امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 12529      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 27 آذر ماه، 1396 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: مرحوم حاج عبدالنبی زربخش تعریف کرد که هنگام رفتن به بالای تپه ها ناگاه متوجه ی گیرشمن شدیم که به طرف ما می آید.با ناراحتی گفت که این آجرها باستانی هستند چرا آن ها را با خود می برید.




استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: شوش با وجود مقبره ی حضرت دانیال (ع) مذهبی بود و به همین شکل هم باقی ماند.آن زمان که اثری از مردم در شوش نبود و امروز که مملو از جمعیت است همین معنا یافتنی بود و هست.شهری که با نام پنجمین شهر مذهبی ایران نامیده می شود.در این میان نقش مساجد بسیار پر رنگ تر گشت.

در تاریخ شوش ساختن مساجد امری لازم و ضروری بود که معمولا به وسیله ی بازاریان انجام می شد.برای همین امر نیز خود وارد فعالیت می شدند و نام یکی از بانیان بر درب آن ثبت می گردید.پرداختن به خاطرات مساجد می تواند راهگشای تاریخ این موضوع باشد.

اولین مسجدی که در شوش ساخته شد مسجد جامع بود.بررسی موضوع نشان می دهد که ابتدا مردم نماز را در حرم دانیال برپا می کردند اما جمعیت فراوان باعث می شد تا این نماز به راحتی انجام نگیرد.بنابراین بعضی از بازاریان آن زمان اقدام به ساختن مسجد جامع نمودند که نقش روحانیونی مانند  قاضی به عنوان پیشنماز و نیز خانواده ی دانش پر رنگ تر بود.

محلی که امروز مسجد ساخته شده است،مرکز شهر محسوب می گشت.نبود امکانات باعث گردید تا مردم با استفاده از چهار پایان مصالح را حمل کنند.بیشترین کار را باید در جمع آوری آجرهای تپه ها دانست.گذرگاهی میان مسجد و تپه ها وجود داشت که به سختی قابل رفت و آمد بود.

تاریخ نشان می دهد که بناهای این مسجد از دزفول بودند و مردمانی که داوطلبانه وارد کار می شدند مزدی دریافت نمی کردند.گچ از دزفول و کوره های آن آورده می شد و چون کوره ی آجر پزی وجود نداشت این آجرها از تپه ها جمع آوری می شدند و به دست بناها می رسیدند.

مرحوم حاج عبدالنبی زربخش تعریف کرد که هنگام رفتن به بالای تپه ها ناگاه متوجه ی گیرشمن شدیم که به طرف ما می آید.با ناراحتی گفت که این آجرها باستانی هستند چرا آن ها را با خود می برید.ابتدا تصور می کرد که آها را برای ساختمان های شخصی می بریم.به او گفتیم که برای ساختن مسجد است.مانع شد اما بعد از مدتی که ما ناامید برگشتیم متوجه شدیم که اقای گیرشمن و از تپه ها به سمت ما می آید.وقتی محل مسجد را دید گفت فکر نمی کردم راست می گویید.او اولین بار را خود به پایین آورد و اجازه داد تا آجرها را حمل کنیم.او ساختن مسجد را امری خیر می دانست.

مسجد جامع به عنوان اولین مسجد در تاریخ شوش جدید نقش بسیار موثری در معرفی شوش به عنوان مذهبی داشت.انواع مراسم در این محل برگزار می شدند و مراسم های فاتحه خوانی مملو از مردم می گشت.انواع نمازها و نیز مراسم عید فطر گفتنی های فراوانی دارد.

شکل امروز مسجد جامع تقریبا همانی است که قبلا بود . تغییرات درونی آن زیاد نبوده است.مرکز فعالیت های قرآنی و به تبع آن انقلابی از همین مکان آغاز می شد.کسانی که دارای سنینی قابل قبولند نیک می دانند که این مسجد به وسیله ی کسانی مانند خانواده ی قاضی و سپس دانش که سمبل آن ها شهید دانش بود اداره می گشت.

باید در بررسی خاطرات مسجد جامع از کسانی مانند مرحوم علامه،محول،عطوان نیز به خوبی یاد کرد که با صوت قرآن خود شهر را مورد نظر قرار می دادند.من شخصا صوت دو نفر از این بزرگواران را می شنیدم و لذت می بردم.صداقت در تلاوت قرآن و عدم دریافت وجهی برای برگزاری مراسم مردم، هرگز فراموش شدنی نیست.

بعد از مسجد جامع و به ندرت و فاصله و نیز گسترش شهر مساجدی دیگر ساخته شدند که شاید مهم ترین ان ها مسجد صاحب الزمان باشد.مسجدی که خلا کمبود آن احساس می شد و مرحوم سید شریف جزایری بنای آن را با کمک افرادی که بازاری بودند،ایجاد نمود.

در آن زمان که شوش به دو قسمت کاملا مجزا تبدیل شده بود این مسجد توانست محلی برای انواع مراسم در محدوده ی خویش باشد.گرچه وجود مقبره ی عبدالله بن علی می توانست کمک دهنده باشد اما شکلی برای نمازگزاری نداشت.پیشنماز این مسجد شخص آقای سید شریف بود.مسجد صاحب الزمان بعد محل برگزاری جلسات انقلابیون گشت.افرادی مانند مرحوم شیرک،کلانتر و عدالت پور نقشی مهم در نگه داری آن داشتند.

شاید پرداختن به دیگر مساجد هم لازم باشد اما تاریخ شوش با این دو مسجد آغاز گشت و با مسجد امام رضا که در منطقه ی محروم آخراسفالت تاسیس شد، دنبال گردید.اجازه ی این مسجد را مرحوم آیت الله نبوی دادند و شخص آقای عبدالرحیم عوض زاده که کارمند اداره ی برق شوش بود با سال ها تلاش و کوشش ساختند.اثرات این مسجد در منطقه بسیار فراوان و دارای برکات زیادی بوده است.بد نیست که در این بخش نام اولین کسی که در حرم دانیال بدون بلندگو اذان می گفت را ذکر کنم.مرحوم شکنده که صدایی دلنشین هم داشت.کسانی که او را دیده اند وی را پیر توصیف کردند.

مساجد در شوش دارای نقش های متعددی بودند که مهم ترین آن ها پاسخگویی به نیازهای مذهبی جوانان و کودکان بود . به همین منظور تشکیل کلاس های قرآن و تفسیر در این مساجد صورت می گرفت.من شخصا در کلاس های مرحوم شهید دانش شرکت داشتم.

بایداز بانیان همه ی مساجد شوش به نیکی یاد کرد و نام آن ها را در تاریخ کوشش های درست و منطقی شوش ثبت نمود.کوشش های آن ها نام شوش را جاودانه نمود.کار فرهنگی برای نگارش تاریخ مساجد شوش لازم و ضروری است.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 فرماندار شوش عید نوروز را تبریک گفت  [ پنجشنبه، 3 فروردين ماه، 1396 ] 485 مشاهده
 قتل 2 کشاورز و 1 راننده در شوش + جزئیات  [ شنبه، 5 تير ماه، 1395 ] 776 مشاهده
 معارفه سرپرست جدید شبکه بهداشت و درمان شوش  [ يكشنبه، 23 مهر ماه، 1396 ] 590 مشاهده
 شوش، رضایت و نارضایتی - 24 - مراسم  [ شنبه، 21 اسفند ماه، 1395 ] 1348 مشاهده
 جزئیات انفجار مرگبار یک چایخانه سنتی در شوش  [ شنبه، 7 آذر ماه، 1394 ] 3629 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب