امروز:  پنجشنبه، 6 ارديبهشت ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6090      ارسال شده در مورخه : جمعه، 18 مهر ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: آسیب های اجتماعی به جامعه زیان وارد می کنند، خسارت های فراوانی به مردم تحمیل می نمایند.باعث افت حرکت جامعه می شوند.نیازمند به شناختند.محتاج به رفع هستند و در نهایت نیازمند به عزم ملی می باشند.باید ان ها را از بین برد و برای این کار باید در جهت شناخت ان ها از کانال های درستش اقدام نمود.



آسیب های اجتماعی - منابع شناخت

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: آسیب شناسی اجتماعی یکی از فعالیت های مرتبط با موضوع اسیب های اجتماعی است.تمامی فعالیت هایی که برای شناخت ان ها انجام می گیرند را شامل می شود.از نظر تعریف هم به کلیه ی تلاش هایی که برای ریشه یابی و شناسایی اسیب ها صورت می گیرد را گویند.بنابراین فعالیت های متعددی به شکل های مختلف و از طرف افراد متفاوت و گاه ارگان ها و موسسات لازم می اید تا این شناخت جاصل گردد.

به طور یقین این شناخت باید دارای جهت و منظور باشد.شناختی که تنها به صورت یک گزارش ارائه باشد نمی تواند ان ها را ترمیم نماید.جامعه نیازمند به گزارش نیست بلکه محتاج به پیگیری های مناسب بعد از ان است.اسیب هایی که شناخته می شوند باید بتوانند علت ها را معرفی نمایند تا مصلحین و مسئولین مربوطه با ان ها برخورد منطقی نمایند.عدم پی گیری برابر با افزایش اسیب ها خواهند شد.

اسیب شناسی بدون شک امری لازم و ضروری است اما لازم تر از ان  شناخت هایی است که دارای اعتبار باشند.شناخت بدون پشتبانه ی علمی دارای ارزش نیست و به طور قطع نیز پی گیری هایی را به دنبال نخواهد داشت.یک نکته ی مهم دیگری هم در رابطه ی با اسیب شناسی مهم است که باید به ان توجه داشت.

مرکز جمع اوری شناخت چگونه ارگانی است.چه کسانی و با چه انگیزه هایی باید این کار را انجام بدهند.ویژگی های ان ها کدامند؟ بنابراین شناخت اسیب ها که امری لازم به نظر می رسد با مراکزی که باید برای این کار ایجاد شوند در ارتباط کامل هستند.عدم وجود چنین مراکزی در جوامع تنها باعث افزایش روزانه ان ها خواهند شد.

اعتبار مرکز شناخت یابی هم باید مورد توجه قرار گیرد.از کجا؟ به وسیله ی چه کسی؟ در چه موقعیتی؟ و در چه زمانی باید ان ها را به دست اورد؟بسیاری از کشورهای دنیا به این مهم عمل کرده اند و فعالان اسیب شناس اطلاعات خود را از طریق ان ها پی گیری می کنند.بدیهی است که حل مشکلات اجتماعی نیز دارای برنامه خواهند بود.

در هر صورت اسیب های اجتماعی به جامعه زیان وارد می کنند، خسارت های فراوانی به مردم تحمیل می نمایند.باعث افت حرکت جامعه می شوند.نیازمند به شناختند.محتاج به رفع هستند و در نهایت نیازمند به عزم ملی می باشند.باید ان ها را از بین برد و برای این کار باید در جهت شناخت ان ها از کانال های درستش اقدام نمود.

منابع شناخت اسیب های اجتماعی متفاوت و متعددند.پراکندگی ان ها کمکی به حل مسائل نمی کند.بنابراین باید رهبری واحدی برای انسجام و هماهنگی میان ان ها به وجود اورد.تمامی جوامع باید چنین باشند و در کشورهایی که فراوانی بیشتری دارند می بایست تلاش های منسجم تری انجام دهند.کسب اطلاعات از افراد و مراکز مورد اعتبار حداقل تلاشی است که باید انجام گیرد.

کسب شناخت در باره ی اسیب های اجتماعی به دو شکل قابل دسترسی است.اول مستقیم یا اطلاعات دست اول و دوم غیر مستقیم یا اطلاعات دست دوم.در مورد شیوه های کسب اگاهی و روش های متفاوت ان نیز باید توجه خاص داشت که این نکته نیازمند به بخش جداگانه ای است که باید به ان پرداخته شود.

الف:شناخت مستقیم یا دست اول، به کلیه ی شناخت هایی گفته می شوند که بدون واسطه و به شکل مستقیم کسب می شوند و افراد واسطه در انتقال ان نقشی ندارند.منبعی قابل اعتماد که کمک دهنده ای مهم برای شناخت خواهد بود.نوع اسیب ها بر نوع منبع و شکل های متفاوت ان تاثیر گذار می باشد.به طور مثال وقتی اسیب از نوع دزدی باشد،منبع ، فرد سارق و یا مشاهده کننده ی ان است در حالی که در مواد مخدر شکل منبع ممکن است مواد مشاهده شده باشد.

در هر صورت باید به منابع دست اول بیشتر متکی بود زیرا به حقیقت یک اسیب و ریشه یابی ان نزدیک تر است.با ذکر یک نکته و ان اینکه همیشه امکان دست یابی به منابع دست اول وجود ندارد.یک فیلم مستند برای شناخت یک اسیب بسیار مناسب تر از تعریف ان به وسیله ی دیگران است.

ب:شناخت غیر مستقیم یا دست دوم، به کلیه ی شناخت هایی اطلاق می شوند که امکان کسب ان ها از طریق مستقیم و رودرو امکان پذیر نبوده و  واسطه و افراد باعث انتقال ان ها می باشد.منابع دست دوم معمولا زمانی دارای کاربرد هستند که امکان دست یابی به شناخت مستقیم وجود نداشته باشد.گاه برای شناخت یک حادثه ان را باز سازی می کنند.این به این دلیل است که منابع دست دوم را در درجه دوم اهمیت قرار می دهند ولی این نشان از بی اعتباری ان نیست.

شنیدن واقعیات یک اسیب از زبان کسانی که دیده اند و یا شنیده اند برای پی بردن چندان بد نیست.کتاب هایی که در باره ی انواع اسیب ها نگاشته شده است نیز گرچه دست دوم محسوب می شوند اما با ذکر دلایل و کنگاش نویسنده تا حدودی مورد اعتماد به نظر می رسند.داستان سرایی از یک حادثه نیز برای شناخت دست دوم محسوب می گردد.

شناخت منابع ، ابتدایی ترین راه برای پی بردن به انواع اسیب هاست.باید منابعی را مورد نظر قرار داد که بیشترین اعتبار را داشته باشند.شناخت اسیب ها راه را برای ادامه ی فعالیت  برای اصلاح جامعه باز می کند.امری که برای تمامی جوامع امروزی لازم و ضروری است.

منابع می توانند از جنس انسان های اسیب دیده باشند و یا کسانی که خود درد را می چشند و نمی خواهند تا اسیب ها ادامه یابند.از جنس کاغذ و کلام برای کسانی است که ترجیح می دهند تا کلام نوشتاری را وارد میدان اصلاحات کنند.از جنس هنر و هنر نمایی برای افرادی که غیر مستقیم تعهدات خود را اجرا می نمایند.برای ما منابع تنها شروعی برای کاری بزرگ و پر پیچ و خم است اما ابتدایی که اگر درست انجام گیرد امیدواری به پایانی خوش را به ارمغان می اورد.شناخت ابتدایی و کامل ترین روش برای حرکات اینده است.

مراکزی مانند دادگاه ها،شوراهای حل اختلاف، مراکز مشاوره ای، مراکز خانواده،مراکز خدمات اجتماعی، بیمارستان ها، مدارس، مددجویی و اختلالات روانی،زندان ها و دانشگاه ها محل های مناسبی برای شناخت اسیب های اجتماعی به شمار می روند.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


آسیب های اجتماعی مشاوره   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 تربیت و رفتار شناسی در عاشورا  [ يكشنبه، 11 آبان ماه، 1393 ] 1706 مشاهده
 آسیب شناسی جمعیت  [ يكشنبه، 14 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3397 مشاهده
 جامعه انسانی - 19 - پژوهش انسانی  [ پنجشنبه، 22 مهر ماه، 1395 ] 563 مشاهده
 درد بی درمان - قسمت چهاردهم - تکبر  [ پنجشنبه، 5 مرداد ماه، 1396 ] 1134 مشاهده
 زن و حقوق 9 - برابری در پایگاه و موضع اجتماعی  [ شنبه، 25 بهمن ماه، 1393 ] 2103 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب