امروز:  جمعه، 7 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 12527      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه، 1396 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: شوش از شهرهای باستانی ایران است که تمدنی هزاران ساله دارد و بوی تمدن کهن ایرانی می دهد. کاخ آپادانا در شوش بنایی تاریخی است که قدمت آن به دوران هخامنشی برمی گردد و در لیست آثار ملی ایران قرار دارد...




شوش از شهرهای باستانی ایران است که تمدنی هزاران ساله دارد و بوی تمدن کهن ایرانی می دهد. کاخ آپادانا در شوش بنایی تاریخی است که قدمت آن به دوران هخامنشی برمی گردد و در لیست آثار ملی ایران قرار دارد. اگر می خواهید از گذشته و طراحی این جاذبه تاریخی و باستانی ایران بیشتر بدانید در ادامه ایران اُنا را همراهی کنید.

کاخ آپادانا در شوش

شوش آنقدر بناهای باستانی و کهن را در خود جای داده که دیگر همه دنیا آن را می شناسند. تا حالا چندین بار به این شهرستان رفته ایم و شما را با بناهای تاریخی ارزشمند آن آشنا کرده ایم. کاخ آپادانا یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این محل است که به خوبی شکوه تمدن ایرانیان را به نمایش گذاشته است. برای رسیدن به این کاخ باید باید به استان خوزستان و شهرستان شوش بروید. در مجاورت این بنای تاریخی مجموعه ای به اسم کاخ فرانسوی ها وجود دارد که سازنده اش کشور فرانسه بوده است. برای رسیدن به شوش که یکی از باستانی ترین شهرهای دنیاست باید از اندیمشک در مسیر جاده ای سرسبز ۴۰ کیلومتر رانندگی کنید. حفاری های باستان شناسی به خوبی قدمت این محل را نشان می دهد در این محل آثاری پیدا شده که مشخص می کند حدود ۹۰۰ سال قبل از میلاد در اینجا کشاورزان زندگی می کردند. حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مردم برای سکونت از قلعه ها استفاده می کردند. اینجا را باید اولین مکان روی زمین دانست که در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد در آن زندگی شهری برقرار شده است.

شهر باستانی شوش

شهر شوش از قدیمی ترین مناطق مسکونی ایران است که شاهد وقایع تاریخی زیادی از زمان امپراتوری های باستان مثل هخامنشیان بوده است. در این ناحیه از سرزمین مان ایران عمارت های باشکوهی هست که هویت تاریخی ایران را به خوبی نشان می دهند و باستان شناسان زیادی را وادار به کشف گذشته تاریخی اش کرده است. با تحقیقاتی که در شوش انجام شده گذشته آن به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید زندگی در این شهر از کجا شروع شد: دهکده ای تاریخی که حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برپا شده است. اهمیت شوش تا حدی است که باستان شناسان همچنان در این محل تحقیق می کنند تا بتوانند گوشه ای دیگر از تاریخ و فرهنگ ایرانی را کشف کنند. این شهر مهم و تاریخی در سال ۲۰۱۵ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در این مجموعه باستانی، عمارت های تاریخی زیادی هست که هر کدام تاریخی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته اند تا امروز آینه ای باشند که گذشته ایران را به خوبی منعکس می کنند. عمارت های باشکوه این مجموعه شامل کاخ شائور، کاخ آپادانا، دروازه‌ی شرقی و … هستند. شوش در زمان های باستان از مهمترین نواحی فرهنگ و تمدن بود و امروز هم بناهای تاریخی اش آن را به بهشتی برای تاریخ دوستان تبدیل کرده است. به بازدید از مجموعه تاریخی شوش که بروید کاخ آپادانا را در این مجموعه می بینید کاخی که قدمت آن به سال های ۵۱۵ تا ۵۲۱ قبل از میلاد برمی گردد. داریوش کبیر که اولین پادشاه هخامنشیان بود دستور داد تا این عمارت را بر روی عمارت قبلی که از زمان عیلامی ها به جای مانده بود بسازنند. عده ای از باستان شناسان می گویند این کاخ درواقع قصر زمستانی پادشاهان هخامنشیان بوده است. نظرات مختلفی درباره کاخ آپادانا وجود دارد عده ای از باستان شناسان دلیل ساختن آن در اینجا را مذهبی بودن شهر شوش می دانند. این طور که مشخص است در تمدن باستان به همه بناهایی که از تالارهایی با چندین و چند ستون تشکیل شده اند آپادانا می گفتند.

آپادانا

اولین کاوش ها در بقایای به جای مانده در شهر شوش در سال ۱۸۴۹ انجام شد و آثار ارزشمندی از دوران های مختلف تاریخی به کشف رسید. در آن سال ها بررسی های زیادی در شوش انجام شد تا اینکه باستان شناسان موفق شدند مجموعه تاریخی شوش را در سال ۱۸۸۰ میلادی کشف کنند. بعد از اینکه فرانسوی ها این کاخ را کشف کردند ستون ها و سرستون های آن را به فرانسه بردند. امروز در این کاخ چیزی به جز چند زیر ستون باقی نمانده است و بیشتر اشیایی که در این محل کشف شده به موزه لوور فرانسه برده شده است. ۷۰ سال بعد از کشف، این کاخ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. با کاوش هایی که در این کاخ انجام شده کتیبه ای از دوران پادشاهی داریوش در آن به کشف رسیده که از ارزشمندترین آثار این کاخ است. از نوشته های که بر روی این کتیبه وجود دارد اینطور که مشخص است این کاخ بعد از مرگ داریوش و در زمان پادشاهی اردشیر اول آتش گرفته و قسمت هایی از آن خراب شده است به طوری که اردشیر دوم آن را مرمت کرد و دوباره کاخ را به روزهای اوجش برگرداند.

مجموعه باستانی شوش

این کاخ که با معماری برحسته ای ساخته شده ۱۰ هزار و ۴۳۴ متر مربع وسعت دارد و و از بخش هایی مثل حرمسرا، کاخ پذیرایی و … تشکیل شده است. برای ساخت دیوراهای داخلی آن از آجرهای لعاب دار استفاده شده وهنرمندان باستانی ایران این آجرها را به زیبایی هر چه تمام تر با نقش های زیبا طراحی و مزین کرده اند.  به گفته کارشناسان این کاخ عمارتی به شکل کوشک بود که سه ایوان وچندین ستون داشت. این عمارت از چندین اتاق و تالار تشکیل شده بود که فقط ۱۱۰ مورد آن به کشف رسیده است. کاخ در مجموع ۶ حیاط داشته که در یک طراحی و معماری هنرمندانه روشنایی و تهویه اتاق ها را فراهم می کردند. یکی از زیباترین بخش های این کاخ تالار مرکزی آن است که از ۳۶ ستون ۲۰ متری تشکیل شده است. همه ستون های کاخ طراحی جالب و منحصربفردی داشته که زیبایی خاصی را به فضای داخلی کاخ داده بود.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


شوش اخبار شوش کاخ آپادانا   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 عملکرد بسیار خوب شوش در جمع آوری زکات  [ يكشنبه، 26 آذر ماه، 1396 ] 680 مشاهده
 فرهنگ شناسی شوش - قسمت هشتم  [ سه شنبه، 26 خرداد ماه، 1394 ] 1383 مشاهده
 سیگنال های الکتروکاردیوگرام استاندارد  [ پنجشنبه، 26 دي ماه، 1392 ] 1398 مشاهده
 تغییر در ریاست سازمان حج و زیارت  [ شنبه، 4 دي ماه، 1395 ] 701 مشاهده
 عملی برتر از روزه‌داری  [ دوشنبه، 8 خرداد ماه، 1396 ] 1337 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب