امروز:  شنبه، 3 آذر ماه، 1403
Preview Javascript DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
اخبار برگزیده شوش

مشکل نقدینگی پگاه برای خرید تجهیزات جدید

راه اندازی وزنه برداری شهرستان شوش

رسمی غلط و مرگبـار

 

چغندرقند کشاورزان شوشی مشتری ندارد

نماینده شوش: هدف اصلی تروریست‌ها صحن مجلس بود

اسامی هیئت مدیره جدید منطقه ویژه اقتصای شوش

هشدار مسئول حراست شبکه بهداشت شوش

جزئیات جدید از قتل هولناک پدر و پسر در شوش

 

بازدید میرشکاک از پروژه های بیمارستان شوش

تکمیل ساخت دو پروژه مهم بیمارستان شوش

جزئیات کشف محموله برنج قاچاق در شهر الوان

چاپ کتاب آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوش

مرگ دلخراش یک کشاورز در شوش

اداره آموزش‌ و پرورش شوش در احتضار

دستگیری رمال و فالگیر کلاهبردار در شوش

ویژه نامه سالروز شهادت فرمانده شهید صفر احمدی

انتصاب سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شوش

شهرستان شوش در مسیر توسعه ی سیاسی

شوش و تغییرات مدیریتی

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 2

معارفه سرپرست جدید اداره آموزش و پرورش شوش

دستگیری عوامل ناامنی در منطقه ابراهیم آباد

تغییر در راس آموزش و پرورش شهرستان شوش

نگاهی به عملکرد فرماندار شهرستان شوش - 1

اعلام اسامی پرستاران نمونه شهرستان شوش

ترکیب آینده شورای شهر شوش

وضعیت تعاونی ها در شهرستان شوش

گفت و گو با عبدالحسین چعب رزمنده دوران جنگ

دکتر میرشکاک: برای جوانان شوش افسوس می خورم

 
 
 
 
 
 

اشراف کامل دستگاه قضایی به فضای مجازی شوش

ایجاد 226 فرصت شغلی در شهرستان شوش

شهرداری شوش و حلقه مفقوده آن

نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری شوش

اعتراضات پنهانی علیه شاه در کاغذ پارس

ماجرای دبیر ریاضی در شوش که ضد شاه بود

شوش، رضایت و نارضایتی - ورزش

توضیحاتی درباره حضور دکتر میرشکاک در یک جلسه

وجود 20 دور برگردان خطرساز در جاده شوش - اهواز

بیکاری در شوش؛ چالشی بزرگ و فاجعه انگیز

تشکیل یک ائتلاف بزرگ انتخاباتی در شوش

هشدار مدیر کل میراث فرهنگی در خصوص شوش

 
 

تقدیر ویژه استاندار خوزستان از فرماندار شوش

آغار بازرسی سرزده از ادارات شهرستان شوش

بلاتکلیفی کارکنان بازنشسته نیشکر هفت تپه

عدم پرداخت مطالبات ذرت کاران شهرستان شوش

  کد خبر: 6655      ارسال شده در مورخه : دوشنبه، 22 دي ماه، 1393 - 03:30   ._PRINT.  



تهران - ایران اُنا: نکته ی قابل توجه این است که قرآن و احادیث معتبر بطور جامع حقوق "زنان" را موردتوجه قرارداده اند. حقوقی در قالب مادر، خواهر، دختر و همسر بودن.



زن و حقوق 8 - ازنظرآیات قرآن- برابری درخلقت

آنچه از آیات الهی می توان دریافت کرد این است که اصولاً قرآن تمامی حقوق انسانی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان را به رسمیت می شناسد.
 
قرآن مشخصات این شناخت را در آیات بسیاری به ویژه در سوره های مبارکه ی بقره، نور، نساء، احزاب، مائده، ممتحنه، طلاق به تفصیل بیان کرده است.
 
این در حالی است که باید به این آیات، احادیث و روایات معتبر را نیز افزود.
 
نکته ی قابل توجه این است که قرآن و احادیث معتبر بطور جامع حقوق "زنان" را موردتوجه قرارداده اند. حقوقی در قالب مادر، خواهر، دختر و همسر بودن.
 
مطالعه تاریخ نمایان می سازد در اغلب دوره ها، زنان شهروندانی دست دوم به شمار می رفته اند. موجودات دست دومی که همواره در مقایسه با مردان، ازمرتبه ای فروتر برخوردار بودند.
 
بنابراین آنچه که امروزه در بحث مربوط به زنان به عنوان ظلم ازجانب جوامع یا دولت های مرد سالار مطرح است، چه بسا ازهمین ستم و اندیشه ی تاریخی نشات گرفته باشد.
 
قرآن و برابری میان زن و مرد در خلقت
 
اعتقاد به آفریدن "زن" از دنده ی چپ مرد، آفریدن زن به خاطر رضایت وخشنودی مرد، اعتقاد به حیله گری و فریبکاری ذاتی زن، و... نمونه های آشکاری از این دست تفکرات ضد "زنانگی" است.
 
وظیفه ای که اکنون احساس می شود، کمک به زدودن این اندیشه ها از سطوح تفکر انسان امروزی به ویژه در میان مسلمانان است.
 
به هرحال برای درک بهتر"حقوق زنان"در جامعه و کمک به ارتقاء جایگاه حقیقی آنان باید متوسل به " دین" شد.
 
زیرا آموزه های دینی در تمام لایه های ریز و درشت اندیشه ی افراد مسئول و غیر آن نهفته است.
 
بنابراین ضرورت دارد چنانچه در بحث عدم رعابت "حقوق زنان" اندیشه های غلط به اسم دین وجوددارد اصلاح و منسوخ شود و به دنبال این بود که آیا واقعاً "حقوق زنان" در حوزه اندیشه دینی مورد تایید است؟
 
در این بحث ما آغاز کلام را با قرآن شروع می کنیم تا ببینیم ریشه تبعیض از کجا سرچشمه می گیرد.
 
قرآن به صراحت و بی پرده حقوق اساسی زنان را به رسمیت می شناسد. این صراحت را به این گونه بیان کرده است که زنان به عنوان انسان، درپیشگاه الهی دارای شانیتی برابر با مرد دارند.
 
به همین دلیل است که در ابتدای سوره ی "نساء،آیه 1 " بعد ازهشدار به مردم (ناس) در مورد رعایت تقوای الهی ، اشاره شده است که : "خداوند همه ی شما (انسانها) را ازیک انسان آفرید و همسر او را هم از جنس او خلق کرد.
 
بنابراین به لحاظ منشاء خلقت بشریت ، برای زن نه تنها هیچ نقش فرودستی قائل نیست. بلکه این  راز رابه روشنی بیان می کندکه" زنان" به عنوان مکمل وتکمیل کننده ،نقشی همپای مرددرحفظ نسل بشریت دارد.
 
ازهمین آیه برمی آیدکه میان" زنان ومردان" دراین نقش هیچ گونه برتری وجودندارد.اساساً بایدگفت که قرآن ،نگاه جنسیتی درمیزان رسیدن به تقرب الهی رانیزنمی پذیرد.به گونه ای که درآیه" 12سوره حجرات" آمده است:"ای مردم ماشماراازیک مردوزن آفریدیم وشماراتیره هاوقبیله هاقراردادیم تایکدیگررابشناسید(این هاملاک امتیازنیست) گرامی ترین شمانزدخداباتقواترین شماست و...

براساس این ایه ،می بینیم هم زن وهم مردنه به لحاظ جنسیتی ،بلکه به عنوان یک انسان ،کاملاً درتقوا پیشگی برابرند.تقوایی که نشان ازحساسیت انسان به کیفیت زندگی خودنسبت به خداست.پس دراسلام زن ومردهردوباتوجه به ظرفیت های وجودی خود،درپیشگاه الهی پاسخگوهستند.

برخلاف اندیشه های تاریخی که" زن "مسئول گمراهی "مرد" قلمدادمی شود،قرآن هریک از"جنسیت"هارامسئول رفتاردیگری نمی شناسد.
لذاازهمان لحظه ی اولیه پایه گذاری اسلام،زنان ازبارسنگین اتهامات مربوط به گمراه کنندگان مردان ،ازبین می رود.
 
بنابراین نگاه قزآن به زن ،نگاهی به مثابه ی " شیطان انسانی"نیست ودرآبات قرانی به وفوراین "عقیده"راردمی کند.مراجعه به آیه 20تا22سوره "اعراف"تاییدی بربی ریشه بودن این اتهام تاریخی به نسل زنان است.آن جاکه می فرماید:"سپس شیطان آن دو  راوسوسه کردتاآنچه راازاندامشان پنهان بودآشکارسازدوگفت پروردگارتان شماراازاین درخت نهی نکرده مگربه خاطراین که (اگرازآن بخورید)فرشته خواهیدشدیاجاودانه (دربهشت)خواهیدماندوبرای آنهاسوگندیادکرده که من برای شماازخیرخواهانم وبه این ترتیب آنهارابافریب(ازمقامشان)فروآورد.... 
 
بنابراین قرآن هیچگاه زن(حوا)راعامل فریب مرد(آدم)وگمراهی اونمی داندبلکه آیات نشان داده که شیطان"هردو"ی آنهارافریب داده وهمین فریب ،باعث شده تادرادامه ی آیه 23سوره ی اعراف ،آنان به گناه خودمعترف شوندوازپروردگاربخواهند،هردوی آنان راببخشد.(قالا ربناظلمنا انفسنا و ان لم تغفرلنا وترحمنا لتکوننّ من الخاسرین).
 
نکته ی جالب این است که گرچه خداونداظهارندامت (آدم وحوا)راپذیرفت امادرهیچ جای قرآن ،نسل های بعدی این انسان های اولیه رابه خاطرخطای آنان(که پدرومادربشریتند)موردسرزنش وپاسخگونمی داند.بلکه مسئولت هررفتارواطاعت یاتخلف رامستقیماً متوجه خودافراد ،فارغ ازجنسیت آنان می داند.بطوری که درسوره ی" بقره آیه 134 "به خوبی به آن اشاره کرده است.آنجاکه می فرماید:"آنهاامتی بودندکه درگذشتند.اعمال آنان،مربوط به خودشان بودواعمال شمانیزمربوط به خودشماست وشماهیچ گاه مسئول اعمال آنهانخواهندبود.
 
پس اساس رستگاری "زن ومرد"عملکردنیک کرداری آنان است نه جنسیت آنان.زیراخداونددرآیه "195 سوره آل عمران" به آن اشاره فرموده است.وقتی که می فرماید" من عمل هیچ عمل کننده ای ازشمارا،زن باشدیامرد،ضایع نخواهم کرد...
 
بنابراین قرآن باقبول وجودتفاوت های آفرینشی میان زن ومرد، به هیچ وجه درصددلطمه زدن به ارزش معنوی زن نیست ودرهای رستگاری وسعادت رابطوریکسان به روی مردوزن می گشاید.
 
عزیزاله احمدی - معاون مرکز بررسی های اجتماعی سایت خبری ایران اُنا


 امانت داري و اخلاق مداري

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع   مجاز است.


  
  ._PRINT.   Share
کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 تمدید مجدد حکم رئیس مرکز بررسی های اجتماعی  [ پنجشنبه، 4 شهريور ماه، 1395 ] 783 مشاهده
 انقلاب اسلامی ایران - قسمت اول - مقدمه  [ يكشنبه، 4 بهمن ماه، 1394 ] 3002 مشاهده
 جامعه انسانی - 30 - سخن پایانی  [ سه شنبه، 12 بهمن ماه، 1395 ] 804 مشاهده
 عاشورا و وظایف تربیتی در جهان امروز  [ چهارشنبه، 13 اسفند ماه، 1393 ] 1682 مشاهده
 درد بی درمان - قسمت بیست و هفتم - خود باختگی  [ جمعه، 15 دي ماه، 1396 ] 509 مشاهده
امتیاز دهی به مطلب
انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت

اشتراک گذاري مطلب