اما امروز بسیار پر بار تر از گذشته است.باید در این میان به کوشش های مشوق کنندگان نیز ایراد گرفت که چندان کوششی برای راه اندازی انجام نمی دهند.در مجموع می توان هنر تئاتر را در شوش قابل قبول دانست اما این بدان معنا نیست که ما راضی به پایان کاریم بلکه معتقدیم که داشته های عنی به همراه داریم که می بایست در سطوح بالاتر خود را نشان دهند.انواعی از تلاش های کارگردانی، منشی گری، تدوین،نویسندگی، هنرمندی در دو جنس آقا و خانم و فضا سازی برای بازی قابل تقدیرند اما در این رضایت بخشی نارضایتی از بیان واقعیت های شهر در همین قالب نیز مورد توجه می باشد.هنرمندان شوش باید بسیاری از رشادت ها و از خودگذشتگی های مردم خود را در همین قالب ارائه نمایند. در زمینه های دیگر هنری مانند نقاشی ما کار چندان مهمی را مشاهده نکردیم.اصولا منشایی که بتواند با آموزش این راستا را به مقصد برساند یافته نشده است.در زمینه ی خوش نویسی هم گرچه تلاش های مقدماتی انجام گرفته اما راضی کننده نیست.باید مجموعه ای پویا از هنرمندان را ایجاد نمود و دیدگاه هنرمند سازی را از دولت نگری به مردم نگری تغییر جهت داد.استفاده از هنر سنتی شوش و نیز انواع البسه و غذاها در هنگام پرداختن به امور هنری کار را برای انتقال داده ها به نسل های جدید مهیا می کند.انواع هنرهای دستی خصوصا استفاده از وسایل خود رویی که تبدیل به جارو یا سبد می شدند امروز در شوش فعال نیستند.در قدیم تر ها انواع وسایل مانند قندان، جا خمیر، ظروف غذا خوری به وسیله هنرمندان شوشی و با استفاده از چوب های خشک بیشه تولید و حتی به وسیله ی کاوشگران خریداری می شد.امروز این هنر به فراموشی سپرده شده است.نارضایتی در این مسئله کاملا مشهود است. در شوش امروز نگاه به هنر و هنرمندی دارای دو بعد محلی و مذهبی است.هنری مانند انواع تئاترهای خیابانی در ماه محرم و نیز شبیه سازی واقعه ی کربلا به همان شکل سابق قابل دفاع است.ابعادی که هم دارای شکل مذهبی و باوری است و هم مخصوص شهر تاریخی شوش می باشد.توانایی در ثبت شبیه شوش به ملی یکی از توفیقات ما در این هنر است.سرودهای دسته جمعی که روزی در شوش دارای نفوذ فراوان بود و خصوصا در مراسمات خاص اجرا می شد در امروز شوش ناپیداست.هنرمندان باید بکوشند تا آن ها را زنده نگه دارند.ما با از بین رفتن چنین هنرهایی که مخلصانه و بدون ریا و کینه بود مخالفیم و نارضایتی خود را تا زمان احیای دوباره ی آن ها ادامه می دهیم.هنر در شوش می تواند ابعادی وسیع تر از امروز داشته باشد. تصاویر اختصاصی ایران اُنا از تاتر خیابانی در دهه 40
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : خداحافظی سید نور با آموزش و پرورش شوش [ چهارشنبه، 27 خرداد ماه، 1394 ] 2055 مشاهده
فجر 35 / تجلی بصیرت، اتحاد و همدلی مردم [ سه شنبه، 22 بهمن ماه، 1392 ] 1305 مشاهده
آغاز برداشت مرکبات از باغ های شهرستان شوش [ شنبه، 16 دي ماه، 1396 ] 756 مشاهده
روزه درجه اخلاص ما را مشخص می کند [ جمعه، 21 خرداد ماه، 1395 ] 652 مشاهده
اقتصاد مقاومتي از حرف تا عمل! - بخش سوم [ يكشنبه، 23 فروردين ماه، 1394 ] 1497 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|