به گزارش ایران اُنا، رئیس هیئت امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم با تشریح جزئیات پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان این وزارتخانه از حضور ۱۰۰ نماینده مجلس در هیئت امنای دانشگاههای کشور خبر داد.
مهدی ایرانمنش رئیس مرکزی هیئتهای امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم در نشست خبری در وزارت علوم گفت: در حال حاضر بیش از 70 هیئت امنای وابسته به دانشگاه داریم که به صورت استانی و منطقهای فعالیت میکنند.
وی درباره عملکرد هیئت امنای دانشگاهها گفت: آنچه در هیئتهای امنا اتفاق میافتد مربوط به برنامههای راهبردی هر دانشگاه و موسسه است که توسط دبیر هیئت امنا که رئیس دانشگاه است در یک کمیسیون دائمی کار و توسط افراد صاحبنظر اداره میشود. وظایف و ماموریتهای راهبردی دانشگاه در هیئت امنا تصویب میشود که لازمه این کار بررسی دقیق و جزئی موارد توسط افراد کاربلد در هیئت امنا است.
ایرانمنش در ادامه خاطرنشان کرد: برای اجرای راهبردی برنامههای کلان نیاز به یک برنامه اجرایی دقیق است که به نوعی مکمل پیشبرد عملکرد راهبردی است. این برنامهها ممکن است یک ساله، دوساله و 10 ساله باشد که در نهایت این برنامه اجرایی در راستای اجرای برنامههای پیشبردی است.
رئیس هیئت امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، گفت: هیئت امنا برنامههای اجرایی تهیه شده را رصد میکند و عملکرد دانشگاه را مورد بررسی قرار میدهد که با گزارشی که در ابتدای جلسات توسط دبیر هیئت امنا ارائه میشود اعضا در جریان عملکردها قرار میگیرند.
وی افزود: اقدام دومی که در هیئتهای امنای دانشگاهها انجام میشود این است که بودجه دانشگاهها در 15 فرم مخصوصی که تهیه شده تنظیم و به صورت دقیق درباره آنها بحث میشود از مجموعه 15 فرمی که تنظیم میشود 3 فرم اساسی وجود دارد که یک فرم شماره یک،دیگری پیوست شماره یک و در آخر فرم شماره 6 است که در این فرمها تمام جزئیات بودجه و مخارج دانشگاهها درج میشود.
* حضور 100 نماینده مجلس در هیئت امنای دانشگاهها
ایرانمنش تصریح کرد: نزدیک به 100 نفر از نمایندگان مجلس هم در هیئتهای امنای دانشگاه عضو هستند که تمامی این افراد با جزئیات عملکرد هیئتهای امنا آگاه و آشنا هستند.
وی افزود: فرم شماره یک دارای دو ردیف مستقل از درآمد عمومی و درآمد اختصاصی دانشگاههاست که ما آنها را در سبد بودجه دانشگاه میریزیم که این سبد متشکل از درآمد عمومی است که توسط دولت تامین میشود و دیگری درآمد اختصاصی دانشگاه است که به واسطه درآمدهای آموزشی، پژوهشی و ... در سبد بودجه قرار میگیرد.
رئیس هیئت امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، خاطرنشان کرد: سرفصل اعتبارات به دو بخش هزینهای و اعتبارات تملکهای دارایی تقسیم میشود که هر کدام از آنها باید در محل قانونی خودش هزینه شود. آنچه در درآمدهای هزینهای لحاظ میشود بر اساس پیشنهاد دانشگاه در فرم شماره 6 تعیین و به دست ما میرسد که این فرم شامل درآمدهای عمومی و اختصاصی در 38 بند مجزا میشود. این موضوع بر اساس ماده 11 قانون اهداف و وظایف وزارت علوم توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و قانونی دائمی است.
به گفته وی، این اعتبارات در اختیار هیئتهای امنا است و آنها هستند که تعیین میکنند که اعتبارات چطور هزینه شود. بودجهها به دانشگاه میآید و درصد رشد سالانه بودجهها با درصد کل اعتبارات در بندهای مختلف فرم شماره 6 در نظر گرفته میشود.
وی افزود: ما برای تعیین بودجه سال 92 دانشگاهها ریز عملکرد آنها در سال گذشته را با جزئیات بررسی میکنیم و بر طبق عملکرد گذشته آنها بودجه جدید را تعیین میکنیم.
وی همچنین با اشاره به نمایندگی حسابرسی دانشگاهها از طرف هیئت امنای وزارت علوم افزود: حسابرسان دانشگاهها نمایندگان ما در دانشگاه هستند و یکی از بندهایی که حسابرس موظف به گزارش آنهاست گزارش انحرافات است.
* صرفهجویی در تحقیق و آموزش خلاف است
ایرانمنش افزود: اگر در مسائل هزینهای مصرف دانشگاه صرفهجویی شود این یک عملکرد مثبت برای دانشگاه محسوب میشود اما اگر صرفهجویی در زمینه تحقیقات و آموزش باشد، این یک انحراف و عملکرد منفی است.
ایرانمنش با اشاره به تصویب قانونهای مجلس که به نفع دانشگاهها بوده است، گفت: من دست همه نمایندگان مجلس را میبوسم آنها در این سالها خیلی برای دانشگاهها کار کردهاند و ما امیدواریم این حمایتها در جهت رشد دانشگاهها بیشتر و بهتر باشد. اما وقتی بحثهایی مبنی بر پرداخت هزینه پول پژوهش و غذای دانشجو به کارکنان مطرح میشود، آدم آتش میگیرد.
رئیس هیئت امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، گفت: رشد علمی ما در سطح جهانی بینظیر بوده و این نشان میدهد دانشگاههای ما ظرفیتهای بالایی داشتند که این ظرفیتها در دولتها نهم و دهم بروز پیدا کرده است. در قانون برنامه چهارم ماده 49 ظرفیت بالایی برای دانشگاهها در نظر گرفته شده بود که این ظرفیت در قانون برنامه پنجم ماده 20 به نهایت رسید و میتوانیم بگوییم در این برنامه حجت تمام شد. کشور ما از توپ و تانک دشمن نمیترسد و تنها نگرانی ما بابت عقبماندگی علمی است که خوشبختانه این موضوع هم تا حد زیادی حل شده و رشد علمی ما آهنگ پیشرفت سریعی را داشته است.
وی گفت: تمام محصولات دانشگاه چه از نظر پژوهشی و چه از نظر نیروی انسانی در اختیار جامعه قرار میگیرد بنابراین اعتبارات قرار گرفته در اختیار دانشگاهها یک سرمایهگذاری است که میتواند 30 سال برای کشور سود و فایده داشته باشد.
ایرانمنش با اشاره به در نظر گرفتن سه رکن اساسی برای دانشگاهها توسط وزیر علوم افزود: دانشجو سه رکن اساسی استاد، کارمند و دانشجو را برای دانشگاه در نظر گرفت و این نکته مهمی است که ما هر سه رکن را با هم ببینیم.
به گفته وی، در برنامه چهارم کارمندان در ارکان دانشگاه در نظر گرفته نشده بودند که در برنامه پنجم از کارمندان از بخش اداری گرفته تا نگهبانان دانشگاه به عنوان زحمتکشان دانشگاهی در این چارچوب قرار داده شدهاند و در تمام آییننامههای استخدامی چه اعضای هیئت علمی و چه کارمندی در نظر گرفته شدهاند.
وی با اعلام خبر تصویب 6 آییننامه در طول 6 سال گذشته در هیئت علمی مرکزی وزارت علوم تاکید کرد: در اسفند 89 آییننامه ارتقاء بازنگری شد و پس از آن در اردیبهشت 90 آییننامه جامع مدیریت به تصویب رسید تا پیش از این در 18، 19 سال آییننامهای در زمینه مدیریت دانشگاهی تصویب نشده بود و تمام فعالیتها به صورت پراکنده انجام میشد. در اسفند ماه 90 آییننامه استخدامی اعضای هیئت عملی تصویب و در نهایت آییننامه کارکنان و آییننامه مالی و معاملاتی و تشکیلاتی تایید شد.
ایرانمنش در توضیح تصویب آییننامه کارمندان خاطرنشان کرد: در آییننامه کارکنان سیاست کلی بر این بود که کل پرداختی کارکنان تجمیع شود به این صورت که متوسط اضافهکاریها به حقوق ثابت اضافه شود تا این حقوق بیشتر در زمان بازنشستگی هم برای کارمندان در نظر گرفته شود که نکته مهم در این راستا این بود که هیچ بار مالی به اعتبارات دانشگاهها اضافه نشد و با این تجمیع دغدغه کارمندان برای حقوق تا حدود زیادی برطرف شد. طبق این آییننامه ظرف 6 سال شرایط به مراتب سهلتر شد که اصلیترین دلیلش مستقل شدن هیئتهای ممیزه دانشگاهها بود.
وی با اشاره به شرایط بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها تصریح کرد: بازنشستگی اعضای هیئت علمی از ابتدای تاسیس دانشگاه تهران 65 سال بود که این موضوع در صورت نیاز دانشگاه تا 70 سال ادامه پیدا میکرد. این یک معیار کلی بود که 50 سال الگوی بازنشستگی اعضای هیئت علمی در تمام دانشگاهها بود.
وی افزود: این معیار و قانون در سال 86 بازنگری شد و طبق قانون قرار بر این شد که بازنشستگی اعضای هیئت علمی هر دانشگاه با توجه به معیار خودش در نظر گرفته شود.
ایرانمنش در ادامه گفت: در این راستا ما برنامهای تدارک دیدیم که یک پویایی در اعضای هیئت عملی ایجاد شود و با توجه به رتبه اعضا بازنشستگی در رتبههای مربی، آموزشیار، استادیار، استاد و پروفسور انجام شود. طبق این برنامهریزی کار عمل مبنای ارتقای شغلی قرار گرفته شد. برای مثال اگر کسی میخواست مربی یا استادیار بماند طبق قانون کلی باید بعد از 30 سال خدمت بازنشسته میشد اما او این امکان را دارد که برای ماندن میتواند کار علمی انجام دهد.
وی افزود: طبق تعیین بازنشستگی بر اساس مراتب مربی بعد از 30 سال خدمت بر اساس کار علمی میتواند تا 65 سال خدمت کند که این موضوع برای استادیار هم یکسان است. اما استاد طبق نیاز دانشگاه میتواند تا 75 و حتی 78 سال هم خدمت کند.
ایرانمنش با اشاره به کاهش اعتبارات در سال گذشته توضیح داد: در سال گذشته به دلیل تحریمها و مشکلات مالی دولت اعتبارات به صورت صددرصدی تصویب شد اما در نهایت به دلیل مشکلات مذکور تخصیص اعتبارات تنها تا 65 درصد بود. این در حالی بود که در سال گذشته اعتبارات نسبت به قبل رشد 45 درصدی پیدا کرده بود اما تخصیص اعتبارات به دلیل مشکلات مالی محدود شد.
رئیس هیئت امنا و هیئتهای ممیزه وزارت علوم، در پاسخ به این سوال که تعداد دانشجویان بورسیه داخل و خارج در سالهای گذشته به چه اندازهای بوده است، گفت: دانشجویان بورس داخل در سال 84، 591 مورد در سال 88 ، 818مورد و در سال 91، هزار و 695 بوده است.
وی افزود: این آمار در بورس دانشجویان خارج نیز در سال 84، 122 مورد، سال 88، 114 مورد و در سال 91، 99 مورد بوده است.
ایرانمنش همچنین درباره غیرقانونی بودن موضوع بازنشستگی اعضای برخی از دانشگاهها تاکید کرد: همانطور که وزیر علوم در صحبتهایش مطرح کرد تاکنون هیچ کس بر خلاف قوانین بازنشسته نشده و حتی یک نفر هم ادلهای مبنی بر غیرقانونی بودن بازنشستگیاش به وزارت علوم گزارش نداده است./فارس