تهران - ایران اُنا: واژه "حجاب"را باید از دو منظر عام (لغت شناسی) و خاص (از منظرقرآن) معنایابی کنیم. زیرا کالبد شکافی معنای حجاب، فهم ارزنده ای را در اختیار ما قرار می دهد تا از اشتباهات مهلک در این عرصه مصون بمانیم. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6030
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 14 مهر ماه، 1393 -
03:30
ایران اُنا - عزیز اله احمدی: در آغاز بهتر است به ذکر دو نکته ی مهم اشاره داشت. نخست ابن که واژه "حجاب" با وجود قلتِ معنای تحت الفظی اش، دارای گستردگی بسیاری در میان آراء و مباحث عرفی و شرعی است. این که حجاب شرعی (که در این جا بیشتر منظور بحث مربوط به زنان است) به لحاظ اندازه، یامیزان پوشش بدن چیست؟ یا به چه میزان باید باشد ما را برآن می دارد تا به برخی نظرگاه های شرعی فقها نظری بیفکنیم و به صورت فهرست وار به آنها در ذیل اشاره کنیم :
1- پوشاندن شرمگاه(یا به فرموده ی قرآن کریم، فروجهم) اگر سر صعودی "حجاب" را بر همین منوال ادامه دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که بالاخره بهترین ستر، و حجاب برای زن همان است که اساساً بگوییم بهتر است خانه نشین باشد تا این که برای حضور در اجتماع خود را ملزم به رعایت مشقت های حجابی این چنینی نماید!. شاید نقل مکرر حدیثی از پیامبر اعظم (ص) به هنگام معراج، مبنی بر مشاهده آویزان شدن زنانی که موهای خود دربرابر نامحرمان نپوشانده اند(بحارالانوار ج 103 ص 245 )، تایید و توجیهی برای چنین نظرگاه هایی توسط برخی اندیشمندان دینی باشد. نکته دوم این است که بگوییم امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم، علم و دانسته های دینی دیگر از انحصاری بودن، به در آمده است که البته این واقعیت از یک نظر، دارای وجهی مثبت است و آن این که باب اجتهادهای متعدد در فهم آموزه های دینی را باز می گذارد و در نتیجه، به رشد و گسترش اندیشه های دینی درجامعه کمک می کند و حتی در بسیاری از موارد فهم علوم و دانسته های دینی را همگانی خواهدکرد. اما در وجهی منفی، این خطر را هم در ذات خود به شکل پنهانی نگه داشته است که ممکن است چنین اجتهادات و دانسته ها، آمیخته با نوعی کم عمقی و سطحی نگری مواجه گردند. با آگاهی نسبت به چنین واقعیتی، در آغاز بهتراست نخست واژه "حجاب"را از دو منظر عام (لغت شناسی) و خاص (از منظرقرآن) معنایابی کنیم. زیرا کالبد شکافی معنای حجاب، فهم ارزنده ای را در اختیار ما قرارمی دهد تا از اشتباهات مهلک در این عرصه مصون بمانیم. "حجاب"در علم لغت شناسی، پرده یا نقابی که زنان چهره خود ر ابا آن می پوشانند معنا کرده اند و در موارد دیگری آن با، برقع، روگیری، حیا، شرم نیز مترادف دانسته شده است. البته "حَجب" به معنای "پوشانیدن و منع کردن" است و به نظر نمی رسد این کلمه با واژه ی "حُجب"به معنای "شرم وحیا" یکی باشد. بنابراین"حجاب" بیشتر به همان معنای "پرده وحایل"نزدیکتراست تا حیا. زیرا در زبان عربی ما با کلمات و ترکیباتی مواجه هستیم که بیشتر همان معنای "پرده" از آن مستفاد می شود. مانند:
"حجاب البیت"، به معنای پرده ی کعبه ( حاجب درگاه تو منع نداند که چیست *** هر که رود گو برو هر که رسد گو بیا )"فیض" معناشناسی حجاب درآیات الهی برای فهم معنای واژه "حجاب" در قرآن ضرورت دارد این واژه را در متن تمام آیات الهی مورد بررسی قرار دهیم تا پیش زمینه مهمی در فهم آن را برای ما فراهم آورد. بطور کلی "حجاب" در آیات سوره های مختلفی از قرآن آمده که ما به آن آنها در ذیل اشاره می کنیم. 1- وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا(الاسراء/ 45) معنا: هنگامى كه تو به تلاوت قرآن مىپردازى ميان تو و كسانى كه به سراى آخرت ايمان ندارند پردهاى پوشيده قرار مىدهيم 2- وَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَ عَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ وَ نَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَ هُمْ يَطْمَعُونَ(اعراف/46 ) معنا: ميان بهشتيان و دوزخيان حائلى است و بر بالاى آن مردمى هستند كه همه خلائق را به سيما و رخسارشان مى شناسند، و اهل بهشت را ندا دهند كه سلام بر شما، اينان به بهشت در نيامده اند اما طمع آن را دارند. در"تفسیرنور" آمده است: مراد از «حجاب» در اين آيه، شايد همان ديوارى باشد كه در آيه 13 سوره ى "حديد" مىخوانيم كه ميان بهشتيان و دوزخيان ديوارى زده مىشود كه سمت بيرونى آن، عذاب و قسمت درونىاش رحمت است. «فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرّحمة و ظاهره من قبله العذاب." 3- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ (احزاب/53) معنا: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، داخل اتاقهاى پيامبر مشويد، مگر آنكه براى [خوردنِ] طعامى به شما اجازه داده شود، [آن هم] بىآنكه در انتظار پختهشدن آن باشيد ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد، و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بىآنكه سرگرم سخنى گرديد. اين [رفتارِ] شما پيامبر را مىرنجاند و [لى] از شما شرم مىدارد، و حال آنكه خدا از حق [گويى] شرم نمىكند، و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزهتر است... 4- فَقالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ عَنْ ذِکْرِ رَبِّی حَتَّى تَوارَتْ بِالْحِجابِ(سوره ص/32 ) معنا: من دوستی اين اسبان را بر ياد پروردگارم بگزيدم تا آفتاب در پرده ی غروب پوشيده شد( یا این که من علاقه اسبان نيك را بر ياد خدا ترجيح دادم تا خورشيد غروب كرد.) 5- وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِن بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ( فصلت/5) معنا: دلهای ما از آنچه ما را بدان دعوت می کنی در پرده است و، گوشهامان سنگين است و ميان ما و تو حجابی است تو به کار خود پرداز و ما نيز به کار خود می پردازيم. 6- وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّـهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ(شوری/51 ) معنا: هيچ بشری را نرسد که خدا جز به وحی يا از آن سوی پرده ، با او سخن گويد يا فرشته ای می فرستد تا به فرمان او هر چه بخواهد به او وحی کند اوبلند پايه و حکيم است 7- فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا( مریم/17) معنا: ميان خود و آنان پرده ای کشيد و ما روح خود را نزدش فرستاديم و چون ، انسانی تمام بر او نمودار شد تا اینجا مشخص شد در آیات الهی حجاب با واژه هایی چون پنهان شدن، پرده ، حائل، پوشش معناشده است و در هیچکدام از آیات از حجاب به معنای پوششی خاص برای زنان اثری دیده نمی شود. *معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : آسیب های اجتماعی - موارد [ شنبه، 24 آبان ماه، 1393 ] 1921 مشاهده
نظریه پردازی - قسمت نوزدهم - موانع [ سه شنبه، 15 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2224 مشاهده
ایران اُنا بررسی کرد: دانشگاه -1- دانشجو کیست [ سه شنبه، 3 آذر ماه، 1394 ] 1834 مشاهده
انقلاب اسلامی ایران -20- علم شناسی انقلاب [ سه شنبه، 4 اسفند ماه، 1394 ] 1030 مشاهده
درد بی درمان - قسمت اول - مقدمه [ سه شنبه، 19 بهمن ماه، 1395 ] 759 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|