امروز:  سه شنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 4366      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 29 بهمن ماه، 1392 - 03:30   ._PRINT.  



ایران اُنا: روزنامه نگار شاید سخت بتواند بذر امید و انگيزه را به وجود بياورد  و چشم های نگران را آرامش بخشد ؛  اما به راحتی و با اشتباهی کوچک، می تواند موج بلند نفرت و ناآرامی بیافریند. لحن و قلم خبرنگاری که «سوژه » را دیده است، می تواند ملتی را منفجر کند.



روزنامه نگار نباید خطا كند

عباس کرم الهی/ رئیس مرکز آموزش و پژوهش ایران اُنا: بسیاری از انديشمندان و مدرسان سرشناس  روزنامه نگاری، انتقال امید  و انگيزه و ترویج آرامش را از وظايف اوليه ي روزنامه نگاران  می دانند كه در واقع بعد مقام معظم رهبري و سران سه قوه در ركن پنج ايران اسلامي قرار دارند .

روزنامه نگار، ضمن اين كه مي بايست در تمام زمينه ها نظير امور : « سياسي » ـ « اجتماعي » ـ « مذهبي » ـ « فرهنگي » ـ « اجتماعي » ـ « هنري » ـ « ورزش »‌ و ....  اطلاعاتش به روز باشد  ؛ اما سیاستمدار نیست و در پهنه بحران ها و رخدادهای ریز و درشت، سودای منفعت فردی و جمعی خود را در سر ندارد.

روزنامه نگاري كه براي انعكاس اخبار و رويدادها فرق بين ادارات بگذارد و يا بيشتر به انعكاس اخبار اداره اي بپردازند كه از نظر مالي وي راه تغذيه مي كند دلسوز جامعه نيست و به دنبال منفعت طلبي خود مي باشد .

روزنامه نگاري كه فراموش كند قلمي را به دست گرفته كه كلام الله مجيد به آن قسم خورده و مي فرمايد : « ن والقلم و ما يسطرن » و به خاطر مقداري وجه نقد سوگندنامه ي خود را زير پا بگذارد و در واقع قلم خود را بفروشد روزنامه نگار واقعي نيست بلكه عنوان روزنامه نگاري را با خود يدك مي كشد .

وظيفه و رسالت يك روزنامه نگار واقعي و حرفه اي  اين است كه عملكرد موفق ادارات ـ نهادها ـ ارگان ها و شركت ها را همانطور كه هست بدون كم و كاستي و بدون چشم داشت منعكس كند و در كنار آن چنانچه بي توجهي رخ داده است و يا سهل انگاري (سهواً يا عمداً ) به وجود آمده آن را هم اطلاع رساني كند و در واقع هم نيمه ي پر ليوان را بگويد و هم نيمه ي خالي را ؛ و از سويي ديگر مي بايست نارسايي و  نيازمنديهاي حوزه ي استحفاظي خود را شناسايي نموده و از طريق انعكاس آن در رسانه و مطبوعات هم ياري دهنده ي مردم و هم دوشادوش مسئولين باشد .

روزنامه نگارپل ارتباطي بين مردم و مسئولين است . روزنامه نگار به دنبال مطرح شدن خويش نيست بلكه گمنام مي ماند تا از طرفي مسئولين روزنامه نگار را آينه ي خود بدانند و هر وقت به آينه نگاه مي كنند ؛  عملكرد خود را مرور كنند و به ياد نكاتي بيافتد كه از طريق روزنامه نگار به وي اطلاع رساني شده و تلاشش را به كار بگيرد تا در رفع نواقص و موانع به كار گيرد و از طرفي ديگر عموم مردم به اين روزنامه نگار افتخار كند و اعتمادشان به وي روز به روز بالاتر رود و او را از جنس خودشان بدانند .

روزنامه نگار باید چنان بنویسد که کام جهان آرام باشد. آرام کردن جهان نگران، دشواری بزرگ خبرنگاری است که رنج ناآرامی و بحران را از نزدیک لمس می کند اما می خواهد چشم در چشم مردم بدوزد و از امید و آرامش و صلح سخن بگوید.

