کامران باقریلنکرانی عضو جبهه پایداری در جمع دانشجویان در دوازدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل گفت: آنچه در ذیل گفتمان اسلامی در سیر صد ساله اخیر از زمان جلال آل احمد ایجاد شد دارای ویژگیهایی است از جمله اینکه این روشن فکریها همراه با جبههگیریهای سیاسی و غالب آنان مبتنی بر تفکرات روز و غربی بوده است.
وی افزود: میان همه آن روشنفکران حتی آنانی که سبقه دینی داشتند، میتوانیم نظر واحدی بدهیم و آن این است که موضعگیری آنان از روی مبانی دینیشان نبوده است.
لنکرانی ادامه داد: حتی در میان روحانیت هم ما چنین روشنفکریهای غیر دینی را میبینیم و دلیلش این است که سبقه دینی آنان بر جبهه گیریها و عملکردشان بیتاثیر بوده است.
وی گفت: علامه مصباح یزدی زمانی گفت که ما در جامعه خود چیزی به اسم اقتصاد اسلامی نداریم و اگر بخواهیم آن را پیاده کنیم نتیجهاش چهرهای از اقتصاد سوسیالیستی خواهد بود و بعدها دوباره با همین مقدمه، اقتصاد مؤثر و کابردی اسلامی را در عمل چیزی همچون اقتصاد لیبرالیستی دانست و مهم این است که این تصمیمات روشنفکری شخصی مثل ایشان از مبانی دینی سرچشمه میگیرد.
لنکرانی با تاکید بر این که برای پیشبرد اهداف و آرمانهایمان مهم و لازم است که حتی موضع گیریهای سیاسی ما هم دین محور باشند، بیان کرد: تا وقتی که مبانی ارتباط و ارزشها و فعالیت خود را از مبانی متزلزل و بی ارزش روز بگیریم به آنجا که باید و شاید نمیرسیم و اینگونه فرصتها و ابعاد گسترده موجود را پیش خود محدود میکنیم و آنها را از دست میدهیم.
وی افزود: کسی که بر مبانی محکم موضعگیری نکند در مقاطع مختلف، تصمیمات متضاد و متناقض میگیرد.
باقر لنکرانی در ادامه اضافه کرد: همه اینها از اصول و راهبردهایی هستند که در گذر از نظام دینی به تمدن دینی ما را یاری میکند و دلیل اینکه ما هنوز در مرحله دوم که نظام دینی است باقی ماندهایم این است که دولت مردان ما جبههگیری دینی را در سیاست اعمال نکردند.
وی تاکید کرد: اکنون بحث بر سر این است که خط و مشیهای دولت باید بر اساس اصول و باورهای دینی باشد و خط توسعه و عدالت باید با الگوی اسلامی پیگیری شود نه از راه چسباندن خود به غرب و تقلید منفعلانه از توسعهای که تکیهاش بر بنیادهای غربی و روشهای آنان است.
لنکرانی عدم وجود نگاه پاسخگویانه مروجین دینی به نیازهای جامعه اسلامی را علت دوم ماندن در مرحله نظام دینی و نرسیدن به تمدن دینی دانست و خاطرنشان کرد: این کلامی است که رهبر معظم انقلاب مدام از آن گله میکنند، این که فقه باید پاسخگوی نیازها باشد.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم چنین جریانهایی را مستمر کنیم حرکتی وسیع و موفق به سوی وضع مطلوب خواهیم داشت.
عضو جبهه پایداری، حرکتهای اتحادیه را از جمله حرکتهایی برای همسانسازی مبانی سیاسی و جامعه شناسی با مبانی دینی دانست که باید آنرا مستحکم کنند تا مطمئن شویم نظام ماندگاری در حوزه اداره حکومت ایجاد میکند.
لنکرانی با اشاره به اینکه نباید بگذاریم افراد کجاندیش پیام گهربار رهبر انقلاب را کج تعبیر کنند، تاکید کرد: این پیام آقا بدین معنی نیست که به هر وسیلهای باید خود را به نتیجه رساند بلکه باید با اتخاذ روش مطلوب و احسن به نتیجه رسید اما در این مسیر باید این جریان را تبدیل به یک جریان پویا، سازنده و گفتمان محور کنیم.
وی بحث اصلی را تغییر مبانی جبهه گیریها دانست و افزود: ترویج تحلیلهای غلط در کشور مبنی بر اینکه اکنون موجی غیر دینی بر کشور جریان پیدا کردهاست، باعث میشود عدهای به این بهانه از موازین دینی فاصله بگیرند.
لنکرانی ادامه داد: بررسی انتخابات خرداد 92 با روشهای تحلیلمندانه و جامعهشناسانه نشان میدهد که اقبال مردم به روحانی به دلیل قولهای ایشان برای بهبود اوضاع کشور است که سیاستهایی مثل کلید و بحث سرهنگ و حقوق دان و سبدکالا و... هم در همین مسیر بوده است.
لنکرانی تصریح کرد: نه اینکه عدهای از دین دست شستهاند و به ایشان برای حضور رای دادهاند اگر این گونه تحلیل کنیم مرتکب اشتباه شده ایم.
لنکرانی گفت: حضورم در این جا به عنوان نماینده و یا سخنگوی جبهه پایداری نیست و خط و خطوط و جبهه گیریهای پایداری را باید از طریق و کانال دبیر و سخنگوی جبهه پایداری دنبال کرد.
باقری لنکرانی، تاسیس، انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری را سه مقطع جبهه پایداری دانست و بیان کرد: درباره تاسیس باید گفت که پایداری در آن زمان، جریانی مدافع انقلاب بود که در برابر جریان تازه راه افتاده ای به وجود آمد که آن جریان بر این باور بود که پیشرفت از این پس با پایبندی به اصول انقلاب ممکن نیست و سردمدار این مسئله هم احمدی نژاد بود.
وی افزود: آنان معتقد بودند که جمع میان کارآمدی و اصول ممکن نیست البته نکته ای ویژه هم در احمدی نژاد وجود داشت و آن تکیه ایشان بر عدالت بود.
لنکرانی گفت: ولی شما بدانید این مهم است که اگر تصمیمی بر اصلی گرفتید،باید تا پایان بر آن استوار بمانید و جبهه پایداری در ورطه زمانی 1390 می خواست همین را ثابت کند که ولایت فقیه و ولایی بودن هیچ منافاتی با کارآمدی ندارد.
وی پیش از پرداختن به پرسش و پاسخ بیان کرد: وحدت به این معنا نیست که من باشم و دیگران با من متحد شوند بلکه باید نخست اصول و مبانی را مشخص کرد و بر اساس آنها فرد شایسته و لایق را تشخیص داد و در ائتلاف به آن توجه کرد.
لنکرانی در ادامه گفت: عدم توجه به این قضیه و همچنین عدم داشتن تحلیلهای مهم نسبت به جریان مقابل و دوراندیشی باعث همان تکثر گرایی در جبهه اصول گرا شد که مشاهده کردید و در نهایت انتخابات را به این نتیجه رساند که تکثر موجود در یک جبهه، به خلاف انتظار و مطلوبیت مردم است.
وی در پاسخ به این سوال که، چه راهکارهایی را برای وحدت جریان اصول گرایی، کارآمد میدانید و در این زمینه باید به چه نکته هایی توجه کرد، بیان داشت: اول اینکه اگر افراد خاصی بخواهند همیشه بر مسند قدرت بمانند نتیجه نخواهد داد و عدهای نباید با چسبیدن به لذت قدرت خیلی چیزهای دیگر را بر باد دهند.
لنکرانی ادامه داد: مطلوبیت اول عدم وابستگی شخصی افراد به قدرت است که باعث پیشبرد گفتمانهای پویا می شود و این قدرتمداران نباید با بی توجهی به اصول در موضع گیری های خود در عرصه اجتماعی از خط قرمز ها عبور کنند و برای باقی ماندن در موضع قدرت صرفا بر اساس مطلوبیت مردم صحبت و حرکت کنند.
وی افزود: دوم این که باید به سلایق توجه کرد که این توجه کردن به سلایق ممکن است منتهی به این شود که عده ای از اشخاصی حمایت کنند ولی بعضا بعدها پس از رای آوردن، شخص منتخب منکر هر اتحاد و حمایتی از جانب هر گروهی شود و ادعای استقلال و عدم وابستگی می کند اما عده ای دیگر هم به سلایق توجهی ندارند و به نحو دیگری پیش می روند.
وی در ادامه موردراه سوم را هم تصحیح مبانی و دین محور کردن جبهه گیری ها دانست.
لنکرانی گفت: الحمدلله جریان اصول گرایی جریانی رو به توفیق است که نباید مطلوبیتش قدرت باشد و به قول شهید بهشتی ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت و همچنین باید توجه داشت که نباید فرد محور شد.
در ادامه از لنکرانی سوال شد، وقتی شما را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کردند، یک روز قبل از تایید صلاحیت ها انصراف می دهید، آیا این به معنی عدم تایید صلاحیت شدن شما نیست؟ و وقتی رهبر معظم انقلاب آقای قالیباف را به عنوان نمونه ای از مدیریت جهادی معرفی می کنند و ایشان یک عضو جریان اصول گرا هستند، چرا جبهه پایداری، آقای قالیباف را به عنوان یک تکنوکرات معرفی می کند؟
وی در پاسخ به قسمت اول سوال بیان کرد: باید به اختلاف نظرها و سلیقه ها توجه کرد و تصمیم گیری را بر مبنای تبری و تولی گذاشت.
وی ادامه داد: قالیباف به عنوان شهردار تهران توفیق بسیاری دارد و خودش هم میداند که هر جا توفیقی به دست آمده به خاطر تکیه بر نیروی های انقلابی و حزب اللهی و شکست ها هم به دلیل عدم بهره گیری از این نیروها بوده است.
لنکرانی با تاکید بر این که نباید در جریان انتخابات میان افراد همسو و هم جهت تکثر وجود داشته باشد، افزود: ما از رقابت باهم پشیمان نیستیم، رقابت ما در این انتخابات باعث شد که نقاط مشترکمان در میان جبهه خودی در برابر جبهه ای که همسوی با ما نیست مشخص شود و این قابل شکر است.
لنکرانی ادامه داد: ما از اینکه مروج جلیلی شدیم خوشحالیم ولی این حرف ها به درد شما نمی خورد، شما می خواهید بگویید من بدم؟ خب من خودم میگویم که بدم ولی شما باید به دنبال نکات باشید باید حق را بیابید نه اینکه مثل جریان جمل حق را با افراد بسنجید، امیر المومنین در آن جریان می فرمودند که حق را بیابید و افراد را با حق بسنجید.
لنکرانی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان از هدف جبهه پایداری در انتخابات مجلس در برابر آمادگی خیل بسیار جریان اصلاحات برای این انتخابات بیان کرد: اولا من موضع اصلی جبهه پایداری را اعلام نمی کنم و موضع دقیق باید از جانب دبیر اعلام شود. دوما تاکید ما در ارائه لیست در این انتخابات بر انتخاب افرادی خواهد بود که چسبندگی به قدرت نداشته باشند و مبانی آنان صحیح باشد و حرکتی منسجم تر را تحت لوای ولایت و ولایت مداری دنبال کنند.
وی افزود: شاید نکته مثبت این انتخابات خرداد ماه92 برای ما این بود که جریان اصول گرایی از سستی، کم کاری و رخوتش بیدار شود و محکم تر و جدی تر و بهتر خودش را نشان دهد ولی نکته مهم و مورد نظر برای ما بودن در مجلس و دولت نیست؛ ما باید حق را پیدا کنیم و باید نکات مهم را پیدا کنیم و وقف سازندگی و اصلاح آن باشیم و دولت هم باید بداند که اگر بخواهد بر مبانی حرکت کند نباید ادعا کند که می خواهد مجلس را تصرف کند.
لنکرانی ادامه داد: مجلس باید موضع نقادی و نظارتی خود را داشته باشد، نه اینکه مجلس موافق و همسوی دولت تصمیم بگیرد. اما نکته مهم و اولویت ما، کار بر روی مقاومت در برابر جریانی است که مخاطره اصلی روبروی ما است.
وی گفت: این که آنان ستون انقلاب و نظام را هدف گرفته اند توجه مردم و همت شما باید معطوف به انتخابات خبرگان باشد که جبهه مقابل، برنامه ریزی بسیار در آن زمینه کرده است.
لنکرانی تصریح کرد: به یاری خداوند بصیرت و بینش الهی مردم نخواهد گذاشت این هدف آنان محقق شود.
وی نظر خودش را راجع به توافق نامه ژنو در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر گفت: خیانت صرف دانستن توافق اشتباه است و در مقابل در سطح عالی و غیر ایراد مطرح کردن آن و منتقدین آن را بی سواد دانستن نیز اشتباه است.
لنکرانی ادامه داد: ما در عرصه هسته ای نمی بایست از مواضع خود پایین می آمدیم. باید روشنگری می کردیم. ابهام زایی، هدف و اسلحه غرب در این زمینه بود که الحمدلله خود اوباما به اینکه فتوای رهبر معظم انقلاب را در این باره شنیده است اشاره کرد و این خود از جنبه های موفقیت روشنگری محسوب می شود.
وی تاکید کرد: که ما باید در این زمینه هوشیار باشیم که غرب با این مذاکرات و نقطه نظرها در نظر دارد که مقاومت ما را شکست خورده و پایان یافته معرفی کند که ما نباید بگذاریم که چنین شود. بنده از آقای دکتر ظریف به خاطر رفتن بر سر مزار آن شهید والاقدر، بسیار تقدیر و تشکر می کنم چرا که موضع ما را بسیار درست و روشن مشخص کرد.
لنکرانی ادامه داد: هدف ما از مذاکرات باید مقابله با این موج منکوب سازی مقاومت از ناحیه غرب و در جهت روشن سازی حق استفاده و حق غنی سازی ما درباره انرژی هسته ای باشد و هرکجا که آنان زیاده روی و تجاوز کنند، مثل همین مسئله موشک های بالستیک که مدعی طرح آن در آینده شده اند، باید کاملا هوشیار برخورد کرد و دانست که موشک های بالستیک خط قرمز ماست و قدرت باز دارنده ما محسوب می شود.
وی در خاتمه گفت: نکته آخر این است که ما باید از مبانی خود با استحکام دفاع کنیم و لازم نیست که با مخفی نگه داشتن مذاکرات برای آنان آبروداری کنیم. چطور آنان هیچ نقطه مبهمی در این مذاکرات در آن طرف نمی گذارند ولی ما می گوییم که 9 صفحه از مذاکرات مخفی و غیر قابل بیان است.