امروز:  جمعه، 15 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 2186      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 25 فروردين ماه، 1392 - 03:30   ._PRINT.  



تفسیر خبر؛

خواب های آشفته آمریکا برای سوریه

ایران انا: روسیه در حالی از تلاش های خود و آمریکا برای قانع کردن مخالفان سوری برای مذاکره با دولت خبر داده است که رفتارهای واشنگتن نشان از خواب های آشفته کاخ سفید برای دمشق دارد.




مسکو در حالی همچنان خود را برای ایجاد شرایط مذاکره بین مخالفان حکومت سوریه و دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری این کشور، مقید نشان می دهد و حتی سعی می کند واشنگتن را نیز در این برنامه همراه کند که رفتارهای آمریکا تمام رشته های روسیه را پنبه کرده است.

فقط یک روز پس از آنکه وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه در بیست و دوم فروردین ماه یکدیگر را در حاشیه نشست گروه هشت ملاقات کردند و به گفته طرف روسی، هر دو درباره قانع کردن مخالفان برای مذاکره با دولت سوریه به توافق رسیدند، رییس جمهوری آمریکا به وزرای امورخارجه و دفاع خود دستور داد محموله ای به ارزش 10 میلیون دلار برای مخالفان دولت سوریه ارسال کنند.

البته به گزارش شبکه آمریکایی ˈبلومبرگˈ، این کمک ها شامل تجهیزات ˈغیرکشندهˈ از جمله دوربین های دید در شب، جلیقه های ضدگلوله و همچنین اقلام دارویی است.

آمریکا دهم اسفندماه سال گذشته نیز اعلام کرد 60 میلیون دلار اضافه بر کمک های پیشین به مخالفان سیاسی سوری خواهد داد تا در وهله نخست کمک های غیرنظامی برای آنان فراهم شود؛ امری که با انتقاد فرمانده ارشد ارتش به اصطلاح آزاد سوریه که به مبارزات مسلحانه در شهرهای مختلف این کشور دست می زنند، مواجه شد و از آمریکا خواست به جای مواد غذایی و کمک های درمانی، به مخالفان سلاح برساند.

همچنین ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا، چند هفته پیش در سفر به خاورمیانه وعده کمک 200 میلیون دلاری به سوری های مقیم اردوگاه های اردنی را داده بود.

همه اینها بجز 25 میلیون دلاری است که واشنگتن از همان ابتدای ناآرامی ها در سوریه به مخالفان حکومت این کشور اختصاص داده بود.

پیش از این نیز مسکو بارها سعی کرده بود رقیب سنتی خود را در دایره ای وارد کند که بر اساس توافقنامه دهم تیرماه سال گذشته کنفرانس گروه اقدام برای سوریه در ژنو، بر راه حل دیپلماتیک و مذاکره طرف های درگیر در سوریه تاکید داشت.

صحبت های تلفنی یازدهم اسفندماه سال گذشته روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره ˈلزوم پایان اقدامات جنگی در سوریه و ادامه تماس بین وزرای امورخارجه دو کشور برای تهیه پیشنهادهای جدید برای حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز موضوعˈ، دیدار هشتم اسفندماه وزرای امورخارجه دو کشور و نشست بیست و دوم دی ماه نمایندگان دو کشور در ژنو به همراه ˈاخضر ابراهیمیˈ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه که اخیرا ماموریت او تا پایان سال 2013 میلادی تمدید شد، از جمله همین تلاش ها بود.

حتی در نشست بیست و دوم دی ماه اطلاعیه ای صادر و تصریح شده بود: هدف درجه اول، قطع بی درنگ هر گونه خشونت و راه اندازی گفت و گوی وسیع ملی مطابق با اصول اعلامیه کنفرانس ˈگروه اقدامˈ برای سوریه است.

در کنفرانس گروه اقدام برای سوریه ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل متحد، نمایندگانی از اتحادیه عرب، کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه)، ترکیه، عراق، کویت، قطر و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حضور داشتند.

طی این نشست، شرکت کنندگان درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه با شرکت تمام طرف ها از جمله دولت ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری کنونی سوریه، و حزب حاکم آن و تمامی گروه های مخالف به توافق رسیدند اما اتفاق خاصی در سوریه برای پایان دادن به درگیری ها صورت نگرفت.

در حالی که دولت سوریه گروه خود برای مذاکره شامل نخست وزیر، معاون و سه وزیر کابینه را انتخاب کرده است، هنوز هیچ پاسخی از سوی مخالفان دیده نمی شود. اعلان مواضع منعطف تر دمشق برای مذاکره با هر فرد حتی کسانی که سلاح در دست دارند (برخلاف گفته های پیشین این مقام ها مبنی بر مذاکره فقط با گروه هایی که دست آنها به خود آلوده نیست) هم نتوانست نظر این گروه ها را تامین کند.

بخشی از این امر به شکاف های موجود بین مخالفان سوری برمی گردد. ˈاحمد معاذ خطیبˈ رییس پیشین ائتلاف ملی مخالفان سوریه که اخیرا از سمت خود استعفا کرده است، پیش از این چندین بار برای آغاز گفت و گوهای ملی با دولت سوریه اعلام آمادگی کرد و البته چندی بعد پس از شرط و شروط گذاشتن های متعدد، انتقادهای شدید گروه های تندروتر و... از این موضع عقب نشست. حتی ارتش به اصطلاح آزاد سوریه مذاکره با دولت را منوط به تخلیه شهرها از سوی ارتش سوریه کرد.

حتی در شرایطی که اوایل فروردین ماه اتحادیه عرب در اقدامی مخالف با منشور خود، کرسی سوریه را که تاکنون به دلیل تعلیق عضویت دولت اسد خالی مانده بود، به نماینده معارضان سپرد، باز هم تعداد زیادی از گروه های مخالف به این اقدام اعتراض کردند.

با توجه به این موارد بعید به نظر می رسد اکنون نیز واشنگتن برخلاف سیاق گذشته بخواهد با مسکو همراهی واقعی نشان دهد؛ کما اینکه وزیر امورخارجه آمریکا طی نشست گروه هشت با سران مخالفان سوری دیدار و آنان را به اتحاد بیشتر و مبارزه قوی تر با دولت دعوت کرده بود؛ فارغ از آنکه پیش از این در دیدار با همتای روسی خود سخنانی درباره راضی کردن این گروه ها برای مذاکره با دولت بر زبان آورده بود!

حتی به گزارش بیست و سوم فروردین ماه شبکه آمریکایی ˈسی. ان. انˈ، منابع نظامی آگاه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کردند دولت این کشور در تلاش است پس از بازنگری در طرح نظامی خود درباره سوریه طرح جدیدی را در دستورکار قرار دهد که در آن مداخله مستقیم نظامی در سوریه از جمله انجام حملات نظامی علیه ارتش این کشور، پیش بینی شده باشد.

گرچه تجربه لیبی، مداخله مستقیم آمریکا در سوریه را تا حد یک موضع تبلیغاتی برای دلگرم کردن مخالفان نمایان می کند اما شاید تناقض ها در رفتار کشورهای غربی و عربی بوده که بار دیگر اخباری درباره احتمال استعفای ابراهیمی تا بیست و نهم فروردین ماه را بر سر زبان ها انداخته است. بنا بر گفته منابع مصری، ابراهیمی در متن استعفای خود مهمترین مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت در سوریه را در دو سطح عربی و بین المللی فاش خواهد کرد.

از سوی دیگر، اصرار برخی کشورهای غربی مانند انگلیس و فرانسه بر لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه گرچه تاکنون به نتیجه نرسیده اما همان میزان تلاش برای نگرانی افرادی مانند وزیر امورخارجه اتریش کافی است. وی طی سفر بیست و سوم فروردین ماه به سرزمین های اشغالی تاکید کرد اگر اتحادیه اروپا ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه را تجدید نکند، احتمالا این کشور نیروهای صلح بان خود را از بلندی های جولان خارج کند.

طی هفته های اخیر گروه های مسلح مخالف اسد در بلندی های جولان واقع در مرز سوریه و فلسطین اشغالی مسائلی ایجاد کرده اند و حتی در یک مورد 21 صلح بان فیلیپینی را به گروگان گرفتند. با وجود خروج صلح بانان کرواسی، کانادا و ژاپن در پی بروز ناامنی در بلندی های جولان، هنوز نیروهای اتریشی، هندی و فیلیپینی در منطقه حضور دارند اما ادامه ناآرامی ممکن است منطقه را خالی از نیروهای صلح بان کند.

به هر روی، به نظر می رسد هدف آمریکا از نشان دادن برخی نشانه های همراهی با روسیه برای فراهم سازی شرایط مذاکره در سوریه، فقط نوعی دلخوش کردن مسکو به مسیری باشد که کارشکنی های غربی و عربی قطعا نتیجه ای جز شکست برای آن رقم نخواهد زد. به این ترتیب، واشنگتن سر رقیب سنتی خود را به امری بی فرجام گرم کرده است تا از فرصت به دست آمده برای رسیدن به خواسته های سیاسی- اقتصادی خود بهره برد./ایرنا

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 3265 - 91



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 تفسیری بر انتصاب بخشدار مرکزی شوش  [ پنجشنبه، 22 مهر ماه، 1389 ] 7739 مشاهده
 مردم تا کی از رده خارج سوار شوند؟  [ سه شنبه، 8 اسفند ماه، 1391 ] 1772 مشاهده
 نیروی زمینی سپاه در اوج قدرت بسر می برد  [ يكشنبه، 21 خرداد ماه، 1391 ] 4693 مشاهده
 حل کمبود مواد اولیه ام.ار.آی بیمارستانها  [ دوشنبه، 13 شهريور ماه، 1391 ] 5209 مشاهده
 حفظ اشتغال مهمتر از افزايش دستمزد است  [ چهارشنبه، 12 مهر ماه، 1391 ] 2696 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب