تهران - ایران اُنا: معیار ما در بیان آسیب ها در جوامع بدون شک"انسانیت و ادمیت" یعنی جوهره ی اصلی ادمی است.برداشت هایی که از این جوهره می شود ممکن است بسیار متفاوت باشد اما هرگز کنار گذاشته تلقی نمی گردد. |
مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید
راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش
چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد
نماینده شوش: هدف اصلی تروریستها صحن مجلس بود
اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش
هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش
جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش
بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش
تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش
جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان
چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ
نگاهی به جاذبههای گردشگری شهرستان شوش
اداره آموزش و پرورش شوش در احتضار
دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش
ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی
انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش
شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2
معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش
دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد
تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1
اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش
وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش
گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ
دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم
اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش
ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش
نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش
اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس
ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود
توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه
وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز
بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز
تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش
آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش
کد خبر: 6626
ارسال شده در مورخه : يكشنبه، 14 دي ماه، 1393 -
03:30
استاد جعفر دیناروند - رئیس مرکز بررسی های اجتماعی ایران اُنا: موضوع آسیب های اجتماعی بدون شک مربوط به انسان و جامعه ی ان می شود.درست است که در ایجاد ان غیر انسان ها هم دخالت دارند اما با توجه به دو انتظار متضاد از ان باید ان را در درون جامعه یافت.انتظارات متضاد، وجود ان ها در جامعه و رفع ان ها به وسیله همین جامعه است. جامعه از مجموعه ی افراد تشکیل می شود و لغتی کلی است که تنها شامل مجموعه ای از انسان ها می گردد که دارای اهداف مشترک و غیر مشترکند.افراد به دلیل متفاوت بودن در طیف وسیعی از مشاهدات باعث تفاوت در جوامع نیز می شوند.از این نظر است که جامعه ی خاص باید در مجموعه ای از مطالعات آسیب شناسی مد نظر باشد. کلی نگری به جامعه تنها از طریق اشتراکات امکان پذیر است اما چون تفاوت ها بسیار موثر تر در ایجاد آسیب ها و نیز توقف ان هاست لذا باید این اختلافات را مهم تر دانسته و هر جامعه را با توجه به ویژگی های خاص خودش مورد مطالعه قرار داد.عوامل اختلاف هر چند طبیعی اند اما باعث ممانعت از توجه نمی گردند. دلیل تاکید بر جوامع خاص بدون ضرورت نیست.تفاوت در ارزش گذاری ها بهترین نمونه برای توجه به این امر است.ما تاکید بر تفاوت ها داریم اما امیدواریم که اختلافات در جوامع انسانی به حداقل ممکن کاهش یابند.آسیب ها در هر سه مرحله ی خود یعنی شناسایی، معرفی و اصلاح تحت تاثیر نوع جوامع قرار می گیرند. موفقیت در کاهش آسیب ها تا حدود زیادی به ان ها نیز مربوط می گردد.مثلا جامعه ای که خوتستاری بیشتری برای رفع آسیب ها دارد لزوما خود را متعهد به تلاش هایی می نماید در حالی که در جامعه ی دیگر ممکن است این همکاری چندان نما نداشته باشد. جامعه در هر دو حالت ایجاد و رفع دخالت دارد.همین تفاوت جوامع باعث می گردد تا مطالعات دیگر کشورها را تنها سندی برای همان کشور بدانیم زیرا فضای جامعه نمی تواند هر نوع شناسایی را ممکن سازد.افراد در درون جامعه تاثیر گذار بر هر دو شکل ایجاد و رفع هستند. به طور مثال جامعه ای که در ان به طور مستمر زلزله روی می دهد همیشه نگران آسیب های ناشی از ان است.زیان هایی که گرچه طبیعی محسوب می شوند اما بسیاری از ان ها به وسیله ی همین افراد تولید و یا رفع می گردند. حضور افراد خاص در مناطق زلزله زده برای دست یابی به مال و اموال دیگران یا برای نجات اموال هم وطنان دو رفتار متضاد در این زمینه هستند.در کشورهایی که با این پدیده روبرو نیستند، اسیب های ناشی از ان را ندارند.رفع خواهی نیز در جوامع مختلف نماد می یابند. بنابراین اساس جامعه نگری در باره ی آسیب ها، تفاوت ان هاست.اختلافاتی که باید ان ها را پذیرفت و عمل کرد.ما اعتقاد به توجه به ان ها داریم.اگر نمونه هایی از این تفاوت ها را ردیف نماییم بهتر می توانیم حقیقت ان را درک کنیم. تفاوت در نژاد، موقعیت جغرافیایی، امکانات قابل دسترس، اعتقادات مسلط بر جامعه، توانایی های عملی مردم، میزان درک ان ها از مسائل، نیازهای انتقالی به جامعه، رفاه طلبی، ارمان خواهی، فهم و بینش مردم از حوادث، روابط با دیگر کشورها، گسترش نوع روابط، نگرش ان ها نسبت به دین، نسبت به انسانیت، اطلاعات ان ها از دنیای خارج و موارد مشابه از جمله ی ان هاست. با این تفاوت هاست که ما تاکید بر جوامع خاص داریم.اشکالی در ارتباطات علمی میان کشورها در باره ی آسیب ها نیست اما باید توجه داشت که هر جامعه ای برای خود جامعه است و برای دیگران کشور و سرزمین محسوب می گردد.همه ی جوامع مانند هم تولید آسیب نمی کنند. با توجه به این نکته ی حساس باید آسیب شناسی را نیز از همین دیدگاه نگریست.متعهدان به جامعه باید خود را جزئی از ان بدانند.هم وطنان خارج از کشور نباید در باره ی آسیب شناسی نظریاتی قاطع دهند.گرچه ممکن است کلام ان ها علمی و قابل قبول باشد اما ان ها درک مستقیمی از وضعیت درون ندارند.تنها گرسنه است که می داند گرسنگی چه زجری دارد. نگرش و فرهنگ حاکم بر جوامع در باره ی ریشه یابی نیز موثر است.به طور مثال در جوامع اسلامی دزدی نوعی ضعف در کل جامعه است و آسیب فردی محسوب نمی گردد.ان ها علت یابی را در فقر می دانند بنابراین از راه های مختلف برای از بین بردن فاصله ی طبقاتی اقدام می کنند. ذکات و صدقه دو نمونه از این تلاش هاست.حال اگر علت فقر از بین رود و این آسیب هنوز وجود داشته باشد ان را از جامعه نمی دانند و به نوعی ان را سرطانی علاج نا پذیر تصور می کنند که چاره اش قطع دست است.ایا چنین رفتاری در جوامع غیر اسلامی وجود دارد؟ به طور قطع اینطور نیست و جوامع دیگر ممکن است در صدقات و ذکات به شکل های دیگری رفتار نمایند و مجازات قطع دست را محکوم کنند. تفاوت جوامع در باره ی آسیب شناسی و زنجیره ی اتصالی ان به رفع و حذف ان ها هم مشهود است.بسیاری از جوامع آسیب ها را امری پذیرفتنی می دانند.کشورهایی که تولید مواد مخدر در ان ها به امری تجاری تبدیل شده است، حتی اگر زیان های ان را قبول داشته باشند، دست از ان نمی کشند.در تمامی جوامع نوعی از آسیب ها ممکن است قابل هضم باشند. معیار ما در بیان آسیب ها در جوامع بدون شک"انسانیت و ادمیت" یعنی جوهره ی اصلی ادمی است.برداشت هایی که از این جوهره می شود ممکن است بسیار متفاوت باشد اما هرگز کنار گذاشته تلقی نمی گردد.شاید همین معیار بهترین راه برای نزدیک کردن جوامع نسبت به انواع آسیب ها باشد. جامعه در دو مورد تولید و رفع تاثیر بسزایی دارد.باید جوامع را نیز مورد مطالعه قرار دهیم.تمامی ویژگی های ان را در تولید و توانایی رفع در نظر گیریم و به عنوان حقیقتی بزرگ در این موضوع مورد توجه قرار دهیم.جوامع برای خود دارای شکل های معینی هستند.ضمن توجه به جامعه ی جهانی باید تاثیر جوامع خاص را نیز که در موارد بسیاری متفاوت از جهان می گردند،مورد تاکید قرار دهیم.
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):
مرتبط باموضوع : درد بی درمان - قسمت بیست و چهارم - آبرو ریزی [ شنبه، 4 آذر ماه، 1396 ] 524 مشاهده
میلاد پیشوای عدالت و راستی [ جمعه، 11 ارديبهشت ماه، 1394 ] 1293 مشاهده
ایران اُنا بررسی کرد: دانشگاه -9- تحولات [ جمعه، 11 دي ماه، 1394 ] 1821 مشاهده
مراسم عزاداری با شکوه در مرقد حضرت رقیه س [ سه شنبه، 26 آبان ماه، 1394 ] 1047 مشاهده
طبقه بندی آریتمی های قلبی [ شنبه، 20 خرداد ماه، 1391 ] 9130 مشاهده
|
امتیاز دهی به مطلب
|