تهران - ایران اُنا: رفتارهای غیر انسانی فراوان به چشم می خورد.فقر و بی خانمانی بیداد می کند و ارامش درونی جامعه به هم می خورد.در اینجاست که ادمی به فکر علت یابی می افتد و دلایل ان را جویا می شود. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6073
ارسال شده در مورخه : چهارشنبه، 16 مهر ماه، 1393 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: تشکیل جوامع برای اسایش و ارامش انسان ها است.نیازی که برای همه اساسی و بنیانی بوده و تلاش ها برای گسترش ان نیز با همین دید انجام می گیرد.بنابراین انسان، ناتوان در زندگی کردن فردی است.در عین حال می خواهد با جمع نیز به موفقیت هایی دست یابد.عدم دردو رنج خود نوعی توفیق در این راستاست.اگر توفیقاتی که انسان در انتظار ان هاست دست نیافتنی باشند، دلایل و بر هان های متعددی را پیش روی می گذارند. حرکت درست جامعه به سمت پیشرفت و رساندن انسان به ارامش و اسایش،نشان از نوعی موفقیت در ان است.این حرکت برای همه میمون و ادامه ی ان ارزوی همه ی ادم هایی است که در ان زندگی می کنند.جامعه ای که در ان صلح و صفا وجود دارد، جمعی که در ان همکاری و صمیمیت حرف اول را می زند، اجتماعی که در ان امنیت رفت و امد وجود دارد، مجتمعی که در ان فقر و نا توانی های مالی متصور نیست، همان جامعه ی ایده ال است. داشتن جوامع سالم بدون شک کاری در جهت انسان زیستی است.ادمیت در ان نماد کامل دارد.همدلی و دلسوزی برای یکدیگر راه و روش زندگی است و بدین طریق اسایش امروز و فردا مورد انتظار است اما گاه چنین اتفاقی روی نمی دهد.ارامش در بعضی از جوامع تبدیل به ارزوی دست نیافتنی می گردد و ادم های یک جامعه با ترس و لرز از خانه های خود خارج می شوند. رفتارهای غیر انسانی فراوان به چشم می خورد.فقر و بی خانمانی بیداد می کند و ارامش درونی جامعه به هم می خورد.در اینجاست که ادمی به فکر علت یابی می افتد و دلایل ان را جویا می شود.ان ها از خود می پرسند که حرکت کند جامعه برای چیست.شناخت دلایل و علت ها و ریشه های این موانع برای ان ها دارای اهمیت می شود.عوامل مانع ساز در حرکات جامعه کدامند؟ شناخت اسیب های اجتماعی برای تمامی انسان ها لازم و ضروری است زیرا جامعه متمایل نیست که با ترس زندگی نماید.باید اعمالی را که منجر به دست نیافتن به نتایج مطلوب می گردد شناسایی کرد.اسیب های اجتماعی دارای ضرر و زیان هستند.شناسایی ان ها کمکی در جهت جلوگیری از زیان هاست. اسیب های اجتماعی تخریب بخش هایی از جنبه های انسانی را هدف قرار می دهد.ان ها با اعمال مخصوص انسانیت را به چالش می کشانند.اعمالی که اگر فردی هم باشند و تصور شود که تنها به شخص لطمه می زنند را هم باید جزئی از تمامی جامعه دانست.اهمیت ان در شناخت برای ان است که در تاریکی نمی تواند هدف را مورد اصابت قرار داد. شناخت روشنایی می اورد.اگر اسیب های اجتماعی برای مردم شناسایی شوند، تصمیم جمعی برای مبارزه ی با ان خواهند گرفت و اگر انواعی از ان ها چندان مشخص در زیان دهی نمی باشند، معین می شوند.اسیب های اجتماعی از این نظر باید مورد توجه و اگاهی افراد قرار گیرند که موانع بزرگی را در پیشرفت ان ایجاد می کنند. همه باید به این نکته ی مهم و البته نه چندان نمایان توجه داشته باشند که عدم پیشرفت جوامع انسانی بدون دلیل نیست.گاه ان ها معین نمی شوند.نیازمند به تیزبینی هستند.شناخت ان ها مرحله ی اول توفیق جوامع محسوب می شود.شناخت به انسان راه و روش نشان می دهد.حرکت در مسیر درست ابتدایی ترین راه موفقیت می باشد. شناخت اسیب های اجتماعی نشان دهنده ی افق دید مثبت نسبت به پیشرفت های انسانی است بنابراین کسانی که در این رابطه فعالیت می نمایند به نوعی این افق را ترسیم می کنند.ان ها به دنبال سالم سازی جامعه ی انسانی هستند.می کوشند تا نا سالمی ها را بیابند و ان را تبدیل به محیطی ارام و قابل زندگی تبدیل نمایند. اهمیتی که اسیب شناسی اجتماعی می تواند ترسیم نماید همان خواسته ی اصلی انسان یعنی انسانیت و ترفیع جنبه های ادمیت است.بر این اساس که شناخت مقدمه ی اصلاحات می باشد و به دنبال ان عملیات سالم سازی صورت می گیرد لذا توصیه ی اهل علم بر این است تا با اسیب شناسی که خود دارای ویژگی های خاصی است، جامعه بتواند به ایده ال های خود دست یابد. شناخت اسیب های اجتماعی نوعی ریشه یابی هم محسوب می شود لذا اهمیت ان در از بین بردا اساسی مشکلات ناشی از ان است.البته شاید به طور مستقیم با هدف جامعه و اصلاح ان برای بهزیستس انجام گیرد اما شامل افراد هم می شود.بر این اساس شناخت اسیب های اجتماعی هم جنبه ی جمعی و هم فردی خواهد داشت. جامعه ی پیشرفته و البته مردمان ان همیشه در پی ان هستند تا همه چیز را اماده تحویل نگیرند. انها با نقد و بررسی های واقعی می کوشند تا موانع را بیابند و نسبت به اصلاح ان ها اقدام نمایند.طبیعی است که برای نقد،شناخت اولین و لازم ترین وسیله می باشد. شناخت اسیب های اجتماعی راه رابرای توسعه ی انسانی و ویژگی های ادمی باز می کند و می کوشد تا با بالا بردن اگاهی های افراد خود نسبت به مشکلات و موانع انسان ساز ،جامعه را به سمت صلح و صفا وارامش رهنمود سازد.دست یابی به نیازهایی که علت اصلی ایجاد جوامع شده است و احساسارامش و اسایشی که انسان ها خواستار ان هستند.زدودن زنگ های غیر انسانی از جامعه تنها با شناخت اسیب های اجتماعی امکان پذیر است.
فقر بی خانمانی آسیب های اجتماعی نقد
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : انقلاب اسلامی ایران -5- گروه شناسی انقلاب [ جمعه، 9 بهمن ماه، 1394 ] 1174 مشاهده
جامعه ی انسانی -8- تعقل انسانی [ پنجشنبه، 17 تير ماه، 1395 ] 2830 مشاهده
درد بی درمان - قسمت بیستم - لجاجت [ دوشنبه، 24 مهر ماه، 1396 ] 760 مشاهده
ویژه نامه اربعین: زندگی نامه ی امام حسین(ع) [ چهارشنبه، 11 آذر ماه، 1394 ] 1416 مشاهده
حجاب در ترازو - بخش هفتم [ چهارشنبه، 3 دي ماه، 1393 ] 1606 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|