امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 11061      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 1 آذر ماه، 1395 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: ما دین را نیاز انسان ها می دانیم و معتقدیم که آدمی از این نظر که خود را کامل نمی یابد قدرتی بالاتر را در درون خود جستجو می کند که گاه خدای سبحان و زمانی در تاریخ به اشکال متفاوت سنگی یا نمادین ترسیم کرده است.




استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: گرچه معنای دین راه و روش است اما برای مردم به معنای عقیده به قدرتی بالاتر از انسان و در بسیاری از موارد اعتقاد به آفریدگاری تواناست.بدون شک دین در طول زمان دارای تغییراتی بسیار و از توهم گرایی تا حقیقت یابی در نوسان بوده است.دین گاه آیین و زمانی تنها عقیده ی شخصی نامیده شده است.اشکال مختلفی مانند دارای بودن پیامبر یا رهبر و نیز کتاب از جمله ارزیابی های خاص برای پذیرش نزد مردم بوده است.

در دورترین نقاط جهان تا به درون جامعه ی خودی عقایدی به شکل های متفاوت و حتی انشعاباتی در درون دینی خاص وجود داشته و زمینه ی تفاوت ها و گاه اختلافات تاریخی را به وجود آورده است.در هر صورت دین می تواند انتخابی از روی احساس یا تفکر و تعقل باشد.شناخت دلایل پذیرش و یا عدم آن برای استمرار منطقی دین ضروری است.

ما در این نگارش دین را محصور به ارزیابی خاصی نمی نماییم و اعتقاد داریم که پذیرش و تاثیرات یک مجموعه که برای مردمانش نوعی راه و روش برای پرداختن به مواردی مانند قدرت های مافوق انسان می شود،کافی است.اینکه این دین اسلام یا مسیحیت و یهودی یا نصرانی بودن نامیده شود تفاوتی ایجاد نمی کند.گاه زرتشت را دین محسوب داشتن یا شیطان پرستی را انحراف به حساب آوردن مربوط به ادامه ی مباحث جامعه شناسی و دین پروری است.

ما دین را محدود نمی دانیم و برای بررسی خود هر عقیده ای را جای می دهیم که البته به معنای تایید آن ها هم نیست.فقط نگاهی علمی به دین داریم و آن را از نظرهایی مورد تحلیل قرار می دهیم.شاید بتوان گفت که نوعی معیار برای همه در نظر می گیریم که شامل ادیان الهی و غیر آن نیز می شود.

ما دین را نیاز انسان ها می دانیم و معتقدیم که آدمی از این نظر که خود را کامل نمی یابد قدرتی بالاتر را در درون خود جستجو می کند که گاه خدای سبحان و زمانی در تاریخ به اشکال متفاوت سنگی یا نمادین ترسیم کرده است.در تاریخ انواع بت ها نه برای تفریح بلکه تخلیه ای درونی برای تشکر و قدردانی بوده اما انحراف حرف اول را زده و لذا ورود پیامبران و ادیان الهی راهی برای اصلاح در نظر گرفته شده است.

ما دین را با تمام تفاوت هایش در دو قالب انسانی و غیر انسانی قرار می دهیم و دلیل آن را نیز نیاز آدمی به وجودشان احساس می کنیم.دین انسانی ممکن است برای بعضی از برداشت ها کلمه ای نامناسب باشد زیرا این آدمی است که دین را برمی گزیند لذا چه نیازی به ارزیابی است؟ اما ما همین را نیز نکته ای در انحراف می دانیم زیرا همه ی تصمیمات آدمی نمی توانند درست باشند.باید دین را در قالبی خاص قرار داد تا بدین سان بتوان درستی را از نادرستی جدا ساخت.

دین انسانی به آنگونه عقیده و نظر مربوط می شود که جوابگوی نیازهای اساسی آدمی در استمرار زندگی عزت بخش اوست.دینی که ابتدای کار نیازهای درونی آدمی را مد نظر قرار می دهد و الگوهایی مانند فطرت یا غریزه و نیز توانایی هایی مانند احترام و گذشت و نیز رشد و ترقی را اساسی برای ادامه می یابد.دین انسانی تنها سعادت بشری را می جوید و در تلاش است تا انسان ها را یکدست نماید.

تفاوت ها را به یگانگی و احساسات را به سمت آدمیت سوق دهد.در این دین انسانیت اساس همه چیز است و جنگ و برتری عقیده کنار گذاشته می شود.اصولا تفاوت های عقیدتی وجود ندارند تا ضدیتی ایجاد کنند.مسیحیت و اسلامیت برای چه به وجود آمده اند؟ بدیهی است که راهنمایی آدمی و نجات او از انحراف و درگیر شدن در مسائل غیر انسانی است.اگر این چنین می شد دیگر نیازی به شعب نبود.دین انسانی هدایتگر آدمی در رشد و ترفیع است.

در این میان ضدیت در دین غیر انسانی نیز وجود دارد.انواعی از عقاید که آدمی را در تنگنا قرار داده و با اشکال مختلفی از رفتارها و کردارها او را به سمت پوچ گرایی و قدرت سازی ظاهری می کشاند.ما این نوع ادیان را فراوان یافته ایم و لذا ضمن عدم تایید معتقدیم که برای نجات بشر از درگیر شدن به این نوع از ادیان کافی است تا انسانیت او را زنده نگه داریم.

ادیانی که بشر را به سمتی هدایت می کنند که سقوط نامیده می شوند.درگیری هایی که امروز با نام دین در اقصی نقاط جهان روی می دهند ناشی از دور شدن از انسانیت است.مگر می شود دینی را موفق تصور کرد که جوهره ی آدمی را کنار زند؟ مگر می شود دینی را الهی یا بالاترین قدرت دانست که نیازهای اولیه ی آدمی یعنی رشد توانایی ها را کنار زند؟

ما این نوع تصورات را ضربه به انسانیت می دانیم و چنین عقایدی را غیر انسانی می نامیم.دین انسانی روشی برای تحولگرایی و تکامل نوع بشر است.دینی که تنهاست و دومی ندارد و بشر را تنها موجود قابل تعالی بر می شمارد و مرزهای جغرافیایی یا نژادی را تایید نمی کند.برای این دین فقط بشریت اساس ارزیابی است.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 نظریات تربیتی جعفر دیناروند/2 - موضوعات کلی  [ دوشنبه، 8 تير ماه، 1394 ] 1363 مشاهده
 ارتباط با زن جوان به مرگ دلخراش منجر شد  [ يكشنبه، 23 آبان ماه، 1395 ] 743 مشاهده
 انتقال تنش از پدر به فرزند با اسپرم  [ چهارشنبه، 27 فروردين ماه، 1393 ] 3081 مشاهده
 اعلام زمان سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن  [ جمعه، 19 شهريور ماه، 1395 ] 601 مشاهده
 دلارهای خانگی در راه بازار  [ جمعه، 8 آذر ماه، 1392 ] 1320 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب