امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 12615      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 17 دي ماه، 1396 - 03:30   ._PRINT.  



شوش - ایران اُنا: بیش از یک ماه است که سید جلال حسینی پیر تئاتر شوش بر اثر سانحه ی رانندگی در استان اصفهان بستری است و از ناحیه ی پا سه بار زیر تیغ جراحی رفته است که متأسفانه تا کنون از زخم بعد از عمل رنج می برد...




عباس کرم الهی: وقتی می خواهم از استاد سید جلال حسینی قلم فرسایی کنم  از طرفی به خود می گویم ، عباس قلمت چه جرأتی دارد که می خواهد از سید بنگارد ، چون این قلم نمی تواند از خوبی هایی که او نسبت به تئاتر شوش داشته بگوید ، اما از طرفی وقتی که بر اثر سانحه ی رانندگی یک ماه است از زخم بعد از جراحی رنج می برد ، این جرأت را می یابد تا از او بنگارد که فراموش نشود .

استاد سید جلال حسینی در سال1324 در شهرستان مسجدسلیمان متولد شد ، دارای لیسانس زبان و ادبیات فارسی است تئاتر(نمایش) را از سال 1345 از دبیرستان محمدرضا شاه سابق (سبزآباد) مسجدسلیمان با اجرای سه نمایشنامه به نام « ساتراپ» ـ « دردسرناظم » و « بر مدارعشق » با دور نمایه تاریخی ، طنز و تعزیه که نویسنده اول و دوم معلوم نیست آغاز کرد .

در سال 1349 بنا به ضرورت شغلی از مسجدسلیمان به شوش که در آن زمان بخش کوچکی از توابع شهرستان دزفول محسوب می شد و فاقد هرگونه امکانات امور نمایشی بود ، مهاجرت نمود و در گروه صنایع کاغذسازی پارس هفت تپه مشغول به کار شد . پس از 15 ماه تغییر شغل داد و در اداره ی تربیت بدنی شوش به کار گرفته شد که این شغل نیز 6 ماه بیشتر به طول نیانجامید و سرانجام درشرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه استخدام و ماندگار شد .

فعالیت ایشان را در عرضه ی نمایش اجمالاً و خیلی خلاصه به سه دوره می توان تقسیم کرد :

بخش اول : فصل خود جوشی است که زیر ساخت اندیشه ی هنری وی به حساب می آید و این مرحله با نمایش های : ساتراپ ـ دردسرناظم و بر مدارعشق آغاز می شود و سال های 49 ـ 45 را در بر می گردد .

بخش دوم : فعالیت وی از سال 1349 که به شوش مهاجرت می نماید شروع می شود و نمایش های : « عبدالله عفیف ، « پیشه وری(مشروطیت)» و « مکان آدمیت » را روی صحنه می برد که مکان آدمیت با توجه به کیفیت اجرا به جشنواره ی اول خوزستان راه می یابد و در شهر اهواز به اجرا در می آید . این بخش را می توان از مهمترین فرازهای هنری در زندگی او به حساب آورد ؛ زیرا در آن زمان با اداره ی فرهنگ و هنر وقت همکاری هنری پیدا می کند و دیگر این که با اساتیدی چون زنده یاد حمید مهرآرا و زنده یاد مرحوم نعمت الله لاریان آشنا می شود و از محضر ایشان بهره ی ارزشمندی کسب می نماید .

بخش سوم : که ادامه ی دو فصل قبل است که با زنده یاد مرحوم بهمن عیوق آشنا می شود که پس از بهره جستن از محضر ایشان در پرتو مطالعه و پژوهش در امر نمایش پخته تر شده و دید وسیع تری پیدا می کند و به مدد تحلیل نقد اندیشه ی هنر نمایش موفق می شود که جمع کثیری از علاقه مندان به این هنر را بیشتر از پیش جذب نماید ؛ در این برهه فعالیت وی چنان چشم گیر و تأثیرگذار می گردد که در سال 1370 طی حکمی به شماره 975/الف/ن به تاریخ 1371/5/19 از طرف مرکز هنرهای نمایشی ایران( آقای حسن قرائی ) در کنار دوستان هنرمند خود به نام : « زنده یاد استاد بهمن عیوق ـ عباس کرم الهی ـ عبدالحسین رسته خاک ـ یعقوب سلیمی خواه و عبدالمحمد علیزاده » با همین حکم مشترک منصوب می شوند تا شعبه ی انجمن نمایش در شهرستان شوش را دایر نمایند .

استاد سید جلال حسینی از بدو ورود به شهرستان شوش که یک دوره ی چهل  و شش ساله ی پر از ماجراهای افت و خیز و تلخ و شیرین هنری است به عنوان هنرمندی دل سوخته و مشتاق ، پیوسته به صورت حرفه ای علاقه مندان و مستعدان هنر نمایش را در زمینه ی آموزش بازیگری ـ کارگردانی و نمایشنامه نویسی یار و مددکار بوده که ثمره ی این دلبستگی و فعالیت طولانی ؛ حضور هنرمندان بسیاری است که امروز در شهر شوش ، استان و کشور در هرصه ی نمایش در ژانرهای مختلف اعم از : درام ، عروسکی ، طنز و .... مستمراً فعالیت چشم گیر داشته و علی الحال نیز دارند.

بخش سوم فعالیت وی پرافتخارترین و پرکارترین دوره های هنری شوش به حساب می آید زیرا با اجرای نمایش های : کوله بار ـ زخمه بر زخم ـ رستم در سماء مولانا ـ گاه خنکای سپیده دمان ـ علی مهزیار اهوازی و .... سبب می شود قابلیت نمایشی شوش علاوه بر تأثیرگذاری در شهر ، مدارس ، مساجد ، پادگان های نظامی و ... در سطح جشنواره های مختلف و بزرگ استان و کشور مطرح گردد و یکی از قطب های تئاتر کشور به حساب آید .

 

لازم به ذکر است که در زمان اعمال نظر و فعالیت ایشان ، نمایش های بی شماری اعم از  مجموعه های طنز ـ عروسکی ـ سوگواره های تعزیه و ... توسط هنرمندان پرکاری به روی صحنه رفتند که عجالتاً به پاره ای از آنها اشاره می شود : خرس ـ کنار ـ دستفروش ـ و ......

پیرتئاتر شوش همچنین دارای نمایش نامه هائی است که خود با قلمش به رشته ی تحریر درآورده است : « مکان آدمیت ـ چیزی مثل کیمیا ـ با من بخوان کرخه ـ بازگشت از قلمرو شیطان ـ بمیر با طعم بادام سوخته و مضحکه ی رستم در خوان هشتم  » از جمله نمایشنامه های ایشان است . گفتنی است که ایشان علاوه بر موضوع فوق در رشته های « خوشنویسی ، نقاشی و شعر »  دستی دارد .

به گواه منابع موجود ، هنرآموختگان و آثار وی و پاره ای از جشنواره ها ؛ می توان ادعا داشت از سال 1349 تا زمان نگارش شناسنامه ی هنری وی که در آخر سال 1389 صورت گرفته ، مدت چهل سال از عمرخود را خالصانه صرف اعتلای هنر عزیز نمایش نموده و جای بسی خوش وقتی است که این همه پایمردی و پایداری موجب بنیان ، رشد و روند هنر نمایش در شوش گردیده است .

 

استاد سید جلال حسینی پس از بازنشستگی از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خیلی تلاش کرد تا در شوش بماند اما ناچار شد به اهواز هجرت کند ولی  هیچوقت نمی توانست شاگردانش را فراموش کند و ماهانه از اهواز به شوش می آمد تا با تئاتری های شوش دیداری تازه کند .

وی حتی وقتی که در اوایل به اهواز رفته بود با توجه به این که « سید صادق فاضلی و مصطفی بوعذار از تئاتری های اهواز شیفته ی حضور ایشان در گروه های تئاتر خود بودند» اما به مدت دوسال به عنوان عضو هسته ی مرکزی گروه تئاتر اندیشه باقیمانده و در نهایتا با کسب اجازه و رضایت سایر اعضای هسته ی مرکزی این گروه به گروه مصطفی بوعذار ملحق شد و در چند تئاتر خارج از اهواز و گاها خارج از استان خوزستان به ایفای نقش پرداخت و در یکی دو فیلم داستانی هم جلوی دوربین رفت .

اینک حدود بیش از یک ماه است که پیر تئاتری که یک روز در سال با حضوردر اردیبهشت تئاتر شوش ؛ پیام روز جهانی تئاتر را قرائت می کرد ، بر اثر سانحه ی رانندگی در استان اصفهان بستری شد و از ناحیه ی پا سه بار زیر تیغ جراحی رفت و متأسفانه تا کنون از زخم بعد از عمل رنج می برد .

وقتی که تلفنی با ایشان حرف می زندم ، سراغ تئاتری های شوش را گرفت و گفت : « عباس جان ، سلام مرا به عبدالحسین رسته خاک ، رضا طاهری ، ناجی عباسی نیا ، محمود بالویی ، فرزاد پارسا نژاد ، رضا ذاکری ، مصطفی رحیمی خانی ، محمد دیناروند و دیگر عزیزان که نامشان  در این لحظه بر روی زبانم نیست برسان » وقتی که این جمله را گفت بغضش ترکید و با گریه گفت : « دلم برای تئاتر شوش و بچه ها تنگ شده »  همه می دانند که مرد به این راحتی گریه نمی کند مگر واقعا دلش برای چیزی یا شخصی تنگ شده باشد ، به راستی ما تئاتری های شوش به یاد استاد سید جلال حسینی هستم ؟ آیا شده است از روزی که تصادف کرده و از استان خوزستان به دور است حداقل تلفنی به او که همه شماره اش را داریم بزنیم و جویای احوالش شویم ؟ امید است که ما شوشی ها به یادبزرگان باشیم و فقط تا کسی در بین ماست به فکرش نباشیم بلکه وقتی که مدتی نبود پیگیر باشیم و جویای احوال شویم ؛ چه بسا همین دلجویی ها ممکن است  برای بهبودی تأثیر مثبت داشته باشد .

لازم به یادآوری است از آنجایی که به لحاظ کمیِ بضاعت اندیشه برایم مقدور نبود حق مطلب را آن گونه که شایسته ی چهل  و شش سال نفس کشیدن در هوای نمایش است را ادا نمایم با ابراز پوزش به همین مختصر نگاه نارسا بسنده می کنم./شوش نیوز



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 کام تلخ کارگران شرکت نیشکر هفت تپه  [ شنبه، 4 دي ماه، 1395 ] 593 مشاهده
 درگذشت مادر همسر سرهنگ پاسدار فرحان منصوری  [ پنجشنبه، 29 بهمن ماه، 1394 ] 1286 مشاهده
 بیانیه اعلام انصراف مهندس امید کرد  [ يكشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1396 ] 709 مشاهده
 650 نفر در شوش بدون شناسنامه هستند  [ شنبه، 2 اسفند ماه، 1393 ] 1232 مشاهده
 هدف برگزاری مراسمات هفته دفاع مقدس  [ دوشنبه، 6 مهر ماه، 1394 ] 944 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب