1- بررسی عناصر هویتی شهر شوش :
شهر شوش مهد تمدن ایران زمین و یکی از اولین جاهایی است که بشر برای سکونت اختیار کرده است و با تاریخی 7 هزار ساله فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و سلسله حکومت های مختلفی همچون عیلامی ، هخامنشی ، ساسانی و قرون اولیه اسلامی را در سینه خود مدفون دارد . تل های باستانی شهر شوش در دل خود بیست و هفت لایه تمدنی را جای داده که باستان شناسان اینجا را بهشت باستان شناسی دنیا نام نهاده اند . عناصری که به شهر شوش هویت بخشیده اند ، هر کدام خود به تنهایی می توانند منشاء عظیم فرهنگی و تمدنی برای یک شهر باشند ، مقبره حضرت دانیال نبی (ع) با گنبد مضرسی شکل کم نظیرش در ساحل رود خانه شاوور سالانه دل هزاران زائر را ربوده و به خود جلب می نماید زیرا این تنها پیامبر مدفون در خاک ایران است که مورد احترام سه دین بزرگ یعنی اسلام ، مسیحیت ویهود است .
دومین عنصر هویت بخش شهر شوش مجموعه تپه های با ستانی بجای مانده از دوره های مختلف تاریخی است که از یکصد و پنجاه سال پیش تا کنون مورد توجه باستان شناسان دنیا قرار گرفته و کشفیات ارزشمندی از دل آنها بیرون آمده و صحفه ی جدیدی از سر گذشت پیشینیان را به روی انسان معاصر گشوده است و روز به روز ما را از زندگی پیشینیان آگاه تر می سازد آثار به دست آمده از دل این تپه ها هم اکنون زینت بخش موزه های داخلی و خارجی مانند لوور فرانسه و موزه های شیکاگو و آلمان و انگلیس است که در موزه لوور فرانسه یک سالن به تنهایی کشفییات شوش را در خود جای داده است .
سومین عنصر هویت بخش شهر شوش معبد چغازنبیل است که با تلاش بی وقفه فرانسویان بویژه پرفسور رومان گریشمن سر از دل خاک بیرون آورد و عظمت و شکوه خود را به رخ جهانیان کشید و بعنوان یکی از هفت پدیده شگفت انگیز جهان ثبت گردید .
چهارمین عنصر هویت بخش شهر شوش وجود موزه های بسیار ارزشمند شوش و هفت تپه می باشد که آثار ارزشمندی را که از زیر خاک تپه های حوزه شهرستان بدست آمده اند را در خود جای داده اند و سالانه هزاران نفر از این موزه ها دیدن بعمل می آورند ، برای اهمیت این موضوع همین بس که از پنج موزه موجود در خوستان دو تای آن در شوش می باشد .
پنجمین عنصر هویت بخش شهر شوش وجود شرکت کشت و صنعت عظیم هفت تپه و گروه صنایع کاغذ پارس و کشت و صنعت میان آب ، کارخانه حریر پارس و تنها کارخانه شیر پاستوریزه استان خوزستان می باشد که هرکدام از آنها به تنهایی خود جایگاه والایی در اقتصاد شهر شوش دارد .
ششمین عنصر هویت بخش شهر شوش دشت پر آب و حاصلخیزی است که رتبه اول تولید گندم و ذرت را در استان داراست و علاوه بر آن سالانه بیش از صد هزار تن شکر و صدها هزار تن محصولات زراعی جالیزی و باغی را تولید می نماید . براستی در کجا می توان چنان مجموعه ارزشمندی از تاریخ ، تمدن ، فرهنگ ، صنعت و کشاورزی را یکجا داشت.
2- جایگاه عرصه راهبردی در بستر اقتصادی و اجتماعی :
همان طوری که استحضار دارید شهر شوش یک بافت قبیله ای و عشایری دارد که اهم فعالیت مردم آن کشاورزی و کارگری در دو شرکت بزرگ نیشکر هفت تپه و کاغذ پارس و حدود پنج هزار نفر آن در ادارات از قبیل : جهاد کشاورزی ، شبکه بهداشت و درمان ، شهرداری ، دادگستری ، فرمانداری و سایر ادارات مشغول به کارند و از این طریق ارتزاق می نمایند که جمع کلی مزد بگیران شرکت ها و ادارات به حدود دوازده هزار نفر می رسد .
در شهر شوش حدود چهار هزار واحد صنفی وجود دارد که کارهای خدماتی مورد نیاز حدود هشتاد هزار نفر جامعه ی شوش را انجام می دهد . اینگونه امور به صورت سنتی بر اساس بازار صورت می پزیرد .
شهرستان شوش دارای یک شهرک صنعتی در 15 کیلو متری جنوب جاده شوش ، اهواز در مسیر جاده چغازنبیل می باشد که در حال شکل گیری است و بعضی از کار خا نه های کوچک مانند تولید مواد شوینده ، تولید کود فسفات ، نئوپان و تولید اکسیژن و همچنین کار های خدماتی دیگر در آنجا راه اندازی شده و ظرفیت بالایی هنوز از آن خالی است .
موارد فوق الذکر گرچه سرآغاز حرکتی اقتصادی است کند و بطئی است و تا جایگاه دلخواه فاصله زیادی دارد و به طور کلی ضعف اقتصادی قاطبه ی شهروندان شوش فرصتی مناسب برای سرمایه گزاران غیر بومی مهیا نموده است . به طوری که اکثر طرحهای اقتصادی به دست سرمایه گزاران غیر بومی انجام می پذیرد . شهرستان شوش با دارا بودن آب فراوان و قریب به دویست هزار هکتار زمین درجه یک کشاورزی بزرگترین قطب کشاورزی استان و یکی از قطب های کشاورزی کشور می باشد . به طور کلی به علت عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش کشاورزی خصوصا صنایع تبدیلی کشاورزی خالی است و چنانچه به صنایع تبدیلی کشاورزی در شوش توجه ویژه گردد ، این امر می تواند جایگاه ویژه ای برای اقتصاد شهر فراهم نماید .
طبیعتاً هر کجا اقتصاد شکوفا می شود ، اجتماع نیز متحول می گردد . زیرا اقتصاد مناصب فرصت نگرش خوب و استفاده بهینه را برای انسان فراهم می نماید و همین امر روابط اجتماعی را گسترده تر می نماید . شهر شوش با طوایفی از عرب ، لر ، دزفولی و برخی مهاجرین از استان های همجوار معجونی از آداب ، رسوم و فرهنگ ها را به وجود آورده است و اتفاقا در سایه همین تضارب آراء شوش را از شهر سنتی کشاورزی با فرهنگ خاص بومی در حرکت به سوی یک شهر امروزی با خوا سته های مدرن است .
3- بررسی و شناخت انگیزه های اقتصادی جهت توسعه فعالیت های تجاری و انتفاعی :
در این خصوص باید به استحضار برسانم که با توجه به شناخت خودم و پرس و جو هایی که از شهروندان صاحب نظر داشته ام مطالبی را عنوان می نمایم : در طول مسیر پروژه که حدود چهار کیلو متر است ، فرهنگسرای ، تالار عروسی ، رستوران غذا خوری ، هتل ، باغ موزه آلات و ادوات کشاورزی سنتی و مدرن به همراه انواع کشت های زمستانی و تابستانی رایج در منطقه ، سالن چند منظوره ورزشی ، استخر شنا ، جایگاه سوخت ، نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی و هنرهای دستی ، نمایشگاه و فروشگاه ادوات کشاورزی ، بازار میوه و سبزیجات ، بازار لوازم یدکی اتومبیل ، نمایشگاه و فروشگاه اتومبیل و مبلمان خانه و کتابخانه که برای اینگونه امور مردم انگیزه های بیشتری از خود نشان می دهند در صورتیکه از زمین ارزان قیمت و وام مناسب بهره مند گردند .
4- برسی الگو های فراغتی ، تفریحی شوش :
مردم شوش همانند سایر هم میهنان خود از الگو های متفاوتی برای اوقات فراغت خود استفاده می نمایند ، برخی به مطالعه کتاب و مشاهده تلویزیون اوقات خود را می گذرانند ، بعضی ها به سفر می روند و بعضی ها با دید و بازدید از اقوام و دوستان اوقات فراغت خود را پر می کنند ، بعضی دیگر در کلاس های مختلف آموزشی از قبیل هنرهای دستی ، هنرهای تجسمی ، آموزش زبان و کلاس های مذهبی و بعضی نیز با ورزش اوقات فراغت خود را پر می کنند و برای امور تفریحی اکثریت مردم به پارک ها و اماکن ورزشی و کنار رودخانه و رفتن به باشگاه ها روی می آورند ، که باید عرض شود شهر شوش دارای مکان تفریحی مناسب نیست و همین امر باعث گردیده که مردم برای تفریح به شهر های همجوار مانند ، دزفول ، اندیمشک و اهواز سفر نمایند .
5- برسی قیمت زمین و تمایلات سرمایه گذاری :
در این خصوص باید گفت که زمین در شهر شوش به طور کلی گران است و از این نظر شهر شوش یکی از شهرهای گران استان است ، و این امر موجب گردیده که تمایل سرمایه گزاران در این شهر کمتر گردد ، چنانچه زمین ارزان در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد تمایل آنان برای فعالیت تجاری بیشتر خواهد شد . هم اکنون قیمت هر متر مربع زمین مسکونی در طول مسیر پروژه بالای دو میلیون ریال است و چنانچه برای استفاده تجاری در نظر گرفته شود به طریق اولی گران تر است .
گفت و گو از: رضا کرد