امروز:  شنبه، 2 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 5888      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 30 شهريور ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: ریزگردها سالیان سال است که مهمان ناخوانده شهرهای مرزی کشورمان هستند و زندگی را برای مردمان این منطقه مختل کرده‌اند و اینک با حدس و گمان درباره آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم همراه شده است.



سوغات پر دردسرهمسایه برای مرزنشینان کشور

به گزارش ایران آنلاین(اُنا)، در 15 سال اخیر با هجوم ریزگردها از کشورهای منطقه به به سمت شهرهای مرزی کشور از جمله شهرهای اهواز، آبادان، سقز، بانه، قصر شیرین و بسیاری شهرهای دیگر مواجه شده‌ایم؛  این در حالی است که عملا اقدام موثر و مفیدی از سوی دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از شدت گرفتن این مسئله صورت نگرفته  است.

ریزگرد پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات گرد و غبار با آلاینده‌های شهری به وجود می‌آید و این ترکیب برای بیماران تنفسی بسیار مضر است. اما این پدیده که به تازگی در کشورمان شایع شده است داستان دیگری دارد.

منشاء اصلی گرد و غبار  در ایران کویرها و باتلاق‌های در حال خشک ‌شدن عراق است. درگذشته 3 کشور ایران، عراق و عربستان به‌صورت مشترک هزینه‌های مالش پاشی این اراضی را تأمین و تمام اراضی در فصل خاصی از سال مالش پاشی می‌شد.

مالش ماده چسبنده گرفته شده از مواد نفتی است که برای تثبیت شن‌های روان در اراضی بیابانی استفاده می‌شود.

تأثیر ورود ذرات گرد و غبار بر بدن انسان

در دراز مدت، ذرات ریز چند میکرونی گرد و غبار که وارد دستگاه تنفسی و خون شده، در جدار عروق رسوب کرده و با ایجاد التهاب، شرایط را برای بروز آترواسکلروز (تصلب شرایین) و تنگی عروق فراهم می‌کند.

گرد و غبار موجود در هوا اگر توأم با آلودگی هوا باشد ضرر زیادی برای شهروندان دارد. اگر چه گرد و غبار مستقیماً وارد سیستم تنفسی نمی‌شود اما برخی افراد از جمله سالخوردگان، خردسالان و مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی که قدرت تحمل این وضعیت را ندارند، بیش از همه در معرض آسیب هستند.

در این باره قادری ، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: عامل اصلی بیش از 90 درصد از گرد و غبارهای کردستان دشت‌های عراق است.

گرد و غبار در ده‌های اخیر معضلی بوده که شهروندان شهرهای مرزی را درگیر کرده است این در حالی است که بحث آلوده بودن این ریزگردها به مواد رادیو اکتیو (اورانیوم) این دغدغه را دوچندان کرده است.

اظهار بی‌اطلاعی رئیس سازمان محیط زیست درباره ریزگردهای آغشته به اورانیوم

در سال 91 دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهرهای جنوبی کشور بر ضرورت توجه محیط زیست برای کنترل ریزگردهای حاوی اورانیوم تاکید کردند.

سید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در این زمینه اظهار کرده که در زمین‌های عراق اورانیوم ضعیف شده وجود دارد و ورود آن‌ها به کشور تبعات خطرناکی خواهد داشت اما متأسفانه سازمان محیط زیست تاکنون هیچ اقدامی برای مقابله با این مشکل انجام نداده است.

همچنین سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز تصریح کرده چند مورد زاد و ولد کودکان فلج بر اثر آلودگی‌های گرد و خاک و اورانیوم ضعیف شده موجود در عراق در استان خوزستان وجود داشته است.

این در حالی است که معصومه ابتکار  درباره آغشته بودن ریزگردها در شهرهای جنوبی کشور به اورانیوم، ضمن ابراز بی اطلاعی از این امر،  اظهار داشت: تاکنون در این باره گزارشی به سازمان محیط زیست کشور ارائه نشده است.

نباید درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم صورت مسئله را پاک کنیم

اصغر محمدی فاضل رئیس دانشگاه محیط زیست با بیان اینکه نباید با چندبار آزمون درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در شهرهای جنوبی کشور، صورت مسئله را پاک کنیم، گفت: در صورت اثبات وجود اورانیوم در ریزگردها نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی اظهار داشت: موضوع احتمال آغشته بودن گرد و غباری که سوغات کشورهای همسایه برای ایران است به اورانیوم موضوع تازه‌ای نیست و در صورت اثبات به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

رئیس دانشگاه محیط زیست ادامه داد: با توجه به اینکه گرد و غباری که وارد شهرهای مرزی کشور می‌شود با منشاء یا با عبور از عراق وارد کشور می‌شود، بنابراین طبیعی است که جامعه نگرانی دارد چون شواهد متعددی وجود دارد که اورانیوم ضعیف شده توسط کشورهای غربی در خاک عراق استفاده شده است.

وی افزود: در این باره مطالعات متعددی صورت گرفته است و در یکی از این مطالعات که اوائل سپتامبر 2011 توسط موسسه بهداشت ملی آمریکا منتشر شده درمورد باقیمانده مواد رادیواکتیو در موی سر افراد در منطقه فلوجه عراق و اثرات سوء آن بر سلامت مردم اظهار نگرانی جدی شده بود.

ضرورت اقدام ضربتی برای جلوگیری از ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به کشور/ محیط زیست مسئول اصلی است

همچنین کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه باید به شکل ضربتی از ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به شهرهای جنوبی کشور جلوگیری شود، گفت: سازمان محیط زیست در راستای پیشبرد این مهم مسئولیت اصلی را بر عهده دارد.

وی اظهار داشت: طی سال‌های گذشته اطلاعاتی درباره ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به کشور از سمت عراق به فراکسیون محیط زیست خانه ملت ارائه شده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه از ریزگردهای آغشته به اورانیوم به عنوان پدیده‌ای شوم یاد کرد که آثار زیان باری را در تمام مناطق واقع در نیمه غربی کشور به بار می‌آورد.

وی ادامه داد: آثار شوم و زیان‌بار ناشی از پدیده ریزگردها بر عده‌ زیادی از انسان‌ها به خصوص سالمندان، سالخوردگان، افراد ناتوان و اطفال موجب شد تا این مهم را به طور جدی پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این پدیده با جان انسان‌ها در ارتباط مستقیم است بر همین اساس باید گفت چنانچه ریزگردهای آغشته با اورانیوم به ایران شیوع پیدا کرده است باید به شکل ضربتی برای جلوگیری از ادامه‌دار بودن آن، اقدام شود.

نگرانی درباره ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در کشور، منطقی است

غلامحسین موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه منشأ بخش عمده‌ای از ریزگردهای شهرهای جنوبی، کشور عراق است، گفت: نگرانی درباره وجود ریزگردهای آغشته به اورانیوم در کشور، منطقی است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بدون شک این مسئله در جلسه‌‌های آتی فراکسیون محیط زیست خانه ملت مطرح می‌شود، افزود: البته باید گفت که تاکنون هیچگونه گزارش موثق و رسمی از سوی ادارات و مردم در این باره به مجلس ارائه نشده است.

سازمان انرژی اتمی باید آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم را بررسی کند

در ادامه یوسف رشیدی رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان محیط زیست گفت:‌ درباره وجود ریزگردهای آغشته با اورانیوم نمی‌توان با حدس و گمان اظهار نظر کرد و باید سازمان انرژی اتمی بررسی‌های خود را در این باره افزایش دهد.

شهرهای جنوبی کشور سالیان سال است که متاثر از بروز پدیده ریزگرد هستند به‌طوری‌که زندگی شهروندان در این مناطق را با مختل روبرو کرده است؛ در این میان خطر آغشته بودن ریزگردها به اورانیوم با درشت‌نمایی این دانه‌های ریز همراه شده است.

پیگیری این امر می‌تواند وظیفه یکایک سازمان‌های مسئول و متولی باشد و از آنجایی که این امر با سلامت و جان شهروندان به خصوص در مناطق مرزی کشور که شاید صدای آنها به آسانی به گوش مسئولان نرسد،در ارتباط بوده از اهمیت زیادی برخورد است.

لازم است که سازمان‌های متولی در درجه اول توپ را به زمین یکدیگر پرتاب نکنند و با تعامل باهم پاسخی شفاف درباره این امر ارائه دهند تا جای هیچگونه حدس و گمانی در این باره باقی نماند.

گزارش از معصومه قلباربند



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


گردوغبار اروانیوم ایران اُنا   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 دشمن، جوانان را نشانه گرفته است  [ جمعه، 24 ارديبهشت ماه، 1395 ] 606 مشاهده
 مهم‌ترین علایم بیماری سنگ کلیه چیست؟  [ پنجشنبه، 10 بهمن ماه، 1392 ] 1089 مشاهده
 زلزله بار دیگر شهر حسینیه را لرزاند  [ دوشنبه، 23 تير ماه، 1393 ] 1490 مشاهده
 بازداشت قاتل سریالی زنان در بوشهر  [ چهارشنبه، 30 بهمن ماه، 1392 ] 1230 مشاهده
 استاندار خوزستان: اعتراض مردم پیگیری می شود  [ شنبه، 26 بهمن ماه، 1392 ] 1027 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب