امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 3967      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 13 بهمن ماه، 1392 - 03:30   ._PRINT.  



ایران اُنا: یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه وجود بحران در حوزه‌های اقتصادی، زیست محیطی، انرژی و... با افزایش قیمت‌ها در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه رفع نخواهد شد گفت: دلیل بروز بحران در حوزه‌های مختلف نه پایین بودن قیمت‌ها و کاهش منابع دولتی بلکه ناشی از عدم سرمایه گذاری مناسب در ۸ سال گذشته است.




حسن روحانی، رییس جمهوری چهارشنبه شب گذشته در نشست مشترک دولت و مجلس که به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تشریح وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف و اعلام اینکه، در برخی از زمینه‌ها وضعیت بسیار دشواری داریم و عملا در حوزه‌های اقتصادی، زیست محیطی، انرژی و... دچار بحران است تاکید کرد که در این شرایط چاره‌ای نداریم جز اینکه مرحله دوم یارانه‌ها را شروع کنیم. 
 
این در حالی است که حسن راغفر در ضمن بیان مطلب فوق با تاکید بر اینکه بسیاری از منابعی که در ۸ سال گذشته از کشور خارج شده بازنگشته‌اند و وارد چرخه سرمایه گذاری نشده است گفت: کوتاه‌ترین راه عبور از بحران در حوزه‌های مختلف، افزایش حامل‌های انرژی و دست کردن در جیب مردم برای تامین منابع لازم به منظور سرمایه گذاری است که البته این کوتاه‌ترین راه، بد‌ترین راه نیز محسوب می‌شود. 
 
وی با اشاره به بخشی از سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه در در زمینه محیط زیست، به بحران رسیده‌ایم و آن را ناشی از شدت استفاده از انرژی دانست گفت: بر اساس آمارهای ارایه شده توسط خود سازمان محیط زیست بعد از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی از سال ۸۹ تا ۹۱ افزایش مصرف چوب برای سوخت و ایجاد گرما ۵۰ درصد افزایش داشته است و استفاده از بوته‌ها برای همین موضوع ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 
 
راغفر افزود: بر این اساس با نگاهی به آمارهای ارایه شده از سوی سازمان محیط زیست، با افزایش حامل‌های انرژی در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تخریب محیط زیست چندین برابر افزایش یافته است. 
 
این اقتصاددان ادامه داد: این رشد تخریب محیط زیست در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها غیر از افزایش مصرف انرژی به خصوص بنزین با وجود افزایش قیمت است که این خود گواهی است که طرح افزایش قیمت‌ها برای کاهش مصرف شکست خورده است و تکرار تجربه شکست خورده منطقی نیست. 
 
وی با بیان اینکه هزینه‌های در میان خانواده‌های ایرانی‌ها صرف می‌شود که در تحلیل‌های دولت جایی ندارد گفت: همین امسال شاهد بودیم که در برخی از مناطق شمالی کشور، شالی کاران برنج تولید خودشان را به ثمن بخس فروختند تا انرژی تهیه کنند و خانه‌ها سرد خود را گرم کنند. 
 
راغفر با بیان اینکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خانه‌های سرد گروه‌های فقیر سرد‌تر شده است و این دسته در گرم کردن خانه‌هایشان ناتوان‌تر شده‌اند گفت: درهمین چند وقت پیش در تهران خانواده‌ای که سه فرزند خردسال داشتند برای گرم کردن خانه‌شان از کمپسول‌های غیر استاندار استفاده کردند و در ‌‌نهایت این خانواده ۵ نفره جان خود را از دست دادند. 
 
وی با تاکید بر اینکه بروز بحران در حوزه‌های مختلف از محیط زیست گرفته تا انرژی و سلامت و آب ناشی از عدم سرمایه گذاری در ۸ سال گذشته است گفت: همه دلایل بروز این بحران‌ها ناشی از این بوده است که طی ۸ سال گذشته دولت نداشتیم و در غیاب دولت یا منابع بزرگی از کشور به غارت رفته است و یا منابع بزرگی وارد فعالیت‌های غیر مولد و زد و بند شده است. 
 
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مقاصد زد و بندهای اقتصادی در سال‌های گذشته موسسات مالی و اعتباری بوده است گفت: این موسسات مالی و اعتباری در غیاب نظارت بانک مرکزی در این سال‌ها به سرطانی برای اقتصاد ایران تبدیل شدند. 
 
وی با بیان اینکه چون این موسسات به نهادهای قدرت وابسته هستند و بانک مرکزی قدرت نظارت بر آن‌ها را نداشته‌اند گفت: افزایش بی‌رویه این موسسات سبب شده است پول‌های بی‌حساب و کتاب خلق شود و حجم بزرگی از تورم را این موسسات با سفته بازی و رانت خواری ایجاد کردند. 
 
این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر اینکه یک نمونه از تخلفات دولت که منجر به خروج منابع برای سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف که می‌توانست مانع از بروز بحران شود، فروش نفت توسط شرکت وابسته به نیروی انتظامی است گفت: در دولت گذشته در یک اقدام عجیب شرکت وابسته به نیروی انتظامی امکان فروش نفت به مبلغ ۱۸۵ میلیون دلار پیدا می‌کند که پول نفت فروخته شده را به جای واریز به حساب وزارت نفت و بانک مرکزی به حساب بانک وابسته به نیروی انتظامی می‌کند و این شرکت تاکنون حاضر نشده است که پول فروش نفت را پرداخت کند. 
 
وی با بیان اینکه اگر در سال‌های گذشته خصوصی سازی‌ها درست در دستور کار قرار می‌گرفت و منابع آن صرف سرمایه گذاری می‌شد اکنون نیازی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نبود گفت: در سال‌های گذشته واگذاری‌هایی به اسم خصوصی سازی انجام شد که هم واگذاری آن دارای اشکالات فراوان بوده است و زیر قیمت واگذاری‌ها انجام گرفت هم شرکت‌های واگذار شد اکنون از پرداخت مالیات معاف شده‌اند در حالی که سود سرشاری نصیبشان می‌شود. 
 
راغفر با بیان اینکه تاکنون نهادی به نام دولت نداشته‌ایم گفت: یکی از کارکردهای دولت حفظ منافع مردم و ارتقای رفاه عمومی آن‌ها است نه آنکه از منافع بنگاه داران اقتصادی حمایت کند و مانع از رفاه عمومی آن‌ها شوند. 
 
این اقتصاددان با بیان اینکه انتظار داشتیم دولت جدید نقش دولت را احیا کند گفت: این انتظار وجود نداشت که دولت جدید راه دولت قبلی را برود و‌‌ همان سیاست‌های مخرب دولت‌های گذشته پیش بگیرد. 
 
وی با بیان اینکه ناتوانی دولت در اجرای قانون سبب شده است که افزایش حامل‌های انرژی در دستور کار قرار گیرد گفت: دولت چون نمی‌تواند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را وادار به پرداخت مالیات کند، نهادهای مالی و اعتباری را ساماندهی کند و اجرای قانون را در دستور کار قرار دهد ساده‌ترین راه را دست در جیب مردم کردن دیده است. 
 
این استاد دانشگاه افزود: این در حالی است که افزایش حامل‌های انرژی موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود و منابعی هم که از این افزایش جمع می‌شود نمی‌تواند کشور را از بحران‌های کنونی اقتصاد کشور برهاند. اصلیترین مسئله در بروز بحران اصلاح روش‌ها و ایجاد استراتژی توسعه است که نه در دولت‌های گذشته شاهد آن بودیم و نه در دولت جدید چنین چیزی دیده می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه معلوم نیست که افزایش قیمت‌ها تا کجا قرار است ادامه پیدا کند گفت: دولت به جای اینکه بخواهد به روند افزایش قیمت‌ها به خصوص حامل‌های انرژی ادامه دهد بخشی از منابع مورد نیاز خود را از پالایشگاه‌هایی که عملا در حال خام فروشی هستند دریافت کند. 
 
راغفر با بیان اینکه پالایشگاه‌های ما به اسم تولید به خام فروشی افتاده‌اند گفت: خوراک گاز مورد نیاز پالایشگاه‌ها را هم دولت عملا رایگان یعنی چیزی حدود ۲ سنت و یا ۷۰ تومان در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌دهد که در ‌‌نهایت تولیدات خود را به دلار آزاد صادر می‌کنند و از پرداخت مالیات با وجود دریافت سود سرشار باز می‌زنند. 
 
وی افزود: در حالی که دولت اگر از یک سو خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌ها را با قیمت مناسب ارایه کند و از سوی دیگر مالیات دریافت کند نیاز نیست که هر از چندگاهی دست در جیب مردم کند و بار سرمایه گذاری را روی دوش مردم بگذارد./ فرارو


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


راغفر روحانی اقتصاد حامل های انرژی یارانه   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 تامین کالاهای اساسی و میوه شب عید کشور  [ يكشنبه، 24 دي ماه، 1396 ] 896 مشاهده
 تداوم رکود مسکن تا اطلاع ثانوی  [ شنبه، 7 مرداد ماه، 1396 ] 1116 مشاهده
 قیمت واقعی دلار ۷۰۰۰ تومان است  [ شنبه، 3 شهريور ماه، 1397 ] 581 مشاهده
 برای گرفتن الحاقیه بیمه خودرو اقدام کنید  [ دوشنبه، 1 ارديبهشت ماه، 1393 ] 4027 مشاهده
 پاسخ بودجه‌ای نوبخت به تحریم‌های احتمالی  [ دوشنبه، 15 آذر ماه، 1395 ] 495 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب