امروز:  شنبه، 7 مهر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1870      ارسال شده در مورخه : شنبه، 15 مهر ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



تفسیر خبر؛

چه كسی مخاطره می كند؟ اسد یا اردوغان؟

ایران انا: تبادل آتش اخیر در مرزها بین سوریه و تركیه ناظران سیاسی را یك بار دیگر به واكاوی بحران سوریه و دلایل آن در ارتباط با سیاست های آنكارا واداشته است.



با شكست پروژه دیگر جنگ نیابتی غرب و هم پیمانان منطقه ای آن در حلب كه هفته ها پیش با نام 'جنگ جنگ ها' و با هدف براندازی از قلب اقتصادی سوریه در همسایگی تركیه كلید خورد، اكنون سربازان بشار اسد به جای شورشیان مسلح در آن شهر رژه می روند. وضعیت جنگ داخلی به نفع نظام سوریه مغلوبه شد و تلاش ها برای انشقاق و به هم ریختن مقاومت ارتش سوریه با وجود حمایت های آشكار و پنهان خارجی از گروه های مسلح در مرزهای مشترك سوریه با تركیه عملا ناكام ماند. یك حادثه كه برخی در داخل سوریه آن را 'شلیكی سرگردان' می نامند، اما برخی دیگر در خارج ترجیح می دهند آن را یك 'پیام' ازسوی دولت سوریه در خصوص مداخله جویی های آنكارا بدانند پاسخ این سوال را به طور جدی بازخوانی خواهد كرد كه 'چه كسی مخاطره می كند؟ بشار اسد یا رجب طیب اردوغان؟'

 

**پاداش خدمت به غرب

------------------------

'كشیده شدن به باتلاق!'. این عنوانی است كه 'محمد ایوب' استاد روابط بین الملل دانشگاه میشیگان آمریكا برای یادداشت خود در روزنامه گاردین انگلستان بر می گزیند و خلاصه ای از مخاطره های تركیه را در قبال بحران سوریه مطرح می كند.

ایوب می نویسد: تركیه با خطر كشیده شدن به داخل بحران سوریه روبروست، زیرا وارد مخاطره ای شده است كه به عكس آمریكا و عربستان سعودی راهی برای فرار از آن ندارد. زمانی تركیه تلاش می كرد تا برای حمایت از مخالفان اسد اجماع سازی بین المللی كند، اكنون در وضعیت تامل است، اما عواقب وخیم دخالت(تركیه) به شكل فزاینده ای در حال افزایش است ... در چنین وضعیتی كه سوریه غرق در بحران شده است، عربستان سعودی و آمریكا اگر بخواهند، می توانند سوریه را در جدال سرنوشت به حال خود رها كنند، اما تركیه چنین گزینه ای را در اختیار ندارد، زیرا همسایه سوریه است.

اشاره محمد ایوب به این واقعیت است كه با وجود مجاورت سرزمینی تركیه با سوریه، مداخله طلبی های آنكارا در امور داخلی سوری ها، اختیاری را برای اجتناب از بحرانی كه سران تركیه در آن دخیل بوده اند باقی نگذاشته است و پیامدهای این اقدامات برای تركیه همسایه بیش از عربستان و آمریكای غیرهمجوار خواهد بود.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به وضعیت اندوه بار حاكم شده در روابط بین دو كشور و حملات خمپاره ای اخیر می نویسد: اردوغان امیدوار بود كه 'قیام سوریه' پیروزی سریع را در مقابل نظام سوریه به دنبال داشته باشد و انتظار نداشت اسد، ارتش و طرفدارانش تا این حد در برابر دشمنان سرسخت خود ایستادگی كنند. او از این اقدام به تحقق دو هدف امیدوار بود: همراه كردن حاكمان جدید سوریه با خود و ارسال سیگنال مثبت به ایالات متحده آمریكا مبنی بر اینكه دولت تركیه از تحول دموكراتیك در همسایه جنوبی حمایت می كند.

محمد ایوب در ادامه آورده است: ساقط نشدن نظام اسد و تبدیل كشمكش سوریه از 'فعالیت مسالمت آمیز' به ' مواجهه مسلحانه خونبار' بین نیروهای حكومتی و معارضان و همچنین ورود سایر گروه ها از قبیل جهادی های سلفی به خط مقدم بحران با حمایت عربستان سعودی و قطر، تركیه را بین دو طرف قرار داد كه 'جنگی نیابتی را به نمایندگی از ریاض و تهران' انجام می دادند، امری كه خود تهدیدی اقتصادی را برای تركیه در پی داشت، زیرا آنكارا به ایران به عنوان منبع اصلی تامین انرژی خود وابسته است.

 

**جامعه تركیه، خطر بزرگ تر برای اردوغان

---------------------------------------------

در یادداشت گاردین تصریح شده است: خطر بزرگ تری كه دولت تركیه از طریق حمایت از معارضان به جان خریده، شكاف بزرگی است كه در داخل جامعه تركیه در خصوص این حمایت ها بروز كرده است و این شكاف بیش از همه بین سنی های معارض نظام اسد و علوی های طرفدار وی رخ نموده است.

گزارش روزنامه 'الدستور' مصر از اعتراضات گسترده ضد جنگ تركیه حاكی از مخالفت های شدید گروه های سیاسی و سازمان های مدنی و صنفی با این اقدامات دولت اردوغان است. بنابر این گزارش، معترضان به سیاست های رجب طیب اردوغان در میدان های مركزی استانبول و آنكارا، شعار 'جنگ هرگز' سر دادند و به تصمیم اخیر پارلمان تركیه برای دخالت نظامی در خاك سوریه اعتراض كردند. تظاهرات كنندگان شعارهای 'آمریكا دست هایت را از سرزمین های اسلامی كوتاه كن'، 'مرگ بر پیمان ناتو'، دخالت امپریالیستی هرگز' و 'حزب عدالت (و توسعه) جنگ را انتخاب می كند و ملت ها صلح را' سر دادند.

گاردین در بخش دیگری از تحلیل خود تاكید می كند: به این موضوع باید حزب كارگران كردستان را نیز افزود كه اخیرا بسیاری از عناصر خود را از عراق به شمال سوریه منتقل كرده است و بر وخامت اوضاع در رویارویی های آینده خواهد افزود.

 

**باتلاق خودخواسته

---------------------

محمد ایوب می افزاید: حادثه پرتاب خمپاره به خاك تركیه در روز چهارشنبه گذشته و واكنش پارلمان آن كشور مبنی بر صدور مجوز به دولت تركیه برای عملیات نظامی در خاك سوریه، یك گام آنكارا را به سوی فرو رفتن در باتلاق سوریه نزدیك تر می كند، لذا ضروری است كه آنكارا در این روند دخالت تجدیدنظر كند و در غیر این صورت آشوب سوریه به بحران تركیه تبدیل خواهد شد.

روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن در تحلیلی از تنش های اخیر بین تركیه و سوریه نوشته است: آشكار است كه مقامات سوریه، تركیه را به عنوان دشمن شماره یك خود تلقی می كنند، زیرا تركیه تبدیل به مركزی برای عبور پیكارجویان مخالف نظام سوریه و تامین مالی و پشتیبانی نیروهای 'ارتش آزاد' (گروه معارض مسلح) و كانالی برای انتقال كمك های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی و قطر به معارضان سوری شده است.

از این منظر، تحلیلگر القدس العربی بر این باور است كه پرتاب خمپاره از خاك سوریه به تركیه پیامی تحریك كننده به اردوغان است تا او را وارد جنگی ویرانگر كند كه می تواند تركیه را با درگیری نظامی، مالی و انسانی سال ها به عقب برگرداند و دستاوردهای اقتصادی آن را نابود كند.

این روزنامه در ادامه به درماندگی تركیه و بازی خوردن دولت آن از سوی سایر قدرت ها اشاره می كند و می نویسد: نزدیكان آقای اردوغان در نشست های خصوصی خود از ناامیدی شدید در قبال مواضع آمریكا و جهان عرب سخن می گویند، زیرا این طرف ها(آمریكا و اعراب هم پیمان واشنگتن)، تركیه را تشویق كردند كه موضعی قوی در حمایت از معارضان مسلح اتخاذ كند و قول دادند كه آنكارا را تنها نگذارند، اما بعد این كار را كردند و به درخواست های دولت تركیه برای دخالت نظامی با هدف براندازی اسد یا برقراری منطقه پرواز ممنوع برای حمایت از 'ارتش آزاد سوریه' توجهی نكردند.

اما روزنامه السفیر لبنان در این زمینه می نویسد: تركیه محصول دخالت نظامی خود را در امور داخلی سوریه درو می كند. ارتش آزاد معارض اسد همچنان به راحتی از خاك تركیه به سوریه تردد می كند و در چنین اوضاعی اتفاقاتی از این قبیل طبیعی است.

السفیر ادامه می دهد: اگر تركیه اجازه این ناامنی را در مرزهای خود نداده بود، اكنون حتی صدای شلیك یك گلوله را هم نمی شنید، یك پناهنده را هم نمی شناخت و حتی یك لیره هم خسارت نمی دید.

در شرایطی كه جنگ حلب به پایان خود رسیده و بشار اسد پس از مدت ها نبرد سنگین توانسته سرنوشت جنگ را به یك قدمی خط پایان برساند، آسیب های ماجراجویی نه دامن قطر و عربستان كه اولی، اصولا موضوعیتی ندارد و دومی نیز از معركه به اندازه كافی دور است را می گیرد، كه نتایج آن متوجه تركیه خواهد شد. ترمیم روابط مسموم با سوریه كه تبعات آن آنكارا را با چالش های جدی داخلی روبرو خواهد كرد آسانی میسر نیست./ایرنا

گروه بین الملل/ حوزه خاورمیانه

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1842 - 91



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


اسد اردوغان ترکیه سوریه   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 توضیحی در باره یک خبر  [ يكشنبه، 22 آبان ماه، 1390 ] 6179 مشاهده
 روز جهانی قدس نمایانگر زنده بودن اسلام است  [ سه شنبه، 24 مرداد ماه، 1391 ] 3702 مشاهده
 عدم سکوت در مقابل اهانت به پیامبر اسلام (ص)  [ پنجشنبه، 23 شهريور ماه، 1391 ] 9200 مشاهده
 آزادي اسيدپاش «آمنه» از زندان  [ پنجشنبه، 6 مهر ماه، 1391 ] 3658 مشاهده
 فوتبال روستایی و عشایری شوش تجلیل شد ند  [ جمعه، 30 مهر ماه، 1389 ] 6656 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب