امروز:  شنبه، 3 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6443      ارسال شده در مورخه : پنجشنبه، 6 آذر ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: نمادهای تربیت دان درتحلیل عاشورا بر دوشکل رشد یافتگی و عدم آن استوار است.نمادهایی که در واقعه ی عاشورا مشخص گردیده اند و از طرفین به شکل های خاصی رفتاری شده اند برای نویسندگان این نوع کتب راهنما و معیار برای تجزیه و نتیجه گیری است.



تربیت و نماد شناسی در عاشورا

به گزارش ایران اُنا، نمادهای هر واقعه مانند نشانه های راهنما عمل می کنند.تفسیر در باره ی هر موضوع  تاریخی بدون شک باید بر اساس مواردی خاص از جمله نمادهای آن باشد.به طور مثال در جنگ مغولان با ایران نمادهایی مانند آتش زدن منابع علمی ایران نمونه ای از راهنمایی نویسندگان برای معرفی این واقعه ی تاریخی است.

همان طوری که در جنگ های متعدد داشتن لباس های خاص برای هر یک از طرف های متخاصم نشانه ی ملیت آن ها بوده و یا داشتن پرچم های معین با رنگ و شمایل خاص این راهنمایی را به دیگران منتقل می نموده، در باره ی وقایع تاریخی بعد از وقوع نیز همین نمادها باید به شکلی جدید مورد نظر نویسندگان باشد.

به طور مثال برای تربیت دانان نمادهای تربیتی دارای معنا و مفهوم خاصی هستند و بدون شک با نمادهای اقتصادی یکی نمی باشند.شاید برای معاملات اقتصادی دروغ گفتن نوعی زرنگی و پیروزی در معامله تلقی شود و یا برای صادرات یک محصول ظاهر سازی یک نوع رفتار درست به حساب آید اما برای تربیت دان هرگز چنین نیست.

نمادهای تربیت دان درتحلیل عاشورا بر دوشکل رشد یافتگی و عدم آن استوار است.نمادهایی که در واقعه ی عاشورا مشخص گردیده اند و از طرفین به شکل های خاصی رفتاری شده اند برای نویسندگان این نوع کتب راهنما و معیار برای تجزیه و نتیجه گیری است.نمادهایی که بدون شک بر معیار انسانیت تفسیر و سنجیده می گردند.

در تربیت ،نمادها بر اساس دو نکته ی کاملا مجزا مورد توجه قرار می گیرند.نکاتی که از نظر تربیت دانان استعداهای درونی انسان هستند.روند تربیت با این توانایی ها چگونه برخورد کرده و تا چه میزانی قادر به شکوفایی آن ها گردیده است؟توانایی های انسانی از این نظر در تضاد با یکدیگر موجودند.به طور مثال انسان توانایی بخشندگی را در درون خود در مقابل خساست را داراست.این دو ،نمادهای مختلفی از توانایی های آدمی هستند که در تضاد با یکدیگر عمل می کنند.

واقعه ی عاشورا را بر اساس نمادهای آن مورد مطالعه قرار دادن، تنها دیدگاهی تربیتی است که تا به امروز به صورت خاص مورد توجه نبوده است.تربیت با راه درست و صحیح خود باید بتواند استعدادهای مثبت آدمی را که ما انسانیت می نامیم ،شکوفا ساخته تا راه بر رفتارهای نادرست و غیر انسانی که ما آن ها را حیوانیت می نامیم ببندد.

ظلم در مقابل رحمت دو استعداد درونی آدمی در زمان تولد هستند.آدمی باید که به سمت شکوفایی رحمت و گذشت رود و اگر چنین کند، ظلم را توانای برخاستن نخواهد بود و این شکوفایی را تنها روند تربیت قادر به انجام دادن تواند بود.در واقعه ی عاشورا از چنین نمادهایی فراوان به چشم می خورد و راه برای بیان نظریات تربیتی هموار خواهد گشت.

آدمی با تولد خود خوی وحشی گری را داراست کما اینکه خصوصیت تمدنی و سازگاری را نیز همراه است.اینکه افراد یک جامعه در طول زمان کدامین را شکوفا می سازند،موضوعی است که به روند تربیت او مربوط می گردد.هیچ انسانی جنایتکار متولد نمی شود، گرچه بعضی از معتقدین به علم ژن شناسی بر ماندن بعضی از صفات از طریق وراثت تاکید دارند ولی باز هم تغییرات چنین وضعیتی به وسیله ی تربیت ،پذیرفته شده است.

مطالعاتی که در باره ی عاشورا صورت می گیرد باید منجر به شناسایی نمادهای مختلف آن گردد.بعد از شناسایی نیز جدا گشته و هریک را در زمان وقوع  مورد تاکید و توجه ی خاص و البته از دیگاه علمی و تربیتی نمود.

واقعه ی عاشورا از نظر رابطه ای که با تربیت داراست باید سخت در نماد یابی یافت.نمادهایی که جنبه ی انسانیت دارند و از طرف شخص یا اشخاصی منعکس شده اند در کنار نمادهایی که جنبه ی حیوانیت داشته و از طرف شخص یا قبیله و اشخاصی انعکاس یافته اند را به دقت مورد ارزش سنجی قرار داد.

تاکید بر نمادها، کار تربیت دانان را راحت از سایرین می نماید.بدون شک یافتن این نوع نشانه ها کمک فراوانی به شناخت روند تربیت ایجاد کنندگانش دارد.بدین وسیله است که وقوع انواع رفتارهای درست انسانی مانند عدم پای بندی به جنگ تا آتش زدن خیمه های بی پناه که رفتاری وحشیانه و حیوانی است مورد ارزش سنجی انسانیت در تربیت قرار می گیرد.

باید برای نماد شناسی در هر علمی جدیت به خرج داد.این مورد در مطالعات عاشورا شناسی دارای جایگاه ویژه ای است.نمادهایی مانند کینه روزی، دشمنی، کشتن افرادبیگناه، تعرض به زن و بچه های معصوم و بی دفاع حتی بر خلاف عرف زمانه و در نهایت ایجاد رفتارهایی که نشان دهنده ی خوی بد آدمی است باعث شناخت بیشتر افراد دخیل در آن می گردد.

شناخت نمادهای تربیتی کار تخصصی و زمان بری است و دارای خصوصیات و ویژگی های مخصوصی است که تنها اهلش می توانند با ظرافت آن را انجام دهند.مطالعات استعدادهای آدمی و قرار دادن آن ها در دو شکل ،انسانی و حیوانی بدون شک باید با درایت و ظرافت باشد.در واقعه ی عاشورا تمامی این نمادها به شکل های مختلف بیان شده و مشاهده گردیده اند.

دقت در ذره ذره واقعه از ابتدای ایجاد آن و حتی زمینه های ایجادی آن قبل از حرکت امام حسین(ع) از مدینه و شاید اتصال آن به جانشینی امام علی(ع)  باعث پی بردن به نکاتی می گردد که بعد از هزار و سیصد و اندی سال برای بسیاری از افراد تازه و جدید باشد.البته که ابعاد این واقعه به اندازه ای گسترده است که امکان فراموشی آن را از بین می برد.نویسندگان و اهل علم با هر نگاه به آن به حقایق جدیدی دست می یابند که بر زندگی امروز نیز تاثیر گذار می گردد.

عاشورا را باید از دریچه ی نمادها دوباره نگریست.نشانه هایی که گاه از دید ها نهان می شوند و تنها دوربین قوی و فهم بالاست که قادر به یافتن آن ها می گردد.نمادهای تربیتی در باره ی عاشورا تاییدی بر دو نوع نگرش ،زندگی انسانی و حیوانی در زمان و ادامه ی آن است.نمادهای تربیتی در عاشورا حق را از باطل جدا می سازد.

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


عاشورا تربیت در عاشورا جعفر دیناروند   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 راه شهدا، راه استقامت در برابر استکبار است  [ جمعه، 3 مهر ماه، 1394 ] 1762 مشاهده
 درد دل های تربیتی - بخش ششم/ انتظار  [ سه شنبه، 1 مهر ماه، 1393 ] 1499 مشاهده
 جهانی شدن شوش در انتظار رأی نهایی یونسکو  [ دوشنبه، 8 تير ماه، 1394 ] 1375 مشاهده
 تأخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان  [ پنجشنبه، 2 دي ماه، 1395 ] 832 مشاهده
 احتمال افزایش حقوق 500 هزار تومانی فرهنگیان  [ شنبه، 2 خرداد ماه، 1394 ] 1448 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب