امروز:  شنبه، 9 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1833      ارسال شده در مورخه : شنبه، 8 مهر ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



توسط کارشناس ارشد علوم سیاسی بررسی شد:

امام خميني (ره) و رهبري بيداري اسلامي

ایران انا: یک کارشناس ارشد علوم سیاسی معتقد است تحولات شتابنده شمال آفريقا كه همچون سونامي تونس و مصر را درنورديده، و در ادامه كشورهاي عربي مانند ليبي، يمن و بحرين را نيز در برگرفته است،



بدون شك اين حركت مردمي در منطقه خاورميانه از جهات مختلف اعتقادي، سياسي و اقتصادي قابل بررسي است.

عارف اسماعیل زاده گیوی با حضور در میزگرد با موضوع امام خميني (ره) و رهبري بيداري اسلامي که توسط ایران انا برگزار شد گفت: اين بررسي از آن جهت اهميت داردكه كشورهاي عربي اكثرا گرفتار مشكلات تاريخي مختلفي از جمله فقر فرهنگي، عدم توسعه سياسي، وابستگي به غرب و ديكتاتوري بوده وانفعال وعدم تحركت ملت هاي اين كشورها موجب استمرار حكومت هاي ديكتاتوري در اين كشورها شده لذا خيزش عمومي عليه اين كشورها امري غيرقابل پيش بيني و غافلگير كننده بود.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی افزود: تحولات اخير در منطقه نشان داد كه ملت هاي عربي از رخوت سياسي موجود به تنگ آمده و براي ايجاد انقلاب و به هم ريختن ساختارهاي حاكم بر كشورهاي خود زمينه سازي مي كنند.

مشروح مصاحبه عارف اسماعیل زاده گیوی کارشناس ارشد علوم سیاسی با خبرنگار ایران انا را در ادامه بخوانید:

اين جرقه انقلاب در تونس زده شد، در مصر آتش گرفت و در ديگر كشورهاي عربي در حال گُرگرفتن است.

وضعيت كشورهاي ليبي، الجزاير، بحرين، يمن، اردن، عربستان و برخي كشورهاي ديگر ملتهب بوده و احتمال هرگونه تغييرات و تحولات در اين كشورها متصور است. بيداري اسلامي با عنوان يك پديده متاثر از نهضت فكري جمهوري اسلامي به رهبري امام خميني (ره) هم اكنون در قالب يك جنبش اسلامي، اجتماعي درمنطقه نمايان شده است.

تا قبل از تحولات اخير رژيم هاي حاكم بر خاورميانه عربي بيشتر براساس منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي شكل گرفته بودند ولي آن چه اكنون پيداست اين كه متن اجتماعي خاورميانه مذهبي بوده و اگر شاهد دموكراسي در اين كشورها باشيم بدون ترديد اسلام و ديدگاههاي ديني عنصر اصلي حاكميت كشورهاي عربي خواهد بود.

مي توان چنين عنوان كرد كه در اين شرايط كشورهاي منطقه به سوي خواسته ها و ديدگاههاي اسلامي و مردمي پيش رفته و اين شرايط در تضاد با منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي خواهد بود.

به نظر مي رسد اگر شاهدحاكميت مردمي در اين كشورها باشيم با توجه به تلاش غرب براي مقابله با حاكميت اسلامگرايان انقلابي، اين كشورها شاهد رقابت بين اسلام گرايان و مسلمانان ليبرال خواهد بود كه در اين راستا مي توان به مدلي چون تركيه و عراق اشاره كرد.

به هر حال بيداري اسلامي به عنوان يك آگاهي جمعي با تكيه بر اراده عمومي و متاثر از اسلام اصيل ارايه شده از سوي جمهوري اسلامي در شرايط كنوني تبديل به رفتار سياسي شده و در شكل يك ايده سياسي سامان داده شده است.

تئوريزه شدن اين نهضت فكري در حال حاضر به عنوان يك مدل سياسي نمايان شده و شرايط كاملا نسبت به يك دهه گذشته متحول شده است.

اين موج فزاينده نهضتي درصدد شكستن موانع نهضتي غرب براي رسيدن به يك جامعه دين محور است كه خود باعث تغيير موازنه قدرت در ميان جنبش هاي اسلام گرا به نفع جنبش هاي اسلامي با پشتوانه فرهنگي انقلاب اسلامي شده است.

به نظرمي رسد جبهه بندي فكري و رفتار سياسي جديدي اين جريان ها و جنبش هاي اصيل اسلامي با جريان هاي غربي و وابسته به آن شكل گرفته و يك نوع نبرد فرهنگي، عقيدتي و سياسي با آمريكا و غرب عيان شده است.

جهان اسلام با غرب در مرحله فينال نبرد به سرمي برد، مرحله اي سرنوشت ساز كه نياز به درايت و مديريت هنرمندانه دارد. غرب به عنوان نماد ليبراليسم در مرحله نهايي كاركرد سياسي خود قرار دارد و در نقطه اوج منحني رشد خود دوران افول را آغاز كرده است.

به همين دليل در موضع دفاع انفعالي قرار دارد اما نهضت بيداري اسلامي با الهام ازتفكرات امام (ره )در آغاز خيزش انقلابي به سرعت حركت تكاملي خود را تجربه مي كند.

حركتي كه هر چه پيش مي رود به چشم انداز آرماني خود نزديك مي شود و به همين دليل بر عكس ليبراليسم و جبهه غرب كه در تمام ابعاد سياسي فكري و حتي نظامي در موضع نقد و تهاجم قرار دارد بيداري و خيزش اسلامي با اعتماد به نفس و متاثرازانديشه ها وآينده نگري هاي امام (ره) در حال ويران سازي بنيادهاي سياسي و حقوقي دست ساز غرب در منطقه است.



نقش انقلاب اسلامی در گسترش بیداری اسلامی:

موج اسلام گرایی جدید درجهان غرب و رویكرد به معنویت از نظر تحلیل گران و اندیشمندان علوم اجتماعی، متأثر از علل و عواملی چند بوده است كه از آن جمله می‌توان ضعف و ناتوانی فرهنگ و تمدن اروپا و غرب را در هدایت جوامع بشری ازسويي برشمرد، چرا كه به گواه سخنان متفكران و صاحب نظران، ایدئولوژی و معیارهای پر زرق و برق مادی به بن بست رسیده و در سراشیبی سقوط می‌باشند. دیگر الگوهای غربی نمی تواند انسان های تشنه معنویت را به سرچشمه كمال و سعادت سوق دهد.

از سوي ديگر بدون تردید آیین حیات بخش اسلام قادر است انقلاب فكری جدیدی در دنیا به وجود آورد و مسیر فكری جهان را دگرگون سازد.

امروز بیش از هر زمان زمینه و بسترهای مناسب برای معرفی اسلام ناب و ایدئولوژی اسلامی فراهم گشته است و حضور قدرتمند جنبش های اسلامی در صحنه های تأثیرگذار جهان، سبب شده است كه استعمارگران نسبت به آینده حضور خویش در منطقه و ادامه سلطه بر آن احساس نگرانی كنند.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در شروع نهضت بیدارگری اسلامی، تأثیر بسزایی داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی افكار و اندیشه های امام راحل به شدت مورد توجه كشورهای غربی قرارگرفته، گرایش به اسلام دراین كشورها به سرعت درحال پیشرفت است.

انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی بر فرهنگ، عقاید، افكار وآداب و رسوم ملت ها برجای نهاد. این حركت بسیار عظیم و با اهمیت، افكار همگانی را معطوف به ایران اسلامی تحت رهبری امام خمینی(ره) ساخت و در بسیاری از كشورهای اسلامی نیز منجر به طرد سرسختانه كلیه افكار و اندیشه های مادی گرایانه و لیبرالی غربی گردید.

در این دوره شاهد تحولات عظیمی در سطح منطقه خاورمیانه و سایر نقاط جهان از جمله اروپا بوده ایم. اقتدار و عظمت نهضت امام خمینی (ره)، نویسندگان و مورخان و نظریه پردازان دنیا را وادار ساخت تا از طریق دایركردن بنیادهای علمی و پژوهشی و تشكیل همایش های جهانی، ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار دهند.

گروه زیادی از مسلمانان مقیم آمریكا و اروپا، امام خمینی (ره) را به دلیل نقش بیدارگری ایشان كه فراتر از مرزهای ایرانی اسلامی بوده است به عنوان «شخصیت ممتاز قرن بیستم» دانسته اند.

رشد و گسترش قابل توجه اسلام در اروپا و آمریكا و روند اسلام گرایی نوین مایه نگرانی و هراس برخی از سیاستمداران و نظریه پردازان و نویسندگان غربی گردیده است. آن دسته از سیاست مداران و دولت مردان غربی كه دیدگاه های افراطی دارند از اسلامی شدن دوباره اروپا سخت در هراسند و اسلام را به عنوان دشمنی كه دوران زندگی جدیدی را آغاز نموده و منافع غرب را به خطر می‌اندازد، می‌شناسند.

به همین سبب جهان غرب می‌كوشدكه خیزش های اسلامی را از نظر سیاسی و اقتصادی محدود سازد و به بهانه های مختلف      پشتوانه های مالی آن را قطع كند. اقدام اخیر مقامات آمریكایی و اروپایی در بستن مؤسسات خیریه اسلامی و مسدود كردن حساب سازمان‌هایی كه به ملت مظلوم فلسطین در مبارزه با اشغالگران صهیونیست كمك می‌كنند در ادامه شیوه های فریبكارانه غرب در برخورد با بیداری اسلامی است.

از همین رهگذر فرانسه بر ضد حجاب اسلامی كه از اصول و مبانی اساسی عقاید اسلامی محسوب می‌شود به مبارزه برخاست و زنان مسلمان مقیم این كشور را از آزادی عمل به باورشان محروم ساخت.

فشارهای شدیدی كه در كشورهای غربی مدعی آزادی و مدافع حقوق بشر بر شهروندان مسلمان خودشان وارد می‌شود، سیاست های سلطه جویانه آمریكا در منطقه خاورمیانه و تحریك نمودن مداوم نظام های حاكم بركشورهای عربی و اسلامی در جهت مقابله با موج اسلام گرایی و خاموش كردن روح بیداری اسلامی همه و همه گویای احساس نگرانی و ترس جهان غرب از طلوع مجدد خورشید اسلام و تحقق اهداف حكومت اسلامی در سراسر جهان است.

بیداری اسلامی،آرمان بزرگ امام (ره):

با اين وصف می‌توان بزرگترين هدف امام خمينی(ره) را بيداری اسلامی دانست كه امری مهم و با ارزش در عصر حاضر قلمدادشده و درحال محقق شدن است.

امام خمینی(ره) در قرن بیستم، که گفتمان غالب، اندیشه مدرنیته بود و دین جایگاهی در آن نداشت، با تکیه بر اسلام ناب کوشید تا با تصرف در جوهره مدرنیته، آن را به نفع دین و ارزش‌های اسلامی مصادره و تأویل نماید.

بدین ترتیب، رهبر کبیر انقلاب اسلامی با احیای دین و معنویت، امید تازه‌ای در دل ملت‌ها و نهضت‌های اسلامی دمید که بیداری اسلامی را در پی داشت و بر پایه این بیداری، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و نقطه آغازی شد بر مقابله جدی‌تر ملت‌های مستضعف در مقابل قدرت‌های استکباری.

این افكار روشنگرانه همگی سبب شده است كه امروز ملت‌ها در جای جای دنیا و به ویژه جهان اسلام به این واقعیت نایل آیند و در این مسیر گام بردارند. مبارزات اخیر در منطقه علیه حكام جور كه در واقع دست‌نشانده قدرت‌های استكباری بوده‌اند بر این مساله صحه می گذارد و امید را برای تداوم آن صد چندان می كند.

مؤلفه های کلیدی گفتمان اسلام امام خمینی (ره)، شعائراسلامی و اصول مشترک مسلمانان است که در قالب کلمه وحدت اسلامی جمع شده و در قالب بیداری اسلامی خود را متجلی کرده است. بررسى سخنان امام خمینى(ره) در مورد بیدارى و هدایت امت اسلامى، نشان می‌دهد كه چه رابطه ای میان این سخنان و مؤلفه‌هاى تشكیل دهنده‌ فلسفه‌ سیاسى ایشان وجود دارد. به عبارت دیگر می‌توان كلید واژه‌هاى بیدارى در سخنان امام خمینى(ره) را در مؤلفه‌هاى فلسفه‌ سیاسى ایشان رهگیرى كرد.

جالب این است كه میان اندیشه‌ بیدارى در كلام امام(ره) و عناصر تشكیل دهنده‌ حركت و خیزشى كه در كشورهاى اسلامى در حال وقوع است، تناسب و هماهنگى بسیار عجیبى وجود دارد. بنابراین "آزادى خواهى"، "عدالت طلبى"، "بازگشت به فرهنگ"، "اخلاق و قوانین اسلامى"، "حق حاكمیت"، "استقلال"، "اتحاد و همبستگى"،"مبارزه با استكبار"،"استعمار"و"استبداد" و ... كه عناصر مشترك بیدارى اسلامى را تشكیل می‌دهند،‌‌ همان كلیدواژه‌هایى است كه در اندیشه‌ بیدارى امام خمینى(ره) مطرح شده و همه‌ آن‌ها قابل تبیین و توجیه با مؤلفه‌هاى فلسفه‌ سیاسى ایشان می‌باشند.

بنابراين، بيداري اسلامي دغدغه حضرت امام(ره) براي کشورهاي اسلامي بود و با اين تفاسيرآيا مي توان مقتدا و رهبري غيرازامام (ره)براي موج عظيم «بيداري اسلامي»پيداكرد؟

اينک با حضور ميليوني مردم و دومينوي سقوط ديکتاتورها آرمان استقلال ملتهاي اسلامي در حال وقوع است، به نحوي که امام خميني(ره)، تحقق آرمان پيروزي را در وصيتنامه خود با وعده الهي همراه کردند و نوشتند «به اميد آن روز که خداوند تعالي وعده فرموده است.»

اين، همان تضمين الهي است که انقلاب اسلامي نيز با تکيه بر آن پيروز شد و همين نمونه که در عصر حاضر و در ميان شگفتي جهانيان رخ داده کافي است که مسلمانان را به قطعي بودن اين وعده الهي مطمئن نمايد.

گروه بین الملل/ حوزه روابط خارجی

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1804 - 91


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


بیداری اسلامی امام خمینی   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 خاتمي بيايد، كانديد ديگري معرفي نمي‌كنيم  [ پنجشنبه، 5 مرداد ماه، 1391 ] 5361 مشاهده
 طلا در پایین ترین سطح یک هفته گذشته  [ شنبه، 17 تير ماه، 1391 ] 4671 مشاهده
 رحیمی: صهیونیست ها آواز ترس می خوانند  [ دوشنبه، 13 شهريور ماه، 1391 ] 4564 مشاهده
 کفش‌هاي سي‌کيلويي حاج همت!  [ يكشنبه، 19 شهريور ماه، 1391 ] 5138 مشاهده
 حذف بلیت های اعتباری مترو خلاف قانون است  [ دوشنبه، 8 خرداد ماه، 1391 ] 7101 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب