تهران - ایران اُنا: " الخُمرَ" به معنای آن چه که پوشیده شود، می باشد در حالی که " الخِمِر" به معنای پنهان و نهفته است. بنابراین علت تضاد در آراء، برداشت دوگانه از این واژه است در حالی که هدف قرآن "خُمرَ" است نه "خِمِر". |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6274
ارسال شده در مورخه : سه شنبه، 6 آبان ماه، 1393 -
03:30
![]()
![]() خمار و جیوبهن: مساله مورد مناقشه ی دیگر بر سر معنای کلمه ی "خمار" بر می گردد که مفرد کلمه "خُمُر"است . برخی "بِخُمُرِهِن" را روسری و چادر معناکرده اند در حالی که در این جا قطعاً پوشیدن سر مطرح نیست. اما دلیل این که برخی برداشت شان از این آیه ی شریفه این است که باید سر را پوشاند و برخی دیگر که معتقدند قرآن نگفته سر باید پوشیده شود این است که در اصل ِ واژه ی " الخُمرَ"، معنا را اشتباه ترجمه کرده اند. به عبارت بهتر " الخُمرَ" به معنای آن چه که پوشیده شود، می باشد در حالی که " الخِمِر" به معنای پنهان و نهفته است. بنابراین علت تضاد در آراء، برداشت دوگانه از این واژه است در حالی که هدف قرآن "خُمرَ" است نه "خِمِر". به هر حال بسیاری آن را تعبیر به "روسری" و برخی دیگر، "رداء یا پوشش بالا تنه، و برخی دیگر "لُنگ" یا پوشش پایین تنه دانسته اند. نکته ی قابل تامل این است که اگر حتی معنای "خمار" را به "روسری" تعبیر کنیم آیا منظور قرآن ، همین مصداق و کارکرد روسری های امروزی برای استتار مو و گردن است؟
وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَ اکثر مفسران "خمار" را به روسری و سرانداز تعبیرکرده اند و "جیب" را نیز به ناحیه سینه دانسته اند («جيوب» ، اشاره به گردن و سينههاست كه بايد پوشيده شود.). در حالی که معنای اصلی این واژه"شکاف"است. البته می تواند این شکاف را ناشی از باز بودن طرفین جامه که به نمایاندن بدن منجرمی شود، دانست اما به نظر می رسد ترجیح معنای کلی آن مبنی بر ناحیه ی سینه بر اساس قرائن موجود بیشتر مد نظربوده است. به باور برخى ، آيه شريفه بدان دليل دستور فرو انداختن روسري ها را بر گردنها و سينه ها مىدهد كه بدين وسيله، گوشواره ها و گردن را بپوشانند. سوال این است که آیا "خمار" را می توان به روسری های امروری با کارکرد خاص آن ، تعمیم داد؟ باتوجه به شواهد تاریخی و اقلیمی عربستان معاصر با پیامبراکرم (ص)، خمار بر سر نهادن ناشی از رسوم برخاسته از شرایط اقلیمی خاص آن مکان آن هم به منظور مهار گرمای خورشید و گاه مصون ماندن از گرد و غباربوده است در نتیجه به نظر نمی رسد هدف از "خمار" بر سر نهادن که اتفاقاً مردان را نیز شامل می شد، تناسبی با عفت گرایی و انگیزه های شرعی داشته باشد!!. از دیگرسو این آیه نشان می دهد که زنان آن عصر، از سرانداز به تناوب استفاده می کرده اند لذا حرفی از "وجوب" این سرانداز به میان نیامده بلکه قران زنان رابه پوشاندن جلوی سینه با استفاده از این خمار سفارش کرده است. حال آیا می توان خمار را مساوی با روسری بدانیم در حالی که در این آیه هیچ اشاره و اسمی از موی سر نشده است؟ به نظرمی رسد استنباط پوشش مو و گردن از این عبارت نمی تواند درست باشد زیرا اساساً بحث پوشش مو، دست کم تا قرن هشتم هجری هم هیچ جایی در متون فقهی ما نداشته است! بنابراین نتایج حاصل از این آیه ی شریفه می تواند این باشد که اولاً زنان مومن باید اندام و زیبایی های خود را ازبی مبالاتی ها در پوشش ، مصون نگه دارند بی طوری که حتی خواستار اطمینان از این بابت را، ابرازکرده و فرموده است: لايبدين زينتهنّ الا ماظهرمنها وليضربن بخمرهنّ علي جيوبهنّ. ثانیاً در این آیه رهنمودی در مورد اندام هایی که معمولاً نمایانند مانندمو، صورت ، دست و پا از ارنج و زانو به پایین صادرنشده است. به همین دلیل در ادامه آمده است :الا ماظهرمنها.... شاید یکی از دلایل این که قران در این آیه به تعیین محدوده ی ، سترها و پوشش ورود نکرده این باشد که هدف اصلی، مهار فساد و فحشا یا آلودگی جنسی در آن عصر بوده نه چیز دیگری باشد. عزیزاله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
حجاب حجاب در ترازو روسری پوشش فساد فحشا آلودگی جنسی
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : لزوم نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه [ شنبه، 9 آبان ماه، 1394 ] 1038 مشاهده
باستانگرایی و هویت ملی - قسمت سوم [ دوشنبه، 18 خرداد ماه، 1394 ] 2015 مشاهده
اعتراض یک مداح به فیلم «رستاخیز» [ چهارشنبه، 23 بهمن ماه، 1392 ] 1104 مشاهده
جستجوی پیکر مطهر شهدا در عراق ادامه دارد [ شنبه، 7 دي ماه، 1398 ] 673 مشاهده
جزئیات قیمت انواع لوازم التحریر در بازار [ سه شنبه، 24 شهريور ماه، 1394 ] 1551 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|