امروز:  چهارشنبه، 6 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1149      ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 1 تير ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



یادداشت/ روح الله پورطالب

تنفس شیعه در تونس، سرزمین دوستداران اهل بیت

ایران انا: بعد از تحولات تونس که بیداری اسلامی و بیداری تشیع بود، به تازگی شمار بسیاری از مردم تونس به ویژه در شهرهای جنوبی این کشور مانند قابس و قبلی به مذهب تشیع گرویده‌اند.



جمهوری تونس کشورى است در شمال آفریقا با مساحت 163،610 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفردارد.این کشور بر کرانه دریاى مدیترانه قرار دارد و از غرب با الجزایر و از شرق و جنوب با لیبى هم‌مرز است.

 پایتخت این کشور شهر "تونس" است. در سال 1881 فرانسه، تونس را مستعمره خود نمود. با آغاز جنگ جهانى دوم، ارتش آلمان براى تقویت پایگاه متحدین در شمال آفریقا، در تونس نیرو پیاده کرد.

 در سال 1943 نیروهاى ارتش آلمان از تونس عقب‌نشینى کردند و تونس به کنترل متفقین درآمد. این کشور طى پیمان پاریس که در سال 1956 میلادى امضاء شد، استقلال خود را به دست آورد.

کشور تونس به 24 استان (یا ولایة) تقسیم شده و سه جزیره مهم نیز به نام‌های"زمبره"، "قرقنه" و "جربه" دارد. در دوران باستان، "رومى ها" در تونس حضور داشتند و پس از اسلام نیز "خراسانى ها"  و "ترک‌ها" در این سرزمین دولت و حاکمیت یافتند.

اما حضور تشیع در این کشور به همان قرن اول ظهور اسلام برمی‌گردد؛ حتی قبل از زمانی که دولت ادارسه (ادریسى ها) در قرن دوم هجرى در مراکش و حکومت فاطمیون در مصر و تونس ایجاد شد.

ساکنان اصلی تونس "بربرها" بودند که از موالیان اهل‌بیت(ع) به شمار می‌رفتند. شدت این ولاء به حدی بود که پس از واقعه جانسوز کربلا، یکی از قیام‌های خونخواهی،‌ به وسیله آنان و در تونس فعلی رخ داد. بنی‌امیه نیز مشابه آنچه در "قتل‌عام حرّه" در مدینه منوره انجام داده بود را در تونس اعمال کرد.

مانند تمامی کشورهای آفریقا، در تونس نیز سه نوع شیعه وجود دارد:
1. شیعیان کهن.
2. نو شیعه‌ها (مستبصرین).
3. اهل‌سنت دوستدار اهل‌بیت (ع).

از آنجا که اکثریت مسلمانان تونس به لحاظ "عقیده"، بشدت علاقمند به اهل‌بیت(ع) هستند و از لحاظ "عمل" نیز پیرو مذهب مالک بن انس ـ که ‌ نزدیک‌ترین مذهب فقهی سنی به تشیع محسوب می‌شودـ می‌باشند، می‌توان بسیاری از مردم تونس را شیعیانی دانست که از تشیع خود بی‌اطلاع هستند!

یکی از نشانه‌های این تشیع، مراسم ماه محرم است که به اشکال گوناگون در تونس و دیگر کشورهاى آفریقایى وجود دارد و از ارزش خاصى برخوردار است.

در تونس از زمان تسلط فاطمیان بر این کشور، مذهب تشیع و سنت‌هاى آن از جمله مراسم سوگوارى ایام عاشورا جزء آیین‌هاى ‌اجتماعى مردم قرار گرفت؛ به طوریکه عاشورا تا چندى قبل جزء تعطیلات رسمى این کشور بود.  مردم تونس در ایام محرم از هرگونه مراسم شادى مانند جشن عروسى و ختنه‌کنان خوددارى مى کنند.

آنها حتی در عزاداری‌هایشان در این ماه، از خوردن غذاهاى رنگین اجتناب‌ مى کنند و صبح عاشورا نیز به قبرستان‌ها و مزار اموات سرمى زنند و معتقدند که همه ارواح در روز عاشورا کنار قبر خود حضور پیدا مى کنند و منتظر دیدار بستگان زنده خود هستند.

مردم تونس شب عاشورا با آتش زدن علف‌هاى خشک و شعله‌ور کردن آنها که به «اجیجه» شهرت دارد، گلوله‌هایى شلیک مى کنند و بر این اعتقادند که این عمل موجب شادمانى اطفال کربلا مى شود. این سنت، شبیه به شمع‌روشن کردن شیعیان ایران در شام غریبان است که نوعی همدردی با اطفال امام حسین(ع) محسوب می‌گردد.

اما  گذشته از ریشه‌های عمیق تشیع در شمال آفریقا :
گروه دوم شیعیان تونس (یعنی مستبصران و نوشیعه‌ها) اکنون خود را به دو گروه تقسیم می‌کنند:
"شیعیان مذهبی" و "شیعیان سیاسی".

منظور از شیعیان سیاسى کسانى هستند که جریانات سیاسى آنها را به مذهب شیعه متمایل کرده است.

شیعیان مذهبى نیز کسانى هستند که با مطالعه و تحقیق به مذهب شیعه گرویده‌اند.


شیعیان تونس بیشتر در جنوب این کشور و مناطقی مانند "قفصه"، "قابس"، "سوسه"، "مهدیه" و نیز شهر "تونس" پایتخت این کشور زندگی می‌کنند و به تبع رویکردهای مختلفى که دارند گاه افراط و تفریط نیز در بین آنان به چشم می‌خورد؛ اما به شکل کلی، شیعیان تونس، ذهنیتی ساده و بدون غل و غش در ارتباط با این مذهب دارند و برخی مسائل اختلاف‌برانگیز که بین نخبگان تشیع در کشورهای اصلی شیعه وجود دارد در این کشور مطرح نیست.


وجود مستبصر مشهور «دکتر سید محمد تیجانی سماوی» که از اهالی شهر "قفصه" یکی از شهرهای جنوبی کشور تونس است نیز علت گرایش بسیاری از تونسی‌ها ـ چه در داخل این کشور و چه در اروپا ـ به مذهب اهل‌بیت(ع) شده است.


در جولای سال 2007 هفته‌نامه الوطن تونس ـ که گفته می‌شود "گرایش بعثی" دارد ـ  با چاپ مقاله‏ای با عنوان چگونه شیعه شدند و... چرا؟ ضمن چاپ عکس نه نفر از شیعیان تونس مانند «تیجانی» و «مبارک بغداش» ، به مسائلی مانند تعریف شیعه، کیفیت انتشار تشیع در تونس، مشکلات شیعیان تونس و ازدواج موقت، پرداخت و تلاش نمود بین مسلمانان تونس فتنه‌انگیزی کند. این نشریه سپس خواهان اظهار نظر مردم در ارتباط با تشیع از طریق ایمیل شد؛ که به لطف خدا اینگونه توطئه‌ها نیز به شناخت بیشتر مردم و در نتیجه گسترش این مذهب خواهد انجامید.


یکى از نگرانى هاى شیعیان تونسى، فرزندان آنها و باصطلاح "نسل جدید" است. این نگرانی با وجود دو تهاجم فرهنگی که از سوی "غرب" و "وهابیت" علیه اسلام اصیل آغاز شده است جدی‌تر نیز به نظر می‌رسد.


اما بعد از تحولات تونس که بیداری اسلامی و بیداری تشیع بود، به تازگی شمار بسیاری از مردم تونس به ویژه در شهرهای جنوبی این کشور مانند قابس و قبلی به مذهب تشیع گرویده‌اند.


مجموعه‌ای تونسی از وزارت امور دینی تونس خواسته است که اجاره فعالیت برای تاسیس یک جمعیت فرهنگی شیعی با هدف احیای میراث شیعی تونس را بدهد. این مجموعه نام "مودت فرهنگ شیعی" بر خود دارد و مقر آن در تونس پایتخت این کشور است.

بنا به گزارش‌ها این مجموعه هنوز اجازه فعالیت دریافت نکرده است اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به آن اجازه فعالیت‌های عادی مثل توزیع کتب و ایجاد مرکزی برای تجمع طرفدارانش داده شده است.


این نخستین نهاد فرهنگی رسمی شیعی است که در تونس اعلام موجودیت می‌کند و قرار است برای ترویج فرهنگ تشیع و عقاید آن فعالیت داشته باشد.

علاوه بر آن می‌تواند فعالیت سیاسی خود را نیز آغاز کرده و با اعمال نفوذ در میان جمعیت‌ها و احزاب سیاسی از نامزد مورد حمایت خود همه‌گونه پشتیبانی‌ای داشته باشد.

مذهب تشیع در تونس مذهب غریبی نیست. افرادی نظیر التیجانی السماوی و عماد الدین الحمرونی از جمله کسانی هستند که از تونس برخاسته‌اند و برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند.

آنها بارها به ایران سفر کرده‌اند و با مقام‌های ارشد ایرانی دیدارهای مکرر و متعددی انجام داده‌اند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این دو چهره بارز شیعی مرجعیت معنوی بسیاری از تونسی‌ها برای گرویدن به مذهب تشیع محسوب می‌شوند. به تازگی شمار بسیاری از مردم تونس به ویژه در شهرهای جنوبی این کشور مانند قابس و قبلی به مذهب تشیع گرویده‌اند.


در حال حاضر هزاران نفر در تونس به مذهب تشیع گرویده‌اند و شمار پیروان این مذهب روز به روز در حال افزایش است. این مساله باعث نگرانی برخی افراد سنی نیز شده است. 


بر اساس بند نخست قانون اساسی تونس، این کشور کشوری مستقل به زبان عربی است و دین رسمی آن اسلام است و به هیچ به مذهب خاصی از اسلام اشاره نشده است.

در هیچ کجا از قانون اساسی تونس اشاره نشده که مذهب سنی که اکثریت جمعیت این کشور به آن گرایش دارند تنها مذهب این کشور است بلکه بر عکس بر آزادی عقیده و عدم تمایز میان مذاهب و ادیان تاکید شده است./رویداد

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1138-91


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 تهیه طرح هایی برای تامین آب دریاچه ارومیه  [ چهارشنبه، 18 مرداد ماه، 1391 ] 4319 مشاهده
 از سکه تا پسته؛ گرانی ها طبق طبق!  [ شنبه، 5 اسفند ماه، 1391 ] 1549 مشاهده
 بزودی 56 سد در كشور به بهره برداری می رسد  [ چهارشنبه، 20 ارديبهشت ماه، 1391 ] 5743 مشاهده
 تشکیل ائتلاف یکپارچه اصولگرایان حامی هاشمی  [ جمعه، 27 ارديبهشت ماه، 1392 ] 2206 مشاهده
 احمدی نژاد جایی برای دفاع باقی نگذاشته است  [ چهارشنبه، 28 فروردين ماه، 1392 ] 1152 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب