امروز:  شنبه، 3 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6048      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 15 مهر ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: به گفته ی محققان ، زن در دوره هخامنشیان در تمامی زمینه ها بطور برابر نسبت به مردان در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته است./ اگر بخواهیم با معیار امروزی در مورد زنان دوره اشکانیان سخنی بگوییم باید عرض کرد  که از نظر پوشش رعایت کاملی ازحجاب داشته اند.



زن و حقوق 2 - جایگاه زن در ایران باستان

عزیزاله احمدی - مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا:

زن در تمدن عیلام

نشان دادن تصویر زن در تمدن عیلامیها از این نظر اهمیت دارد که ایرانی ها بخش اعظم تمدن و فرهنگ خود را مدیون آنان هستند. در اندیشه ی عیلامیها زن جایگاه رفیعی داشت. از همین رو "اصل مادینه هستی" کانون و محور عمده فرهنگ و تمدن آنها بوده و در اندیشه ی مذهبی آنان "خدایان مادینه" در زمره خدایان اصلی به شمارمی رفته اند.

در موردجایگاه زن در دوران های اولیه می توان دو نوع ازدواج را مورد بررسی قرار داد. در آن زمان "ازدواج" نوعی "زناشویی سرخانه ای" بوده است با رجوع به گفته های "ویل دورانت،1365،ص41 این رسم به این طریق  بوده که مرد، قبیله ی خود را ترک و به قبیله ی خانواده ی زن می پیوست و برای او یا با او برای خدمت به والدین زن کار می کرده است.

نتیجه طبیعی چنین زناشویی نگاه داشتن نسبت فرزند از جانب مادر و طبعاً تعلق ارث از طریق مادر به فرزندان بوده است. بااین توصیف می توان گفت قدمت استیلای زن بر مرد و حتی اجتماع بسیار طولانی تراز دوره  استیلای مردان بر زنان جامعه است.

در اسناد اولیه ایلامی ها به کرار با نام های مادر، خواهر یا دختر شاه برمی خوریم و بر اساس مدارک موجود تاریخی، موروثی بودن و جلوس برتاج و تخت ، بر پایه مادر تباری استوار بوده است.

بنابراین می بینیم حتی در حوزه تفکری حقوقی آنان، زن همواره جایگاه انسانی خود را داشته و هیچگاه به نام "فرودست" در هیچ گونه دعاوی قضایی مورد خطاب قرار نگرفته است.

زن در دوره هخامنشی

به گفته ی محققان ، زن در این دوره نیز در تمامی زمینه ها بطور برابر نسبت به مردان در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته است.

دستیابی زن به بالاترین مرحله از علوم دینی آن زمان به نام "زوت" نشان از جایگاه زن در فراگیری علوم و دانسته های دینی است.

زنان این دوره در دریافت سهم ارث با مرد  دارای حقوق برابر بود زیرا بر اساس متون دینی اوستا تحقیر یا کوچک شمردن زن کرداری ناشایست تلقی می شد.

وقتی بر اساس مقایسه با تمدن های هم عصر، هخامنشیان را با مصریان مقایسه می کنیم ، می بینیم بر خلاف آن تمدن ها از نقش زنان برای تزیینات آثار خود استفاده نمی کرده اند به این معنی که دراین دوره ایرانیان به دلیل قداستی که برای زن قائل بودندهیچگاه  اززن برای  تصاویریانقوش خود استفاده ی ابزاری نمی گردند.

به هرحال باروی کار آمدن کوررش و وضع قوانین جدید وضعیت زنان ثبات بیشتری پیداکرد برای مثال مشهورترین نمونه ی تساوی حقوق زنان و مردان در ایران باستان ، اجازه انتقال سلطنت از پادشاه به دختر بود.

زن در دوره سلوکیان

با شکست هخامنشیان و تسلط یونانیان (سلوکیان) بر ایران وضع اجتماعی زنان ایرانی متغیر شدو شیبی نزولی به خود گرفت.

علت این قوس نزولی این بود که به همراه سلوکیان (حکومت جانشینان اسکندربرایران که حدود 73 سال به طول انجامید ) ، زنان و دختران زیادی از یونان به ایران آورده شدند.

چون این زنان بنابه رسم یونان آن زمان از حقوقی مساوی با مردان برخوردار نبودند بنابراین بر اثر مراودات با ایرانیان این رسم سرنوشت زنان ایرانی را به شدت از خود متاثر ساخت.

یکی از این معضلات عاشق شدن مردان ایرانی با این زنان و دختران یونانی بود که به طور قطع از استحکام بنیان خانواده در آن روز کاسته بود ."برخی از این زنان به صورت عقد مهلت دار بامردان ایرانی به سر می بردند و برخی دیگر نیز با روابط آزاد بامردان ایرانی حشر و نشرداشتند."(حسین نیا،1390،روزنامه جام جم،شماره 68).

این وضع تاثیرات خود را که ناشی از نفوذ یونانی ما بی مربوط به این دوره بود در دوره بعد از خود یعنی اشکانیان گذاشت که در ذیل به گوشه ای از آن اشاره خواهد شد.

زن در دوره اشکانیان

با انقراض حکومت 73ساله ی سلوکیان یونانی، اشکانیان در حدودسال 250 ق.م تاسیس شد در این دوره مقام "مادرشاهی" یا اصل مقام "اسطوره ای-الهی" زن  همچنان ادامه داشت.

برخی از پرستشگاه ها و معابدی که برای مثال به نام "آناهیتا" و به زبان عیلامیها "نانایا" نام داشت هنوز بر پابود که نشان از احترام و حرمت به شخصیت زن در این دوره داشت.

با این اوصاف تعدد زوجات به غیر از داشتن "زن اصلی " یعنی ملکه نه تنها میان سلاطین بلکه سایر شخصیت های کشوری ، به تناسب ثروت ، مقام و بزرگی آنان وجود داشته است.

این زنان که غالباً از زنهای زیبای خارجی تشکیل می یافت باعث می شد که زنان ایرانی برای عدم مقایسه میان آنان با زنان خارجی ترجیح می دادند هر چه بیشتر درخانه باشند تا در خارج از آن، به همین دلیل است که اکثر مورخان از شاهان اشکانی و یزرگان آن دوره به عنوان "مستور نگاه داران زن" یادکرده اند.

نکته این که اگرچه تا حدودی این عنوان صحیح تلقی می شود اما واضح است که این رسمی عام نمی توانست باشد.

به عبارت دیگراین شیوه ، رسم طبقه ی حاکمان و اشراف و بزرگان بوده است. زیرا بر اساس شواهد تاریخی زنان عادی و عامی جامعه الزاماً دارای همان آزادی های خاص دوره های قبل ازاشکانیان در زمینه های تولیدی، اقتصادی و اجتماعی بوده اند.

دراین دوره ازدواج ها برخلاف میل زنان رایج بود که البته معمولاً سیاسی بوده و فرجام شومی برای زنان به همراه داشته است.

به گونه ای که آنان می بایست سالهای عمر خود را، حتی بدون رضایت قلبی در حرمسراها با انواع مشکلات سپری کنند و چنانچه روزی قدرت حاکمان رو به زوال یا احیاناً شکست می گذاشت برای این که آنان به دست دشمن نیفتند به صورت دسته جمعی کشته می شدند.

نکته ی قابل توجه این که ازدواج با محارم که بر اثر نفوذ فرهنگ یونانیان در میان ایرانیان البته شاهان وبزرگان معمول بود در این دوره تا حد منسوخ شدن پیش رفت اما با ظهور نظام فئودالی که در حال گسترش بود موقعیت زن متناسب با این وضع همانند زمین، و دیگر کالاها به مرور درحوزه احتیاجات مرد قرار گرفت به گونه ای که دختران در آستانه ازدواج، اول به خانه ی خان و کدخدا می رفتند و باکسب اجازه ، اقدام به ازدواج می نمودند.

به هرحال براساس  نظر مورخان مقام زن نزد اشکانیان بسیار پست تر از "مادها" و "پارسها"بوده است.

اما اگربخواهیم با معیار امروزی در مورد زنان دوره اشکانیان سخنی بگوییم باید عرض کرد  که از نظر پوشش رعایت کاملی ازحجاب داشته اند.

آنان قباهایی تا زانو و شنلی بر سر به همراه نقابی که آن رابه پشت سر می گذاشتند، می پوشیدند. این وضع پوشش نشان می دهدکه برهنگی یا نمایاندن بدن زنان به هیچ وجه مرسوم جامعه ی ایرانیان آن دوره نبوده است.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


زن ایران باستان حقوق حجاب پوشش ایران اُنا   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 نظریه پردازی - قسمت نوزدهم - موانع  [ سه شنبه، 15 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2224 مشاهده
 آسیب های اجتماعی - پیشگیری  [ چهارشنبه، 1 بهمن ماه، 1393 ] 1836 مشاهده
 نظریه پردازی - قسمت شانزدهم - نگرش ها  [ چهارشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1394 ] 2463 مشاهده
 آسیب های اجتماعی - مبارزه  [ دوشنبه، 13 بهمن ماه، 1393 ] 1859 مشاهده
 درد دل های تربیتی - بخش یازدهم - شخصیت ها  [ چهارشنبه، 9 مهر ماه، 1393 ] 1469 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب