استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: آگاهی و داشتن دانش لازم برای زندگی بهتر از جمله مواردی است که اهل علم بر آن تاکید دارند.بسیاری از نظریات حاکی از آن است که عدم اگاهی مردم است که باعث رفتارهای ناصحیح و بعضا حادثه ساز می شود.در این میان ماهیت آگاهی ها و وسایلی که باید این مهم را انجام دهند نیز مورد نظر علما قرار گرفته و به طور مستمر تاثیرات آن را تحلیل می نمایند.
تشکیل نهادهای مختلف مانند مدرسه یا دانشگاه برای مردم و نیز رسانه ها برای انتقال آگاهی ها از جمله ی این نوع فعالیت ها بوده و با گذشت زمان اشکال مختلفی نیز به آن ها اضافه می گردد.رسانه وسیله ای برای رساندن اخبار و رویدادها و در نتیجه دادن اطلاعات و آگاهی هاست.رساندن در این زمینه به معنای انتقال و آگاه سازی است.اینکه رسانه چیست و دارای چه ویژگی هایی است کار را به تقسیم بندی های خاصی می کشاند.
ما در این زمینه به انواعی از رسانه ها معتقدیم.اینکه در چندگانه سازی آن ها از نظر شکل ظاهر پرداخته شود برای ما ایجاد اشکال نمی کند.اینکه بعضی را رسانه ی دیداری، تعدادی را شنیداری و نیز بعضی را نوشتاری گویند مهم نیست.این ظاهر قضیه است و بسیاری در تدریس خود نیز مطرح می کنند اما نکته ی مهم برای جامعه ی انسانی ماهیت تلاش هاست که می توان به دو شکل بر آن ها تاکید نمود.رسانه های انسانی و غیر انسانی.
در این میان پرداختن به ویژگی های هر یک دقیقا نشان دهنده ی درون نگری آن هاست.رسانه ی انسانی به وسیله ای اتلاق می شود که آگاهی های مورد نیاز جامعه را برای ترفیع و رشد انسانی به جامعه منتقل می کند.اینکه اصل و اساس این فعالیت چیست؟ دقیقا همان نشان دهندگی است که در آن رسانه را به دو بخش تقسیم می نماید.جذب مردم برای خرید بیشتر از هر راهی همان جدایی از اصل مطلب است.باید مطالبی در رسانه ها منعکس شوند که توجه ی به ماهیت انسانی و برگشت به درون انسانی را دارا باشند.
وظیفه ی رسانه انعکاس هر رویدادی نیست.پرداختن به هر موضوعی نباید باشد.هدف اصلی آن ها نباید اقتصادی یا سیاسی و امثال آن باشد گرچه اشکالی در موضوع بندی نیست اما اساس بر انسانی بودن است.هر موضوعی که در آن سقوط انسانی اثبات گردد برای رسانه خط قرمز می باشد.
رسانه با مردم زندگی می کند و وجودش بسته به جامعه ی انسانی است.باید بکوشد تا حقیقت انسانی را بارور سازد و جامعه را به سمت انسان بودن هدایت کند.تاثیر رسانه ها بر عملکردهای آینده ی بشر بسیار فراوان و عمیق است بنابراین می توان عدم توجه به مسائل انسانی را نیز به عدم کارایی رسانه ها نسبت داد.رسانه ی انسانی در تلاش است تا سطح آگاهی های مورد نیاز آدمی را بالا برد تا ادراکی انسانی ناشی از درون نگرایی و پرداختن به ذات انسانی حاصل گردد.
در بسیاری از موارد رسانه ها فروع را به جای اصول تعویض می کنند.به نفع گروه یا افراد خاص تلاش کردن بسیار خطرناک است.ما معتقدیم که رسانه ها قادرند تا بیشترین تاثیر را در تعالی آدمی داشته باشند.لازم است تا جوهره ی انسانی را بشناسند و به مردم انتقال دهند.ا
ین همه از جنگ و کشتار ننویسند و تنها بر عدم آن ها و معرفی ضدیت با ذات انسانی اطلاع رسانی کنند.در جنگ های فردی و جمعی برای قدرت طلبی ورود نکنند و تلاش نمایند تا حقیقت انسانی را معرفی کنند.به طور مستمر متذکر ماهیت انسانی گردند و از انسان بخواهند تا از حقیقت وجودی خود فاصله نگیرد.
رقابت های کاذب برای برتری جویی را کنار زنند و بدون توجه به رنگ و پوست یا مرزهای جغرافیایی نوع بشر را بنیان تلاش های خود در نظر گیرند.رسانه ی انسانی وجودی کمرنگ در جامعه ی امروزی است.
رسانه ی انسانی وسیله ای انسان خواه و توجه گر نوع دوستی و رشد و تعالی بشری با ایجاد تغییرات نگرشی و پرداختن به اصل آدمیت است.برای این رسانه هیچ عاملی به اندازه ی انسان مهم تلقی نمی گردد و بدون توجه به انسانیت فعالیتی انجام نمی دهد.
رسانه ی انسانی خود را موظف به انتقال آگاهی هایی می نماید که حاصل آن ها ترفیع و رشد انسانیت و همدلی و همرنگی نوع بشر است.غوطه ور شدن در رقابت های برتری جویانه و درگیری های سیاسی که منشا فرد گرایی و قدرت طلبی دارند برای رسانه تنها سمی خوشرنگ خواهد بود.
رسانه ی انسانی تنها واژه ای است که راه درست رسانه ها را ترسیم می کند و آن را از غیر خود جدا می سازد.رسانه ی انسانی زمانی می تواند موفق باشد که به وسیله ی انسان تولید و نشر گردد.منظور از انسان بودن البته شکل ظاهر نیست.
رسالت رسانه ی انسانی انسان سازی و پرداختن به جوهره ی حقیقی انسان است.باید در این راه کوشش های فراوانی صورت گیرد زیرا خصلت های حیوانی در جامعه ی انسانی بسیار وسیع و گسترده گشته اند.باید تلاش کرد تا بدل ها شناخته شوند و اصل ها به زندگی رسانه ای بازگردند.