کد خبر:
5043
ارسال شده در مورخه :
شنبه، 30 فروردين ماه، 1393 -
03:30
ایران اُنا: قیمت جدید بنزین با افزایش درآمدی که برای دولت ایجاد می کند می تواند اجرای بهتر هدفمندی یارانه ها و تامین منابع برای واریز یارانه نقدی به حساب افراد کم درآمد جامعه را به همراه داشته باشد.
|
گروه اقتصادی – افزایش درآمد حاصل از قیمت بنزین علاوه بر تامین یارانه نقدی خانوارهای کم درآمد و نیازمند دریافت یارانه، بدون نیاز به تامین پول از سیستم بانکی که منجر به کاهش تورم حاصل از تزریق پول می شود، قادر خواهد بود حمایت از بخش تولید را نیز تقویت کند.
به گزارش ایران اُنا ، کارشناسان اقتصادی معتقدند در حال حاضر با توجه به نرخ دلار 3 هزار تومانی، کسانی که بیشترین استفاده را از بنزین 700 تومانی می برند خودروهای پر مصرف متعلق به افراد ثروتمند و پر درآمد جامعه هستند و با توجه به حجم انبوه خودروهای در حال تردد و ترافیک حاصل از آن و آلودگی هوا و... لازم است که دولت برای اثر گذاری بر بازار بنزین و کاهش مصرف بی رویه، فازدوم هدفمندی یارانه ها را اجرایی کند.
زیرا با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز، دو نرخی بنزین سهمیه بندی 400 تومانی و آزاد 700 تومان، فاصله زیادی با قیمت واقعی در بازار جهانی به نرخ بالای 2000 تومان دارد و لذا حداقل باید یارانه پنهان بنزین تاحد قابل توجهی کاهش یابد.
این یارانه اگر قرار است به جامعه تزریق شود بهتر است به صورت شفاف و هدفمند به خانوارهای کم درآمد پرداخت شود و نباید به خودروهای پر مصرف در حال تردد که آلودگی و ترافیک ایجاد می کنند پرداخت شود.
سهمیه بندی در سال 88 مصرف بنزین کاهش داد
در سال 1388 که سال اصلاح الگوی مصرف بود وقتی کارت های هوشمند سوخت و سهمیه بندی بنزین اجرایی شد از روند روبه افزایش مصرف روزانه به 100 میلیون لیتر جلوگیری شد و مصرف با 35 درصدکاهش به 64 میلیون لیتر در روز رسید.
به دنبال اجرای سهمیه بندی و فاز اول هدفمندی، اثر قابل توجهی بر کاهش مصرف بی رویه، کاهش مخارج دولت و یارانه دولتی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشت و مصرف بنزین با وجود افزایش سالانه 1 تا 1.5 میلیون دستگاه خودرو به بازار تاحدود قابل توجهی مهار شد و از خروج سالانه 8 میلیارد دلار بابت واردات بنزین جلوگیری شد.
در حال حاضر نیز با توجه به گذشت 4 سال از سهمیه بندی بنزین و رشد قیمت آن، ضروری است که با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز و ایجاد انگیزه برای قاچاق سوخت، رشد مصرف بنزین و تعداد خودروها، و... بار دیگر شاهد فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه ها باشیم تا بتواند بر میزان مصرف و مخارج و ترافیک و آلودگی و... اثرگذار باشد زیرا با ادامه روند فعلی، مشکلات مردم و دولت برای تامین مخارج این رشد بی رویه بنزین افزایش خواهدیافت.
فاز دوم هدفمندی یارانه ها طبق قانون باید از سال 93 اجرا شود و لذا شایسته است که دولت به جای تعلل و زمینه سازی، قانون را اجرا کند.
به هر میزان که تعلل و کندی در این کار مطرح شود شایعات مربوط به قیمت و سهمیه و نحوه وزمان اجرا و... بیشتر خواهد شد.
درحال حاضرشایعاتی مطرح است که سهمیه بندی حذف می شود قیمت به بالای 1000 تومان می رسد و... و این شایعات اثر منفی بر بازار و قیمت ها وحمل و نقل خواهد گذاشت.
لذا با توجه به این که کار ثبت نام یارانه های نقدی تا 31 فروردین تمام می شود، دولت باید بازار در حال انتظار را هر چه زودتر با علامت دهی درست قیمت بنزین همراه سازد تا در کنار رشد 20 تا 30 درصدی قیمت گاز، رشد 24 درصدی قیمت برق و... موضوع قیمت بنزین را به سرانجام برساند تا فاز دوم اجرای هدفمندی یارانه ها اجرایی شود و هرچه سریعتر تکلیف قیمت بنزین نیز مانند گاز و برق و سایر حامل های انرژی مشخص شود.
درآمد 51 هزار ميليارد توماني با بنزين 2100 توماني
دولت مي تواند با فروش روزانه 67 ميليون ليتر بنزين 2100 توماني در كشور 51 هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
بسياري از كشورها ي صنعتي و پاره اي از كشورهاي در حال توسعه سالهاست در مواجهه با بحران انرژي، سياستها و ساز و كارهايي را در زمينه صيانت و صرفه جويي مصرف انرژي اعمال نمود ه اند. همچنين اقدامات اجرايي چه در سطح ملي و منطقه اي و چه در سطح بين المللي در دستور كار اين كشورها قرار گرفته است .
برابر بند 7 سياستهاي كلي اصلاح الگوي مصرف ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، صرفه جویی در مصرف انرژی قرار است؛ با اعمال مجموعه ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیر قیمتی، شاخص شدت انرژی کشور به حداقل دو سوم میزان کنونی تا پایان برنامه پنجم توسعه و به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه، برسد.
نگاهي به ميزان مصرف بنزين در ايران با ديگر كشورهاي جهان و مقايسه آن نشان مي دهد كه ايران به شكلي غير قابل باور بنزين مصرف مي كند به طوري كه ایرانیها با این که یک چهارم ایتالیاییها خودرو سواری در اختیار دارند، ١,٦ برابر آنها بنزین مصرف می کنند.
افزايش قيمت بنزين به حدود 2100 تومان مي تواند علاوه بر كاهش شديد مصرف بي رويه بنزين، درآمدهاي زيادي را براي دولت و وزارت نفت داشته باشد.
با در نظر گرفتن قيمت 70 سنتي بنزين در خليج فارس و دلار 3000 توماني، قيمت 2100 توماني قيمت معقولي به نظر مي رسد كه البته با افزايش و كاهش نرخ ارز مي تواند به صورت شناور تغيير كند.
با توجه به فروش روزانه 67 ميليون ليتر بنزين در كشور و اگر قيمت بنزين به 2100 تومان برسد دولت مي تواند از اين محل 51 هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
البته سه برابر شدن قيمت بنزين مي تواند در صورت كنترل نشدن، تورمي نزديك به 15 درصدي به همراه داشته باشد. هرچند مي توان اثرات آن بر روي اقشار محروم جامعه را به وسيله پرداخت يارانه هاي نقدي و غير نقدي به حد اقل ممكن رساند. همچنين افزايش قرار است در طي چند مرحله انجام شود تا شدت تورمي آن در مراحل مختلف قابل كنترل بوده و منجر به آثار اقتصادي مخرب نشود.
در اين صورت اقشار پولدار كه بنزين بيشتري هم مصرف مي كنند مجبورند پول بيشتري براي خريد بنزين و تامين بودجه دولت پرداخت كنند و اقشار ضعيفي كه قاعدتا بنزين كمتري مصرف مي كنند ماليات كمتري به دولت پرداخت خواهند كرد و از مزايايي مانند تامين اجتماعي هم برخوردار خواهند شد.
در اينجا در كنار افزايش قيمت بايد از ابزارهاي كنترلي ديگري مانند كارت سوخت و تك نرخي كردن بنزين استفاده شود تا قدرت نظارت و كنترل مسئولين افزايش يافته و خسارات كمتري به كشور وارد شود.
حتی مخالفان افزایش قیمت بنزین هم با افزایش قیمت موافقند
حتی مخالفین در مجلس هم با افزایش قیمت و تک نرخی کردن بنزین موافقند اما نظر مثبت خود را با افعال منفی بیان می کنند.
موضوع افزایش قیمت بنزین در این روزها به یکی از داغ ترین بحثهای مجلس و دولت تبدیل شده است. بیشتر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از نمایندگان مجلس از تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین حمایت می کنند اما در این بین تعدادی از نمایندگان هم هستند که با افزایش قیمت مخالفند و برخی هم می گویند تک نرخی نباید بشود.
به گزارش بولتن نیوز، در این رابطه غلامرضا تاجگردون نايب رئيس اول كميسيون برنامه و بودجه مجلس نهم شوراي اسلاميدر گفت و گو با روزنامه قانون ضمن بياناين مطلب كه تك نرخي شدن قيمت حاملهاي انرژي مناسب ترين تصميم بود، اذعان داشت: «ما معتقديم حاملهاي انرژي به خصوص بنزين بايد تكنرخي ميشد، اما اكنون در شرايط فعلي معتقديم چنين امكاني وجود ندارد و دولت ناچار است با توجه به شرايط موجود بهترين تصميم را بگيرد.»
جلیل جعفری بنه خلخال ، عضوکمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با ایروگنا ( پایگاه خبری نفت و گاز)، مخالفت خود را با استقبال وزارت نفت از تک نرخی شدن قیمت بنزین عنوان کرد و افزود: با اجرای سیاست تک نرخی بنزین افرادی که با استفاده از سوخت سهمیه ای با تاکسی یا وانت بار معیشت خود را می گذرانند دچار چالش می شوند.
او یاد آور شد: با توجه به افزایش فزاینده مصرف بنزین در کشور به نظر میرسد، تک نرخی شدن سوخت میتواند راهکاری برای صرفه جویی مردم تلقی شود، این در حالیست که یکی از راهکارهایی که میتواند کاهش مصرف بنزین را در پی داشته باشد افزایش نرخ بنزین 700 تومانی به 1000 تومان و افزایش نرخ بنزین 400 تومانی (یارانهای) به 700 تومان است، که به نظر میرسد این موضوع بار تورمی کمتری در کشور بوجود آورد.
بر اساس تحقیق منتشره توسط وزارت نیرو، برابر جدول داده ستانده سال ١٣٧٣ اثر کل افزایش قیمت بنزین بر متوسط شاخص قیمتها حدود ٥,٠١ درصد( مستقیم ٠.٨٩ درصد و غیر مستقیم ٤.١٢ درصد) است و این در حالی است که در مورد گازوئیل این اثر به ٣٣.٥٤ درصد ( مستقیم ٤.٣ درصدو غیر مستقیم ٢٩.٥١ درصد ) می رسد.
اثرات غیر مستقیم افزایش قیمتها در بخش انرژی حدود ٦,٨ برابر اثرات مستقیم آن است که می تواند به وسیله سیاستگذاریهای درست در روش هدفمندی یارانه ها و نسبت تغییرات قیمت در انرژیهای مختلف تعدیل شود.
در واقع اگر قیمت بنزین به ٧٠ سنت و فوب خلیج فارس ( یعنی حدود 2100 تومان) هم برسد این موضوع تاثیر زیادی در کل تورم اقتصاد ایران که به علت سوء مدیریت، در چند سال اخیر با تورمهای بالای ٤٠ درصدی دست و پنجه نرم کرده نخواهد داشت.
در صورت افزایش قیمت بنزین به ١٢٠٠ تومان برای هر لیتر و تک نرخی کردن آن، دولت قادر خواهد بود در سال ١٣٩٣ بالغ بر ٣٠ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.
با 18 هزار میلیارد تومان درآمد بیشتر از محل افزایش قیمت بنزین، دولت و بویژه وزارت نفت قادر خواهند بود بسیاری از مشکلات اعتباری خود را برای طرحهای توسعه ای صنعت نفت و گاز که هم اکنون نیازمند سرمایه هستند برطرف کند. همچنین بخش مهمی از کسری بودجه دولت نیز تامین خواهد شد.
نماینده مردم آبادان در مجلس : بنزین چند نرخی باعث رواج فساد خواهد شد
محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز، با بیان اینکه تک نرخی شدن بنزین جلوی بسیاری از فسادها را می گیرد، افزود: تمام زد و بندها و خلاف های موجود در بنزین بوسیله تک نرخی شدن قابل جلوگیری است و بنزین چند نرخی باعث رواج فساد خواهد شد.
محمدسعید انصاری با بیان اینکه تک نرخی شدن بنزین جلوی بسیاری از فسادها را می گیرد، افزود: تمام زد و بندها و خلاف های موجود در بنزین بوسیله تک نرخی شدن قابل جلوگیری است و بنزین چند نرخی باعث رواج فساد خواهد شد.
امانت داري و اخلاق مداري
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع مجاز است.
|
قیمت بنزین جدید ایران اُنا