روزنامه نگار باید خطا نكند

روزنامه نگار شاید سخت بتواند بذر امید و انگيزه را به وجود بياورد  و چشم های نگران را آرامش بخشد ؛  اما به راحتی و با اشتباهی کوچک، می تواند موج بلند نفرت و ناآرامی بیافریند. لحن و قلم خبرنگاری که «سوژه » را دیده است، می تواند ملتی را منفجر کند.

تاکید مکرر پيشكسوتان  روزنامه نگاری بر بی طرفی و احتیاط در مخابره اخبار تنشزا ـ تصادفات مرگبار ـ بمب گذاري ها و جنگ هاي خارجي و يا داخلي و حتي جنگ نرم  بی جهت نیست . بارها مشادهده شده است ، مربیان روزنامه نگاری روی برگه کارآموزان و دانشجویان خود نوشته اند: « تلخ ننویس » بله باید تأثيرگذار نوشت ولی نباید تلخ نوشت. نبض هیجان جامعه در دست های روزنامه نگار است او باید احتیاط کند و مواظي باشد كه در اين رسالت خطيري كه بر عهده گرفته است خطا نكند .

ستيز و سختي هاي كار يك  روزنامه نگار متعهد

ستيز و نبرد ؛  عرصه هنرنمایی روزنامه نگاران متعهد است . زمانی که فرمانده هان عالي رتبه  فرمان جنگ صادر می کنند ،  می خواهند زمانی شیپور جنگ را خاموش کنند که «دشمن» را کشته باشند. اما این یک سوی موضوع  جنگ است. فرمانده هان  تنها آغازگر جنگ هستند ؛ گسترش و يا خاتمه ي  جنگ کار فرمانده هان نيست جنگ را سیاستمداران و دولت مردان هر كشور هستند كه گسترش داده و يا خاتمه مي دهند  . اینجا است که محك و آزمايش بزرگ                   روزنامه نگاران شروع ني شود  . آنها می توانند در لباس مقدس روزنامه نگاري  به یاری سیاستمداران ـ دولتمردان و فرمانده هان عالي رتبه بشتابند  و به توسعه جنگ و نفرت مشغول شوند و کسی هم آنها را مسئول مستقیم فاجعه نشناسد. در برابر این معاونت در جنایت، روزنامه نگاری متعهد، راه دیگری می رود. او با آگاهی بخشی و انتشار اطلاعات دقیق، به پایان جنگ می اندیشد . درواقع ، این نه فرمانده هان ، دولت مردان  و سیاستمداران  ؛ بلكه روزنامه نگاران هستند که فرمان آتش بس صادر می کنند . عمل به این وظیفه بزرگ البته بسیار دشوار است .

روزنامه نگاری صلح و برقراري آرامش ؛  سپر خشونت

در واقع ، یکی از مصادیق اصلی روزنامه نگاری متعهد و واقعي ، روزنامه نگاری صلح و برقراري آرامش  است ، سبکی از ژورنالیسم که البته تنها به دوران جنگ ختم نمی شود و بیش از دوران جنگ، در دوران صلح، باید رواج یابد تا بتوان با تکیه بر ابزار قدرتمندی به نام رسانه، از هرگونه جنگ و نزاعی جلوگیری کرد . روزنامه نگاری صلح  و برقراري آرامش    می خواهد کاری کند که ژفرمانده هان هرگز فرمان جنگ صادر نکنند و سیاستمداران و دولت مردان  قانع شوند که هرگز دنبال فرمانده هان نظامي  نروند . (( البته وقتي كه كشوري بخواهد به كشوري ديگر ناجوان مردانه حمله كند آن كشور دفاع كننده نبايد سكوت كند بلكه با اقتدار مي بايست در مقابل كشور متجاوز بايستد و آن كشور را شكست دهد )) روزنامه نگار صلح و برقراري آرامش هرگز برای سیاستمداران ـ دولت مردان و فرمانده هان عالي رتبه  ، رپرتاژ آگهی               نمی رود . او جسور است و تمامیت دستگاه عریض و طویل جنگ را با همه جزییاتش، بی رحمانه نقد و نفی می کند. او سپر خشونت است و در مقابل در چنين شرايطي مي بايست عزت ـ شرف ـ ناموس ـ تماميت عرضي و نظام و حكومت كشورش را حفظ نموده و اسوه ي صبر باشد .

برقراري صلح و آرامش توسط روزنامه نگار همانند ايجاد يك مكتب است

تاریخ جهان و مخصوصا  تاریخ خاورمیانه و كشورهايي نظير فلسطين اشغالي ـ سوريه ـ افغانستان ـ يمن ـ بحرين ـ مصر ـ تونس ـ مراكش و ...  را با خون نگاشته اند . برای زدودن رنگ دل آزار خون از روان جهان و توقف روند تراژیک تاریخ ، در کنار اندیشه ها و کنش های اخلاقی و حقوقی، مي بايست  به روزنامه نگاری صلح و برقراري آرامش به عنوان ابزاری قدرتمند روی آورد . بنابه همین ضرورت و اهمیت، روزنامه نگاری صلح را باید در سطح یک مکتب مطرح و ترویج کرد. باید برای این مکتب ضدخشونت، رشته ایی خاص در دانشکده های ارتباطات و جامعه شناسي  تاسیس کرد و با جذب باهوش ترین و جسورترین دانشجویان، لشکری از زبردست ترین روزنامه نگاران صلح جو را تربیت کرد. كه خوشبختانه دانشگاه پيام نور شهرستان شوش آستين همت را بالا زده و با استفاده از استادي به نام مينا جمشيدي نيا كه خود از روزنامه نگاران با سابقه ي انجمن روزنامه نگاران شوش مي باشد ، در حال حاضر حدود 30 دانشجوي رشته ي روزنامه نگاري را پرورش مي دهد  و اميد آن را دارم از اين رشته در شهرستان شوش در سال هاي آينده هم چون دانشگاه هاي آزاد شوشتر و مشهد مقدس بيشتر استقبال شود .

رسالت خطير روزنامه نگاران در مقابل جنگ نرم و ترور فرهنگي

روزنامه نگاران در چنين شرايطي مي بايست بازوي راست متولي فرهنگ و هنر هر شهرستان و بازوي چپ شوراي فرهنگ عمومي باشند و با ارائه ي راه كارهاي مناسب و اثر بخش در مقابل جنگ نرم و ترور فرهنگي كه توسط استكبار جهاني چند سالي است آغاز گرديده و اخيراً چه بخواهيم و چه نخواهيم شدت يافته ؛ نگذارند دشمن نوك پيكان خود را به طرف مغز و قلب جوانان و نوجوانان ما نشانه گيري كند . كه اگر هوشيار نباشيم روز به روز جوانان ما را ترور فرهنگي خواهند نمود . انتشار مقالات ـ بروشور ـ توليد نمايش و فيلم ـ داير نمودن نمايشگاه عكس با محوريت زنگ خطر براي جوانان ـ مشاوره با خانواده ها  و طراحي مدل هاي لباس با تصاوير مناسب و ايجاد سينما ـ فرهنگسرا ـ خانه هاي تئاتر ، مطبوعات و نخبه گان ـ مطالعه ي طرح هاي جاذبه هاي گردشگري و تفريحي ـ تأسيس كارخانجات توليدي و صنعتي جهت ريشه كني بيكاري ـ مهار تورم و گراني ـ برقراري نظام هماهنگ در قيمت هاي اجناس توسط مسئولين ذيربط ـ پيگيري جدي پروژ ه ي پارك بزرگ شهر و پروژه هاي ملي نيمه كاره اما حياتي و مورد نياز و ... راه كارهايي است كه از طرف روزنامه نگاران به مسئولين فرهنگ و هنر و شوراي فرهنگ عمومي و همچنين سرپرستي فرمانداري شوش توصيه مي شود .

جمع آوري نظريه ي راهيان نور و مهمانان نوروزي توسط روزنامه نگاران

هر ساله انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش با مساعدت فرمانداري و اداره ي فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري نيروي انتظامي و ناحيه ي مقاومت بسيج اقدام به  تشكيل اكيپ هاي خبري متشكل از ((سرگروه ـ خبرنگار ـ گزارشگر ـ عكاس خبرنگار و پژوهشگر)) مي نمود و با اعزام هر اكيپ در طول تعطيلات نوروزي به مناطقي نظير : « يادمان شهداي فكه» ـ «يادمان شهداي عمليات فتح المبين» ـ « معبد چغازنبيل» ـ « موزه ي هفت تپه» ـ بقعه ي سيدعباس در شهر الوان» ـ «مقبره ي حضرت دانيال نبي(ع)» ـ « پير شچاخ» ـ « بقاع متبركه دعبل خزايي ـ تاج العارفين ـ سيدطاهرـ غيب ابن علي و عباس ابن علي(در هفت تپه) » ـ « مدخل ورودي بلوار امام خميني(ره) » ـ مدخل ورودي بلوار شهيد دانش» ـ  «پارك ساحلي » و « پارك ميراث(ويندي پارك) » از راهيان نور و مهمانان نوروزي نظرسنجي مي كردند و از ديد آنها نارسايي ها را جمع بندي كرده و به فرمانداري و مسئولين ذيربط ارائه مي نمودند . و امسال هم انجمن روزنامه نگاران آمادگي خود را براي انجام اين رسالت خطير در صورتي كه سرپرست فرمانداري شوش ـ شهرداري شهر شوش ـ شوراي فرهنگ عمومي و اداره ي فرهنگ و ارشاداسلامي همكاري هاي لازم نسبت به مهيا نمودن وسيله ي نقليه را تقبل نمايند اعلام مي دارد .

و اما انتظار  انجمن روزنامه نگاران از سرپرست فرمانداري شوش

از آنجايي كه انعكاس به موقع اخبار و رويدادهاي شهرستان شوش مي بايست توسط خبرنگاران صورت پذيرد ، لذا از رضا نجاتي سرپرست فهيم و فرهنگ دوست فرمانداري شوش اين انتظار را داريم كه در تشكيل جلسات شوراي اداري و افتتاح پروژه ها از انجمن روزنامه نگاران هم دعوت به عمل آورد تا از اين طريق خبرنگاران نشريات الكترونيكي و مطبوعات مطلع شوند و نسبت به حضور به موقع خبرنگاران اقدامات لازم به عمل آيد . شهرستان شوش با توجه به موقعيت استراتژيكي كه دارد و با عنايت به شاخصه هاي زيارتي و هفت هزار سال تمدن  و قطب كشاورزي و صنعتي بي شك آبستن خبرهاي فراواني است و اگه مسئولين انتظار دارند كه خبرنگاران به موقع و به روز اخبار و رويدادها را منعكس كنند ، تنها انتظارشان مطلع نمودن انجمن روزنامه نگاران است در غير اين صورت دست ما كوتاه و خرما بر نخيل است .



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

Aurora313

مرتبط باموضوع :

 مرگ 3 جوینده گنج در آتشکده متروکه  [ دوشنبه، 31 خرداد ماه، 1395 ] 1110 مشاهده
 دولتی که عوض شد، تفکری که باقی است!  [ شنبه، 7 دي ماه، 1392 ] 892 مشاهده
 پرونده ۱۲ میلیون شاغل در پوشه قرمز  [ دوشنبه، 11 خرداد ماه، 1394 ] 803 مشاهده
 نحوه تعلق معافیت پزشکی به مشمولان پزشک  [ پنجشنبه، 25 مهر ماه، 1392 ] 897 مشاهده
 درد دل های تربیتی - 29 - نماد فارغ التحصیل  [ پنجشنبه، 25 دي ماه، 1393 ] 1468 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب