امروز:  يكشنبه، 10 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 5753      ارسال شده در مورخه : شنبه، 8 شهريور ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد؛ دولتی که با شعار اعتدال‌گرایی و پس از دو دوره سیاست‌گذاری مدیران احمدی‌نژاد که در بسیاری از مسائل کشور را به بن‌بست رسانده بود، روی کار آمد.



بخش فرهنگی دولت چه کرده است؟

این دولت در همان ابتدا مبنای شعارهای خود را بر اصلاح امور گذشته استوار کرد که بخشی از آن‌ها به حوزه فرهنگ و مشخصا حوزه انتشار کتاب و ادبیات مربوط بود. اما طبق شواهد و اتفاقات یک‌ساله اخیر، بخش فرهنگی این دولت، دست‌کم در حوزه نشر کتاب و البته مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر، هنوز نتوانسته استراتژی محکم و مشخصی در قبال رفع مهم‌ترین چالش‌های حوزه فرهنگی از جمله حوزه انتشار کتاب و ادبیات اتخاذ و به آن عمل کند.

 

 

به گزارش ایران آنلاین(اُنا) به نقل از ایسنا، پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری، دولت یازدهم به تبع شعارهای اصلاحی که در دیگر حوزه‌ها مثل سیاست خارجی و اقتصاد داشت، در حوزه فرهنگی هم مواضعی اتخاذ کرد که به افزایش امید در بین اهل فرهنگ، قلم، کتاب و ادبیات انجامید. رویکرد اصلاحی وزیر و مدیران جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و ادبیات از بحث برداشتن نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ و برداشتن ممیزی پیش از چاپ و سپردن آن به ناشران آغاز شد و به مسائلی مانند لزوم حمایت از جایزه‌های خصوصی که در چند سال گذشته به دلیل فشارهای گوناگون تعطیل شده بودند، رسید.

 

حالا پس از گذشت ربع عمر دولت یازدهم و در یک‌سالگی آن، با توجه به شعارهای مطرح‌شده، چند پرسش در این زمینه می‌توان مطرح کرد. نخست این‌که شعارهای مطرح‌شده در قبل و بعد از انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری در حوزه فرهنگی چقدر عملی شده است و دوم این‌که اساسا این شعارها حداقل در شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما چقدر امکان عملی شدن داشته یا دارند؟

 

در واکاوی برخی از این شعارها و به طور مشخص برای روشن کردن استراتژی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عملی کردن این شعارها در حوزه کتاب و نشر، کافی است به چند موضوع و بحث مهم بپردازیم که از پیش و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد؛ تا نسبت عملی شدن این شعارها به دست آید.

 

بی‌شک یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در دوره جدید مدیریت فرهنگی وزارت فرهنگ یا وزارت ارشاد، بحث امنیتی بودن فضای فرهنگی و تأثیر نهادهای سایه در حوزه فرهنگ است؛ موضوعی که سال‌هاست دغدغه اهالی فرهنگ، بویژه نویسندگان و مؤلفان، بوده و هنوز هم هست. موضوعی که اگر نگوییم جلوتر، آن را حداقل موازی و هم‌عرض ممیزی و سانسور، از چالش‌های جدی و بنیادی اهل فرهنگ می‌توان تلقی کرد. آن‌چنان‌که که خود سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همان آغاز مسؤولیتش در معاونت فرهنگی، بر وجود و تأثیر ساختارهای در سایه و نهادهای امنیتی بر فضای فرهنگ، بخصوص ادبیات و کتاب، صحه گذاشت. البته او در این زمینه اعتماد و گفت‌وگو را ابزاری برای تغییر تدریجی ساختارهای رسمی و ساختارهای سایه برای برچیده شدن نگاه امنیتی در حوزه فرهنگ‌ دانست و این‌گونه اعلام موضع کرد: «نهاد حافظ امنیت در کشور باید تعریف مشخص خودش را پیدا کند تا مجموعه‌های مختلف نتوانند با عنوان حفظ امنیت، به حیطه فرهنگ وارد شوند». به تعبیر او، داشتن تعریف از نهاد حافظ امنیت به این معناست ‌که مسؤولیت حیطه امنیت یک مسؤولیت تعریف‌شده در نهادهای سیاسی و اجتماعی ما باشد تا با اعتماد و گفت‌وگو و مشخص شدن تعریف مشکلات حوزه فرهنگ از سر راه برداشته ‌شوند.

 

با این حال و پس از گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم هنوز خیلی مشخص نیست مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید چه گام‌هایی برای لغو یا تعدیل نگاه امنیتی حاکم بر حوزه فرهنگ برداشته‌اند، یا سوای نتیجه، اگر هم در این حوزه تا به حال تلاش‌هایی صورت گرفته، هنوز اطلاع‌رسانی روشنی در این زمینه نشده است تا برآیندی از این عملکرد به دست تعقیب‌کنندگان این وضعیت برسد. همچنین هنوز اتفاقات مشخصی که در این حوزه روشن‌کننده میزان تغییرات نسبت به دوره گذشته باشد، رخ نداده است تا دولت جدید بتواند آن را نتیجه گفت‌وگو و درنهایت، حرکت به سمت برداشتن نگاه امنیتی از حوزه فرهنگ تلقی کند؛ تا با تحلیل و بررسی آن‌ها بتوان نموداری از عملکرد و حرکت دولت در این حوزه ترسیم کرد.

 

برای اثبات این مدعا، تنها چند مثال کافی است تا نشان دهد در طول یک سال گذشته حوزه فرهنگ مثل گذشته در راستای خواست همان جریان‌ بولتن‌ساز و دلواپس و در ادامه همان نگاه امنیتی گذشته عمل کرده و مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در یک سال اخیر را همان جریان‌ها مدیریت کرده‌اند. نمونه تأثیرگذاری و تداوم این نگاه را در ماجرای تغییر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، اظهار نظر معاون فرهنگی و اجتماعی یک نهاد نظامی نسبت به خبر انتشار رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادی و منتشر نشدن این کتاب که گویی به پاشنه آشیل وضعیت اداره کتاب بدل شده است، مشخص نبودن دلیل مجوز نگرفتن برخی کتاب‌ها و در تعلیق بودن تعدادی از ناشران می‌توان دید.

 

در این زمینه اگر بخواهیم به نمونه‌های دیگری اشاره کنیم، به اعلام موضع گروه‌های فشار یا همان جریان بولتن‌ساز با همراهی برخی رسانه‌ها و شبه‌رسانه‌ها ازجمله یک برنامه خبری خاص در صدا و سیما، در جریان جشنواره شعر فجر می‌توان اشاره کرد که درنهایت، به پس گرفتن دعوت از یدالله رؤیایی برای حضور در جشنواره شعر فجر انجامید که نشان‌دهنده سطح و میزان تأثیرگذاری این گروه‌ها و اعمال نظر و خواست آن‌ها در مهم‌ترین موضوعات فرهنگی در حوزه کتاب و ادبیات است. هرچند در مورد اخیر و با تجلیل از یک عمر فعالیت شعری یدالله رؤیایی در هشتمین دوره جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» بار دیگر ثابت شد نهادهای دولتی در زمینه فرهنگ نسبت به بخش غیررسمی جامعه کم‌توان‌ترند. بررسی این رویدادها نشان می‌دهد با گذشت یک سال از فعالیت دولت جدید، این گفتمان هنوز نتوانسته استراتژی تعریف‌شده‌ای برای کاهش نگاه امنیتی و تأثیر جریان بولتن‌ساز در حوزه فرهنگ طرح‌ریزی کند.

 

در همین راستا و برای روشن‌تر شدن موضوع، بد نیست به اشاره‌های سیدعباس صالحی به وجود جریان بولتن‌ساز و تأثیرگذاری آن‌ها در طول چند دهه اخیر بر روی فضای فرهنگی نگاهی بیاندازیم تا با این چند اتفاق در حوزه فرهنگی به این نقطه نظر برسیم که این جریان‌ها هم‌عرض و در راستای نگاه امنیتی و سانسوری هستند که در حال مدیریت جریان‌های مهم و ریشه‌دار فرهنگی کشورند. وگرنه معاونت فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتوانند در زمینه کاهش نگاه امنیتی و تاثیر ساختارهای در سایه و جریان‌های بولتن‌ساز در مواقع لازم به روشنی اعلام موضع و بر موضع خود پافشاری کنند، نه این‌که تحت تأثیر این فشارها، از مواضع خود کوتاه بیایند یا این‌که به کلی آن‌ها را انکار کنند.

 

فرزاد گمار، خبرنگار ایسنا



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


دولت ادبیات سیدعباس صالحی فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 ویژه نامه روز شعر و ادب فارسی  [ جمعه، 27 شهريور ماه، 1394 ] 1581 مشاهده
 قلم شکسته - قسمت هفتم - تفکر شکسته  [ يكشنبه، 17 تير ماه، 1397 ] 496 مشاهده
 زنی که هیچ‌گاه خطا نکرد  [ يكشنبه، 5 خرداد ماه، 1392 ] 1131 مشاهده
 چشمه های طاق بستان کرمانشاه خشک شد  [ دوشنبه، 22 تير ماه، 1394 ] 2107 مشاهده
 تشریح جزئیات جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان  [ سه شنبه، 23 شهريور ماه، 1395 ] 622 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب