تهران - ایران اُنا: کتب در روند تربیت در ایران مانند سایر عوامل نقش تعیین کننده ندارند.احساس نیاز که نشود بی تفاوتی به دنبالش می آید و بی تفاوتی منجر به عبث و بیهوده شدن امر آموزش گشته و اصلی ترین مطلب برای تربیت نیز عملا از گردونه خارج می گردد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6257
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 4 آبان ماه، 1393 -
03:30
![]()
![]() استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجنماعی ایران اُنا: معمولا فعالیت های آموزشی و تربیتی در ابتدای کار خود با محتوا سرو کار دارند.نماد محتوا نیز انواع وسایل آموزشی از جمله کتاب ها می باشند.هر آنچه که برنامه ریزان و تربیت دانان برای رشد و تعالی انسان ها لازم می دانند در قالب کتب منتشر می نمایند. درد دل های تربیتی در این رابطه دارای محورهای متفاوتی است.کتب نزدیک ترین عامل به افراد برای جلب اعتماد است.باید ایجاد انگیزه نماید و افراد را با توجه ی به محتوا برای تغییرات و تحولات آماده نماید.محتوا می تواند علاقه را در تربیت شوندگان را باعث گردد. ما این نکات را از این نظر لازم می دانیم که امروزه در ایران خصوصا در مدارس و دانشگاه ها علاقه ی به مطالب محتوایی تنها برای رفع وظیفه اجرایی می شوند.بسیاری از دانش آموزان وجود کتب مختلف را تنها وقت گذرانی می دانند و کوچک ترین علاقه ای به آن ها نشان نمی دهند. چرا این اتفاقات به طور مستمر روی می دهند و مسئولین حتی اجازه ی بررسی را نمی دهند.کتب امروز در آموزش و پرورش به هیچ عنوان تحریک کننده ی یادگیرندگان برای یادگیری نیستند.فراگیران باید بدانند که به چه دلیلی فراگیری محتوا برایشان لازم و ضروری است.آن ها باید احساس نیاز کنند که متاسفانه نمی کنند. کتب در روند تربیت در ایران مانند سایر عوامل نقش تعیین کننده ندارند.احساس نیاز که نشود بی تفاوتی به دنبالش می آید و بی تفاوتی منجر به عبث و بیهوده شدن امر آموزش گشته و اصلی ترین مطلب برای تربیت نیز عملا از گردونه خارج می گردد. درد دل های تربیتی در این رابطه به نکته ای مهم نیز اشاره دارد.چه کسانی اجازه ی تعیین محتوا را دارند؟ چرا هر کسی به خود اجازه می دهد که نویسنده ی آن ها باشد؟چه رابطه ای میان نویسندگان جعلی و تعیین کنندگان است؟ فریاد دلسوزان از این بابت بسیار زیاد و گسترده است. کدامین کتب در نظام های آموزش و پرورش ایران گره ی مشکلات فراگیران را باز کرده است.مگر مشاده نمی شود که بعضی از محتوا ها حتی با شرایط سنی فراگیران در تضاد است.بی توجهی به کتب درسی در ایران بیداد می کند.کسانی در این رابطه وارد می شوند که اصول اولیه ی یادگیری را نمی دانند. کتب درسی باید همراه ترین دوست و یاور افراد در یادگیری باشند.کلید یافتن راه حل ها در امر فراگیری و به دنبال آن شکوفا سازی و تغییرات عمده ی خلقی و روانی افراد گردند.چه کسی ادعای تغییر و تحولات در کتب درسی ایران را دارد؟ کتب درسی در نظام آموزشی ایران قادر به راهنمایی نیستند.درد دل ما از این بابت است که بسیاری از دانش آموزان حتی از کتبی خاص متنفرند.مل.م است که نتیجه ی چنین گرایشی دوری از مدرسه و بی تفاوتی نسبت به آموزش و در نهایت عدم رشد و تعالی است.چرا تا این اندازه در کتب درسی فشارهای غیر منطقی تنها برای حفظ مطالب می شود. کتب درسی ما به هیچ عنوان قادر به یاری به فراگیران برای شغل یابی، حل مشکلات اجتماعی، زمینه ی رشد و تغییرات، علاقه ی به ادامه ی تحصیل، ایجاد ابتکار، خلاقیت، تفکر منطقی، اصلاح روابط اجتماعی، تحکیم روابط انسانی، اقتدار ملی، ارتقا فرهنگ خودی و در نهایت امیدوراری به آینده نیصستند. عکس آن صادق است.دلزدگی نسبت به مطالعه، احساس بیهودگی، غیر مفید بودن، اتلاف وقت، از بین بردن علاقه، فرار از یادگیری، بدبینی نسبت به سایر کتب، عدم کار آیی، خستگی، بی ارتباط به نیازهای فردی و اجتماعی، کنار گذاشتن بعد از امتحانات، گاه پاره کردن و در سطل های آشغال گذاشتن و در نهایت احساس امری تکرای و غیر استفاده نمودن را در خود جای داده اند. کتب درسی در ایران باعث درد دل های متفاوتی نه تنها در محتوا، بلکه در موضوع نیز شده اند.بسیاری از موضوعات درسی اصولا نیازی به ارائه در پایه های تحصیلی ندارند.نویسندگان نا آگاهی که تنها از نویسندگی نوشتن را می دانند و از روند تربیت و پایه های رشدی غافلند و شکل و شمایلی از کتب که به هیچ وجه حتی از نظر ظاهر دارای جاذبه نیستند.باید در این رابطه فکری انقلابی نمود.اگر این تصمیم دیر تر گرفته شود ممکن است قابل برگشت نباشد.
درد دل های تربیتی کتاب نماد کتاب جعفر دیناروند
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : جامعه ی انسانی -8- تعقل انسانی [ پنجشنبه، 17 تير ماه، 1395 ] 2868 مشاهده
تئوری باستانگرایی در ایران - قسمت اول [ سه شنبه، 5 خرداد ماه، 1394 ] 2591 مشاهده
تربیت در عاشورا: روش های تربیتی در عاشورا [ سه شنبه، 5 اسفند ماه، 1393 ] 2562 مشاهده
درد دل های تربیتی - بیست و شش - نماد دانشگاه [ چهارشنبه، 3 دي ماه، 1393 ] 1473 مشاهده
زن و حقوق 11 - حق دادخواهی زنان در قرآن [ جمعه، 11 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1944 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|