اهواز - ایران اُنا: عبیدالله بن زیاد که والی بصره بود و یزید او را به کوفه فرستاد، خواص آن شهر ناشهر را خوب می شناخت و با دو اقدام آنها را جذب خود و دفع از امام کرد . |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 10999
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 16 آبان ماه، 1395 -
03:30
بسم الله الرحمن الرحیم ................. السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین ع . به قلم عبدالحسین سرخه - استاد دانشگاه
چندی پیش ، پیش متنی با عنوان فلسفه قیام امام حسین ع چیست را تیتر وار ارائه نمودم . حقیر در واقع به قصد ، به تاخیر انداختم که شاید بتوان فرهنگ حضور و شعور را تا اربعین ادامه داد و برانگیخت . این یادداشت ، قطعا کمی و کسری دارد . که در این راه هر کس نظری و دیدگاهی و نقدی و ارشادی دارد دستش را می فشارم و به دیده منت می گذارم . معاویه بن ابی سفیان درماه رجب سال 60 هجری قمری از دنیا رفت و فرزند نالایق و میگسار و ناشایستش ، یزید بر مسند قدرت نشست . یزید در اسرع وقت نامه ای به فرماندار مدینه ، ولید بن عتبه نوشت و دستور داد از تمامی اهل مدینه بویژه حسین بن علی ع بیعت بگیرد . و در نامه متذکر شد اگر امام حسین ع از بیعت سر باز زد گردنش را بزند و نزد او بفرستد . ( گویا داعشیان امروز گردن زنی را از آباء و اجدادشان به ارث برده اند ) این اولین اقدام یزید بود که معلوم می شود از همان اول قصد بر شهادت مولا داشت و با این قید که یا,بیعت کند یاسرش را جداکنید مسلک خود را نشان می دهد . این جمله یزید مرا بیاد جمله امریکای امروز می اندازد که می گویند کشوری که با ما نیست برعلیه ماست و باید با او برخورد کرد . فرماندار مدینه ، بدنبال امام فرستاد و از ماوقع خبر کرد . اما امام نپذیرفت و در یک کشمکش گفتاری فرمود ( علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید ) . معنی ساده این سخن امام این است که چنانچه یزید حاکم اسلام است فاتحه اسلام را باید خواند . و این موضع به معنای عدم تعامل امام با دستگاه حکومت یزید است . به هر روی امام ع . شبانه پس از مطلع ساختن اهل خانواده بر سر قبر جدش پیامبر اعظم ص رفت و ضمن زیارت و درد دل ، سپیده صبح مدینه را ترک و سفرهای اربعه مولا ع آغاز گشت . سفر اول : سفر سبز از مدینه به مکه ...
امام حسین ع با اهل خانواده در روز سوم شعبان سال 60 هجری قمری به سوی مکه روانه شد و ماههای شعبان ، رمضان ، شوال و ذی القعده را در این شهر سپری نمود . چون مردم عراق و کوفیان از سفر امام به مکه و خوداری از بیعت با یزید مطلع شدند . جلسات خود را در منزل سلیمان بن صرد خزاعی که از خواص کوفه بود تشکیل و تصمیم به نامه نگاری با امام گرفتند . علاوه بر مکاتبات و نامه ، هیئت هایی هم به صورت حضوری و با در دست داشتن نامه های اهل کوفه به حضور امام رسیده و ضمن بیعت ، درخواست حضور امام در عراق راداشتند . امام پس از دریافت بیش از 12 هزار نامه که اکثرا به امضای خواص بود ، مسلم پسر عم خود را فراخواند و نامه ای را با این متن ( من پسر عموی خود مسلم بن عقیل را نزد شما روانه ساختم تا وضعیت را بررسی و مرا از تصمیمات شما اگاه سازد ) به ایشان داد و روانه عراق کرد . باری : مسلم به عراق و کوفه رفت و حقیقت شهر هزار چهره را دید و تنها ماند تا در منزل تنها شیر زن کوفه طوعه در غربت و تنهایی و جنگی نابرابر به شهادت رسید . سفر دوم : سفر سرخ از مکه به کربلا .................... امام حسین ع در سوم یا هشتم ذیحجه در سال 60 هجری قمری بدون اطلاع از شهادت مسلم ، مکه را به سوی عراق و کوفه ترک گفت و سفر سرخ و خونین خود را آغاز نمود . اتفاقات و حوادث بسیاری در طی طریق و منازل بسیار کاروان امام ع رخ داد که در این مجال نمی گنجد . لاکن آنچه که واضح و مبرهن است تلاطم خروشان کج فهمی و بی بصیرتی خواص کوفیان است .
کوفیان بویژه خواص و مدعیان آنها نه قدرت تحلیل داشتند و نه اهل استفسار . هر لحظه به شکلی و سخنی . خود گرد هم آمدند و نامه نوشتند و امام را خواستند و,سینه چاک شدند و سپس گرد هم آمدند و یا سکوت کردند یا بی تفاوت گشتند و یا در لشکر یزید سازماندهی شدند . عبیدالله بن زیاد که والی بصره بود و یزید او را به کوفه فرستاد ، خواص آن شهر ناشهر را خوب می شناخت و با دو اقدام آنها را جذب خود و دفع از امام کرد . اول : تطمیع با پول و زر و طلا . دوم : تهدید و ارعاب . حرکت خواص یعنی الیت ها باعث گشت که مردم عادی یعنی طبقه پوپولیست و توده قبول کنند و به باور برسند که امام ع بر,علیه خلیفه وقت خروج کرده و خارجی نامیدند . این عدم شناخت و ثبات بر حق امروز هم هویدا است . و مقوله خواص در هر برهه ای از تاریخ قابل ارزیابی است و چنانچه قدرت تحلیل نداشته باشند و زمان خود را نشناسند ، در تصمیم گیری می مانند و راه دیگری را طی میکنند . که اگر بیدار شوند و شانس آورند میشوند توابین . اهل شهر رنگارنگ به این هم بسنده نکردند و بر خیمه گاه امام تاختند و شد آنچه که نباید می شد . و سفر خونین و سرخ امام با شهادتش به غروب گرایید . سفر سوم : سفر تاریک و غمبار از کربلا به شام و اسارت اهلبیت .
اهل شهر نامرد به آنچه خواستند رسیدند ، کاروان اسراء ، یک صفر وارد شام و پنج صفر به طرف کربلا و مدینه خارج و نهایتا پس از 5 روز در شام از سمت غربی عراق وارد کربلا شدند ، که این ( سفر چهارم ) اهل بیت که همان برگشت از شام به نینوا و سپس به مدینه است . این سفر جریانات بسیاری را در پی داشت . سرهای بریده اهل بیت ، وفات حضرت رقیه ع و اطراق و اجلاس در صحرای کربلا و زیارت و سوگواری بر سر قبر شهدا و بویژه سید و سالار شهیدان امام حسین ع از جمله این قضایاست و سپس پس از سوگواری به سمت مدینه باز گشتند .
امام حسین ع در بدو سفر بر اساس علم لدنی معصومین همه چیز را می دانست ، اما می خواست تمامی اتفاقات به صورت عادی طی شود . آری : امام حسین ع برای اقامه حکومت الهی و عدل راستین پروردگار جان و مال و خانواده را داد ، تا باشد جهان اسلام بیدار گردد و اقامه عدل نماید . درس و عبرتی که می بایست از تاریخ بویژه کربلا گرفت این است که ، زمان شناسی و تحلیل وقایع وشناخت اولویت ها و تصمیم گیری به وقت در مسیر حق ، کوچک و بزرگ ، نخبه و توده ، خواص و عوام نمی شناسد و تنها راه معرفت شناخت امام زمان خود و حرکت در پشت سر آن است . و امروز اسلام ناب محمدی ص تنها در ایران اسلامی است که با هدایت ولی امر مسلمین و ملت بیدار دل ، و شجاع این کشور گرانمایه و ذیقیمت به سر منزل مقصود خواهد رسید . انشاله . ................., عبدالحسین سرخه
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : آیتالله مکارم مبلغ فطریه را اعلام کرد [ دوشنبه، 22 تير ماه، 1394 ] 1214 مشاهده
آخرین وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان [ دوشنبه، 18 بهمن ماه، 1395 ] 574 مشاهده
اعلام نرخ طلاق در ازدواجهای دانشجویی [ دوشنبه، 29 مهر ماه، 1392 ] 1091 مشاهده
دلیل تفاوت دیه زن و مرد [ شنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1392 ] 1605 مشاهده
اقتدار ایران مرهون خون شهدا است [ شنبه، 28 مهر ماه، 1397 ] 429 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|