امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6272      ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 6 آبان ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: حوادث قبل از عاشورا با مرگ ابوسفیان ،به دست معاویه فرزند وی و تربیت شده ی آن خانواده به شکل های دیگری اجرا شد.با مرگ عثمان و انتخاب علی(ع) کینه های وی با خلافت مسلمین علنی گردید و شخص امیرالمومنین علی(ع)که وی را شایسته ی حکومت بر بخشی از مملکت اسلامی نمی دید، او را عزل و به نوعی شایسته سالاری را عملا اجرا نمود.



تربیت در عاشورا- تربیت و حوادث قبل از عاشورا

به گزارش ایران اُنا، هر انقلابی در دنیا دارای پیشینه و سابقه ی قبلی است و یکباره به وجود نمی آید.حوادث امروز به رویدادهای گذشته متصل است.در عاشورا نیز همین اصل موجود بوده و از دیدگاه تربیتی نیز کاملا درست محسوب می شود.حوادثی زمینه ساز حرکت انقلابی امام حسین(ع) گردید که بعضی از آن ها در حیات ایشان روی نداده اند و بعضی در زمان وجودشان اتفاق افتاده اند.

رابطه ی میان آن حوادث و رشد انسانی چه از نظر به وجود آورندگانش و چه از بعد ریشه ای و علت یابی بسیار مهم می باشند.در کنگاش های تاریخی باید این مهم را مد نظر داشت و رویدادهای تلخ و شیرین گذشته را نباید به صورت متمرکز و تنها بررسی نمود.

حوادث قبل از عاشورا عمدتا جنبه ی اعتقادی داشته اند بدین شکل که با ظهور اسلام و وجود بت های متعدد در مکه و طرفداران هدف دارش نقطه ی آغازی در مخالفت ها و تضاد ها گردید.از یک طرف فردی مبعوث شده و دارای رفتارهای انسانی و بدون چشمداشت از دنیا و تنها برای ابلاغ کلام خدا وارد صحنه ی مبارزات می گردد و از طرف دیگر دنیا دوستان و اهل زر و زور با ایجاد فضای جدید منافع خود را در خطر می بینند و وارد جنگ با پیامبر می شوند.

هر جنگی بدون شک دارای تلفات انسانی است.از دست دادن یاران و نزدیکان در میان کفار و کینه ورزی آن ها هیچگاه خموش نشد و تا به امروز نیز به شکل های مختلفی موجود است.در آن زمان یاران پیامبر و از همه مهم تر اولین مرد مسلمان شده یعنی حضرت علی(ع) نقش بسزایی در معرفی دین و شجاعت های مثال زدنی در گسترش آن داشته اند.

کفار و افرادی که در این میان زیان دیده و خود را تنها احساس کردند راه مصالحه را در پیش گرفتند و با اینکه اولین مخالفین پیامبر بودند، خود را مسلمان صدر اسلام نامیدند.در این میان نقش ابوسفیان که مخالف اولیه در برابر دین بود و دستورات ضد پیامبری زیادی را صادر کرد، برجسته تر از سایر افراد نمایان گشت.

تاریخ گویای حقایق بسیاری در باره ی ابوسفیان است.فردی که در خانواده ای مال پرست به دنیا آمد.از راه تجارت تبدیل به سرمایه دار بزرگی در مکه گردید.از بت ها نهایت استفاده را نمود و بدین سان معروف ترین تاجر زمان خود گردید.بدیهی است که با ورود دین در این صحنه و طرد بت های ساختگی منافع او در خطر افتاد و مخالفت های شخص وی با پیامبر آغاز گردید.

بعد از فتح مکه از مخالفت های علنی دست کشید و به ظاهر خود را موافق نشان داد.فرزند او معاویه است که از نظر بررسی تاریخی دارای نقش مهمی در ایجاد واقعه ی عاشوراست.حوادث بعد از رحلت پیامبر نیز بر این واقعه موثر بود و با اینکه موضوع جانشینی وی در زمان حیاتش در غدیر خم مشخص گردید اما این مهم به سرانجام نرسید و شورای معروف جانشینی پیامبر را به خلیفه ی اول سپرد.

امام اول شیعیان خانه نشن شد و با اینکه می توانست جنگ افروزی نماید و مخالفت خویش را به شکل های متفاوتی از جمله درگیری و نزاع نشان دهد، بر اساس انسانیتش که تاثیرات تربیتی پیامبر بر وی را نمایان می سازد، در موارد بسیاری یار و یاور مسئولین بعد از پیامبر در حوادث گردید.

بنابراین دو مورد متضاد در این بررسی قبل از عاشورا نمایان گشت.یکی وضعیت ابوسفیان و روش برخوردش با دین و شخص پیامبر و کینه توزی او نسبت به فرستاده ی خدا که نشان دهنده ی وجود ویژگی های غیر انسانی در درون او و نفی تربیت درست در رفتارهای وی بود.

خودخواهی، کینه توزی، منفعت طلبی، فرصت طلبی، فردگرایی، تجمع مال و ثروت به هر شکل ممکن،مانع تراشی در گسترش دین در زمان پیامبر، آزار و ادیت یاران اولیه ی پیامبر، قتل بعضی از آن ها، تحریک ساده اندیشان به مقابله ی با پیامبر و نزدیکان او خصوصا حضرت علی(ع)، نشان دهنده ی ویژگی های غیر انسانی او در تربیت بود.

در مقابل این وضعیت فردی به نام علی(ع) وجود داشت که از نظر تربیت دست پرورده ی پیامبر و خانواده ی او بود.منفعت طلبی را نفی می کرد.خدا ترس و یاور پیامبر بود.شجاعت و شهامت او در درگیری با زر و زور زبان زد همه ی مردم زمانه از جمله دشمنانش بود.او حتی از جان خود برای دفاع از پیامبر مایه گذاشت و شب هنگام در بستر آن بزرگوار جای گرفت  تا وی را از گزند دشمنان مصون دارد.

گذشت او در مقابل ظلم های زمانه و سکوتش در برابر ستمگران به مقامش و تنها برای حفظ دین و یادگار پیامبرش، نشان از رشدی داشت که کمتر کسی بدان دست یافته بود.صداقت، ساده زیستی، عدالت خواهی، مهربانی با فقرا، خشم در برابر ظالمان، فهم و بینش دینی و علمی نمایان و نشان دهنده ی رشد انسانی و دست یابی به حداکثری انسانیت و آدمیت بود.

حوادث قبل از عاشورا با مرگ ابوسفیان ،به دست معاویه فرزند وی و تربیت شده ی آن خانواده به شکل های دیگری اجرا شد.با مرگ عثمان و انتخاب علی(ع) کینه های وی با خلافت مسلمین علنی گردید و شخص امیرالمومنین علی(ع)که وی را شایسته ی حکومت بر بخشی از مملکت اسلامی نمی دید، او را عزل و به نوعی شایسته سالاری را عملا اجرا نمود.

مانع تراشی او در حکومت علی(ع) ، کینه ورزی او که متصل به پدرش بود، دنیا طلبی، زرپرستی، جاه طلبی، نفاق و حیله ورزی او در تمامی فعالیت ها نمایان گردید.اوج این رفتارهای نادرست در ایجاد جنگ صفین بود که باعث نفاق و دو دستگی در میان مسلمین شد و در نتیجه حادثه ی نوزدهم رمضان و شهادت مولا علی به وقوع پیوست.

این حوادث که قبل از عاشورا به وقوع پیوستند از دو جنبه قابل بررسی هستند و افراد تحلیل گر نباید از آن دو غافل باشند.یکی دلایل ریشه ای به وجود آمدن حادثه ی عاشورا و دیگری تربیت پذیری افراد دخیل در آن هاست.این مورد نه تنها در باره ی مخالفین بلکه موافقین نیز نافذ است.شیوه های تربیتی ابوسفیان، معاویه و فرزندش از یک طرف و نیز پیامبر(ص)، مولاعلی(ع) و فرزندانش از طرف دیگرکه هریک گویای واقعیات مهمی در این نتایج است.

با مرگ معاویه و جانشینی یزید حوادث دیگر به شکل های مستمر روی دادند.در این میان بررسی رفتار و منش خلیفه ی جدید مسلمانان و انتصاب وی از طرف پدر که تا به آن روز دارای سابقه نبود، شکل آن ها را به راهی تازه  منتهی نمود.بیعت خواهی در همان روزهای اول حکومت و مراجعه به امام حسین(ع) علی رغم آگاهی از شایستگی وی برای خلافت مسلمین و خاموش نگه داشتن مخالفت های احتمالی به هر شکل ممکن روش یزید در برخورد با مخالفینش گردید.

روش او در شکل های مختلفی نمایان می گشت که نشان دهنده ی رفتارهای غیر انسانی او بود.وارد شدن از صلح و آشتی و تنها برای گرفتن بیعت از امام در قدم اول، ایجاد زمینه ی طمع و وعده دادن به او علی رغم آگاهی از دوری امام از این صفات و در نهایت خشونت و قتل در صورت عدم بیعت، بیانگر خوی و صفت غیر انسانی او در حوادث و رویدادها بود.

عاشورا حادثه ای بدون اتصال به گذشته نبود.باید این مهم با ظرافت و دقت مد نظر نویسندگان و تاریخ دانان جهان خصوصا اسلام وشیعیان باشد.تاریخ اسلام و مطالعه ی تحیل وار آن کمک دهنده ی مناسبی در این رابطه است.

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


عاشورا کربلا امام علی امام حسین خلیفه اول ابوسفیان معاویه یزید   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 پاسخ به 13معمای قرآنی درباره مؤمن  [ چهارشنبه، 9 بهمن ماه، 1392 ] 1016 مشاهده
 توقیف مطبوعات آخرین راه حل است  [ پنجشنبه، 22 اسفند ماه، 1392 ] 1116 مشاهده
 رهاسازی 20کبک با حضور نماینده پاوه  [ شنبه، 24 اسفند ماه، 1392 ] 1404 مشاهده
 درد دل های تربیتی - بخش چهارم/ وسیله  [ جمعه، 28 شهريور ماه، 1393 ] 1231 مشاهده
 اعتراض یک مداح به فیلم «رستاخیز»  [ چهارشنبه، 23 بهمن ماه، 1392 ] 1058 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب