تهران - ایران اُنا: محرم که شروع میشود، جامههای سبز و سرخشان را از صندوقچه بیرون میآورند، پارچههای سیاه را بر دیوار میزنند، شیپورها را برق میاندازند و نسخههای خاک گرفته را دست میگیرند؛ محرم که بشود، تعزیه دوباره جان میگیرد ... |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6342
ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 12 آبان ماه، 1393 -
03:30
به گزارش خبرنگار تئاتر ایران آنلاین(اُنا)، سالهاست تعزیهخوانها میدانند تعزیه فقط در ایام محرم و صفر زنده میشود، آن هم به همت مردم که اگر نباشند و کمک نکنند، تعزیه هم سرپا نمیماند.
سالهاست که آنان میدانند با وجود اینکه برای 365 روز سال شبیهخوانی داریم، در طول سال خبری از تعزیه نیست که نیست. سالهاست که گروههای تعزیه از هم پاشیدهاند و در ایام محرم و صفر دوباره گرد هم میآیند، به دعوت تکیهها، برنامههایی اجرا میکنند و همه چیز فراموش میشود تا سال بعد. تعزیه مدعیان زیادی دارد، متولیان دولتی که ادعای حمایت از نمایشهای دینی را دارند، اما پای عمل که به میان بیاید، کمتر نهادی است که واقعا سر و سامانی به تعزیه بدهد. کانون تعزیه به گفته داوود فتحعلیبیگی، مدیر آن هنوز هیچ جا و مکانی ندارد و جلسات آن در کانون نمایشهای سنتی برگزار میشود.
کمبود بودجه یا نبود جا همه درد نیست، درد بزرگتر این است که هیچ مکان مشخصی برای سر و سامان دادن به آموزش تعزیه یا نظارت بر حفظ اصالتهای آن وجود ندارد؛ درحالی که هنرمند تعزیه باید به شعر و موسیقی هم تسلط داشته باشد، دستگاههای موسیقی را خوب بشناسد و بتواند در این دستگاهها بخواند اما دریغ از توجه به این امور و این چنین است که تعزیه نزد برخی از هنرمندانش هم همان اندازه غریب و تنهاست. همین غریبی است که باعث شده گاه ملودیهای لسآنجلسی سر از تعزیه درآورد یا به بهانه نوآوری، تغییراتی عجیب در نسخهها پدیدار شود.
اما با وجود همه مشکلات، هنوز هنرمندانی هستند که این گونهی نمایشی را ارج مینهند؛ هنرمندانی از نسل جوان هم دل در گرو تعزیه دارند و شاید بتوان به انرژی و انگیزه آنها امیدوار بود که نفسی تازه در کالبد کم جان تعزیه بدمند.
در ادامه نظرات برخی از هنرمندان تعزیه را که پیش از این با ایسنا گفتگو داشتهاند، مرور میکنیم:
*** انتقاد از برخورد با تعزیه مثل شیء موزهای
محسن هاشمی، فارغالتحصیل موسیقی و هنرمندی است از کودکی در گروههای تعزیه فعالیت داشته است، اما حالا با گروه ثابتی کار نمیکند و توضیح میدهد: «گروه ثابتی نداریم. به فراخور برنامهها، با دوستانی از نقاط مختلف کشور کار میکنیم.»
این هنرمند تعزیه درباره نبود گروه ثابت و آسیبهای آن میگوید: «بودن در گروه ثابت، به کیفیت کار کمک میکند همچنان که در قدیم چنین بوده است. ولی به مرور زمان گروههای تعزیه نیز دستخوش تغییر و تحول شدهاند و در حال حاضر بانیان تکایا خودشان برای اجرای برنامه از هنرمندان تعزیه دعوت میکنند. قبلا کار را به یک نفر میسپردند و او سرپرست گروه میشد اما الان گروهداری در تعزیه ور افتاده است با این حال چون دوستان حرفهای هستند، هر یک به کار خود تسلط دارند و برای اجرای برنامه مشکلی پیش نمیآید.»
هاشمی میگوید: «تعزیه تنها نمایش ایرانی است که متن مکتوب دارد. دخل و تصرف در نسخ تعزیه خیانت به آن متن است. حق نداریم به سلیقه خود متنها را تغییر دهیم.» او درباره موسیقی تعزیه هم میگوید:«موسیقی دستگاهی و تعزیه ایرانی آنقدر غنی است که هیچ نیازی نیست سراغ موسیقیهای دیگر برویم و برهیچ یکی از اهل فن پوشیده نیست که استفاده از موسیقیهای غیر متعارف در تعزیه اشتباه است و هیچ یک از اساتید، این روش را به بهانه نوآوری نمیپسندند. همچنانکه نوآوری باید برمبنای اصالت باشد تا مورد پذیرش اهل فن، اساتید و شنوندگان حرفهای تعزیه قرار بگیرد. نوآوری بیاصالت مانند بلایی است که بر سر معماری شهریمان آمده است، اگر این نوآوری بر پایه اصالت نباشد، محکوم به شکست خواهد شد.» هنرمندان و تماشاگران حرفهای تئاتر خوب میدانند در کنار شبیهخوانیهای غمانگیز، شبیهخوانی یا تعزیههای مضحک هم داریم که میتواند در ایام شادی استفاده شود. هاشمی هم در این زمینه میگوید: «ما برای 365 روز سال شبیهخوانی داریم. میتوانیم برای ایام شادی و حتی جشنهای ملیمان هم برنامههای ویژه اجرا کنیم اما کمتر از این ظرفیت استفاده شده است. گویی تعزیه مانند صاحبش امام حسین (ع)، مظلوم واقع شده. مانند شی باستانی که محرم و صفر از صندوقچه بیرونش میآوریم، گرد و غبارش را پاک میکنیم و بعد از این دو ماه، دوباره به همان صندوقچه برش میگردانیم. درحالیکه تعزیه باید در زندگی مردم جاری و ساری باشد. در تهران با این جمعیت چند میلیونی، تکیه ثابتی برای اجرای تعزیه نداریم. قرار نیست تعزیه در سالن تئاتر یا کنار تئاترشهر اجرا بشود چون مخاطبانش در این مکانها نیستند.»
کمکهای مردمی همان موضوعی است که هاشمی هم به آن اشاره می کند. او که مانند دیگر همکارانش خواستار حمایتهای بیشتر دولت از تعزیه است، به ایسنا میگوید:«ظرفیت مداحی اصلا قابل مقایسه با تعزیه نیست. تعزیه به انواع هنرها همچون ادبیات، شعر، موسیقی، تئاتر و ... آمیخته است. اگر متعلق به یک کشور اروپایی بود، الان جهانیاش کرده بودند اما این هنر در کشور ما خیلی مظلوم است اگر همت مردم و بخش خصوصی نباشد، همین اندک تعزیه هم که داریم از بین میرود. مردمی که شاید از خرج زن و بچهشان می گذرند اما به گروههای تعزیه کمک میکنند تا سرپا بمانند.»
او از سالهای دور میگوید، همان سالهایی که در طول سال تعزیه اجرا میشد و عدهای از مردم از این راه، زندگیشان را سپری میکردند و اضافه میکند: «در اصل آنها بودند که تعزیه را کوچه به کوچه میبردند. الان هم در برخی شهرستانها چنین است. اگر دولت حمایت کند آنها هم سر و سامان میگیرند.»
*** درخواست حمایت از دولت
عباس عظیمی پسر حاج حسین که بانی تکیه شوفرهاست، نیز به مشکلات دیگری اشاره میکند: «تکیه ما به صورت شخصی اداره میشود و یک سری بانی شخصی کمکهای مالی میکنند، اما کمک این بانیان هم نیمی از مخارج تکیه را تامین میکند، بقیه مخارج را به صورت خانوادگی تامین میکنیم.» او خواستار حمایت دولت است و ادامه میدهد: «دولت خودش باید تعزیه را حمایت کند چون حرکت ما ترویج دین است. تعزیه را به مردم میشناسانیم اما متاسفانه از هیچ جا حمایت نمیشویم. حتی موانعی هم میگذارند. تنها جایی که کمکی جزیی میکند، شهرداری است.» عباس عظیمی یادآور میشود: «فعالیتها زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی است. این سازمان است که به ما مجوز کار میدهد اما خودش هیچ حمایتی انجام نمیدهد. هیچ سوبسیدی نمیدهد. به هر حال مشکلات زیاد است. حرف هم که بزنیم، میگویند برای امام حسین کار میکنید، ثوابش برای خودتان. در حالیکه اگر پشتوانه نداشته باشیم، ناچاریم این جا را تعطیل کنیم.»
***
هرچند این روزها در محوطه باز تئاتر شهر یا برخی از فرهنگسراها مجالس تعریه برپاست، اما این برنامهها هم با وجود تلاش برگزارکنندگان، مناسبتی است و کاش وزارت ارشاد، شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی برنامه منظمی برای حفظ و آموزش تعزیه داشتند تا این گونهی نمایشی که سابقهای دیرینه در کشور ما دارد، این چنین بی سر و سامان نماند.
تعزیه ایران اُنا
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : سهشنبه به احتمال قوی اول ماه رمضان است [ شنبه، 15 خرداد ماه، 1395 ] 549 مشاهده
فعالیت هنری خواننده آکادمی گوگوش در ایران [ سه شنبه، 1 اسفند ماه، 1396 ] 665 مشاهده
تقدیر از معلمین راهنمای طرح پراکنده شاهد [ جمعه، 10 ارديبهشت ماه، 1395 ] 794 مشاهده
حراج عفاف دختران ایرانی در منازل سفرا [ چهارشنبه، 3 مهر ماه، 1392 ] 1237 مشاهده
انتخاب اعضای انجمن میراث فرهنگی شوش [ چهارشنبه، 7 بهمن ماه، 1394 ] 1092 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|