امروز:  چهارشنبه، 6 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1888      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 17 مهر ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



وزارت اطلاعات در گزارشی تحلیلی منتشر كرد؛

افشای زوایای گوناگون راهبرد آمریكا در مقابله با ایران
 
ایران انا: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی تحلیلی زوایای گوناگون تلاش و راهبرد آمریكا را برای بی ثبات سازی ایران از جمله تلاش برای تبدیل كردن نارضایتی های اقتصادی به ناامنی و بی نتیجه گذاشتن مذاكرات هسته ای تشریح كرد.



به گزارش حوزه دفاعی و امنیتی ایران انا از وزارت اطلاعات؛ در گزارش یاد شده با عنوان 'خانم جیلیان برنز نخستین مسئول امور ایران در شورای اطلاعات آمریكا را بهتر بشناسیم' آورده است: پس از موفقیت‏های اخیر سربازان گمنام امام زمان (عج) مبنی بر دستگیری 20 نفر در ارتباط با ترور دانشمندان هسته‏ای كشورمان، تحركات كشورهای غربی برای جبران این شكست اطلاعاتی افزایش یافته و انتصاب جیلیان برنز به عنوان نخستین مسول امور ایران در شورای اطلاعات ملی، حاكی از این تلاش است.

 

** مقدمه

شورای اطلاعات ملی آمریكا در 25 ژوئن 2012، برای نخستین بار یك افسر اطلاعاتی را به نام جیلیان برنز به عنوان مسول امور ایران تعیین كرد.

انتصاب مسول امور ایران با توجه به بحران سازی در برنامه هسته‏ای و شرایط داخلی، منطقه‏ای و جهانی ایران، مهم و قابل بررسی به نظر می‏رسد.

 

**سوابق كاری

جیلیان برنز به عنوان افسر اطلاعاتی شورای مذكور، از مدیران خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمریكا بوده كه یك دهه پیش كار خود را آغاز كرده و كارشناس امور ایران است.

خانم برنز تا پیش از تصدی این سمت، به عنوان مشاور امور ایران در دفتر برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه آمریكا فعالیت می‏كرد. وی همچنین مدیر دفتر منطقه‏ای سازمان مركزی اطلاعات (سیا) در كنسولگری آمریكا در دوبی (به منظور جاسوسی از ایران) بود كه این دفتر در سال 2006 توسط وی افتتاح شد.

این افسر اطلاعاتی كه یك دهه پیش كار خود را در دفتر خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمریكا آغاز كرده بود، همچنین به عنوان مسول میز سوریه، فعالیت كرده و در سفارت ایالات متحده در اردن، لهستان و كنسولگری آمریكا در دوبی كار كرده است.

وی هم‏چنین افسر ناظر ارشد مركز عملیات وزارت خارجه بوده است. برنز، در كنفرانس دانش آموزان دبیرستانی و كنگره، در كارگاه‏های آموزشی و شبیه سازی امور اطلاعاتی، دفاعی و خارجی، به عنوان یكی از سخنرانان حضور داشته است.

 

** رویكردها و دیدگاه‏ها در قبال ایران

جیلیان برنز سرپرست دفتر امور ایران در 8 جولای 2010 در دیدار دانش آموزان دبیرستانی در قالب برنامه “LeadAmerica” دركنفرانس رهبری دانش آموزان و كنگره كه از وزارت خارجه این كشور دیدن می‏كردند، در گفت‏وگویی با موضوع سیاست ایالات متحده در قبال ایران در مورد كاربرد دیپلماسی برای مذاكرات بعدی و بیش‏تر و بهبود روابط ایالات متحده با ایران صحبت كرد. وی هم‏چنین برای دانش آموزان در مورد امضای اخیر قانون تحریم‏های ایران سال 2010 و پایبندی گروه 1+5 سازمان ملل متحد بر اجرای قطعنامه 1929 صحبت كرد.

برنز زمانی كه در دوبی بود، در گزارش سری در 2 آوریل 2007 با عنوان ' تشدید تنش‏ها برای گیج كردن دشمنان داخلی ایران'، نوشت كه رئیس جمهور ایران دستور دست‏گیری ملوانان انگلیسی را با دلایل و اهداف داخلی صادر كرد.

 

** وظایف مسول امور ایران در شورای اطلاعات ملی

بر اساس بیانیه شورای اطلاعات ملی آمریكا ، «وظیفه مسئول امور ایران در این شورا نظارت و هماهنگی بر گزارش‏ها و ارزیابی‏های تحلیلی آژانس‏های اطلاعاتی ایالات متحده از جمله تحلیل‏های استراتژیك درباره ایران است».

مسول امور ایران در شورای اطلاعات ملی آمریكا هم‏چنین موظف است تا تحلیل‏های لازم و حساس درباره ایران را كه مورد نیاز تصمیم گیران ارشد دولت ایالات متحده و مقامات نظامی این كشور است، فراهم كند.

از دیگر وظایف تعریف شده برای مسول امور ایران در این شورا می‏توان به «ارائه هشدارهای لازم به تصمیم گیران در خصوص خطرات احتمالی پیش رو» در ارتباط با ایران اشاره كرد كه این مساسل «می‏تواند منافع و فرصت‏های ایالات متحده آمریكا را تحت تاثیر قرار دهد».

 

**برنامه كاری برنز در راستای راهبرد بی ثبات سازی آمریكا علیه ایران

با فرا رسیدن تاریخ اول جولای 2012 و اوج گرفتن رویارویی ایران و غرب در اثر تحریم‏هایی كه ادعا می‏شود به زودی از جانب اروپا و آمریكا علیه بخش نفت و بانك مركزی ایران اعمال خواهد شد، كارشناسان عقیده دارند كه ابعاد راهبرد ضد امنیت ملی آمریكا كه احتمالاً تا انتهای تابستان به اوج خواهد رسید، كاملاً در حال آشكار شدن است.

به عقیده برخی تحلیل‏گران در تهران كه مستمراً مشغول تحلیل موضوع هستند، این سناریو كه در دفتر اطلاعات ملی آمریكا طراحی شده و جیلیان برنز مسئول تازه منصوب شده میز ایران در این اداره، متولی نظارت بر اجرای آن است، دارای 7 محور اساسی است.

1. كاهش درآمد و افزایش هزینه‏های ایران

این سناریو در صدد آن بوده است كه تا انتهای تابستان به زعم خود در آمد ایران از محل فروش نفت را حداقل و هزینه‏های جاری كشور را حداكثر كند. تحلیل جامعه اطلاعاتی آمریكا اكنون این است كه این سناریو آن گونه كه پیش بینی شده بود قابل تحقق نیست اما اگر آمریكا بتواند با رایزنی با عربستان و یكی دو كشور دیگر تولید كننده نفت، قیمت را به حدود 70 دلار در هر بشكه برساند، بخشی از این سناریو در كوتاه مدت محقق شده است.

با این حال مشكلی كه در این جا وجود دارد این است كه كاهش قیمت نفت تا این سطح مستلزم سرازیر شدن ذخیره استراتژیك آمریكا به بازار و هم‏چنین رسیدن تولید در كشورهایی مانند عربستان سعودی به سقف است كه خود باعث ایجاد خلاء ظرفیت مازاد در بازار، القای حس نا امنی به آن و در نتیجه وارد شدن شوك به بازار خواهد شد. ضمن این‏كه تحلیل‏گران در تهران تاكید می‏كنند تمام در آمد ایران ناشی از صادرات نفت نیست و هم اكنون بخش بزرگی از بودجه ایران با صادرات غیر نفتی تامین می‏شود كه این صادرات هم‏چنان طبق روال طبیعی ادامه دارد.

2. آغاز نارضایتی‏های نقطه ای

محور دوم طراحی شده از سوی آمریكایی‏ها آن است كه حداقل در برخی نقاط و به طور كاملاً محدود نارضایتی‏های اقتصادی تبدیل به نا امنی شود. به همین منظور به برخی از رابط‏های جریان فتنه مأموریت داده شده است كه روی موضوع بحران‏های كارگری و نا امید كننده نشان دادن وضع معیشت مردم در رسانه‏های خود به طور جدی تمركز كنند.

3. به انفعال كشاندن دستگاه اجرایی

بخش بعدی این سناریو این است كه برخی مدیران میانی و حتی عالی رتبه به وضعیتی سوق داده شوند كه اولاً خود را در مقابل فشار تحریم‏های غرب منفعل و دست خالی احساس كنند و در نتیجه انگیزه خود را برای تلاش مضاعف در زمینه حل مشكلات اقتصادی كشور دور زدن تنگناها از دست بدهند و ثانیاً مطالبه برای تغییر راهبردهای سیاست خارجی بویژه در بحث هسته‏ای از درون دولت آغاز شود.

دید غربی‏ها این است كه حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، حداقل این است كه اختلافاتی درون نظام بر سر چگونگی ادامه مسیر و میزان هزینه منطقی كه باید پرداخت، در خواهد گرفت.

4. فعال شدن زیر ساخت‏های جریان فتنه در جهت گسترش نارضایتی اقتصادی:

تحلیلگران عقیده دارند محور فتنه -ضدانقلاب- بیگانه كاملاً با این سناریو هماهنگ است و در آخرین تقسیم نقش انجام شده جریان فتنه مكلف شده است كه تمامی زیرساخت‏های خود از جمله شبكه‏های اجتماعی را در خدمت بحرانی جلوه دادن فضای اقتصادی كشور، تاریك نشان دادن دورنمای معیشت مردم، ترغیب طبقات مختلف جامعه به اعتراض و بزرگنمایی فشارهای غرب اختصاص بدهد. این امری است كه اكنون به طور كامل در حال انجام است و برخی سایت‏های شاخص جریان فتنه هم اكنون بخش عمده اخبار خود را به این موضوعات اختصاص داده اند.

5. فراگیر نشان دادن فساد اقتصادی

بخشی از این راهبرد طراحی شده كه در واقع نوعی تاكتیك عملیات روانی است، این است كه جریان فتنه تصمیم گرفته است فساد اقتصادی را در كشور فراگیر نشان داده و برای تحقق این امر به شایعه سازی و جعل خبر درباره باز شدن پرونده‏های جدید فساد كلان اقتصادی و بی نتیجه ماندن دو پرونده فساد كلان بانكی و بیمه بپردازد.

منابع امنیتی می‏گویند این كار مشخصاً بر عهده منافقین نهاده شده و هدف از آن این است كه مردم حس كنند در حالی كه وضعیت معیشت آنها دشوار شده، فسادهای كلان هم در حال وقوع است.

6. بالا گرفتن اختلاف‏های درون خانواده نظام

اطلاعات موجود نشان می‏دهد بخش دیگر این سناریو ایجاد به هم ریختگی سیاسی درون كشور به منظور ناامید كردن مردم از این نكته است كه حاكمیت از انسجام كافی برای حل مشكلات آنها برخوردار است.

برخی تحلیلگران مطلع می‏گویند پیشنهاد انگلیسی‏ها به آمریكا این بوده است كه موضوع انتخابات ریاست جمهوری به محور اصلی اختلافات در داخل جریان اصولگرا و هم‏چنین آغاز منازعه جدید میان اصولگران و دولت تبدیل شود. یك نكته كلیدی این است كه غربی‏ها عقیده دارند اگر حاكمیت منسجم و یكپارچه و سطح تنش داخلی در آن پایین باشد، فشار بیرونی هر چه هم تشدید شود موثر نخواهد بود.

7. بی نتیجه گذاشتن مذاكرات هسته ای

گام آخر این راهبرد آن است كه آمریكایی‏ها ظاهراً تصمیم گرفته اند هم به دلیل عدم آمادگی برای برداشتن گام جدی، هم به دلیل نداشتن پاسخ منطقی در مقابل بحث هایی كه ایران در مسكو مطرح كرد و هم به سبب محاسبه ای كه روی ضرورت بی نتیجه شان دادن راهبرد مقاومت از سوی ایران كرده اند، تا قبل از نوامبر جلوی ایجاد هرگونه راه حل جدی و اساسی در مذاكرات هسته ای ایران و 1+5 را سد كنند.

تحلیل غربی‏ها این است كه بی نتیجه ماندن مذاكرات به فضای داخلی ایران بویژه بخش‏های اقتصادی شوك‏های پی در پی وارد خواهد كرد و امكان مدیریت فضا را از نظام می‏گیرد.

نكته ای كه تحلیلگران در تهران بر آن تاكید دارند این است كه كل این محورها در قالب یك سناریوی بزرگ عملیات روانی پی گیری خواهد شد. به عبارت دیگر در ماه‏های آینده اقدام در حوزه عملیات روانی به اقدام در حوزه واقعیت پیشی خواهد گرفت و جنگ روانی از جنگ اقتصادی و دیپلماتیك بزرگتر خواهد بود.

گروه سیاسی/ حوزه دفاعی - امنیتی

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 1859 - 91



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 مراقبت از لپ‌ تاپ؛ دغدغه‌ای همه‌ گیر  [ يكشنبه، 16 مهر ماه، 1391 ] 2532 مشاهده
 شرایط واگذاری واحدهای جدید مسکن مهر پردیس  [ يكشنبه، 21 خرداد ماه، 1391 ] 6726 مشاهده
 اساس نیروی انتظامی بر تذكر و نصیحت است  [ دوشنبه، 16 مرداد ماه، 1391 ] 3765 مشاهده
 دیپلماسی فناوری در دستور كار ایران است  [ سه شنبه، 26 ارديبهشت ماه، 1391 ] 5583 مشاهده
 حمایت مجدد علی رحیمی فر از شبکه شوش  [ يكشنبه، 28 فروردين ماه، 1390 ] 9783 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب