تهران - ایران اُنا: شخصیت تک تیر انداز لشکر یزید یعنی حرمله و پرداختن به زندگی او قبل از ورود به این واقعه و یافتن رابطه میان این نوع شخصیت و کشتن طفل شیرخواری که هیچگونه اثری در جنگ نداشته و تنها نیازمند به آب بود، باید با دقت و ظرافت پی گیری شود. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6302
ارسال شده در مورخه : جمعه، 9 آبان ماه، 1393 -
03:30
به گزارش ایران اُنا، حوادث را شخصیت ها به وجود می آورند و به آن شکل و شمایل می دهند.جدای از تاثیرات منفی یا مثبت رویدادها، افراد دخیل در یک رویداد نقشی اساسی در ادامه یا توقف آن دارند.بدیهی است که ارتباط آن با انواع رویدادها تابع نوع شخصیت هاست. ویژگی هایی که در هر فرد وجود دارند به او شخصیت و منش می دهند.بنابراین ویژگی های نامناسب، شخصیت آنچنانی و خصوصیات مناسب، شخصیت های متعادل و متوازن می سازد.بر این اساس است که در واقعه ی عاشورا نیز باید این مهم مورد توجه قرار گیرد. شخصیت شناسی راه میان بری برای تجزیه و تحلیل حادثه ی کربلاست.این مهم باید در هر دو طرف مورد نظر قرار گیرد و تفاوت های موجود یاری دهنده ی مهمی خواهد بود.شخصیت های اصلی در ایجاد این حادثه، یزید بن معاویه به عنوان خلیفه و حسین بن علی(ع) به عنوان رهبر نهضت می باشد. رفتارهای هر دو در طول زمان های قبل از ایجاد واقعه و نیز در حین آن و در مواردی که لازم باشد بعد از آن ، از جمله نکات لازم در رابطه ی میان تربیت و حادثه است.تربیت در درون خود نمایان دهنده ی رشد عملی و فکری است و این مهم در شخصیت شناسی به وضوح مشاهده می شود. شخصیت شناسی در ابعاد دیگر نیز باید مورد توجه باشد.بعد از اصلی ترین شخصیت ها باید به افراد مهم دیگری که در این رویداد نقش پررنگی داشتند نیز اشاره نمود.به طور مثال نقش و شخصیت عبیدالله بن زیاد که واضح تر از سایرین بود و در واقع رهبر جنگ افروزی در محدوده ی مسئولیتش قرار داشت،نشان دهنده ی بسیاری از پاسخ ها در تحلیل های تربیتی است. در همین راستا باید به شخصیت شمر نیز پرداخته شود که از فرماندهان جنگ با حسین بن علی(ع) بود.او که در تاریخ به سمت های مختلفی منصوب شد، دارای رفتارهایی است که گاه تعجب آور می گردد.رابطه ی او با فرزندان علی(ع) به واسطه ی طایفه ای و دعوت از آن ها برای رهایی خود از پشتیبانی حسین در این واقعه و دلیل دست زدن به این عمل، برای پرداختن به موضوع تربیت مناسب می باشد. شخصیت دیگری که می بایست مورد نظر قرار گیرد، عمر بن سعد است.او دارای شخصیت مردد و پست پرست بود که در این واقعه دارای نقش های متفاوت و گاه متضاد می گردد.عدم تمایل به جنگ با امام، علاقه به ملک ری، اشک ریزان برای حسین(ع)، مقابله با حمله ی دشمن به خیمه ها و نیز پرتاب اولین تیر به سمت لشکر امام قبل از جنگ از جمله رفتارهای متضاد و شخصیت نامعتادل وی بود. شخصیت تک تیر انداز لشکر یزید یعنی حرمله و پرداختن به زندگی او قبل از ورود به این واقعه و یافتن رابطه میان این نوع شخصیت و کشتن طفل شیرخواری که هیچگونه اثری در جنگ نداشته و تنها نیازمند به آب بود، باید با دقت و ظرافت پی گیری شود. شخصیت دیگری که در لشکر یزید دارای اثری پر رنگ می باشد، خولی است که سر بریده ی امام را بر گردن اسب خود گذاشت و در میدان جولان پیروزی و شادی سر داد.او در جملات خود به وضوح اعلام می کرد که من سر بریده را در خورجین گذاشته و به گردن اسبم بسته ام و دور پیروزی سر می دهم.او این کار را عمدا و از روی قصد و منظور انجام داد.شناخت شخصیت او برای پی بردن به این عمل باید با تفکر و تعقل صورت گیرد. شخصیت های تاثیر گذار دیگری در واقعه ی عاشورا مانند حاکم مدینه که امام را برای بیعت با یزید دعوت فشار قرار داد، فرماندهان رده های پایین و وابسته ی به طوایف و عشایر آن زمان و تحلیل آن قبیله ها از نظر علاقه به مواردی خاص و میزان آگاهی آن ها از اصل مطلب نیز مهم تلقی می گردند. شناخت شخصیت های انقلابی مانند عباس بن علی(ع) که برادر ناتنی امام حسین بود و وابسته به طایفه ی کلاب شمر بن ذوالجوشن و در واقع نوعی نزدیکی با آن ها را داشت، از نظرهای مختلفی مهم می باشد.رفتارهای او در این واقعه و طمع ورزی شمر برای انصراف از یاری امام و عدم توفیق او، باید دارای ابعاد گسترده ی تربیتی باشد که حاصل روش رشد دهی پدرش علی(ع) بود. شخصیت مهم دیگری که در این رابطه متفاوت از سایرین می باشد، حر بن یزید ریاحی است.او که ابتدا در لشکر یزید قرار داشت، مامور بستن راه بر وی و انصراف او برای ورود به کوفه گردید.ابتدای کار موفق بود و باعث شد تا امام در مکان خود باقی بماند.تسلیم نمودن اما نیز از جمله کارهای بعدی او بود. این شخصیت یکباره از مسیر تصمیم گیری های خود تغییر جهت داده، علاوه بر خروج از لشکر یزید با امام بیعت می کند و او را تا آخرین نفس یاری داده و در این واقعه جان خود را تسلیم می نماید.چنین شخصیت هایی که در دو راه متضاد وارد می گردند برای تربیت دانان دارای موارد بسیاری از تجزیه و تحلیل های علمی می باشند. شناخت شخصیت های زن این واقعه نیز دارای بار ارزشی تربیتی است.گرچه محور تمامی این شخصیت های زینب(ع) خواهر امام است و پرداختن به این شخصیت تاریخی دارای ابعاد مختلف قبل از واقعه، حین و بعد از آن می باشد و ظرافت در این کار یاری دهنده و یابنده ی بسیاری از حقایق ناگفته ی تاریخی می گردد اما وجود زنان دیگری که در این حادثه حضور داشتند و فرزندان ،برادران یا شوهران خود را تقدیم نمودند نیز مهم تلقی می گردد.وجود سکینه و سایر فرزندان اما نیز دارای جایگاهی ویژه است. در میان یاوران امام باید به شخصیت های مختلف پرداخته شود.اول کسانی که خانواده ی وی محسوب می شدند مانند علی اکبر، علی اصغر، قاسم بن حسن، اطفال و دوم کسانی که از بنی هاشم بودند و به یاری وی پرداختند و در زمان انقلاب و گاه در حوادث قبل و بعد از آن نیز دست بردار از آرمان ها نبودند نیز اشاره شود. غلامان و همراهان امام، تعدادی از ایرانیانی که در این جنگ حضور داشتند.شخصیت همسر ایرانی امام که نیازمند به کنگاش و مطالعه است.شیعیانی از دیگر کشورها مانند ترکیه که سربازان وی بودند.طوایفی مانند بنی اسد، بنی تمیم و در نهایت کلیه ی کسانی که به شکل های متفاوت شخصیت ساز این نهضت بودند باید در دایره ی شخصیت شناسی قرار گیرند. شخصیت شناسی در عاشورا روشی مناسب برای پی بردن به ویژگی ها و خصوصیات افرادی است که در ایجاد آن نقش داشته اند.بدیهی است که شخصیت شناسی بعدی از تربیت شناسی محسوب می گردد که یاری دهنده ی ارتباط میان این نهضت و تربیت است.درست عمل کردن در این رابطه و پی بردن به ابعاد مختلف مثبت یا منفی شخصیت ها راه را برای نتیجه گیری هموار می سازد. استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا
عاشورا تربیت در عاشورا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : تشریح برنامه های هفته هنر انقلاب در خوزستان [ جمعه، 20 فروردين ماه، 1395 ] 900 مشاهده
چرا صداوسیما راستش را نمیگوید؟ [ يكشنبه، 15 تير ماه، 1393 ] 969 مشاهده
ماجرای حمام عمومی و نسبتاً شلوغ شوش [ سه شنبه، 29 بهمن ماه، 1392 ] 1967 مشاهده
راه هایی که به روی گردشگری بسته است [ چهارشنبه، 15 مرداد ماه، 1393 ] 970 مشاهده
هشدار نسبت به کاهش گرایش به رشته ریاضی [ يكشنبه، 13 آبان ماه، 1397 ] 410 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|