تهران - ایران اُنا: غالباً تاریخ ما را محققان غربی به ما عرضه کرده اند. همین امر باعث شده تا آنان در بسیاری از موارد بطور پنهان یا اشکار تمدن غرب را برتر از تمدن ایران نشان بدهند. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6102
ارسال شده در مورخه : شنبه، 19 مهر ماه، 1393 -
03:30
ایران اُنا - عزیزاله احمدی: مساله حقوق زن در دوره باستانی را بابررسی حق یا حقوق زن در دوره ساسانی به پایان می بریم تا به مرور به مساله حقوق زن مقارن با حمله اعراب به ایران و تاثیر آن بر اوضاع حقوقی زنان در حکومت های معاصر بپردازیم . اما قبل از آن باید گفت اصولاً در مورد یافته های تاریخی نمی توان بطور قطع اظهار نظرکرد زیرا در این رابطه با حقایق همراه با تناقضات مختلفی روبرو هستیم. شاید یکی از دلایل آن باشد که غالباً تاریخ ما را محققان غربی به ما عرضه کرده اند. همین امر باعث شده تا آنان در بسیاری از موارد بطور پنهان یا اشکار تمدن غرب را برتر از تمدن ایران نشان بدهند در نتیجه گاه گفته های بسیاری ناگفته مانده است و گاه گفته های بسیاری کم رنگ جلوه داده شده است. در مقابل محققان ایرانی نیز در بسیاری موارد با تعصب ، خواسته اند با بزرگ نمایی هایی به رد برخی واقعیات تاریخی بپردازند. این حقیقت در موردحق و حقوق زن به خوبی رخ داده است بگونه ای که یافتن حقیقت را برای ما دشوارکرده است. با درک این حقیقت باید گفت زن در دوره ساسانی برای ازدواج خود حق اظهار نظرداشته است. بطوری که در این زمینه حتی پدر نمی توانست نظر خود را به دختر تحمیل نماید و او می توانست در صورت بروز چنین عملی از دستور او سرپیچی کند .(رک:ماتیکان هزارتستان،1997،ص103) و درمواردی زن می توانسته حتی بر خلاف میل پدر، با فرد دلخواهش ازدواج نیز بکند.( گلشنی راد، خدام پور، بررسی وضعیت حقوقی زن دردوره ساسانی،فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ ،سال سوم،شماره 11،صص190-174). در زمان ساسانی زن بر خلاف تمدن های هم عصرخود که در آن زنان، حق طلاق گرفتن را نداشتند، می بینیم به مرد و زن چنین حقی داده شده است. به عبارت دیگرهم زن و هم مرد حق شکایت بردن به محکمه را برای طلاق و جدایی داشته اند. در مواردی نیز مرد در هیچ محکمه ای بدون رضایت "شاه زنان" حق طلاق زنی را نداشته است .(گفتاری درباره ی ماتیکان هزارتستان،1386،ص69). در این دوره "سرداری" خانه و خانواده بعد از مرگ مرد، به کدبانوی خانه می رسید (آذرفرنبع،1381،ص79) و تمام اموال خانه در اختیار وی باقی می ماند. زن در مورد جهیزیه ای که با خود به خانه شوهر می آورد نیز صاحب حق بود بطوری که اگر او فوت می کرد و فرزندی از مردش نداشت تمام جهیزیه اش به خانواده ی پدریش بازگردانده می شد(یارشاطر،1377،ص35). پس ، زنان بعد از ازدواج حق تصرف در مال خود را داشته اند و حتی آنان می توانستند بدون نظارت شوهر، در آزادی کامل هرگونه معامله ای را براساس قوانین آن زمان انجام دهند. بنابراین زن حتی پس از ازدواج حق فعالیت اقتصادی داشت . در پایان این بحث باید گفت بعد از سقوط دولت ساسانی بیشتر متونی که در مورد زن نگاشته شده اند تحت تاثیر فرهنگ غالب فاتحان(اعراب) رفته رفته زن مطیع کامل شوهر و فرمانبردار وی معرفی شده است به گونه ای که حتی در مقابل شوهرش به سجده هم می افتاده است. اگرچه در مباحث قبل ما به چنین رویه ای در مورد زن در دوره باستان اشاره کرده ایم اما به وضوع مشخص است که در متون بعد از حمله ی اعراب هدف از سجده فقط تاکیدش بر مطیع بودن کامل زن بوده است. زیرا در غیر این صورت از جانب شوهر هیچ گونه حق و بهره ای نداشت و گاه حتی شوهر می توانست نان و نفقه اش را هم نپردازد .(رک :روایات داراب هرمزدیار،1922،ص189)...
زن حقوق زن ازدواج زن در روره ساسانی
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد بی درمان - قسمت بیست و یکم - انزوا [ سه شنبه، 2 آبان ماه، 1396 ] 661 مشاهده
دین دولتی، دولت دینی - بخش پنجم [ دوشنبه، 24 فروردين ماه، 1394 ] 1678 مشاهده
انقلاب اسلامی ایران -6- رویداد شناسی انقلاب [ شنبه، 10 بهمن ماه، 1394 ] 1015 مشاهده
حجاب در ترازو - بخش دهم [ پنجشنبه، 24 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1831 مشاهده
قلم شکسته - قسمت نهم - اعتراض شکسته [ يكشنبه، 28 مرداد ماه، 1397 ] 499 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|