امروز:  شنبه، 7 مهر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1726      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 27 شهريور ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



گزارش؛

زمانی که فاز توهم، شیشه زندگی را درهم می شکند

ایران انا: در عصر پیشرفت فناوری، دامهایی در گوشه و کنار جامعه با دانه های زهرآگین مواد مخدر برپاست تا هر روز، نوگلی از بوستان جوانی را برچیند و خانمانی را بر هم زند.



اکنون حاضر دیگر عصر مواد مخدر از مخدرهای سنتی به صنعتی رسیده است تا مغز، ذهن و فکر جوانان را نشانه جنون و توهمات مرگبار کند.

در این میان، آنانی که خواسته یا ناخواسته در این دام مهلک گرفتار می شوند، علاوه بر نابودی خود و خانواده، چهره جامعه را نیز به زشتی می گرایند.

اکنون شیوع ماده های مخدر خانمانسوز در جامعه، کار را به جایی کشانده که دعای والدین برای اینگونه فرزندان باصطلاح نااهل، ˈفنا به جای بقاˈ است.

دراین هنگامه،آنچه که به وخامت اوضاع افزوده، جولان مخدرهای صنعتی است که نوجوانان و جوانان بسیاری را گرفتار دام خود کرده که از جمله آنها ˈشیشهˈ یا

ˈکریستالˈ است.

امروز سوداگران مرگ می خواهند با شعارˈفاز دادنˈ، جوانان را در دام شیشه گرفتار کنند در حالی که فاز جنون آسای این ماده مخدر، جسم، روح و طروات زندگی آنها را درهم می شکند.

این مواد خانمانسوز، چنان بلائی بر سر برخی جوانان برومند این سرزمین که روزی نماد شیران عرصه مبارزه بودند،آورده است که یا ناتوان و نزار در ورطه سرنوشت سیاه خود دست و پا می زنند یا در کنج بیمارستان، کمپ ترک اعتیاد، گوشه خیابان و مطرود از خانه و خانواده به سر می برند.

به همین مناسبت و با هدف بررسی اثرات مخرب شیشه به مرکز روانپزشکی بیمارستان ˈفارابیˈ اصفهان رفتیم، جایی که معتادانی که به جنون روحی و روانی می رسند، خواسته یا ناخواسته، به این مرکز کشانده می شوند.

آنان کسانی اند که با چشمان شیشه ای خود، دیگر ضجه های پدر و مادر، اشک خواهر و برادر و ناله های زن و فرزند را نمی بینند و شاید تنها پاسخ آنها به این دردها، ارتکاب خشونت و قتل باشد.

در محوطه این مرکز، بیماران اعصاب و روان عادی بسیاری پرسه می زنند ولی در میان آنها، کسانی هم هستند که می توانند با کنترل امیال خود به جای پرسه زدن در این محیط، در گرداندن چرخه های صنعت کشور مفید باشند.

در این مرکز با ˈفرزادˈ 23 ساله آشنا شدم، جوانی که از ابتدای شروع صحبتش، انگار بغضی گنگ، گلویش را می فشرد.

او که خود را از19 سالگی در اختیار ماده شوم مخدر قرار داده است و حالا دیگر رنگ و روی جوانی و شادابی ندارد، گفت:از چهار سال پیش با خوردن شربت

ˈمتادونˈ که از بهزیستی و عطاریها تهیه می کردم، به نهایت لذت می رسیدم اما بعد از مدتی، تمام پولی را که از کارم در نقاشی و صافکاری ماشین درمی آوردم، صرف خرید و مصرف شیشه می کردم.

فرزاد، دلیل تمایلش به استفاده از این ماده مخدر را با بیان این جمله که ˈشیشه به من فاز می داد تا زیاد کار کنمˈ بیان کرد و گفت: با این حال، واقعیت این است که شیشه مرا به خاک سیاه نشاند.

این بیمار اعصاب و روان، در حالی که صدایش می لرزید و اشک از چشمهایش سرازیر بود، توهم و ترس را نتیجه مصرف شیشه دانست و گفت: این مخدر، مغز آدم را می گیرد و به هر سو می کشاند.

وی که تاکنون سه بار اقدام به ترک اعتیاد کرده است، گفت: از جمله عواملی که پس از ترک اعتیاد، دوباره من را به این وادی کشاند سرزنش و سرکوفت مدام خانواده بود که هرگز قبول نداشتند من ترک کرده ام و می توانم به آغوش جامعه باز گردم.

وی گفت: خانواده ، مرا سربار جامعه می داند و مرتب تحقیرم می کند و همین امر هم موجب می شود تا دوباره در این دام گرفتار شوم و در این مدت یک ماهه کنونی نیز که در این مرکز بستری شده ام، دیگر به سراغم نیامده اند.

ˈجوادˈ 34 ساله هم، فرد دیگری در این مرکز است که انگار به پاییز پیش هنگام زندگی اش رسیده بود.

او کسی است که از 17 سالگی مسیر تلخ و تاریک استعمال ماده مخدر ˈتریاکˈ را انتخاب کرده و از مامن خانه و کاشانه خود گذشته است.

جواد اینک با سرافکندگی و در حالی که گذشته خوب خود را که کارمند یکی از صنایع پردرآمد اصفهان بود، مرور می کرد، گفت: پس از اعتیاد به تریاک، مدتی ترک کردم و در انجمن ˈNaˈ عضو شدم و راهنما داشتم.

با این حال، وی زمانی که به منزل یکی از دوستانشد رفت، بدون مشورت با راهنمایش، در مقابل ˈشیشهˈ دوام نیاورد و به عنوان یک تفریح که اعتیاد آور هم تلقی نمی شد، استعمال این ماده را آغاز کرد.

جواد گفت:در باور عموم اینگونه جا افتاده است که چون در اثر مصرف شیشه، حالت خماری و درد به مصرف کننده دست نمی دهد، پس ˈشیشه، اعتیاد نداردˈ.

وی باانتقاد به رسانه ملی(تلویزیون)گفت:چرا اطلاع رسانی نمی کنند که ˈشیشهˈ

،مخدری است که علایمش با دیگر مواد مخدر متفاوت است و مغز را دگرگون می کند.

او که اکنون 14 روز است در این مرکز بستری شده، مصمم است به هر قیمت به زندگی بازگردد و به نگاه مایوس مادرش، امید دوباره بخشد.

ˈاصغرˈ 42 ساله، دیگر بیماری است که زن و بچه اش را فدای استعمال شیشه کرده، آن هم شیشه ای که زندگی بلورین او را که روزگاری رنگ و بوی رفاه داشت، بسختی درهم شکسته است.

وی پنج سال آزگار به توصیه دوستان ناباب که ˈشیشه انرژی می دهد تا بیشتر کار کنیˈ،شیشه و پایپ(لوازم استعمال شیشه) را همدم و مونس خود کرده بود.

پس از شنیدن درد دل این بیماران که بهˈمغز و روانˈ خود به عنوان امانت الهی آسیب رسانده اند، به یاد اتفاقاتی افتادم که توسط معتادان شیشه در چند سال اخیر رخ داده است.

قتل پدر توسط فرزند معتاد به شیشه که پدرش را به شکل گوسفند دیده است، قتل فرزند یکساله توسط پدر بدلیل مصرف شیشه و قتل اعضای دیگر خانواده در اثر توهم ناشی از مصرف این ماده مخدر صنعتی از موارد بسیاری است که این روزها در صفحه حوادث نشریات به چشم می رسد.

در این میان، صحبت فرشتگانی که با وجود شرایط ناملایم کاری، به مشاوره و روان درمانی این بیماران از همه جا رانده اقدام می کنند، در نوع خود شنیدنی است.

ˈعباس مردانیˈ روانشناس بخش ویژه روانپزشکی بیمارستان فارابی معتقد است: کسانی که مواد مخدر بویژه ˈشیشهˈو ˈآمفتامین هاˈ را مصرف می کنند، علایمی شبیه بیماران روانی (سایکوزها) دارند.

وی توهم، هذیان، اختلال در تفکر، بدبینی، اختلال روابط و درگیری با اطرافیان، پایین آمدن عملکرد، پرخاشگری شدید و در نهایت توهم شنیداری و دیداری را از علایم مصرف کنندگان کریستال یا شیشه برشمرد.

به گفته وی، در برخی مواقع، فرد معتاد بدون اینکه محرک آزار دهنده ای داشته باشد احساس خطر می کند و دست به رفتار تهاجمی می زند و درنهایت به دیگران آسیب می رساند.

مردانی یادآور شد: این در حالیست که مواد مخدر دیگر مانند ˈحشیشˈ و ˈکراکˈ اثرات تخریبی دارد و فرد را دچار خطای ادراکی می کند ولیˈشیشهˈ روی سیستم عصبی مغز تاثیر می گذارد و فرد را دچارˈآتروفیˈ(کوچک شدن مغز) می کند.

وی به روند پذیرش و رسیدگی به بیماران بویژه معتادانˈشیشهˈدراین مرکز اشاره کرد و گفت: یک بیمار یا معتاد اگر با علایم حاد و حالات پرخاشگری، درگیری و ضرب و شتم مراجعه کرد ابتدا در بخش موسوم به ˈنورˈمخصوص بیماران حاد پذیرش و پس از درمان اولیه به بخشˈشاهدˈ مختص بیماران نیمه حاد منتقل می شود و در نهایت پس از طبیعی شدن حالش به بخش ˈویژهˈ منتقل و در آن بستری می گردد.

این روانشناس، تنها راه درمان معتادان شیشه را ˈروان درمانیˈ دانست و خدمات روان درمانی ارایه شده به بیماران اعصاب و روان از جمله معتادان را شامل

ˈکلاسهای آرام سازیˈ، ˈگروه درمانیˈ، ˈموسیقی درمانیˈ، ˈورزشˈ و ˈکاردرمانیˈ عنوان کرد.

وی مدت زمان بستری یک بیمار را بسته به شدت بیماری از یک هفته تا40 یا 50 روز اعلام کرد و پیگیری خانواده پس از ترخیص معتاد از بیمارستان را در جلوگیری از برگشت مجدد فرد به سوی اعتیاد بسیار موثر دانست.

مردانی خاطرنشان کرد: خانواده باید با مراجعات بعدی به بخش پزشکی به تکمیل مدت درمان دارویی بیمار خود کمک کنند.

به گفته وی، زمانی ˈشیشهˈ به دلیل گرانی، مخصوص طبقه مرفه جامعه بود ولی اکنون به دلیل ارزان شدن،همه قشرهای جامعه از سنین 16 تا 45 سالگی را در برگرفته است.

وی توصیه کرد که برای جلوگیری از برگشت معتاد به دنیای ویران اعتیاد، باید جامعه حمایت لازم را به لحاظ اقتصادی از این بیماران بکند و در کنار آن، خانواده نیز از برچسب زدن و سرزنش افراد خودداری نماید.

ˈسهیلا نریمانیˈدیگر روانشناس مرکز روانپزشکی فارابی نیز عواملی را که منجر به روی آوری افراد به سمت شیشه می شود، شامل دو علت ˈزمینه ایˈ و ˈروانشناختیˈ دانست.

وی دلیل زمینه ای را شامل مسایل محیطی که فرد در آن زندگی می کند از جمله اعتیاد خانواده و اطرافیان یا وفور مواد مخدر در محیط زندگی و نداشتن قبح و زشتی استعمال این مواد در دید دیگران برشمرد.

این روانشناس، مهمترین مشکل در برگشت معتادان به سمت استعمال این ماده مخدر صنعتی را نداشتن طرز تفکر صحیح و قضاوت درست از این بیماری دانست و گفت: این گونه افراد که اغلب از اختلال شخصیت،کمبود عاطفی خانواده یا بیماریهای حاد روانی رنج می برند، در مقابل مواد مخدر هیچ مقاومتی از خود نشان نمی دهند.

وی گفت:اعتیاد به کریستال در مردان طیف وسیعی را شامل می شود در حالی که در زنان صرفا افرادی که دارای اختلال شخصیت اند،در این دام گرفتار می شوند.

نریمانی،روند پاسخ به درمان را بسته به دومقوله خواست خود معتاد برای مراجعه و پیگیری درمان یا پیگیری خانواده برای درمان بیمار خود، متغیر دانست و گفت: در افرادی که خود متقاضی درمان هستند، بازگشت به اعتیاد بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: ولی در مقابل افراد دسته دوم علاوه بر برگشت مجدد به سمت مصرف این مواد، در طول مدت بستری نیز علاوه بر بدآموزی از دیگر معتادان به تغییر نگرش دیگر بیماران برای ترک اعتیاد اقدام می کنند.

نریمانی، بهترین راهکار پیشگیری از اعتیاد در جامعه را آموزش و آگاهی رسانی از سنین مدرسه برشمرد و گفت: باید در قالب کلاسهای آموزشی، دانش آموزان از عوارض ناخواسته مصرف مواد مخدر آگاه شوند.

وی همچنین به این نکته مهم اشاره کرد که بیماریهای اعصاب و روان که در اثر عوامل محیطی بروز می کنند،درگروه های غیرمذهبی بدلیل بی توجهی به عبادات و مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و رفتارهای پرخطر و افراطی بیشتر مشاهده می شود.

این روانشناس با اشاره به کمبود مراکز نگهداری شبانه روزی بیماران اعصاب و روان در اصفهان از مسوولان خواست که با ترغیب نیکوکاران برای ایجاد چنین مراکزی، در این عرصه قدم بردارند زیرا رسیدگی و نگهداری یک بیمار اعصاب و روان برای خانواده بسیار مشکل است اما مراکز شبانه روزی می توانند مامنی برای نگهداری این افراد باشند.

از : آرزو فلاح کردی

گروه اجتماعی/ حوزه حوادث

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1697 - 91


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


مواد مخدر شیشه   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 استیضاح وزرا در شرایط فعلی به صلاح نیست  [ شنبه، 21 مرداد ماه، 1391 ] 3948 مشاهده
 روابط ایران و كانادا در مجلس بررسی شد  [ سه شنبه، 28 شهريور ماه، 1391 ] 3821 مشاهده
 انتظار از رئیس جمهور آینده کشور چیست؟  [ يكشنبه، 6 اسفند ماه، 1391 ] 1518 مشاهده
 ایران در احیای جنبش نم نقش اساسی ایفا می کند  [ شنبه، 18 شهريور ماه، 1391 ] 3254 مشاهده
 اعتماد 1 ساعته به نامی برای 4 ماه مسئولیت  [ سه شنبه، 8 اسفند ماه، 1391 ] 1347 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب