امروز:  پنجشنبه، 9 فروردين ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 12487      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 12 آذر ماه، 1396 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: جامعه معلولان کشور همچنان با مشکلات عدیده ای در مسیر زندگی مواجه اند که باعث شده آن‌طور که باید و شاید، حضورشان در اجتماع ملموس نباشد.




بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۳.۲ میلیون نفر از جمعیت کشورمان را افراد معلول تشکیل می دهند که آمار، می تواند حکایت از این واقعیت تلخ داشته باشد که به رغم جمعیت بالای معلولان، اما این افراد همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

آمارها حاکی از این است که سالانه ۱۰۰ هزار نفر به تعداد جمعیت معلولان کشور اضافه می شود که در این بین، ۴ تا ۵ درصد جامعه معلول کشور، دچار معلولیت های جدی هستند. همچنین، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و دو میلیون معلول در جامعه رها شده اند.

این آمارها، می تواند با طرح این سئوال همراه باشد که سهم معلولان از امکانات و خدمات رفاهی کشور، چه میزان است. آیا این افراد، سهم مساوی و برابر از این قبیل خدمات را دریافت می کنند.

۵ سال انتظار برای تصویب یک لایحه

علی همت محمودنژاد رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، به لایحه حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: برای نوشتن این لایحه بیش از ۱۵۰ جلسه مختلف با بهزیستی، مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت رفاه و... برگزار شده است. بعد از اینکه لایحه تهیه شد، ایرادات شورای نگهبان، ایرادات حقوقی بهزیستی و کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت مجلس را برطرف کرده، حتی رئیس کمیسیون ویژه مجلس نیز در آخرین جلسه ای که با او داشته‌ام قول داد لایحه در مجلس هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد، اما به نظر می‌رسد این لایحه دستاویزی شده تا نمایندگان بگویند در حال رسیدگی به وضعیت معلولان هستند.

وی با طرح این سئوال که آیا ۵ سال برای رسیدگی به یک لایحه کافی نیست، افزود: رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان قول داده بود این لایحه در مذاکره با نمایندگان هرچه سریع‌تر تصویب شود، آیا شایسته نبود همزمان با روز جهانی معلولان، نمایندگان مجلس این لایحه را تصویب می‌کردند.

مهم ترین اقدام سال های اخیر برای معلولان

سهیل معینی رئیس تشکل های معلولان کشور در مورد روز جهانی معلولان و اقداماتی که برای این افراد انجام شده گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که چندین سال است با کمک کارشناسان و متخصصین صورت گرفته، اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بوده که در حال حاضر این قانون در مجلس منتظر ارائه و تصویب در صحن علنی است.

وی اظهار داشت: اقدامات تخصصی در کمیته وکمیسیون های مربوطه در مجلس با کمک نمایندگان و مسئولان سازمان بهزیستی و همچنین فعالان امور معلولان انجام شده و نواقصی که در گذشته بر آنها ایراد گرفته شده بود، برطرف شده است.

این فعال حقوق معلولان با اشاره به اینکه افزایش مستمری معلولان و رسیدن آن به حداقل دستمزد قانون کار یکی از این موارد اصلاح شده است تصریح کرد: همچنین در بخش اشتغال نیز پکیج های حمایتی از اشتغال معلولان در بخش خصوصی در نظر گرفته شده بطوریکه تا ۵ سال یارانه دستمزد به کارفرمایان برای اشتغال معلولان پرداخت می شود که میزان آن ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل حقوق است.

به گفته معینی، در بخش آموزش نیز پیش بینی شده وسایل کمک آموزشی گسترده تر در  اختیار معلولان قرار گیرد و همچنین به طور واضح دانشگاهها مکلف به ثبت نام معلولان برای گذراندن دوره های آموزشی بدون دریافت شهریه شده اند.

وی در مورد وسایل کمک توانبخشی معلولان نیز افزود: یکی از مهمترین مواردی که در اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده، تحت پوشش قرار گرفتن بیمه وسایل کمک توانبخشی است به طوری که از دولت درخواست شده بیمه سلامت این افراد به گونه ای باشد که وسایل توانبخشی و خدمات مورد نظر در این بخش نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن باور اظهار داشت: خدمات و مراقبت های افراد معلول در منزل نیز در اصلاح قانون مدنظر قرار گرفته به طوری که بیماران اعصاب و روان به صورت گسترده تر تحت پوشش و خدمات مراقبت از منزل قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به مناسب سازی اماکن و معابر برای معلولان در سطح شهر عنوان کرد: در گذشته مناسب سازی در قانون بود اما حمایت های لازم برای اجرای آن در نظر گرفته نشده بود که این موارد در اصلاح قانون مدنظر قرار گرفت به طوری که تمامی مفاد قانون جامعه، بودجه سنواتی لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواهند داشت و مشکل بودجه برای اجرای آن برطرف خواهدشد.

معینی با تأکید بر اینکه بیش از ۵ سال است که تصویب اصلاح قانون به طول انجامیده، گفت: با توجه به تغییر دولت و مجلس، تصویب اصلاح قانون طولانی شده اما سعی کرده ایم با تکمیل شدن مفاد مورد نیاز زندگی معلولان در اصلاح قانون تا حدودی این طولانی شدن را جبران کنیم.

به گفته وی، امیدواریم تا پایان دی ماه، روند تصویب اصلاح قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان انجام شود چرا که بعد از آن نمایندگان مجلس وارد تصویب لایحه بودجه خواهند شد و اگر تا آن زمان به تصویب نرسد به سال آینده موکول می شود.

نماینده سازمان های غیردولتی در کمیته تدوین حقوق افراد معلول، اظهارداشت: بزرگترین دغدغه ما این است که یکی از خواسته ها و مفادی که در لایحه حمایت از حقوق معلولان به دولت واگذار شده بود را مجدداً به قانون اضافه کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، این لایحه گسترده تر و عملیاتی تر خواهد شد.

وی ادامه داد: حال که تصویب آن زمان زیادی به طول انجامیده، هرچه بتوانیم آن را کامل تر کنیم، به نفع معلولان است.

معینی همچنین به افزایش مستمری معلولان اشاره کرد و افزود: در سال جاری قرار شد علاوه بر مستمری که معلولان دریافت می کنند، یارانه و کمکی نیز از محل منابع یارانه ای علاوه بر آن به طور مضاعف دریافت کنند به طوری که در حال حاضر ۵۳ هزار تومان مستمری یک فرد است که به همراه سایر کمک ها، ماهیانه ۱۹۵ تومان دریافت می کند و مستمری یک خانواده ۴ نفره در ماه به ۶۰۰ هزار تومان می رسد.

رئیس تشکل های معلولان با اشاره به اینکه تعدادی از معلولان برای دریافت خدمات پشت نوبت هستند، گفت: به دلیل کمبود بودجه، یک سری معلولان پشت نوبت خدمات در  سازمان بهزیستی هستند که امیدواریم با افزایش سازمان بهزیستی و تصویب نهایی لایحه حمایت از حقوق معلولان، مشکلات آنها برطرف شود.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 شن مخصوصی که آب جوی را آشامیدنی می‌کند  [ شنبه، 10 شهريور ماه، 1397 ] 644 مشاهده
 بازسازي جاده هاي روستايي آسيب ديده از سيل  [ سه شنبه، 7 ارديبهشت ماه، 1395 ] 853 مشاهده
 گزارش جدید دولت از بیکاری فارغ‌التحصیلان  [ جمعه، 3 بهمن ماه، 1393 ] 900 مشاهده
 یارانه وکلا و پزشکان قطع شد  [ دوشنبه، 31 فروردين ماه، 1394 ] 2555 مشاهده
 متقاضیان مسکن ویژه تهران بخوانند  [ پنجشنبه، 28 شهريور ماه، 1392 ] 981 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب