امروز:  يكشنبه، 8 مهر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1807      ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 5 مهر ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



گزارش؛

بازار خودرو ،حبابی كه تركیده نمی شود

ایران انا: حباب هایی كه در بازارهای اساسی كشور مانند ارز و سكه ایجاد شده و مدت هاست وعده تركیدن آن داده شده این بار گریبان گیر خودرو شده است، حبابی كه جنس آن با ادامه وضعیت فعلی رو به مقاوم تر شدن است.



وضعیت ایجاد شده در بازار خودرو علی رغم تمام وعده ها از سوی مسئولان و خودروسازان در مورد افزایش تولید و كاهش قیمت ها روزبه روز گسترده تر می شود، چنانكه اختلاف قیمت های چندین میلیونی را بین كارخانه و عرضه در نمایندگی با قیمت بازار آزاد رقم زده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران انا، تفاوت قیمت قابل توجهی كه هم در مورد خودروهای تولید و مونتاژ داخل و هم خودروهای خارجی موجود در بازار دیده می شود، اختصاص به یك گروه خودرویی خاص ندارد و از خودروهایی با پایین ترین كیفیت تا با كیفیت ترین خودروهای داخلی را شامل می شود و به خوبی نشان دهنده عدم تناسب شدید عرضه و تقاضا است.

گرانی بی سابقه و دلال بازی در بازار خودرو در حالی روی داده است كه نهاده های نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان حضوری جدی در بازار نداشته و اگر چنین بود دلیلی برای این همه آشفتگی وجود نداشت.

با اتخاذ تدابیری چند می شد جلوی جولان دادن دلالان در بازار خودرو را گرفت ،بازاری كه پس از سكه و ارز ركوردار بی نظمی در قیمت گذاری و پرواز قیمت ها شده است.

در بررسی دلایل وضعیت بوجود آمده البته نمی توان سیستم بانكی و خودروسازان را نیز مبرا دانست ، خودروسازانی كه تاكنون بسیاری از قطعات مورد نیاز خود را از قطعه سازان داخلی تهیه می كردند به دلایلی چند از جمله ضعف شدید در كاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری، در پرداخت طلب قطعه سازان كوتاهی كرده و نه تنها صنعت خودرو سازی داخلی را دچار مشكل تولید نموده اند بلكه صنعت قطعه سازی كشور را نیز تا مرز ورشكستگی كشانده اند.

با نگاهی دقیق تر می توان دریافت مدیران خودروسازی كشور كه هم اكنون بحث تحریم ها را دستاویز پوشاندن ضعف های و كارهای انجام نشده قرار داده اند اقدام چندان موثری در كاهش وابستگی صنعت خودرو و برندسازی واقعی و انتقال دانش و تكنولوژی انجام نداده ،به مونتاژ كار بدل شده و با محدود كردن دامنه ارتباطات خود با چند كشور خاص تنها به روزهای فراوانی اندیشیده و راهكاری برای روزهای كمبود و تحریم در آستین ندارند و شاید از سوی دیگر با بهانه تراشی بدنبال نوش دارو پس از مرگ سهراب باشند .

نوش دارویی كه از دید مسئولان خودروسازی های كشور در فشار به مصرف كننده ،افزایش بی رویه قیمت ها و عدم عرضه محصول به بازار تعبیر می شود.

مسئولانی كه در چنین شرایطی باید تمام تلاش خود را برای كاهش تنش و چالش در بازار به كار گیرند با بستن سایت های فروش اینترنتی خود و كاهش عرضه به بازار ،باعث داغ تر شدن بازار شایعات در كمبود خودرو شده كه این شایعات و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا نیز خود دلیل مستندی برای افزایش قیمت ها در بازار محسوب می شود.

از سوی دیگر خودروسازان كه راهكارهای كاهش قیمت تمام شده را در پیش نگرفته اند هر چند وقت یكبار پیشنهاد افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت اعلام می كنند و عدم عرضه محصول به بازار را نیز بعنوان اهرم فشار بر این سازمان برای قبول درخواست خود به كار می گیرند اما چنانچه مشاهده می شود گویا سازمان حمایت این افزایش قیمت ها را منطقی نمی داند.

این امر نیز با نگاهی كارشناسی به قیمت تمام شده خودرو منطقی به نظر می رسد زیرا در شرایط فعلی نیز اعتراضات بسیاری به قیمت فروش خودروهای داخلی نسبت به قیمت تمام شده وجود دارد و كارشناسان معتقدند قیمت عرضه این خودروها نسبت به كیفیت و هزینه انجام شده باید كاهش یابد.

البته این ایراد نیز به سازمان حمایت نیز وارد است كه چرا با وجود دلایل موجود و غیر منطقی بودن تقاضای افزایش قیمت از سوی خودروسازان این امر را اعلام رسمی نمی كند تا خودروسازان نیز حساب كار خود را بدانند و با در پیش گرفتن روندی منطقی به طبیعی شدن قیمت ها در بازار كمك كنند.

در این بین خودروسازان نیز نبود نقدینگی را نیز از جمله دلایل خود برای عدم پرداخت طلب قطعه سازان و كاهش تولید ذكر می كنند كه در این راستا مصوبه دریافت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی را از دولت دریافت كردند كه قرار شد این میزان نیز به طور مساوی تنها در اختیار دو خودروساز بزرگ كشور یعنی ایران خودرو و سایپا قرار گیرد.

تسهیلاتی كه البته در مرحله پرداخت مقرر شد تا ابتدا نیمی از آن در اختیار این خودروسازان قرار گیرد و علی رغم گفته معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت،معدن و تجارت مبنی بر اینكه تاكنون مبالغی از این هزار میلیارد تومان به این شركت ها پرداخت شده است خودروسازان این موضوع را رد می كنند و قطعه سازان نیزمدام داد سخن می دهند كه با ادامه وضعیت فعلی توانایی ادامه تولید را ندارند كه این امر نیز تبعات خود از جمله نابودی این صنعت،وابستگی بیشتر و از بین رفتن اشتغال وسیع این بخش را بدنبال دارد.

بررسی جدول فروش شركت های خودروسازی نیز نشان می دهد در حال حاضر از محصولات سواری ایران خودرو پژو 405 و سمند فروش و پیش فروش داشته و پژو پارس نیز تنها پیش فروش می شود.

سایپا هم تمام محصولات خود را تنها پیش فروش می كند و فروش نقدی را از سیستم فروش خود حذف كرده و

پارس خودرو و گروه خودروسازی بهمن نیز به طور كل فروش را از روی تولیدات خود برداشته اند!!

با وضعیت موجود نگاهی به قیمت كارخانه ای و بازار آزاد خودروهای موجود در بازار نیز خالی از لطف نیست. در این بین از محصولات ایران خودرو، پژو 206 تیپ دو با قیمت كارخانه 16 میلیون و 187 هزار تومان با اختلاف قیمت حدود شش میلیون تومانی در بازار آزاد به قیمت 22 میلیون تومان بفروش می رسد.

پژو 206 تیپ پنج قیمت كارخانه18 میلیون و 215 هزار تومان با اختلاف قیمت هفت میلیون و 285 هزار تومانی با قیمت 25 میلیون و 500 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می رسد.

در حالی كه قیمت كارخانه ای پژو 206 تیپ شش بر20 میلیون و 812 هزار تومان است با اختلاف قیمت بالغ بر 13 میلیون تومانی در بازار آزاد به قیمت 34 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

قیمت كارخانه ای پژو 206 صندوقدار V20 حدود 14 میلیون و 600 هزار تومان است كه در بازار آزاد 21 میلیون تومان داد و ستد می شود.

پژو 207 دنده اتوماتیك نیز كه قیمت كارخانه ای آن حدود 22 میلیون و 800 هزار تومان می باشد با بیش از 13 میلیون تومان اختلاف قیمت دومین ركودار تفاوت قیمت بین محصولات كارخانه و بازار ایران خودرو است و در بازار نیز به قیمت 36 میلیون تومان عرضه می شود.

پژو 405 نیز با دو و نیم میلیون تومان اختلاف قیمت 17 و نیم میلیون تومان ،پژو پارس با سه میلیون تومان اختلاف قیمت نسبت به قیمت كارخانه 23 میلیون و 500 هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود.

تندر 90 مدل E2كه با قیمت كارخانه ای 17 میلیون و 540 هزار تومان فروخته می شود با قیمت 23 میلیون و 200 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

سمند ال ایكس دیگر محصول ایران خودرو نیز با حدود 800 هزار تومان شاهد كمترین اختلاف قیمت محصولات كارخانه ای كه حدود 17 میلیون و 200 هزار تومان و بازار آزاد 18 میلیون تومانی است.

در گروه محصولات تویوتا خودروی پرادو با اختلاف 57 میلیون تومانی گوی سبقت را از سایرین ربوده است و در حالی كه قیمت كارخانه ای آن 128 میلیون تومان است با قیمت 185 میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

تویوتا كرولا نیز با 24 میلیون تومان تفاوت قیمت جایگاه دوم را در اختیار داشته و به جای 56 میلیون تومان در بازار آزاد 80 میلیون تومان بفروش می رسد.

تویوتا یاریس هاچ‌بك كه قیمت كارخانه ای آن 46 میلیون تومان می باشد با 18 میلیون تومان اختلاف 54 میلیون تومان بفروش می رسد.

نگاهی به محصولات سایپا نیز نشان می دهد قیمت كارخانه ای تیبا 12 میلیون و 858 هزار تومان است در حالیكه این خودرو در بازار آزاد به قیمت 15 میلیون و 500 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

سایپا111 SX نیز كه به بهانه نصب ایربگ با افزایش قیمت نیم میلیون تومانی با قیمت كارخانه ای حدود 10 میلیون و 700هزار تومانی در بازار بالغ بر 12 میلیون و 200 هزار تومان عرضه می شود.

سایپا 131 SX نیز با اختلاف قیمت یك میلیون تومانی در بازار 11میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می شود.

سایپا132 SX دیگر محصول خانواده سایپا كه قیمت كارخانه ای آن 10 میلیون و 41 هزار تومان می باشد كه با اختلاف بیش از دو میلیون تومانی 12 میلیون و 300 هزار تومان بفروش می رسد.

تندر 90 سایپا(پارس خودرو) مدل E2كه قیمت كارخانه ای آن حدود 17 میلیون و 600 هزار تومان است در بازار آزاد با قیمت 23 میلیون و 700 هزار تومانی معامله می شود.

خودروی 80 میلیونی پارس خودرو تیانا نیز با اختلاف قیمت حدود 10 میلیون تومانی 90 میلیون تومان در بازار آزاد داد و ستد می شود و این در حالیست كه ماكسیما دنده اتوماتیك دیگر محصول این گروه خودرو سازی كه قیمت كارخانه ای آن 58 میلیون و 890 هزار تومان می باشد با 13 میلیون تومان تفاوت قیمت 72 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

مگان اتوماتیك 2000 سی‌سی پارس خودرو كه سازمان حمایت به تازگی با افزایش قیمت آن از 37 میلیون و 210 هزار تومان به 46 میلیون تومان مخالفت كرده است در بازار به قیمت 51 میلیون تومان عرضه می شود.

نگاهی به محصولات كیا نیز نشان می دهد خودروی اسپورتیج با قیمت كارخانه ای حدود 74 میلیون و 400 هزار تومانی با بیش از 28 میلیون تومان اختلاف قیمت در بازار آزاد 103 میلیون تومان خرید و فروش می شود و موهاوی خودروی دیگر این شركت نیز كه قیمت كارخانه ای آن حدود 98 میلیون و 400 هزار تومان است با حدود 13 و نیم میلیون تومان اختلاف قیمت در بازار آزاد 112 میلیون تومان داد و ستد می شود.

از خانواده مزدا نیز خودروی مزدا دو كه در نمایندگی ها با قیمت 36 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می شود در بازار آزاد به قیمت 41 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود و مزدا سه نیز با تفاوت قیمت 21 میلیون تومانی 75 میلیون تومان بفروش می رسد.

در محصولات خانواده هیوندایی نیز مدل 120 این خودرو با حدود شش میلیون تومان گران تر از قیمت كارخانه ای به قیمت 46 میلیون تومان و مدل 130 هیوندایی با حدود هفت میلیون تومان تفاوت قیمت در بازار آزاد 57 میلیون تومان بفروش می رسد.

در این بین خودروی آزرا گرانجور با 28 میلیون تومان اختلاف قیمت نسبت به قیمت نمایندگی 118 میلیون تومان و

هیوندایی جنسیس كه قیمت كارخانه ای آن 110 میلیون و 800 هزار تومان است با 20 میلیون تومان اختلاف قیمت در بازار آزاد 130 میلیون تومان معامله می شود كه این اختلاف قیمت در دیگر خودرو هیوندایی یعنی سوناتا نیز مشاهده می شود و این خودرو كه قیمت اصلی آن بالغ بر 75 میلیون تومان است در بازار 94 میلیون تومان بفروش می رسد.

حال باید دید مسئولان چه زمانی می خواهند برای ساماندهی وضعیت خودرو ورود كنند و اقدام اساسی در این خصوص انجام دهند 'مهدی غضنفری' وزیر صنعت ،معدن و تجارت ماه ها پیش از این اعلام كرده بود كه از خودروسازان خواسته تا قبل از ورود این وزارتخانه بازار را مدیریت كنند تا وزارت صنعت مجبور نشود بازار خودرو را نیز مانند بازار سیب و پرتقال كنترل و خود قیمت ها را كاهش و بازار را به روند طبیعی بازگرداند.

اما گویا تمامی كسانی كه می توانند در این زمینه اقدام كنند دست به دست هم داده اند تا گره ای را كه با دست می توان باز كرد آنقدر كور شود كه دیگر با دندان نیز نتوان آن را باز كرد.

از سوی دیگر ادامه وضعیت موجود كه شاید با عكس العمل سریع تر مسئولان و تصمیم گیری آنان برای قیمت گذاری خودرو قابل مهار شدن باشد ،خریداران خودرو را با ابهام و سردرگمی مواجه كرده و امكان پیش بینی نسبت به آینده بازار را از آنان سلب و تمام امیدها برای آرام گشتن آشفته بازار خودرو را به سراب تبدیل كرده است./ایرنا

گروه اقتصادی/ حوزه صنعت و معدن

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1778 - 91



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


بازار خودرو حباب پژو206 سمند تویوتا ماکسیما ارز سکه   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مرز فعاليت هاي ما را قانون اساسي روشن مي كند  [ چهارشنبه، 25 اسفند ماه، 1389 ] 11107 مشاهده
 غربی ها در تمامی اهداف خود شكست خورده اند  [ چهارشنبه، 24 خرداد ماه، 1391 ] 5693 مشاهده
 خبرفوری: تغییر در راًس شبکه شوش  [ پنجشنبه، 6 مرداد ماه، 1390 ] 7697 مشاهده
 85درصد لوازم آرایشی‌خارجی تقلبی است  [ چهارشنبه، 2 اسفند ماه، 1391 ] 1364 مشاهده
 سردار بتولی: كارآگاه خصوصي نداريم  [ شنبه، 25 شهريور ماه، 1391 ] 3511 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب