تهران - ایران اُنا: قبل از ارائه هرگونه بحث پیرامون مشروعیت "دین دولتی"یا "دولت دینی"، مناسب است در آغاز روشن شود "دین " چیست و "دولت" به چه معناست. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6192
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 27 مهر ماه، 1393 -
03:30
عزیزاله احمدی - ایران اُنا: فرهنگ و تاریخ ما ، تاریخ و فرهنگ سنتی و سخت گیرانه ای است از این رو تحمل نوآوری ها و روشنگری ها را به سختی برمی تابد. هر چند سمت و سوی هرگونه نوآوریهای فکری و غیر فکری قشر خواص را هم در برمی گیرد اما چه بخواهیم و چه نخواهیم ، نقطه هدف ، مستقیماً متوجه عامه ی مردم است و البته این رویارویی همواره مقابله ای قابل پیش بینی نبوده است. بنابراین وقتی حرف حق یا ناحقی زده می شود ، گاه با نرمی در افکار جامعه پذیرش یا رد می شود و گاه با درشتی و دشواری . چنین انتظاری البته تا حدودی طبیعی است و درطول تاریخ کم نبودند افرادی که طعم بسیاری از اندیشه های حق و ناهمخوان خود را تنها به دلیل ممانعت از امکان فروپاشی افکاری که تاکنون خود صواب می دانستند بر ذائقه ی خویش حرام می کردند. بد نیست به این نکته نیز اشاره شود یکی از دلایل انتخاب حصار کشی به دور اندیشه های خود در بیشتر جوامع خوف از مواجه با قدرت های مسلط بر جامعه بوده است. زیرا کسانی که خواسته اند پا را از گلیم آنچه هست درازتر کنند مشاهده کرده اند که پایشان با پاهای قدرت در طرف دیگر گلیم برخورد کرده است! علت این تصادم از جانب مدعیان اندیشه وزی های نو یا شناگران اندیشه های خلاف جهت، این است که غالباً نواندیشان یا دگراندیشان درصددند دانایی و دانش یا هر آنچه را که از نو دریافته اند را در جهت تغییر انسان ها بکارگیرند. بنابراین هر چند که آنان نخواسته باشند با قدرت روبه روشوند ، خود به خود با آن، طرف خواهندشد. برای مثال در تاریخ اندیشه ها و تحولات جوامع (بویژه غرب)، در یک زمان بنیان روابط اجتماعی بر مبنای قداست قدرتمندان به دلیل باورداشت منشاء الهی برای قدرت تنظیم شده بود در حالی که پس از یک دوره تحولات انقلابی ، روابط اجتماعی بر مبنای قرارداد اجتماعی و برمبنایی زمینی استوار شده است. عبور از چنین دالانی با مدد اندیشه های روشن گرایانه ، و نواندیشانه ی کسانی صورت پذیرفته است که با تمام مشکلات ، وجودشان محملی برای تحولات انقلابی و انقلابات اجتماعی بوده است. توانایی ایجاد تغییرات شگرف توسط روشنفکران باعث شده تا برخی آنان را بخشی از قدرت تلقی کنند و به فکر محدودیت و هراسان کردنشان برآیند تا به زعم خود بتوانند جامعه را از اندیشه های زیر و رو کننده ی آنان در امان بدارند. زیرا کم نیستند کسانی که هنوز درصددند روابط اجتماعی را بر "تکلیف مداری" بی چون و چرای آحاد افراد جامعه تعریف کنند در حالی که روشفکران خواستار آنند آن را بیشتر بر "حق مداری " استوار سازند.... باری ، قبل از ارائه هرگونه بحث پیرامون مشروعیت "دین دولتی" یا "دولت دینی"، مناسب است در آغاز روشن شود "دین " چیست و "دولت" به چه معناست. تا ما نتوانیم مشخص کنیم این "کلمات" چه بار معنایی در عصرحاضر به دوش می کشند و چه تعاریفی یا قلمروهایی را در برمی گیرند نمی توانیم به درستی داوری کنیم آیا هردوبه یک معناهستند یا خیر؟ آیا هرکدام به نتایج یکسانی منتج می شوند یاخیر؟ امروزه افراد بسیاری تمایل دارند از میان تعدد معنایی یک کلمه یا اصطلاح، به تعریفی خاص و دلبخواهانه از آن روی آورند و در نتیجه وقتی یک تنه به قاضی رفته اند راضی نیز برگشته اند. اما واضح است چنین مصادره به مطلوبی بسیار ناصواب و بیگانه با حقیقت است. "دین " تا به درستی معنا نگردد نمی توان گفت آیا باید "دولتی " باشد یا "دولت" باید "دینی"؟ آیا "دین " باید "قالبی " برای دولت باشد یا "دولت" قالبی برای دین؟ آیا "دین" به دولت مشروعیت و موضوعیت می بخشد یا "دولت" به دین؟
دین دولت فرهنگ دین دولتی دولت دینی
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : نظریات تربیتی جعفر دیناروند/ 7 - دوره جوانی [ شنبه، 20 تير ماه، 1394 ] 1444 مشاهده
واقعه ی عاشورا در نگاه کلی [ دوشنبه، 17 آذر ماه، 1393 ] 1613 مشاهده
نظریات تربیتی جعفر دیناروند/ 3 - دوره جنینی [ سه شنبه، 9 تير ماه، 1394 ] 1273 مشاهده
آسیب شناسی جمعیت [ يكشنبه، 14 ارديبهشت ماه، 1393 ] 3421 مشاهده
دین دولتی، دولت دینی - بخش چهارم [ يكشنبه، 17 اسفند ماه، 1393 ] 2029 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|