امروز:  شنبه، 2 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 5496      ارسال شده در مورخه : شنبه، 28 تير ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



قم - ایران اُنا: هر گاه سخن از امام علی(ع) به میان می‌آوریم بی اختیار به یاد عدالت می‌افتیم کلمه‌ای که شاه کلید بسیاری از قفل‌های جوامع امروز است، وی در کمتر از پنج سال حکمرانی بر سرزمین‌های اسلامی مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهایی از خود به جا گذاشت که می‌توان از آن یک الگوی تمام عیار برای حکومت دینی استخراج کرد.



الگویی برای تمام حکام تاریخ

«به من خبر رسیده که اموال بیت‌المال را که سهم بیوه زنان و یتیمان بود به یغما بردی و ... از خدا بترس. اموال آنان را بازگردان و اگر چنین نکنی خدا مرا فرصت دهد، تو را کیفر خواهم داد... . به خدا سوگند اگر حسن و حسین چنان می‌کردند که تو انجام دادی، از من روی خوش نمی‌دیدند و به آرزو خود نمی‌رسیدند تا آنگاه که حق را از آنها بستانم و باطلی که به ستم پدید آمده، نابود سازم...»

این بخشی از نامه امام علی(ع) به فرماندار بصره است. بخشی از سیره مولای متقیان در واکنش به ستم یکی از کارگزارانشان به مردم. سندی از عدالت ایشان که تا ابد در تاریخ مانده تا همگان بدانند خلاف نظر پیروان تفکر ماکیاولیستی، با صداقت و عدالت هم می‌شود حکومت کرد.

مسئله حکومت، روش قدرت گرفتن حاکمان، شیوه تقسیم قدرت، تعامل مردم و حکومت و ... یکی از دغدغه‌های همیشگی بشر بوده است.

شاید نظام‌های مادی و حکومت‌های ساخته دست بشر برای خود الگوهایی تعریف کرده باشند اما امام علی(ع) بزرگ‌ترین الگوی حکومت دینی پس از پیامبر(ص) است. ایشان در کمتر از 5 سال حکم‌رانی بر سرزمین‌های اسلامی مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهایی از خود به جا گذاشته‌اند که می‌توان از آن یک الگوی تمام عیار برای حکومت دینی استخراج کرد.

عدل را به معنای گذاردن هر چیز در جای خود معنی کرده‌اند. عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی از جمله صورت‌های عدالت در حکومت علی(ع) است.

امام علی(ع) و عدالت اجتماعی

شاید یکی از زیباترین جلوه‌های حکومت امام علی(ع) توجه ایشان به عدالت اجتماعی باشد. توجه امام به حقوقی که کمتر به چشم جامعه آن زمان می‌آمد، خود داستانی شیرین و دلنشین است.

برای مثال در زمان حکومت آن حضرت، پیرمردی با چشمانی نابینا به تکدی مشغول بود. امام از حال او پرسید، گفتند: مردی نصرانی است که در جوانی در دوایر حکومت مشغول خدمت بوده، امام سخت متأثر شده و فرمود: در روزگار جوانی او را به کار گماشتید و چون پیرو عاجز شد از حق خویش محرومش ساختید، پس به خازن بیت‌المال دستور داد تا امور معیشت او را از صندوق دارایی عمومی بپردازند. این واقعه بازگوی توجه ایشان به حقوق بازنشستگی یک شهروند مسیحی است.

اهمیت حقوق بشر در نظر امیرالمؤمنین(ع) به اندازه‌ای بود که در ابراز تأسف از بی حرمتی کردن سپاهیان معاویه، در یک هجوم، به خانه زنی یهودی و ربودن زیورآلات او فرمودند: اگر مرد مسلمانی از ناراحتی این امر بمیرد قابل ملامت نیست، بلکه بدان مرگ قابل ستایش نیز هست.

حق آزادی مردم در حکومت امام(ع) به حدی بود که خوارج، این سرسخت‌ترین دشمنان امام به راحتی در مسجد حضرت به سخن پراکنی و حتی توهین به امام می‌پرداختند و حضرت در عین اینکه قدرت داشتند نه تنها هیچ یک از آنها را توبیخ نکردند، بلکه حتی سهم آنان را از بیت‌المال نیز قطع نکردند.

توصیه به ساده زیستی کارگزاران

در حوزه عدالت اقتصادی هم عملکرد امام علی(ع) درس‌آموز است. امام علی (ع) از اشرافیت و زندگی تجملی بیزار است و در ساده زیستی را از جمله وظایف حاکمان اسلامی می‌داند. در نهج‌البلاغه این موضوع به حاکمان و فرمانداران توصیه شده است:

امام علی (ع) در نامه ۳ نهج‌البلاغه قاضی کوفه که خانه‌ای ۸۰ دیناری خریده بود، در ارتباط با سوء استفاده مالی هشدار می‌دهد: «...به من خبر دادند که خانه ای به ۸۰ دینار خریده‌ای و سندی برای آن نوشته ای و گواهانی آن را امضا کرده‌اند. ای شریح اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران و یا پول حرام نخریده باشی که آنگاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده‌ای.»

ایشان در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه عثمان بن حنیف انصاری، فرماندار بصره را از اینکه به میهمانی اشراف و ثروتمندان بصره شرکت کرده و در آن غذاهای رنگارنگ و تجملی وجود داشته، مورد سرزنش قرار می‌دهد و به وی توصیه می‌کند که غذاهایی که حلال و حرام بودنش را نمی‌داند، دور بیفکند و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین دارد، مصرف کند.

عدالت سیاسی هم که محصول ادای حقوق سیاسی است، به طور جدی مد نظر امام علی(ع) بوده است. ایشان در خطبه‌های خود حقوق مردم بر حاکم و حقوق حاکم اسلامی بر مردم را گوشزد کرده و در عمل، آن را به صورت الگویی برای تمام حکومت‌های تاریخ مدون کردند.

نامه‌ای برای تمام تاریخ

امروز سبک‌های مختلف مدیریت در جوامع غربی و شرقی استفاده می‌شود که تمام آنها به نوعی با شکست مواجه شده‌اند. برخی به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند و برخی دیگر با مشکلاتی که پیش روی انسان عصر جدید قرار داده‌اند، در سراشیبی سقوط قرار دارند. نامه 53 نهج‌البلاغه که از سوی مولای متقیان به مالک اشتر نوشته شده و حاوی نکاتی در باب حکومت است، الگویی از حکومت را به جوامع بشری ارائه می‌دهد که از اساس با این نظام‌های مدیریتی متفاوت است.

حجت‌الاسلام محمد مهدی دشتی، مدیر موسسه امیرالمؤمنین(ع)، با اشاره به عمق این نامه و حقایقی که هنوز از آن استخراج نشده گفت: در حکومت امام علی(ع) بر خلاف تمام حکومت‌های انسان‌محور غرب و شرق، مبنای حکومت رضایت الهی است. همین نگاه دستورات وی در این نامه را نسبت به تمام دستوراتی که حکم‌رانان در سراسر جهان به کارگزاران می‌دهند، متفاوت کرده است.

وی با اشاره به اینکه بشر اکنون پس از هزار و 400 سال به بخشی از این حقایق دست یافته خاطرنشان کرد: در سبک مدیریتی امام علی(ع) حتی برای درختان و حیوانات نیز حقوقی در نظر گرفته شده است که این موضوع به تازگی از سوی طرفداران محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر موسسه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اینکه نگاه محبت آمیز به مردم در سراسر این نامه موج می‌زند اظهار داشت: حاکم در این سبک حکم‌رانی هیچ‌گاه حق ندارد برای حفظ منافع خود مردم را دچار دردسر کند. اخلاق رهبری که در مسائلی مانند پرهیز از غرور، مردم‌گرایی و ضرورت رازداری تجلی می‌یابد، در این نامه مورد تاکید مولای متقیان قرار گرفته است.

موضوع دیگر که در این نامه به آن اشاره شده ضرورت مشورت با مردم در امور مختلف است؛ دشتی در توضیح این مطلب گفت: از دیدگاه علی(ع) هیچ حاکمی نباید چنان دچار غرور شود که خود را از مشورت خواستن از مردم بی‌نیاز بداند. بلکه هر شخصی در هر رتبه و جایگاهی می‌تواند حاکم اسلامی را نصیحت کرده و به او مشورت بدهد.

امروزه برای به دست آوردن مدل‌های حکومت، علوم انسانی اصل قرار گرفته‌اند در حالیکه علوم بشری آزمون و خطاهایی هستند که درست و غلط آنها به زمان و تجربه نیاز دارد. چه بسا که در جریان این تجربه‌ها بسیاری از افراد آسیب دیده و بسیاری از ملت‌ها به ورطه نابودی بیفتند اما حکومت علوی بر پایه وحی بنا شده و همین موضوع تضمین کننده درستی این مسیر است.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 آیت الله خراسانی: مردم باید شرایط راتحمل کنن  [ پنجشنبه، 11 ارديبهشت ماه، 1393 ] 1127 مشاهده
 انتقاد آیت‌الله مکارم‌ از نوع پوشش جوانان  [ چهارشنبه، 17 ارديبهشت ماه، 1393 ] 1424 مشاهده
 واردات باید فقط بنا بر ضرورت باشد  [ يكشنبه، 18 خرداد ماه، 1393 ] 1083 مشاهده
 جریمه خودروهای شیشه دودی چقدر است؟  [ پنجشنبه، 10 بهمن ماه، 1392 ] 5462 مشاهده
 قیمت‌ها دائما در حال تغییر است  [ چهارشنبه، 3 ارديبهشت ماه، 1393 ] 1024 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب