امروز:  سه شنبه، 29 خرداد ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6497      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 17 آذر ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: با حیله گری عبیدالله و ترس و وحشتی که در دل مردم انداخت و از همه مهم تر با کشتن هانی که از بزرگان شیعه و طوایف زمان خود بود، مسلم تنها شد .مسلم تلاش کرد که به هر شکل ممکن به امام نامه بنویسد که وضعیت مساعد نیست



واقعه ی عاشورا در نگاه کلی

استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: با مرگ معاویه که در نیمه ی رجب سال شصت به وقوع پیوست و جانشینی یزید از طرف وی ،آغاز حرکت انقلابی امام به این رویداد گره خورد.با توجه به اینکه امام در مدینه سکونت داشت و مرکز خلافت اسلامی در شام مستقر بود،مردم کوفه که از شیعیان علی(ع) بودند زمینه را برای دعوت از امام مهیا دیدند و نامه های متعددی برای وی ارسال داشتند و از وی دعوت کردند که رهبری جامعه ی اسلامی را بپذیرد.

در آن زمان حاکم مدینه شخصی به نام ولید بن عتبه بن ابی سفیان بود.در بیست و هفتم ماه رجب یزید دستور داد که این حاکم ،از چند نفر بیعت بگیرد.از مهم ترین کسان در نزد یزید، حسین بن علی(ع)، عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر بودند.

رفتار یزید بر اساس وصیت معاویه صورت گرفته بود که در آن نوشته بود" پسرکم،سفر و رفت و آمد را از پیش تو برداشتم و کارها را هموار کردم و دشمنان را زبون کردم و عربان را به طاعت تو درآوردم و همه را بر تو فراهم نمودم و در باره ی این کار بر تو استوار شده بیمناک نیستم مگر از چهار نفر از قریش،حسین بن علی،عبدالله بن عمر،عبدالله بن زبیر و عبدالرحمن بن ابی بکر.

عبدالله بن عمر مردی است که عبادت او را از پای درآورده و اگر کسی جز او نماند با تو بیعت می کند.حسین بن علی را مردم عراق رها نمی کنند تا به قیام وادارش کنند،اگر بر ضد تو قیام کرد و بر او ظفر یافتی،گذشت کن که خویشاوندی نزدیک دارد و حق بزرگ.اما عبدالرحمن بن ابی بکر کسی است که وقتی ببیند که یارانش کاری کرده اند او نیز چنان می کند و همه ی دلبستگی او زن و سرگرمی است.کسی که چون شیر آماده ی جستن است و چون روباه مکاری می کند و اگر فرصت به دست آوردجستن کند ابن زبیر است.اگر چنین کرد و به او دست یافتی پاره پاره اش کن.(تاریخ طبری جلد هفتم صفحه ی 2888)

معاویه بیش از نوزده سال خلافت کرد و بین هفتاد و پنج تا هشتاد سال سن کرد.

اولین نامه ی یزید به ولید برای گرفتن بیعت از همین افراد بود.عبدالله بن زبیر بیعت نکرد و به مکه رفت.امام حسین نیز فردای آن روز بدون بیعت کردن به سوی مکه رفت.در ادامه ی این رویداد نامه ی اهل کوفه به دست امام رسید که متن آن چنین است"به حسین بن علی از سلیمان بن صرود،مسبب بن نجبه،رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر و دیگر شیعیان وی،مومنین و مسلمانان کوفه.

"درود بر تو باد که حمد خدایی می کنیم که جز او خدایی نیست اما بعد حمد خدای که دشمن جبار و سرسخت تو را نابود کرد،دشمنی که بر این امت تاخت و خلافت آن را به ناحق گرفت و غنیمت آن را غصب کرد و به ناحق بر آن حکومت کرد و نیکانشان را کشت و اشرارشان را به جا نهاد و مال خدا را دستخوش جباران و توانگران امت کرد.لعنت خدا بر او باد چنانکه ثمود ملعون شد.اینک ما را امام نیست،بیا شاید خدا به وسیله ی تو ما را بر حق همدل کند.نعمان بن بشیر در قصر حکومت است.ما به نماز جمعه ی او نمی رویم و به نماز عیدش حاضر نمی شویم.اگر خبر یابیم که سوی ما روان شده ای بیرونش می کنیم و به شامش می فرستیم.انشا الله وسلام و رحمت خدا بر تو باد".

نامه را را روز دهم ماه رمضان در مکه به حسین(ع) دادند.امام متن زیر را برای آن ها فرستاد" به نام خدای رحمن رحیم.از حسین بن علی به جمع مومنین و مسلمانان.اما بعد،هانی و سعید با نامه های شما پیش من آمدند.همه ی آنچه که حکایت کرده بودید و گفته بودید دانستم،گفته ی بیشرتان این بود که امام نداریم،بیا شاید به سبب تو خدا ما را به حق و هدایت همدل کند.اینک برادر و پسر عمو و معتمد و اهل خاندانم مسلم را به سوی شما فرستادم.به او گفتم از حال و کار و رای شما به من بنویسد.اگر نوشت که رای جماعت و اهل فضیلت و خرد چنانست که فرستادگانتان به من گفته اند و در نامه هایتان خوانده ام ، به زودی پیش شما می آیم.انشا الله به جان خودم امام جز آن نیست که به کتاب عمل کند و انصاف گیرد و مجری حق باشد و خویشتن را خاص خدا کند.والسلام".

در تاریخ تعداد نامه ها پنجاه و سه نامه که هریک از نامه ها از یک،دو یا سه کس بود. مسلم به سمت کوفه رفت و وارد شهر گردید و افراد زیادی دور او گرد آمدند و او خود را به قصر رساند و خواستار ورود و عزل حاکم وقت گردید.در همین زمان بود که نامه ای به امام نوشت و گفت که وضعیت خوب است و می تواند به کوفه وارد گردد.در آن زمان عبیدالله بن زیاد حاکم بصره بود که یزید او را به کوفه فرستاد و خطر حسین بن علی(ع) و مردم کوفه را گوشزد نمود.

با حیله گری عبیدالله و ترس و وحشتی که در دل مردم انداخت و از همه مهم تر با کشتن هانی که از بزرگان شیعه و طوایف زمان خود بود، مسلم تنها شد .مسلم تلاش کرد که به هر شکل ممکن به امام نامه بنویسد که وضعیت مساعد نیست اما با دستگیری او و شهادتش به وسیله ی عبیدالله بن زیاد ، این خواسته با تاخیر انعکاس یافت و امام از شهادت او در بین راه با خبر گشت.

امام در هشتم ذیحجه ی شصت از مکه خارج شد و علی رغم درخواست هایی که از وی برای ماندن در مکه شده بود او تصمیم خود مبنی بر حرکت را گرفته بود.اولین کسی که راه را بر او بست حر بن یزید ریاحی از فرماندهان لشکر بن زیاد بود.امام با رفتارهای خود به او فهماند که قصد او از این حرکت دفاع از دین است و بدین وسیله ی تاثیرات خود را بر جای گذاشت و حر به لشکر امام ملحق شد.با ممانعت حر امام به سمت کربلا رفت.

ورود امام به کربلا در روز دوم محرم و روز پنجشنبه بود.بن زیاد عمر بن سعد را برای گرفتن بیعت نزد امام فرستاد.تلاش اولیه ی عمر گریز از جنگ بود امام بین انتخاب امارت ری و جنگ با امام مردد ماند.در این میان شمر بن ذوالجوشن که ابتدا از شییعیان علی(ع) بود با تحریک بن زیاد که عمر نمی خواهد با حسین بجنگد و باید ملک ری را از او بگیری، عمر را از تردید درآورد و جنگ با امام را ترجیح داد.در روز هفتم محرم بن زیاد دستور داد تا آب را بر امام بندند.

در روز نهم عاشورا شمر شخصا به گفتگو با عثمان،عباس،عبدالله،جعفر فرزندان علی(ع) و ام البنین که از طایفه ی بنی کلاب شمر بودند ، پرداخت و برای آن ها امانت نامه گرفت تا امام را ترک کنند اما این درخواست با واکنش شدید آن ها روبرو گشت.

بر این اساس شمر پیشنهاد داد تا روز نهم به لشکر امام حمله کنند اما ایشان با فرستادن برادرش عباس از آن ها خواست تا آن شب را مهلت دهند.در آن شب از یاران خود خواست تا در تاریکی شب چنانچه قصد ماندن ندارند مهلکه را ترک کنند.

امام قبل از جنگ جملاتی خطاب به لشکر یزید فرمود که متن آن چنین است.

ای مردم به هوای نفس عجله نکنید.در کارهایتان تامل کنید.من کیستم و با کی نسبت دارم؟ آیا از شما کسی را کشته ام؟ چرا به جنگ من آمده اید؟ من با دعوت شما به این مکان آمده ام.

در واقعه ی کربلا ابتدا در روز دهم حمله جمعی بود که پنجاه نفر از یاران امام شهید شدند.بعد از آن جنگ تن به تن شد و یاران امام یکی پس از دیگری شهید می شدند.آخرین شهید علی اصغر طفل امام بود که نیازمند به آب بود که با تیر دشمن به شهادت رسید و امام تنها به جنگ پرداخت و تا رمق در بدن داشت و تشنگی به او فرصت می داد دست از مبارزه برنداشت تا اینکه چندین زخم و تیز به او اصابت کرده و نیزه ای به بدن او وارد شد.

امام در آخرین نگاه خود به سمت خیمه برگشت و در حالی که هنوز جان در بدن داشت به وسیله ی سنان بن انس نخعی و به قولی خولی سر از بدنش جدا گردید.خولی سر ایشان را در کیسه ای گذاشت و به گردن اسبش آویزان نمود و دور پیروزی سر داد و برای گرفتن جایزه آن را نزد خود نگه داشت تا به دارالعماره ی عبیدالله ببرد.بعد از اتمام جنگ خیمه ها را آتش زدند، مال و دارایی های امام را به غارت بردند و بر جنازه ی وی اسب تاختند و بدین سان با اسیر کردن خانواده ی امام میدان را ترک نمودند.واقعه ی عاشورا در ظهر روز دهم سال شصت و یک هجری با پایان جنگ و باقی نماندن افرادی از لشکر امام خاتمه یافت.افرادی که در این واقعه شهید شدند.

تعدادی ازاصحاب علی(ع) در جنگ صفین، تعدادی از اهل کوفه،تعدادی ایرانی شیعه، تعدادی از لشکریان ابن سعد، افرادی از مکه، غلامان امام(ع)، شیعیان بصره،غلامان امام علی(ع)، یکی از قوم ترک، فرزندان،خانواده و اصحاب هاشمی یا بنی هاشم.



 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


تربیت در عاشورا جعفر دیناروند   
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 نظریه پردازی - قسمت هفتم - اهداف  [ يكشنبه، 9 فروردين ماه، 1394 ] 1904 مشاهده
 جامعه انسانی - 17 - حقیقت انسانی  [ سه شنبه، 6 مهر ماه، 1395 ] 596 مشاهده
 دانشگاه -3- دانشگاه کدام است؟  [ دوشنبه، 16 آذر ماه، 1394 ] 1114 مشاهده
 درد بی درمان - قسمت بیست و هشتم - بیمناک  [ جمعه، 22 دي ماه، 1396 ] 641 مشاهده
 نظریه پردازی - قسمت دوم - اهمیت یا ضرورت  [ دوشنبه، 18 اسفند ماه، 1393 ] 1798 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب