امروز:  شنبه، 2 تير ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6316      ارسال شده در مورخه : شنبه، 10 آبان ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: شعائر و آداب و رسوم مذهبی ، در احساس همبستگی و اتحاد افراد جامعه و نیز سلامت عقلی و روانی آنها (در اوضاع پر از هرج و مرج جوامع امروزی)می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.



دین دولتی، دولت دینی - بخش دوم

به گزارش ایران اُنا، تعاریف مربوط به “دین” دست کم از جانب دو مشکل در مضیقه است. این تعاریف یا آنقدر تنگ و محدودند که حتی نمی توان بسیاری از نظام های اعتقادی  را که بیشترین موافقت  و مطابقت با "دین" دارند را در بر بگیرند یا آنقدر گنگ و مبهم اند که می توان هر چیزی را "دین" برشمارند.

یکی از تعاریف محدود از دین آن است که ما بخواهیم "دین" را فقط به عنوان "باور و ایمان به خدا" تعریف کنیم تا به گمان خود مرزی جدا سازکننده میان آن با مذاهب "الحادی" باشد. در حالی که بسیارند کسانی که "الحادی "نیستند و به خدا ایمان دارند یعنی خدا پرستانی هستند که خود را پایبند به دین خاصی نمی دانند.

برای "گنگ و مبهم " بودن برخی تعاریف مربوط به "دین" نیز می توان مثالی این چنینی آورد که برخی تمایل دارند دین را در معنای "جهان بینی" خلاصه کنند. درحالی که ابهام در چنین تعریفی می تواند ما را وادار به این سوال کند که ما چگونه می توانیم هر"جهان نگری" را واجد شرایط "دینی" بودن بدانیم؟

برخی دیگر ممکن است امکان ارائه تعریفی از "دین" را غیرممکن یا بسیار سخت بدانند در حالی که برخی دیگر بالعکس بر این باور باشد که اتفاقاً ارائه تعریفی از "دین" بسیار ساده است.

دلیل آن را هم رجوع به تعاریفی دانست که افرادی مانند دین شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان، طبیعت شناسان ، فیلسوفان و غیره از دین بیان داشته اند.

بنابراین صرف نظر از تضادها و تشابهاتی که در تعریف دین ، ممکن است وجودداشته باشد خود این مجموعه تعاریف از دین ، نشانگر سادگی تعریف "دین" است تا وجود مشکل در آن.

بنابراین اگر علم گرا باشیم قطعاً به دنبال تعریفی تجربه پذیر و آزمون گونه از دین خواهیم بود و چنانچه  فارغ از نگاه های پوزیتیویستی  به دین باشیم ، درصدد خواهیم بود تا تعریفی عقلانی ، استدلال پذیر و انسانی یا حتی و حیانی از دین ارائه نماییم.

امابه نظرمی رسد مشکل عمده ما در هر دو رویکرد نه در تعریف بلکه در یافتن بهترین و جامع ترین تعریف از دین نهفته باشد.

از دیگر سو برخی دیگر ممکن است به جای این که بخواهند"دین " را تعریف کنند، درصدد بیان صفاتی برای  دین داری برآیند. مانند این که دین را:

-باور و اعتقاد به موجود یا موجودات فرا طبیعی

 - تمایز و رجحان امور مقدس(روحانی) از نامقدس (کفرآمیز)

-  کنش ها یا اعمالی عبادی که بر امور مقدس و معنوی متمرکزند

- پایبندی و اعتقاد به امور اخلاقی که مورد تاییدخدا و اولیاء الهی اند

- نماز و عبادات و سایراشکال ارتباط با خداوند

یکی دیگر از راه های گاه برای معناشناختی مفهومی ممکن است آن را باتوجه به کاربردی که برای انسان و زندگی اش دارد تعریف کنیم.

از این منظر ما وقتی می توانیم تعریفی صحیح از دین ارائه دهیم که مشخص کنیم "دین " از نظر روانی و اجتماعی چه پیامد یا ارمغانی برای انسان دارد.

بر این اساس اگر ما دین را در دنیای پر از آشوب و هرج و مرج وسیله ای برای سلامت روانی توصیف کنیم تعریف و کارکردی "مثبت" و هنگامی که آن را نوعی "روان نژندی" در نظر بگیریم (مانندآنچه که فروید گفته است) تعریف یا کارکردی "منفی" از آن ارائه کرده ایم. اما وجه مشترک این تعاریف مثبت و منفی یک چیز است و آن تاکید بر جنبه های "کاربردی" دین و نقش آن در زندگی انسان است.

پس تعاریف جامعه شناختی از دین نیز در میان اندیشمندان نیز بسیار معمول است. برای مثال با مراجعه به آثار جامعه شناسان مانند "امیل دورکیم" یا"ماکس وبر" می توان به تعاریفی از دین دست یافت. آنان"دین" را بهترین شیوه ی  تاثیر بر جامعه ، توسط ایمان باوران از طریق باورهای اجتماعی تعریف کرده اند.

این تعریف  بطور صریح یا تلویحی البته نشان از این دارد که دین صرفاً نمی تواند فقط در محدوده ی تجربه شخصی افراد بگنجد بلکه دارای تاثیرات اجتماعی گسترده ای نیز هست که ایمان داران متعدد می توانند در جهت "هماهنگی " ،"توافق" و "تفاهم" جامعه ایفای نقش نمایند.

البته از دیدگاه کارکردگرا، دینی که بتواند جهان را برای ما بطور کامل و بی نقص تشریح کند، وجودندارد.

اما آنان معتقدند "دین" می تواند، خواه از طریق انسجام اجتماعی  و خواه حمایت های روانی و عاطفی از انسان، او را در بهتر زیستن یاری کند. برای مثال شعائر و آداب و رسوم مذهبی ، در احساس همبستگی و اتحاد افراد جامعه و نیز سلامت عقلی و روانی آنها (در اوضاع پر از هرج و مرج جوامع امروزی)می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

اما نباید از نظر دور داشت چنانچه بخواهیم معنای "دین" را به تعریفی جامعه شناختی و تنهابرای سلامت روانی افراد جامعه تقلیل دهیم ممکن است ما را مجاب کند تا بپذیریم هر سیستم اعتقادی که در سلامت روان ما تاثیرمی گذارد را "دین" بنامیم و یا اینکه هر نوع شعائر و آداب و رسومی که بر بنیانی اخلاقی استوار است را "دین" یا دینی تلقی کنیم.!! قطعاً چنین نیست.

بنابراین چه بسا با این نگاه تقلیل گرایانه به "دین" ، آن را ناخواسته فقط به رفتارها یا عملکردهای خاصی تنزل دهیم که اساساً حتی جزء امور ذاتی دین هم محسوب نمی شوند.

پس اگر دین را تنهابه نمود خاصی از رفتارهای مذهبی یا مناسک محدودکنیم می توان هر آداب و رسوم منحصر به فردی که در اجتماعات وجود دارد را دین بدانیم! در این صورت سوال این است چگونه می توانیم میان باورهای اصیل دینی و غیردینی تمایزها راتشخیص داد؟

به هر حال چنین آشفتگی در تعریف ، هر چند نمی توان بی نقص باشد اما نشان می دهد هر کسی با توجه به چشم اندازها و نظرگاه های خود که معمولاً از ریشه های روانشناختی ، جامعه شناختی ، تاریخی و منطقه ای خاصی برمی خیرند برای دین تعریفی قائل شده است . بنابراین ناچاریم برای رهایی از چنین تعاریف خاص یا مبهم از دین به خود "ادیان" مراجعه کنیم.

از انجاکه بحث ما حول دین اسلام می چرخد از این رو بهتر است ازز بان وحی برخی معنای "دین" را بازشناسی کنیم.

*عزیزاله احمدی



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


دین دولتی دولت دینی   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 باید پشت پرده رشد فساد را دنبال كنیم  [ يكشنبه، 15 دي ماه، 1392 ] 918 مشاهده
 کابینه پیشنهادی، کابینه‌ای امنیتی است  [ شنبه، 19 مرداد ماه، 1392 ] 776 مشاهده
 دهه فجر فرصتی برای تکرار دلایل انقلاب است  [ جمعه، 11 بهمن ماه، 1392 ] 880 مشاهده
 مروری بر روند دادگاه احمدی‌نژاد  [ دوشنبه، 2 تير ماه، 1393 ] 3596 مشاهده
 روحانی همچنان ناجی کشور در شرایط فعلی است  [ جمعه، 29 ارديبهشت ماه، 1396 ] 759 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب