امروز:  يكشنبه، 8 مهر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 1960      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 30 بهمن ماه، 1391 - 03:30   ._PRINT.  



تفسیر خبر

اقتصاد، قلب تپنده دور دوم انتخابات قبرس

ایران انا: در حالی که انتخابات ریاست جمهوری قبرس در نتیجه عدم کسب اکثریت آرا به دور دوم کشیده شد، به نظر می رسد که همچنان تاکید بر مسایل اقتصادی نقطه اتکای مبارزات انتخاباتی رقبا در دور دوم قرار گیرد.




قبرس به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضو منطقه پولی یورو همچون دیگر کشورهای اروپایی از تیررس بحران مالی جهانی مصون نمانده است. پیوندهای نزدیک اقتصادی نیکوزیا با آتن سرنوشت مشابه درخواست کمک مالی از وام دهندگان بین المللی را نصیب این جزیره مدیترانه ای نیز کرده است، اما به سبب مشکلاتی چند این خواسته تاکنون محقق نشده و در حال حاضر اقتصاد قبرس رکود شدیدی را تجربه می کند. در این اثنا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تعیین دولت جدید می تواند چشم انداز اقتصادی روشنتری را پیش روی کشور قرار دهد. از اینرو برای اولین بار طی چهل سال گذشته مسایل اقتصادی و نه مسئله اتحاد دو بخش ترک نشین و یونانی نشن جزیره به مهمترین محور مبارزات انتخاباتی نامزدها تبدیل شده است.

به گزارش ˈبی بی سیˈ انتخابات ریاست جمهوری قبرس روز یکشنبه در این کشور کوچک برگزار شد و حدود نیم میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات شرکت کردند. براساس گزارش کمیسیون انتخابات ˈنیکوس آناستازیادیسˈ 66 ساله و نامزد حزب راستگرای ˈدیسیˈ با کسب 45.46% آرا پیشتاز این انتخابات بود. براساس این گزارش ˈاستاورس مالاسˈ نامزد حزب مستقل و مورد حمایت حزب کمونیست حاکم توانست با کسب 26.91% دومین پیروز انتخابات باشد. همچنین ˈجورجوس لیلیکاسˈ نامزد مستقل توانست با کسب 24.93% آرا جایگاه سوم را به دست آورد.

گفتنی است پیش از این، بیشتر نظرسنجی ها پیروزی آناستازیادیس را با اختلاف 15 درصدی نسبت به مالاس پیش بینی کرده بودند. باتوجه به اینکه هیچیک از نامزدها موفق نشدند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. این بدین معنا است که مردم قبرس باید یک هفته دیگر برای مشخص شدن دولت و در نتیجه استراتژی اقتصادی دولت آتی منتظر بمانند. اینکه دولت بعدی از جناح چپ یا راست باشد، تاثیر مهمی در سیاست های کلان اقتصادی این جزیره بحران زده خواهد داشت.

**پس لرزه های بحران اقتصادی یونان در قبرس

----------------------------------------

زمانی که اولین موج بحران مالی جهانی در سال 2008 به ساحل کشورهای اروپایی رسید، به نظر می رسید که قبرس به سبب برخورداری از صنعت پررونق توریسم و بخش خدمات مالی قدرتمند، از تبعات این بحران مصون بماند، اما همبستگی اقتصاد قبرس با یونان به مثابه پاشنه آشیلی جدی اقتصادی جزیره را زمینگیر کرد.

به گزارش بی بی سی برخی اقتصاددانان معتقدند که سرمایه گذاری بیش از حد بانک های قبرس بر روی اوراق قرضه پرخطر یونان، منجر به وقوع و سرایت بحران به قبرس شد. به گزارش دویچه وله کاهش ارزش اوراق قرضه یونان حدود 4.5 میلیارد یوو به اقتصاد جزیره خسارت وارد کرد. همچنین بر اثر بازسازی بدهی یونان، تنها در طول یک شب 25 درصد تولید ناخالص داخلی قبرس کاهش یافت.

بنابراین اگرچه در ظاهر به نظر می رسد جزیره از اقتصادی مستقل بهره مند باشد، اما اقتصاد این کشور با یونان پیوندهای نزدیکی دارد. بر همین اساس، بحران مالی یونان بر شاخص های اقتصادی قبرس تاثیری منفی گذاشت.

به گزارش دویچه وله در حال حاضرحدود 15% مردم قبرس از معضل بیکاری رنج می برند. این آمار بالاترین نرخ بیکاری جزیره از سال 1974 تلقی می شود. بدهی عمومی نیز 85% تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، در حالی که این رقم در مقایسه با پنج سال پیش 35% افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی کشور نیز طی سه ماهه پایانی 2012 نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته 3.1% کاهش یافته است. بحران اقتصادی تا جایی گسترش یافت که قبرس در ماه می سال گذشته میلادی از بازارهای مالی بین المللی اخراج شد.

موسسه اعتبارسنجی مودی نیز به دنبال تداوم بحران اقتصادی جزیره رتبه اعتباری سه بانک اصلی قبرس را کاهش داده است. گفتنی است کاهش رتبه اعتباری علاوه بر بحران موجود به دلیل نامعلوم بودن سرانجام دریافت بسته نجات مالی از تروئیکای بین المللی صورت گرفته است.

گفتنی است که به دنبال تشدید بحران، دولت قبرس در ژوئن 2012 تقاضای دریافت کمک مالی 17.5 میلیارد یورویی را به تروئیکای اروپا ارائه کرد. اگرچه این کشور اقدامات ریاضتی را به منظور برآورده کردن خواست وام دهندگان به اجرا گذاشت، اما همچنان این درخواست مورد تایید وام دهندگان بین المللی واقع نشده است.

به گزارش بی بی سی اقدامات ریاضتی منجر به کاهش 10 درصدی حقوق کارمندان، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و کاهش هزینه های عمومی شده و نارضایتی های عمومی را در جزیره افزایش داده است. گفتنی است سیاست های ریاضتی شامل برنامه خصوصی سازی نیز بود که دولت کمونیست حاضر به اجرای آن نشد.

بسیاری از مردم، دولت کنونی به ریاست جمهوری ˈدیمتریس کریستوفیاسˈ رهبر حزب کمونیست ˈآکلˈ را مسئول مشکلات اقتصادی کنونی جزیره می دانند. منتقدان کریستوفیاس را به کم کاری در دریافت کمک های مالی متهم می کنند و معتقدند او به جای اروپا به سمت روسیه رو کرده است.

به گزارش گاردین برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر قبرس کمک های مالی را در یافت نکند، در آغاز ژوئن با بدهی 1.6 میلیارد یورویی مواجه خواهد شد. از سویی دیگر به گزارش دویچه وله برخی تحلیلگران دریافت بسته نجات مالی را که گفته می شود ارزشی برابر با کل اقتصاد جزیره دارد، موجب تشدید سیاست های ریاضتی و به طور کلی تعمیق بحران می دانند.

**اتهام پولشویی؛ مانعی بر سر راه کمک های بین المللی

---------------------------------------------------

به گزارش بی بی سی، دولت های اروپایی با کلیت اعطای کمک مالی به قبرس موافق هستند، اما در مورد نحوه اعطای وام با هم اختلاف نظر دارند. برخی از رهبران اروپایی معتقدند ممکن است کمک های مالی به عملیات پولشویی روس ها در قبرس دامن بزند. گفتنی است رهبران اروپا قبرس را مامن پولشویی روس ها می دانند.

به گزارش دویچه وله، از دیدگاه بروکسل؛ قبرس که با روسیه روابط نزدیک سیاسی، فرهنگی و مذهبی نزدیکی دارد، به عنوان ˈسایت دوفاکتویˈ پولشویی برای سرمایه گذاران روس محسوب می شود.

گفتنی است تا دهه 1990 بانک های قبرسی تلاش کردند تا مشتریان و سرمایه گذاران روس را جذب کنند. مالیات های پایین برای دودهه روسها را به طمع سود بالا به جزیره کشانده است. این روند منجر به ایجاد بدگمانی نسبت به امکان فساد مالی روسها در قبرس شد؛ رهبران اروپا معتقدند قبرس لبریز از ˈپول کثیفˈ است. در مقابل برخی تحلیلگران مسایل قبرس چون ˈفیونا مولنˈ بر این باورند که این بدگمانی ها موجه است، اما در مورد آن به شدت اغراق شده است.

تروئیکا با ترس از اینکه قبرس هرگز توان بازپرداخت بدهی خود نباشد و با متهم کردن دولت به ناتوانی در مبارزه با پولشویی، تصمیم گیری در مورد اعطای وام را به تعویق انداخته است.

به گزارش گاردین کریستوفیاس در پارلمان اروپا با گفتن این جمله که ˈکشورهایی که قبرس را به کم کاری در مبارزه با پولشویی متهم می کنند خود کمتر از جزیره در این راه تلاش کرده اندˈ از روند مبارزه با پولشویی دولت خود دفاع کرده است.

در صورتی که کمک مالی به قبرس تعلق نگیرد، اقتصاد این کشور به ورطه ورشکستگی خواهد افتاد. به گزارش شبکه ˈتی آر تیˈ ترکیه اگرچه قبرس کشور کوچکی در اتحادیه اروپا محسوب می شود، اما این کشور به عنوان یکی از 27 عضو اتحادیه اروپا و یکی از 17 عضو منطقه منطقه یورو شناخته شده است و سقوط اقتصادی آن ضربه سختی به اتحادیه اروپا و منطقه یورو وارد خواهد کرد. بنابراین بحران اقتصادی در قبرس یکی از مهمترین دغدغه های مردم جزیره و اتحادیه اروپا است و برنامه های اقتصادی نامزدها نقش مهمی در جلب آرا خواهد داشت.

**وظایف دولت آتی

-----------------

باتوجه به آنچه گفته شد یکی از مهمترین وظایف رییس جمهور آتی ادامه مذاکرات با تروئیکای مالی برای دریافت بسته نجات مالی و خارج کردن کشور از بحران جاری است. نامزدهای آتی سعی می کنند خود را به عنوان بهترین گزینه برای خارج کردن بحران از قبرس نشان دهند.

به گزارش رویترز، باتوجه به این محور آناستازیادیس با شعار ˈبحران به یک رهبر نیاز داردˈ و مالاس با شعار ˈبحران به یک رهبر قابل اعتماد نیاز داردˈ با هم به رقابت می پردازند.

در این رابطه طبیعی است که آناستازیادیس از حزب راست میانه نسبت به رقیب چپگرای خود تمایل بیشتری برای اجرای اقدامات ریاضتی و دریافت بسته نجات مالی دارد.

به گزارش رویترز، آناستازیادیس وعده داده در صورت پیروزی به سرعت با تروئیکا بر سر دریافت بسته مالی توافق خواهد کرد. دویچه وله می نویسد او یک مدیر آن هم از نوع اروپایی غربی است و دید بازتری نسبت به تجارت داشته و درک بهتری نسبت به مسایل و مشکلات کنونی قبرس دارد؛ همچنین افکار او با نظر رهبران اروپا سازگارتر است. تی آر تی ترکیه نیز ادعا کرده است که رهبران اروپا از او حمایت می کنند، اما مالاس که مورد حمایت کمونیست ها است، تمایل چندانی به تشدید سیاست های ریاضتی ندارد. رویترز به نقل از وی می نویسد، ˈکسی حق ندارد اندازه دولت رفاه را کاهش دهد و اگر خصوصی کردن فقط به منظور کاهش بودجه باشد، از نظر اقتصادی به هیچ درد ما نمی خورد.ˈ

به گزارش بی بی سی، فیونا مولن با اشاره به اینکه در قبرس سرمایه گذاری های قانونی روسی زیادی وجود دارد می گوید: ˈجزیره از مشکل وجهه و تصویر بیرونی رنج می برد. از دید اروپایی ها قبرس پناهگاه فساد مالی روسها است. قبرس نسبت به دیگر کشورهای اروپایی با روسیه تجارت بیشتری دارد که عمدتا به خاطر توافق مالیات مضاعف بین قبرس و روسیه است. بهبود تصویر بیرونی قبرس در اروپا یکی از مهمترین وظایف رییس جمهور آتی است.ˈ

به گزارش بی بی سی، اگر آناستازیادیس در انتخابات پیش رو پیروز شود، می تواند به خوبی در مسیر بهبود وجهه قبرس گام بردارد. وی روابط خوبی با رهبران اروپایی به ویژه صدراعظم آلمان دارد و در تبلیغات انتخاباتی خود نیز نشان داده است که او در میان نامزدهای دیگر بهترین گزینه برای بهبود روابط با بروکسل است.

** نتیجه گیری

------------

اقتصاددانان بر این باورند که ممکن است با تداوم روند بحران اقتصادی بدهی قبرس تا سال 2016 به 140 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. بنابراین مسایل اقتصادی یکی از دغدغه های اصلی دولت آینده خواهد بود. گفته می شود اتخاذ تدابیر ریاضتی، کاهش هزینه های عمومی که در حال حاضر برابر نیمی از تولید ناخالص داخلی است و دریافت کمک مالی برای بازسازی زیرساخت های اقتصادی راهکارهای چندجانبه ای است که می تواند کشور را به ساحل سلامت برساند. آنچه مسلم است این است که قبرسی ها همچنان با فشارهای اقتصادی مواجه خواهند بود، اما مردم معتقدند یک رهبر قوی و قدرتمند که بتواند با بازسازی قبرس، این کشور را در اروپا احیا کند، می توان از سد مشکلات عبور کرد. برخی دیگر از تحلیلگران، اما می گویند رییس جمهور به تنهایی نمی تواند مسایل و مشکلات جاری را حل کند و قبرس همزمان به همکاری شرکای اروپایی خود نیز نیاز دارد. به طور کلی باید گفت پیروز انتخابات آتی کسی خواهد بود که در دید مردم اراده قوی تری از خود برای بازسازی قبرس نشان دهد و برنامه مدون تری برای حل بحران اقتصادی ارائه دهد./ایرنا

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 3040 - 91



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 رسانه ملی خود را هزینه کاندیدایی خاص نکند  [ يكشنبه، 18 فروردين ماه، 1392 ] 882 مشاهده
 وقتی اسلام زندگی غربی ها را عوض کرد  [ دوشنبه، 27 شهريور ماه، 1391 ] 6948 مشاهده
 احضار كاردار افغانستان به وزارت امور خارجه  [ شنبه، 10 تير ماه، 1391 ] 4601 مشاهده
 فعالان انتخاباتی شوش یکدیگر را تخریب نکنند  [ يكشنبه، 22 اسفند ماه، 1389 ] 12779 مشاهده
 غير متعهدها بايد عضو شوراي‌ امنيت شوند  [ جمعه، 3 شهريور ماه، 1391 ] 6232 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب