امروز:  چهارشنبه، 6 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 2257      ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1392 - 03:30   ._PRINT.  



مهمان‌ پرست:

با 1+5 با قدرت بیشتری مذاکره می‌کنیم

ایران انا: مهمان‌پرست گفت: هر کسی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور باشد باید تعریف مشخصی از روابط خارجی و سیاست خارجی داشته باشد و باید به این مساله کاملا تسلط و اشراف داشته باشد.




»گروه سیاسی/ حوزه سیاست خارجی و هسته ای

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات و نا امنی‌های اخیر در عراق خاطرنشان کرد: یکی از فتنه‌هایی که توسط قدرت‌های مداخله‌گر در منطقه ما و عوامل آنها انجام شد ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه بود. جنگ تمام عیاری بین جریان استکبار با جریان مقاومت در منطقه شکل گرفت که نماد این تقابل در سویه بود و بیش از دو سال است که این دخالتها در سوریه اوج گرفته است.

وی افزود: به نظر می‌آید طراحی‌ای که برای ساقط کردن نظام در سوریه داشتند به نتیجه نرسیده است. آنها مایل بودند طبق برنامه طراحی شده خودشان، به سراغ سوریه که یکی از حلقه‌های مهم جبهه مقاومت است و بعد به سراغ سایر کشورهای منطقه که از مقاومت اسلامی حمایت می‌کردند، بروند. وقتی به برنامه‌های خود در سوریه دسترسی پیدا نکردند ایجاد تنش و بی ثباتی در برخی دیگر از کشورهای منطقه را در دستور کار گذاشتند که عراق و لبنان از مهم ترین آنها هستند. همان طور که شاهد تلاش های زیادی هستیم که ثبات و امنیت در این دو کشور مخدوش شود. اتفاقاتی که در منطقه می افتند به شکل کاملا پیچیده به هم مربوط شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارکرد: برخی از کشورها در منطقه ما جاه‌طلبی‌هایی دارند به دنبال آرزوهای بزرگی هستند که این آرزوها به قیمت ایراد خدشه و ضربه به منافع کشورهای منطقه و منافع خودشان منجر خواهد شد. اما متاسفانه فکر می‌کنند درگیر شدن در موضوعات مختلف منطقه‌یی در شرایط فعلی، منافعی را برای آنها دارد. دامن زدن به درگیری‌های قومیتی و اختلافات مذهبی در منطقه فتنه صهیونیستی و طراحی است که اگر کشورهای منطقه اسیر آن شوند صرفا نفع آن فقط برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن است. اما با کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که برخی کشورها ی اسلامی منطقه در این دام گرفتار شده‌اند و در همین چارچوب فتنه‌انگیزی می‌کنند.

کشورهای منطقه اسیر فتنه‌های صهیونیستی نشوند

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه کرد: وضعیت عراق نتیجه مداخلات کشورهایی در منطقه است که فکر می‌کنند دامن زدن به اختلافات قومیت‌های مختلف و با درگیری‌های مذهبی فقط ثبات و امنیت در عراق را دچار خدشه می‌کند و آنها در سایه این بی‌ثباتی و ناامنی می‌توانند منافعی را برای خود دنبال کنند. ما بارها هشدار دادیم کشورهای منطقه باید با تدبیر مراقبت کنند و اسیر فتنه‌های صهیونیستی نشوند و منافع خود و کشورهای منطقه را در نظر بگیرند. بهترین شکل برای کشورهای منطقه،‌ همکاری‌های منطقه‌ای، همگرایی و تلاش برای تامین امنیت و ثبات توسط خود کشورهای متطقه است. باید زمینه مداخله کشورهای خارجی را از بین ببریم و بهانه برای حضور آنها در منطقه ایجاد نکنیم. کسانی که با آتش درگیری‌های قومی و مذهبی در منطقه بازی می کنند با دقت به عواقب این بازی خطرناک فکر نکرده‌اند.

مهمان‌پرست ادامه داد: اختلاف اساسی کشور ما با کشورهای غربی و عوامل آنها در منطقه در مساله دموکراسی است. ما به شدت از دموکراسی و مردم سالاری حمایت می کنیم و آنها به شدت از مردم سالاری در منطقه در هراس هستند. ما معتقدیم باید به آرای مردم احترام گذاشت و آنها را در اداره کشور شریک کرد. آنها این خواسته مردم را در جهت منافع خود نمی‌بینند.

وی تصریح کرد: درگیری در عراق زمانی اوج گرفت که مردم در یک انتخابات آزاد خودشان دولتشان را انتخاب کردند. این انتخاب چندان به مذاق برخی کشورهای منطقه خوش نیامد. زیرا مایل بودند گروه اقلیتی که به آنها گرایش دارند و یا مشترکاتی دارند در کشوری بزرگ مانند عراق حاکم شوند .در صورتی که دولتی که امروز در عراق حاکم است منتخب اکثریت مردم است.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهارکرد: همین اشکال در سوریه نیز وجود دارد. معتقدیم اگر مردم مطالباتی دارند باید از طریق انتخابات و روش‌های مردم سالارانه به اهداف خود برسند و برای اینکه این دموکراسی شکل بگیرد باید درگیری‌ها متوقف شود ، زمینه های لارم برای برگزاری انتخابات فراهم شود ومردم خودشان انتخاب کنند اما وقتی بحث انتخابات و انتخاب مردم درباره سوریه مطرح می‌شود کشورهای غربی و یا برخی کشورهای منطقه به تکاپو می‌افتند و سلاح‌های بیشتری ارسال می کنند و اقدامات تروریستی افزایش پیدا می‌کند و اجازه نمی‌دهند فضا به سمت ثبات برای برگزاری انتخابات برود.

اگر در بحرین انتخابات برگزار شود حتما تنش ها برطرف می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط داخلی بحرین نیز افزود: علت اصلی مشکلات بحرین همین موضوع است. معتقدیم در بحرین هم اگر انتخابات برگزار شود و دموکراسی حاکم شود حتما تنش ها برطرف می شود. مردم چیزی حر حقوق خود نمی خواهند و آن را هم از طریق مسالمت آمیز بیان می کنند. هرکشی مانع تحقق اراده مردم می شود مشکل ایجاد می کند. بنابراین ریشه اصلی مشکلات منطقه این است که قدرت های غربی به کمک عواملشان نمی خواهند که مردم در اداره کشورشان سهیم باشند و استقلال کشورها را در جهت منافع خود نمی‌دانند.

وی تاکید کرد: سیاست ما در عراق، سوریه، ‌یمن، ‌بحرین وهمه کشورهای منطقه حمایت از حقوق ملت‌ها است و تنها راه مشخص شدن مطالبات مردمی برگزاری انتخابات است. به همین جهت از دولت عراق حمایت می‌کنیم زیرا دولت منتخب مردم است. تلاش زیادی تاکنون داشته‌ایم که ثبات و امنیت در عراق برقرار شود و ادامه یابد. زیرا امنیت و ثبات در هر کدام از کشورهای منطقه را کاملا مرتبط با امنیت و ثبات در سایر کشورهای منطقه می‌دانیم. باید همه با هم تلاش کنیم تا برای منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه و خلیج فارس ثبات و امنیت برقرار شود. کشورهایی که سعی می‌کنند بی ثباتی را دامن بزنند و از اقدامات تروریستی حمایت می‌کنند به هیچ وجه به دنبال مطالبات مردمی و استقلال کشورهای منطقه نیستند و در واقع نقشی که برای آنها به عنوان عوامل قدرت‌های استکباری در منطقه طراحی شده است را دنبال می‌کنند تا کشورهای منطقه با هم درگیر باشند و تنش ایجاد شود. درگیر شدن کشورهای منطقه با هم شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا رژیم صهیونیستی بتواند به جنایات خود ادامه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: سیاست تغییری نکرده و همچنان مداخله کشورهای فرامنطقه یی در مسائل داخلی کشورهای منطقه است. شکل آن تغییر کرده و به خاطر تحولاتی که به سرعت رخ می‌دهد دیگر نمی شود از اشکال قدیمی برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها استفاده کرد. در طراحی جدید به عوامل منطقه ای آنها نقش جدیدی داده شده و در واقع کشورهایی که در منطقه ما سعی می‌کنند خودشان در مسائل داخلی کشورها دخالت کنند وظیفه ای که قدرت های فرامنطقه ای به دوش آنها گذاشته اند را انجام می دهند و توصیه ها و هشدارهای ما هم در همین جهت است. بارها تاکید کرده ایم اقداماتی که توسط برخی کشورهای منطقه انجام می شود ورود به بازی خطرناکی است که توسط قدرت‌های مداخله گر طراحی شده است و منافع آنها را تامین می‌کند. آگاهانه و یا ناآگاهانه برخی کشورهای غربی تبدیل به عوامل مداخله گر غربی شده اند و سیاست‌های آنها را در سرکوب ملت‌های منطقه دنبال می کنند . سیاست‌های ‌آنها تغییری در منطقه ما نکرده است بلکه شکل حضور آنها به خاطر تحولات مطقه و هوشیاری مردم تغییر کرده است. آنها دیگر نمی‌توانند مستقیما مانند گذشته در هر مساله‌ای دخالت کنند به ویژه پس از هزینه سنگینی که نیروهای آمریکایی و متحدین غربی آنها در عراق و افغانستان دادند متوجه شدند که ادامه این روش‌ها به هیچ وجه به صلاح نیست. هم نفرت عمومی ملتها را به دنبال دارد و هم هزینه‌های سنگینی که می‌تواند اقتصاد داخلی آنها را با خطر روبرو کند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: امروز برای آمریکا یا متحدین آنها تحمیل چنین هزینه هایی به اقتصادشان امکان پذیر نیست و آنها با بحران های جدی روبرو هستند. با این تغییر شکل هم هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و مستقیما درگیر نمی شوند و هم با دامن زدن به پروژه های اسلام هراسی، ایران هراسی و طراحی تهدیدهای جعلی برای کشورهای منطقه شروع به فروش اسلحه‌های خود در حد بسیار بالایی می‌کنند.

تشویق افراط گرایی خطری است که درمنطقه پیش‌بینی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره نقش جریان‌های سلفی در ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه گفت: در منطقه در حال حاضر شاهد فعال شدن برخی از جریانات سیاسی و مذهبی هستیم به نام تعلق خاطری که به برخی گرایش‌های مذهبی وجود دارد جریان‌های مذهبی را شکل داده‌اند که ممکن است جریان سلفی یکی از جریان‌های موثر درایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه باشد که متولیان خود را دارد اما در کنار آن جریان‌های دیگری هم هستندکه از طریق کشورهای دیگری مستقیما هدایت می‌شوند.

وی افزود: تشویق افراط گرایی خطری است که در منطقه پیش‌بینی می‌شود که در نماد سلفی‌گری، وهابیت و گروه‌های تروریستی مانند القاعده در حال اوج‌گیری است و اوج گرفتن این فعالیت‌های تروریستی مستقیم و غیر مستقیم توسط کشورهای غربی و عوامل آنها دامن زده می‌شود که می‌تواند عواقب ناخوشایندی حتی برای خود آنها هم داشته باشد و طبیعتا تبدیل به عنصر مهم در وضعیت کنونی منطقه شده است، اما صرفا جریان سلفی و وهابیت و گروه القاعده نیستند که فتنه‌انگیری می‌کند جریان‌های دیگری هم هستند.

مهمان‌پرست تصریح کرد: دلیل اصلی اینکه دائما سعی می‌کنیم به افکار عمومی هشدار دهیم ویادآوری کنیم که ریشه این فتنه ها در دست عوامل صهیونیستی و استکباری در منطقه است به این دلیل است که هوشیار باشند که اگر تعصبات قومی و مذهبی تحریک شود و مردم درگیر چنین فتنه ای شوند در واقع وارد گرداب خطرناکی می شوند که علت اصلی آن در کشورهای منطقه نیست بلکه در نوع مداخلاتی است که قدرتهای بزرگ از گذشته در این منطقه دنبال کردند و از طریق رژیم صهیونیستی آن را دنبال کردند و در شرایط کنونی به واسطه جریان های سیاسی خاص و تندروی و افراط گرایی در منطقه با حمایت کشورهای خاصی در منطقه ما پیگیری می شود.

وی با اشاره به شرایط کنونی در سوریه یادآور شد: اگر جریان های سیاسی که در سوریه با ادعای مخالفت با دولت این کشور امنیت و ثبات مردم را به خطر می‌اندازد فعال شده اند ریشه یابی و بررسی کنیم خواهیم دید که فقط یکی از آنها جریان سلفی‌ها و القاعده‌ای‌ها هستند اما جزیان های دیگری هم در منطقه حضوز دارند و به رقابت سخت افتاده‌اند و دست به کشتار هم می زنند. اگر حامیان آنها را بررسی کنیم می‌بینیم کشورهایی از جریان سلفی حمایت می‌کنند که در آن کشورها سلفی‌گری رشد و اولویت دارد و در مقابل جریان‌های دیگری که فعال هستند مورد حمایت کشورهایی قرار می گیرند که آن جریان را از خود می دانند.

مهمان پرست توضیح داد: فرقی نمی کند که چه جریان هایی مشغول فتنه انگیری هستند و فریب این دام بزرگ را خورده اند. مهم این است که هرکسی وارد این فتنه شود خواسته یا ناخواسته به عنوان مهره قدرت‌های مداخله‌گر غربی و در جهت منافع رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند.

همکاری ایران و مصر حتما به نفع دو کشور، ‌دو ملت و ملت‌های منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درمورد سفر هیات مصری به ایران و روابط دو کشور نیز گفت: مصر یکی از کشورهای مهم و بزرگ منطقه است و ایران به عنوان یکی از کشورهای بسیار فعال در تحولات منطقه و در جهت حل بحران‌های منطقه ای در سال‌های اخیر نقش موثری را ایفا کرده است. همکاری ایران و مصر حتما به نفع دو کشور، ‌دو ملت و ملت‌های منطقه است. ما بحران های مختلفی را درمنطقه داریم. شاید به این دلیل نقش مصر مهم شده است که دولت حاکم درمصر منتخب ملت و نتیجه و میوه‌ای از بیداری اسلامی درمنطقه است. آن هم یکی از مهم ترین کشورهایی که تاریخ و فرهنگ غنی و تاثیر گذار داشته و در یکی از مهم ترین مناطق جغرافیایی قرار دارد. بنابراین همکاری های ایران و مصر می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. این همکاری‌ها حتما مخالفین و دشمنانی دارد که سعی می‌کنند به اشکال مختلف مانع از توسعه روابط دوجانبه وهمکاری های بین ما و مصر باشند.

وی افزود: باید ارزیابی کرد که چه کشورها، رژیم ها و جریان‌هایی از نزدیکی ایران و مصر نگران هستند و این نگرانی را در چه مساله ای می بینند.

مهمان پرست با اشاره به طرح مرسی درمورد تشکیل کمیته چهارجانبه ایران، مصر ، ترکیه و عربستان برای حل بحران سوریه گفت: این پیشنهاد مورد استقبال ایران قرار گرفت. ایران یکی از فعال ترین اعضای این کمیته است و طرح های مختلفی تاکنون ارائه کرده ایم و معتقدیم همکاری های بین این کشورها می تواند در رفع بحران و ناامنی ها بسیار موثر باشد. در طول مدتی که گفت‌وگو های سیاسی بین ایران، مصر و ترکیه دنبال شد و البته عربستان حضور کمرنگ تری داشت به این نتیجه رسیدیم که باید این گفت وگو ها افزایش یابد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: نشست سران ایران، ترکیه و مصر در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره تشکیل شد و مجددا بر پیگیری طرح و پیشنهاد مرسی تاکید شد. قرار شد ایران و ترکیه نظرات‌شان را ارائه دهند که ما نقطه نظرات‌مان را اعلام کردیم که دیدگاه‌هایمان به آقای مرسی بسیار نزدیک بود و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به سفر هیات مصری به تهران، گفت: اصل رفت و آمدها و رایزنی‌ها و تلاش برای توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد ثبات و امنیت مورد تاکید ما و مصر است و باید مورد تاکید همه کشورهای منطقه نیز باشد.

هیچ گفت‌وگوی رسمی برای تعیین کشوری به عنوان حافظ منافع کانادا انجام نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره اخبار مطرح شده در خصوص حافظ منافع شدن ایتالیا از سوی کانادا در کشورمان، گفت: وقتی روابط دو کشور به هر دلیلی قطع می‌شود یا از روابط رسمی و در چارچوب عادی خود خارج می‌گردد تصمیم‌گیری درباره شکل ادامه روابط باید با توافق طرفین صورت گیرد. نمی‌شود یک کشور اعلام کند می‌خواهم رابطه‌ام را قطع کنم و فلان کشور حافظ منافع من است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: اگر قرار باشد کشوری حفاظت منافع کشور دیگری را بر عهده بگیرد باید در چارچوب توافق دو طرف باشد و دو طرف باید بپذیرند که کشورهای دیگری از منافع آنها حفاظت می‌کنند. اگر قرار باشد ایتالیا حفاظت منافع کانادا را در ایران بر عهده بگیرد در ایران باید پیگیری‌هایی را به نمایندگی از دولت کانادا انجام دهد. طبیعی است که ما به عنوان کشور میزبان باید در جریان باشیم و یا توافق کرده باشیم. متعاقبا ممکن است ما نیز کشور دیگری را برای حفاظت از منافع‌مان معرفی کنیم. اگر قرار باشد به نتیجه‌ای برسیم این نتیجه باید حاصل گفت‌وگوهای ما و دولت کانادا باشد.

وی توضیح داد: در این گفت‌وگوهای مستقیم است که باید به تصمیم رسید. نمی‌شود بدون انجام گفت‌وگو بین دو کشور اصلی، کشور دیگری خود اعلام کند ما را به عنوان حافظ منافع اعلام کرده‌اند بنابراین تا زمانی که این گفت‌وگوها صورت نگیرد ادعایی که می‌شود قابل توجه نخواهد بود و هنوز هیچ گفت‌وگوی رسمی برای تعیین کشوری به عنوان حافظ منافع انجام نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: آنها باید مستقیم این مساله را با ما مطرح کنند که تاکنون این کار انجام نشده است.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما اقدام دولت کانادا را در قطع رابطه با ایران اقدام درستی نمی‌دانیم، معتقدیم اقدامی عجولانه و در نتیجه رفتاری برگرفته از دولتی افراطی در کانادا انجام شده است. متاسفانه این اقدامات عجولانه در دولت حاکم در کانادا سابقه دارد که برخلاف منافع کشور خود و علیه ملت ما بوده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که آنها خود به صورت کاملا غیرمنطقی و عجولانه این اقدام را انجام دادند خودشان نیز باید آغازکننده بحثی باشند که در آن توضیح دهند با چه تصوری این کار را انجام دادند و به دنبال چه چیزی هستند. ما که از ابتدا اعلام کرده بودیم به دلیل وجود تعداد قابل توجهی از ایرانیان در کانادا و همچنین انگلیس، این اقدام این کشورها را به عنوان عامل فشار بر جامعه ایرانی مقیم در این کشورها تلقی کردیم و آن را حلقه‌ای از مجموعه حلقه‌هایی می‌دانیم که از طریق آن می‌خواهند به ملت ما فشار بیاورند و اقدامی خصمانه علیه ملت ما انجام دهند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وقتی دولت انگلیس نیز این اقدام را در دستور کار قرار داد گفت‌وگوهای دو طرف برای تعیین حافظ منافع آغاز شد که کشورهای حافظ منافع معرفی شدند و فعالیت خود را انجام می‌دهند اما درباره اقدامی که دولت کانادا انجام داد پس از آن هیچ گفت‌وگوی رسمی برای اینکه با چه نیتی این کار انجام شده و چه برنامه‌ای برای آینده دارند اعلام نشده است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: این اقدام دولت کانادا رفتاری خصمانه است. وقتی دست به اقدامی می‌زنند که منافع بخشی از مردمی که در آن کشور زندگی می‌کنند را مخدوش کنند، رفتاری دوستانه نیست. حداقل این است که خدمات کنسولی که این جامعه باید از آن برخوردار باشند باید به راحتی در اختیارشان قرار گیرد البته ما بلافاصله پس از اقدامی که دولت انگلیس و کانادا انجام دادند تدابیر لازم را اتخاذ کردیم. ستادی در وزارت خارجه و در تهران تشکیل شد و بسیاری از امور کنسولی که باید به اتباع‌مان ارائه می‌دادیم با مجوزهایی که گرفته شد حتی سریعتر از گذشته در اختیار آنها قرار دادیم اما در نهایت برخی از خدمات کنسولی نیاز به حضور فرد دارد و ممکن است مقداری سختی برای اتباع ما ایجاد کند اما به همه نمایندگی‌ها این مجوز را داده‌ایم که در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که در این کشورها قرار دارند می‌توانند خدمات ارائه کنند.

مهمان‌پرست با اشاره به اقدام یکجانبه دولت کانادا برای قطع رابطه با ایران، اظهار کرد: دولتی که تصمیم به چنین کاری بگیرد می‌داند که نتیجه آن ایجاد یکسری مشکلات برای بخشی از مردمی که در آن کشور زندگی می‌کنند است و ظاهرا آگاهانه و به قصد ایجاد این فشارها برای دامن زدن به نارضایتی‌ها این کار را انجام دادند. ما این اقدامات را در جهت دشمنی با منافع ملت‌مان تلقی می‌کنیم.

وی گفت: کانادا می‌تواند از رابطه با ایران منافع بسیار زیادی برای خود به دست آورد، همان‌طور که در طول سالیان گذشته به این شکل بوده است و در غیبت ایالات متحده آمریکا درباره ایران دولت کانادا بیشترین بهره‌برداری را درباره موضوعات مختلف می‌توانست داشته باشد. یکی از سرمایه‌های بزرگی که کانادایی‌ها امروز از آن استفاده می‌کنند وجود ایرانیان شاخص، تحصیلکرده و متخصص در بخش‌های مختلف است که در کانادا زندگی می‌کنند و هیچگاه نیز سابقه خصومت و ریشه دشمنی بین دو ملت ایران و کانادا وجود نداشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: به نظر می‌رسد تصمیماتی که امروز دولت کانادا دنبال می‌کند بیشتر مربوط به تصمیمات دولت افراطی فعلی است که اقداماتی را در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند که چندان مورد رضایت بخش قابل توجهی از مردم کانادا نیست، اما در هر صورت ما به عنوان ایران اگر شاهد رفتار خصمانه‌ کشوری باشیم حتما از اصول، استقلال و ارزش‌های خود با قاطعیت دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کشوری بخواهد در حق ملت ما دشمنی کند و متعاقبا پاسخ ممکن را خواهیم داد، اما به نظر می‌آید اقدامات عجولانه دولت کانادا در جهت خلاف منافع مردم خود صورت می‌گیرد و مردم کانادا باید از مسوولان خود علت اصلی این رفتارها که منافع‌شان را به خطر می‌اندازند مطالبه کنند.

مهمان‌پرست همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه کشورمان با جمعی از وزیران خارجه درباره مذاکرات ایران و 1+5 و آخرین پیگیری‌ها نسبت به انجام این مذاکرات، تصریح کرد: وقتی گفت‌وگوی آلماتی 2 خاتمه پیدا کرد توسط خانم اشتون و آقای جلیلی اعلام شد که وارد مذاکرات تفصیلی و جزئیات شده‌اند و بحث‌ها عملیاتی بوده است. این گام مورد توجه دو طرف بود و همه از آن به عنوان جدی بودن طرفین برای ادامه مذاکرات یاد کردند.

منتظر تماس اشتون با جلیلی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: از آنجا که بحث‌های جدی مطرح شده بود نمایندگان کشورها اعلام کردند باید با دولت‌هایشان مشورت کنند و خانم اشتون نیز اعلام کرد ما به زمان نیاز داریم تا رایزنی‌هایمان را با پایتخت‌های کشورها دنبال کنیم که نتیجه آن را تلفنی با آقای جلیلی مطرح می‌کنیم. ما منتظر این تماس هستیم و اگر این تماس برقرار شود آن زمان راجع به جزئیات مربوط به نحوه ادامه مذاکرات تصمیم مناسب‌تری گرفته می‌شود.

مسوولان ارشد تصمیم‌گیرنده فعالیت‌های هسته‌یی کشورند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا 1+5 می‌خواهد گفت‌وگوهایش با ایران را تا زمان برگزاری انتخابات متوقف کند؟ گفت: ممکن است در ذهن مقامات غربی عضو 1+5 این موضوع وجود داشته باشد که برگزاری انتخابات ممکن است تغییراتی در نوع مذاکرات ما به دنبال داشته باشد اما اگر چنین ارزیابی دارند ارزیابی درستی نیست زیرا فعالیت‌های هسته‌یی کشور ما به عنوان فعالیت صلح‌آمیز که کاملا جزء حقوق مشروع ملت ما است توسط مسئولان ارشد کشور ما تصمیم‌گیری می‌شود و به صورت یکپارچه توسط ملت ما مورد حمایت قرار گرفته است بنابراین هر دولتی که منتخب این ملت باشد از حقوق آنها دفاع می‌کند.

مهمان‌پرست تاکید کرد:‌ما چیزی بیشتر از حقوق خود نمی‌خواهیم. عضو متعهد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی هستیم و معاهده ان‌.پی‌.تی را امضا کردیم و به تعهدات خود پایبندیم و بر اساس این معاهده از حقوقی که می‌توانیم برخوردار باشیم،‌ می‌خواهیم به شکل کامل استفاده کنیم بنابراین برای پیشرفت و توسعه کشور بکارگیری این دانش حتما ضروری است و هر دولتی که روی کار آید به عنوان یک اصل ثابت از آن دفاع خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: مثلا ممکن است آنها تصور کنند نوع مذاکره یا ادبیاتی که در آن به کار گرفته می‌شود ممکن است متفاوت باشد. اگر حتی به دنبال این موضوع نیز باشند معطل کردن مذاکرات و به تاخیر انداختن آن هیچ نفعی برای دو طرف ندارد.

وی درباره این پرسش که برخی مسوولان کشور اعلام کرده‌اند که برگزاری انتخابات می‌تواند در مذاکرات هسته‌یی تاثیرگذار باشد؟ گفت: این دیدگاه از زاویه دیگری مطرح شده است. وقتی مذاکره‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد طرفین مذاکره سعی می‌کنند شرایطی را برای خود ایجاد کنند که در آن از موضع اقتدار بیشتری وارد شوند. شاید یکی از تحلیل‌های طرف مقابل ما این است که تصور می‌کنند با توجه به طراحی‌هایی که از قبل کرده‌اند و یا ممکن است در آینده داشته باشند چالشی برای ما ایجاد کنند و مشارکت کم مردم باعث شود ما در موضع ضعیفی قرار گیریم و زمانی که در این موضع ضعیف هستیم مذاکره بتواند منافعی برای آنها به همراه داشته باشد. آنها تصور می‌کنند این انتخابات بتواند وضعیت ما را دچار آشفتگی کند و آنها از موضع قوی‌تری وارد شوند.

مهمان‌پرست توضیح داد: تحلیل دوستان ما در ایران درباره اینکه انتخابات می‌تواند در مذاکرات تاثیر داشته باشد به این دلیل است که اتفاقا معتقدیم انتخابات نقطه اوج اقتدار ما است و حضور و مشارکت گسترده ملت ما نشان می‌دهد نظام ما پایدار و توانا است که مقتدرانه از اصولش دفاع می‌کند و از حمایت اکثریت مردم برخوردار است.

مذاکرات با 1+5 را از موضع اقتدار و با قدرت بیشتری دنبال می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: ما مذاکرات را از موضع اقتدار و با قدرت بیشتری دنبال می‌کنیم. اصول ما برای دفاع از حقوق‌مان تغییر نمی‌کند. اینکه در مذاکره از موضع قدرت وارد شویم یا ضعف، می‌تواند در نتیجه آن تاثیر بگذارد.

وی گفت: این انتخابات با مشارکت بیشتر مردم نقطه قوتی برای ما خواهد بود و ما مقتدرتر دیدگاه‌های خود را دنبال خواهیم کرد.

مهمان‌پرست ادامه داد: کشورهایی که سعی می‌کنند حقوق ملت‌های مستقل را نادیده بگیرند اگر فکر می‌کنند انتخابات پیش‌رو می‌تواند در بحث هسته‌یی شرایطی ایجاد کند که آنها نقطه نظرات‌شان را راحت‌تر دنبال کنند بهتر است با دقت بیشتری انتخابات پیش‌رو را نظاره کنند آنگاه خواهند دید که ملت ما فشارها و مشکلات را می‌بیند، احساس می‌کند اما تحمل می‌کند و با قدرت پای نظام می‌ایستد و از حقوق خود دفاع می‌کند. ملت ما می‌داند که حتی اگر بخواهند به حقوق اصلی خود دسترسی پیدا کنند و فشارهای غیرمنطقی که به آنها می‌آید برطرف شود راهش ایستادگی بیشتر و حضور در صحنه است، نه ترک صحنه.

وی درباره اظهارات برخی کاندیداها نسبت به موضع دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز گفت: اصول سیاست خارجی ما کاملا روشن است. معتقدیم عرصه سیاست خارجی حتما می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای ملت ما به همراه داشته باشد. حتما بکارگیری هوش و درایت و رعایت اصولی که مقام معظم رهبری در سیاست خارجی مطرح کردند می‌تواند منافع بزرگی برای ملت ما حاصل کند. سیاست خارجی نقش و جایگاه بسیار تعیین‌کننده‌ای در تامین منافع ملی ما دارد.

کاندیداهای انتخابات باید برسیاست خارجی تسلط و اشراف کامل داشته باشند

مهمان‌پرست افزود: هر کسی که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور باشد باید تعریف مشخصی از روابط خارجی و سیاست خارجی داشته باشد و باید به این مساله کاملا تسلط و اشراف داشته باشد. موضوع سیاست خارجی کاملا تخصصی است و حاصل سال‌های طولانی از تجربیات مختلفی است که در سطح کلان سیاست‌ها توسط حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری طراحی می‌شود و توسط مسوولین ارشد نظام بررسی و ارزیابی می‌شود و چارچوب‌های اصلی آن تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است همه کاندیداها نظراتی داشته باشند. سیاست خارجی نظام سیاستی است که در سطح بسیار بالاتری طراحی می‌شود و همه باید در این چارچوب حرکت کنند. ما به دنبال توسعه روابط با همه کشورها هستیم و کشوری که دشمنی با ملت ما را کنار بگذارد و از سر دوستی با ملت ما وارد شود می‌تواند با روابط مناسب در آینده با ملت ما مناسبات خود را دنبال کند اما اگر هر کشوری بخواهد رفتار خصمانه‌ای داشته باشد حتما جایگاهی در بین ملت ما نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد:‌ اینکه چگونه در این عرصه سیاست خارجی وارد شویم تا منافع بهتر و بیشتری برای ملت‌مان به دست آوریم بستگی به میزان آشنایی با مسائل سیاست خارجی، تسلط بر حضور و روش‌های سیاست خارجی و دیدگاهی دارد که افراد مختلف و کاندیداها مطرح می‌کنند.

مهمان‌پرست همچنین در ادامه درباره اقدامات کشورهای غربی در خصوص طرح موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز گفت: مشخص است جنگ روانی آغاز شده که قصد آن یافتن بهانه‌ای برای اقدامات جدیدی در سوریه است. شاهدیم که در سوریه یک نظام با هجمه خارجی روبرو شده است که به وسیله اقدامات خشونت‌آمیز و تروریستی جان مردم را تهدید جدی می‌کند و سرمایه‌های ملی را به خطر انداخته است. در چنین شرایطی که گروه‌های تروریستی دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند و از مرزهایی که سوریه با کشورهای مختلف دارد مرتبا شاهد ورود سلاح و تروریست‌ها هستیم و حمایت‌های مالی و نظامی و سیاسی برخی قدرت‌ها را همراه خود دارند اینکه در برخی از جنایت‌هایشان از سلاح شیمیایی هم استفاده کنند امر دور از ذهنی نیست.

وی تاکید کرد: دولتی که از کشور و ملتش دفاع می‌کند چه دلیلی دارد که سلاح شیمیایی در داخل کشورش استفاده کند و جالب‌تر آن است که دولت سوریه از سازمان ملل درخواست هیات بازرسانی کرده است که استفاده از سلاح شیمیایی توسط مخالفان را بررسی کند. اگر دولت سوریه خود چنین اقدامی انجام داده بود نباید خواستار این موضوع می‌شد.

تبلیغات غرب درباره استفاده از سلاح شیمیایی را مقدمه‌چینی برای دخالت بیشتر در مسائل داخلی سوریه می‌دانیم

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اظهار کرد: مشخص است سناریویی در حال طراحی شدن است که البته مقامات آمریکایی نیز در اظهاراتشان گفته‌اند که نمی‌توانیم چندان قاطعانه بگوییم این سلاح شیمیایی توسط چه کسانی استفاده شده است اما در کنار آن تبلیغاتشان را به سمتی می‌برند که افکار عمومی احساس کند دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وی گفت: تبلیغات دنیای غرب را مقدمه‌چینی برای دخالت بیشتر غرب در مسائل داخلی سوریه تلقی می‌کنیم نه واقعیتی که آنها بخواهند بر اساس اصول حقوق بشری و قوانین بین‌المللی از بکارگیری سلاح شیمیایی جلوگیری کنند.

 مهمان‌پرست ادامه داد: بر اساس کنوانسیون‌هایی که برای مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و شیمیایی وجود دارد یکی از مهم‌ترین کشورهایی که تاکنون مانع تحقق مصوبات کنوانسیون شده است آمریکاست. آنها حاضر نمی‌شوند سلاح‌های شیمیایی‌شان را از بین ببرند و به مصوبات کنوانسیون عمل کنند. همین کشورهای غربی که بیشترین سلاح هسته‌یی را دارند از جمله آمریکا مانع تحقق از بین بردن سلاح‌های هسته‌یی در دنیا می‌شوند.

وی گفت: در بحث خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی ما پیشنهاددهنده اصلی برگزاری اجلاس بودیم اما آمریکایی‌ها مانع اصلی بودند و اجلاس را به تاخیر انداختند چرا که می‌خواستند از رژیم صهیونیستی که سلاح هسته‌یی دارد حمایت کنند. جالب است کشورهایی که خود بزرگ‌ترین مانع برای از بین بردن سلاح شیمیایی و هسته‌یی و کشتار جمعی در دنیا هستند و بیشترین تخلف را مرتکب می‌شوند هرگاه بخواهند بقیه کشورها را متهم می‌کنند که از این سلاح استفاده کرده‌اند و به همین بهانه سعی می‌کنند مداخله‌جویی‌هایی انجام دهند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: باید افکار عمومی مردم دنیا را روشن کنیم که در دنیای امروز دولت‌های کشورهای زیاده‌خواه غربی سعی می‌کنند افکار عمومی را فریب دهند. بزرگ‌ترین تخلفات را خودشان مرتکب می‌شوند و بیشترین اتهام را به کشورهایی می‌زنند که از خودشان دفاع می‌کنند./ایسنا

انتهای خبر / پایگاه خبری ایران آنلاین (ایران انا) / کد خبر 3336 - 92



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پاسخ دوباره علی مطهری به حمید روحانی  [ شنبه، 4 مرداد ماه، 1393 ] 768 مشاهده
 تاکید پزشکیان بر نبود احزاب قوی در کشور  [ جمعه، 4 ارديبهشت ماه، 1394 ] 565 مشاهده
 احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر نشد  [ سه شنبه، 5 آذر ماه، 1392 ] 1456 مشاهده
 از قانون آزادی بیان؛ تا ممیزی‌های سلیقه‌ای  [ شنبه، 8 تير ماه، 1392 ] 1194 مشاهده
 دولت در برابر افراطیون تعلل نکند  [ جمعه، 6 دي ماه، 1392 ] 840 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب