امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6491      ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 16 آذر ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: در گزارشی که به مسئولین مملکت در یک برهه از زمان در باره دزدی منجر به قتل داده شد، علت یابی یکی از اقدامات ان ها برای از بین بردن دزدی گردید.



آسیب های اجتماعی - ریشه یابی

به گزارش ایران اُنا، وجود عارضه در جامعه تنها نشان دهنده ی هشداری است که آدمی زاد از آن آگاه می شود.بیماری ها در کل کشورها برای معرفی بیان نمی شوند بلکه اصل مطلب درمان ان هاست.علت هم کاملا معین است.رفع خطرات برای بهزیستی هدف اصلی تلاش هاست.بدون شک سرفه کردن تنها وجود یک عارضه است اما چرا این سرفه صورت می گیرد، نکته ی اصلی برای رفع ان است.

آسیب های اجتماعی هم چنین حالتی دارند.تحقیقات برای معرفی تنها مقدمه ی تلاشی طولانی محسوب می گردد.انچه جامعه را به این سمت می کشاند، شناسایی برای معرفی نیست بلکه تلاشی برای حذف ان هاست.معرفی برای شروع کار لازم اما اتمام کار محسوب نمی گردد.در شناسایی هم باید واقعیت های یک مورد تعیین گردند.

شناسایی در درون خود دارای رتبه بندی است.از سطحی نگری گرفته تا عمق نگری در حرکت است.انچه ان را از گذر معمولی به شگرف نگری می کشاند، تفکرات و انتظارات جامعه است.افرادی که پاکیزگی محیط خارج از خانه برایشان یک وظیفه محسوب نمی شود، بیشتر از سایرین ان را آلوده می کنند.جامعه با حرکات خود مشکل ساز یا ارامش ساز خواهد بود.بنابراین شعار دادن تنها پوششی برای اشتباه کاری مجسوب می شود.

گله کردن از وضعیت موجود بدون حرکت برای تغییر و اصلاح تنها یک نماد از نیاز است اما نمی توان با تکیه ی بر ان شاهد تحولات درونی جامعه گردید.هر عارضه ای دارای روابط علت و معلولی است.کسانی که تنها معلول را می بینند هرگز موفق به اصلاح امور نخواهند بود.

آسیب های اجتماعی از هر نوعی که باشند بدون دلیل ایجاد نمی شوند.شناسایی و معرفی عوارضی مانند دزدی و یا قتل تنها هشداری برای دفاع شخصی است اما هرگز باعث حذف ان نمی شود.این واقعیت را باید پذیرفت که مسئولین امار دهنده تنها بیان خطرات را اجرایی می کنند و گاه نیز به صراحت اعلام می کنند که معرفی بعضی از ان ها برای امنیت جامعه خطرناک است.

چنین نگرشی باعث انبوه سازی آسیب ها می گردد.باید فکری اساسی و بنیانی قوی را در این باب اغاز کرد.باید پذیرفت که ریشه کنی آسیب ها تنها با ریشه شناسی امکان پذیر است.روابط علت داشتن با معلولیت واضح اصل حرکت برای حذف آسیب هاست.آسیب های اجتماعی دارای بنیان و ریشه ی منطقی هستند.

باید ریشه ها را شناخت، باید دانست که چرا در بعضی از جوامع آسیب های خاص ایجاد می شوند در حالی که در جوامع دیگر چنین رویدادهایی به وقوع نمی پیونددن.علت ها را باید جستجو کرد.راه منطقی اتصال میان علت و معلول را باید زیرکانه یافت.تنبیه، زندان، اخراج، محکومیت، محروم کردن، شلاق زدن، اعدام نمودن و تبعید کردن تنها نشان از درک خطر آسیب هاست اما تضمینی برای حذف ان ها نیست.

آسیب شناسان مختلف موفقیت خود در برقراری جامعه ی پویا و دارای امنیت و ارامش را در بنیان یابی آسیب ها می بینند.اینکه پرسیده شود" چرا بعضی از افراد دست به چنان اقداماتی می زنند؟"اعتراف به نیاز اساسی در شناسایی است.آسیب ها بدون دلیل ایجاد نمی شوند.هیچ کس به دلیل سالم بودن و  متعادل بودن دست به اقدامات نمی زند.گرسنه به دنبال غذاست و تشنه در پی اب می گردد.

در روند اصلاح سازی جامعه و بهزیستی مردم، علت یابی یکی از اصلی ترین فعالیت ها نزد اهل علم و دانش است.با یافتن ریشه اعمال می توان نسبت به اصلاح ان اقدام نمود.در مکانی که دزدی به وفور دیده می شود،باید نوع ان را مورد بررسی قرار داد.همه این را می دانند که با گران شدن اتومبیل در بعضی از مناطق، دزدی در این بخش افزایش یافت و وقتی وسایل ان گران تر از وسیله گردید، دزدی به سمت وسایل رهنمود گردید.بنابراین باید ناتوانی افراد در تامین زندگی را یک علت برای دزدی در نظر گرفت.

در گزارشی که به مسئولین مملکت در یک برهه از زمان در باره دزدی منجر به قتل داده شد، علت یابی یکی از اقدامات ان ها برای از بین بردن دزدی گردید.در ان زمان بی کاری و فقر را رد یابی نمودند و دستور ایجاد کارخانه برای اشتغال زایی را صادر کردند و شاید اخرین دزدی در این شکل بود که انجام می گرفت.نباید با شعار دهان خود را پر کنیم.

حرف زدن بزرگ ترین مشکل مسئولین در برخورد با آسیب هاست.عارفی که با رفتار خود در زمان های دور موفق به حذف دزدی در منطقه ی خود شد از همین روش علت یابی استفاده کرد.جوانی که بیکار است، وقت زیادی در اختیار دارد و سعی می کند ان ها را به شکل های مختلف تلف نماید.افزایش انرژی و نداشتن نیروی از بین برنده باعث انجام کارهایی می گردد که بسیاری از ان ها ممکن است آسیب باشند.

علت بسیاری از حرکات مزاحمتی به دلیل عدم توجه به اقشاری است که دست به چنین اقداماتی می زنند.آسیب ها به خودی خود به وجود نمی ایند.قطعا دارای بنیانی منظقی هستند.باید علت ها را ردیف نمود.ان ها را سلسله مراتب داد.از شدید ترین تا ضعیف ترین تقسیم بندی نمود.آسیب را با علت مطابقت داد و زمینه ر ا برای تصمیمات بعدی مهیا نمود.

تعارف را باید کنار زد.اینکه گفته می شود همه نمی توانند آسیب شناس باشند به دلیل همین دیدگاه علت یابی است.وقتی افرد معمولی با دیدن یک آسیب اولین نظرشان تنبیه و برخورد فیزیکی است نباید انتظار داشت که ان ها بتوانند اصلاحات مورد نظر را در جامعه اعمال کنند.اگر چنین نگرشی در مسئولین باشد که باید فاتحه ی جامعه را قبل از مرگ خواند.

اگر آسیب شناسی دارای مراحل متفاوتی است بدون شک ریشه یابی مهم ترین و برترین فعالیت محسوب می گردد.البته ممکن است این ایراد هم وارد باشد که چرا تنها مسئولین باید ان را انجام دهند.منظور ما هرگز این نیست اما می گوییم همه می توانند بیان نظر کنند ولی تمرکز بر ان ها باید در مکانی خاص با افراد متخصص و دارای شیوه های معین باشد.اگر چنین شود بدون شک امیدواری برای کاهش آسیب ها افزایش می یابد.

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 برگذاری همایش ازدواج سالم و پایدار در شوش  [ جمعه، 29 آبان ماه، 1394 ] 1143 مشاهده
 خانواده‌هایی با تنها دو سال عمر  [ سه شنبه، 31 مرداد ماه، 1396 ] 9698 مشاهده
 درد بی درمان - قسمت بیست و هفتم - خود باختگی  [ جمعه، 15 دي ماه، 1396 ] 488 مشاهده
 سرگذشت دردناک یک معتاد  [ يكشنبه، 11 آبان ماه، 1393 ] 1524 مشاهده
 سخنان استاد جعفر دیناروند - صد سخن اول  [ جمعه، 20 شهريور ماه، 1394 ] 1521 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب