مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 2014
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 8 اسفند ماه، 1391 -
03:30
البته نقدهایی جدی بر سخنان احمدی نژاد وارد است از جمله این که احمدی نژاد نمی تواند همانند یک فرد خارج از دولت ، نقش اپوزیسیون بازی کند و بگوید این چه وضعی است؟ اتفاقاً او باید به این سوال پاسخ بدهد. زمان پرسیدن چنین سوالاتی برای او ، 8 سال قبل بود که کاندیدای ریاست جمهوری شده بود و می خواست با نقد وضع موجود کسب رأی کند. این بحث را زیاد مطول نمی کنیم و به موضوع دیگری که مغفول ماندهو دغدغه نوشتار حاضر است می پردازیم. احمدی نژاد ، در گفت و گوی تلویزیونی اش از این که قیمت خودروهای داخلی گران است ، گلایه کرد و نهایتاً با اشاره به مواد به کار رفته در خودرو پرسید: کیلویی چند؟! اکنون ، بحث بر سر این است که چه کنیم قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد یا مثلاً در این باره صحبت می شود که پیش فروش ها ، باید به قیمت قبلی باشد و نظایر این بحث ها. 1 - آیا اساساً خودروسازی برای ایران صنعت مناسبی است؟ برآورد می شود از نیمه دوم دهه 40 که محمدرضا پهلوی خط تولید پیکان را در ایران افتتاح کرد تا به امروز ، حدود 200 میلیارد دلار در کشور ، صرف صنعت خودرو شده است ؛ اما خروجی این سرمایه گذاری نجومی ، خودروهایی است معرّف حضور همه ایرانیان است: عمدتاً پرمصرف ، آلاینده ، ناایمن ، مرگبار ، از رده خارج شده و البته گران! این رقم کلان ، در حالی در ایران به پای خودروسازی ریخته شده و نتیجه نداده که اغلب کمپانی های بزرگ خودروسازی با ارقامی به مراتب کمتر از این هزینه های میلیاردی شکل گرفته و بازارهای جهان را فتح کرده اند. از همان ابتدای شکل گیری صنعت خودروسازی هم این بحث در میان کارشناسان مطرح بود که بهتر است به جای صنعت خودروسازی ، به سمت توسعه صنایعی رفت که با ساختارهای اقتصادی کشور همخوانی داشته باشند ؛ این دیدگاه در همان زمان به شاه هم ارائه شده بود ولی او زیر بار نرفت چه آن که صنعت مونتاژ خودرو در ایران را نشانه ای از رسیدن به دروازه های تمدن می دانست ولو آن که پیکان ایران ، بازتولید محصولات شرکت شکست خورده انگلیسی تالبوت باشد! اینک ، صنعت خودروسازی ، با درصد بالای مونتاژ ، چنان در تار و پود اقتصاد و سیاست ایران ریشه دوانیده که بسیاری حتی درباره این سوال بنیادین که آیا خودروسازی در ایران ، مقرون به صلاح و صرفه است ، فکر هم نمی کنند چه رسد به این که بخواهند به جمع بندی هم برسند و کاری کنند. 2 - اگر بناست که با عبور از دغدغه بند یک ، صنعت خودروسازی در ایران ادامه حیات دهد ، سوال مهم و مغفول این است که چرا با این وضعیت؟ اگر قرار است خودروساز شویم ، یا حتی مونتاژکار خودرو ، چرا باید خودروهای از رده خارج دهه های قبل فرانسه و کره جنوبی را همچنان کپی کنیم یا حداکثر ، با تغییراتی در پلتفرم و اسم و رسم ، دچار توهم نوآوری و تنوع تولید شویم؟! اگر قرار است سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج شود تا قطعات خودرو وارد و در داخل سرهم شوند ، چرا این ارقام باید معطوف به محصولات غیراستاندارد و از رده خارج شوند؟ و چرا نباید با شرکای تجاری ایران در کیاموتورز کره و پژوی فرانسه ، در خصوص تولید محصولات روزشان در خطوط تولید داخلی همکاری کرد؟ اگر قرار بر خودروساز بودن مشارکتی با خارجی هاست - که عملاً این طور است - می توان با روزآمد کردن این تعاملات ، ایران را به مرکز تولید خودروهای روز دنیا در منطقه تبدیل کرد و بازارهای منطقه از کشورهای عربی گرفته تا آسیای میانه را بامحوریت ایران تغذیه کرد ، نه این که خودروهای بیست تا چهل و پنج سال قبل دنیا -که به موزه پیوسته اند- را در سال سیزدهم از قرن بیست و یکم ، تولید کرد و با هزار منت و مشکل و گرانی به مردم فروخت و نهایتِ حرف رئیس جمهور هم برای به دست آوردن دل مردم این باشد که بیایید کمی ارزان تر بدهید! عصرایران ؛ جعفر محمدی انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 3094 - 91
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : معارفه استاندار جدید خراسان شمالی [ شنبه، 17 تير ماه، 1391 ] 5020 مشاهده
جدیدترین اظهار نظر استاندار تهران [ يكشنبه، 21 خرداد ماه، 1391 ] 5584 مشاهده
مواضع جبهه ايستادگي ايران اسلامي تشریح شد [ سه شنبه، 28 تير ماه، 1390 ] 35316 مشاهده
اظهارات وزیر کشور در خصوص انتخابات مجلس نهم [ يكشنبه، 24 بهمن ماه، 1389 ] 6525 مشاهده
احیای سیستم توزیع كوپنی ارزاق تكذیب شد [ سه شنبه، 24 مرداد ماه، 1391 ] 3833 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|